On Thu, 14 Jun 2007 22:52:31 +0200, "Tommy Rønn"
<none@to.be.published> wrote:
Hej Tommy.
>
>Hvor er motorcyklismen om 10-20 år? Sandsynligvis død og begravet.
>
Jeg kan langt hen ad vejen være enig med dig, men så slemt tror jeg nu
ikke det går.
>
>Regeringens seneste tiltag viser, endnu en gang, at motorcyklismen kun er
>til besvær.
>
Problemet politikere er at deres hukommelse højst rækker en
valgperiode, altså maksimalt 4 år.
De tror derfor, fejlagtigt, at befolkningen har samme korte
hukommelse.
Hvis ikke befolkningen gør noget for at rive dem ud af vildfarelsen
bliver der vedtaget love der ikke er til hele befolkningens bedste.
Minioriteter er lette at tryne.
>
>Set politisk, er motorcykler, farlige, støjende, forurenede og forbundet med
>dårlige attituder.
>
Det er vi desværre ikke i stand til at ændre meget på.
De brådne kar vil altid være meget synlige, og dermed i fokus.
>
>
>Som mangeårig journalist, med speciale i motorcykler og verdenen omkring
>dem, kommer de seneste tiltag, mod motorcyklismen, desværre ikke som nogen
>overraskelse.
>
Jeg så med fornøjelse det TV indslag hvor du sadlede op til din pode.
Safety first, og podens glade øjne - Der skal køres MC
Det er mere af den slags der skal til for at vende stemningen.
Når det så er sagt, er jeg ikke helt uenig i at ændringen i loven om
at mindre børn kan være passagerer uden styrthjelm ikke er uden en vis
fornuft, men derfra og til at forbyde børn under 135cm at køre med er
der lang vej - Der er politikerne på vildspor.
Jeg har set min nabos poder plage livet af deres fader for at komme
med, og stjernerne i deres øjne når overtalelsen lykkedes.
MC kørsel er sejt for den størrelse, og den fornøjelse fratager
lovgiverne dem uden grund.
Jeg har i de senere år ikke hørt om een MC ulykke hvor der har været
børn involveret - Det burde nogen af d'herrer og damer tænke over.
>
>Målet med motorcyklernes position i vores samfund, bør være, at de
>ligestilles med biler. Så står motorcyklisterne stærkest.
>
Politikerne har i deres iver glemt motorcyklens historie.
Den løste et massivt transportproblem efter WW2.
Den gang kunne en MC hverken styre eller bremse, men alt blev
accepteret - Beklædningen var desuden hvad man nu en gang havde,
sikkerheden var en by i Rusland.
Der var blot ingen alternativer.
Jeg har sågar set en fader med sin under et ½ år gamle søn inden for
jakken køre til kaffeslabberas i kanoklubben på MC - Det var tilbage i
midten af 60'erne.
Det kunne ingen finde på i dag.
I dag hvor en moderne MC kan både styre og bremse, og hvor den
overvejende del af MC kørerne har en fornuftig og sikker påklædning,
skulle man tro at målet var nået.
Men AK.
Nu er MC folket åbenbart blevet næste offer for lovgivernes
"omklamringsiver".
Man har for længst løst de store trafikale problemer, så nu har man
kastet sig over "minimallovgivning".
Det ligner en høj grad af egenprofilering eller det man normalt kalder
agurketid.
>
>Får regeringen held til denne forskelsbehandling, i denne omgang, hvad
>bliver så det næste? Lavere hastighedsbegrænsninger for motorcykler alene
>eller forbud mod bykørsel for støjminimering, er et par gode bud.
>
Den med forbud mod kørsel i bestemte bydele har været prøvet før.
Tilbage i 60'erne var der forbud mod MC kørsel i Nærum hovedgade, i
hvis fjerne ende cafeteriet lå.
Det var Lyngby Politis måde at tryne MC rødderne på.
Jeg kan ikke forestille mig at man vil sætte en hastighedsbegrænsning
på MC der er lavere end for biler.
EU scooteren har vist sig at være særdeles farlig i trafikken, af
mange grunde, hvor en af dem er at de ikke kan følge en normal
hastighed hverken i byer eller på landevej.
Det burde nogen tage ved lære af.
>
>Og yderligere tiltag kommer der, hvis ikke motorcyklisterne viser styrke.
>Dem der tier og føjer er nemme ofre.
>
Det burde egentlig være ret nemt at komme til orde.
Mange af politikerne er selv MC kørere, men det træder i baggrunden
når de får en chance for at profilere sig i medierne - Desværre.
>
>Regeringen ser gerne motorcyklismen som værende en hobby, udført på lukkede
>anlæg, i weekenderne. På sigt sandsynligt, hvis ikke motorcyklisterne værner
>om deres ret til frihed, som bilernes på det offentlige vejnet.
>
Det er her min forståelse hører op.
For mange MC kørere er MC'en en hobby og en livsstil, men for andre,
specielt unge mennesker under uddannelse, er den det eneste
transportmiddel der, af økonomiske grunde, kan komme på tale.
Det er da helt i orden at fratage den katagori muligheden for et
billigt transportmiddel hvis politikerne samtidig er rede til at
betale deres transportomkostninger til andre transportmidler.
Det tror jeg ikke de har tænkt på
>
>Målet med mødet vil være ligestilling med bilerne, omkring
>registreringsafgift, transport af børn og andet.
>
Jeg har aldrig forstået forskellen i afgiftsniveau mellem MC og bil.
Oprindeligt blev registreringsafgiften indført som en midlertidig
foranstaltning efter WW2 for at begrænse importen af motorkøretøjer
fra udlandet.
Første initiativ var de såkaldte dollarbeviser, hvilket viste sig at
være kimen til sortbørshandel ned beviserne, og registreringsafgiften
skulle være mere "retfærdig".
Midlertidig foranstaltning betød at registreringsafgiften skulle
fjernes når landet igen var økonomisk på fode - Det er vi
tilsyneladende aldrig kommet.
Forskellen i afgiftsniveau mellem bil og MC kunne være grundet at
Danmark i 50'erne havde et større antal virksomheder der levede af at
samle biler, som f.eks. GM og DOMI, hvor vor egen MC industri var
meget beskeden og allerede under afvikling.
Under alle omstændigheder har både registreringsafgiften og
forskelsbehandlingen mellem bil og MC fået lov til at bestå uden
yderligere diskussion.
For at få det elfenbenstårn til at vakle skal man måske længere
tilbage i historien end en politikerhjerne rækker
>
>For at kunne ligge pres på politikerne, er det nødvendigt at
>motorcyklisterne står stærkt. Jeg har mulighederne for at bruge de rigtige
>kanaler, samt at publicere i rette medier, som vil kunne øge presset på
>samfundets beslutningstagere.
>
Der skal i så fald så meget pres på at de folkevalgte føler taburetten
vakle under sig.
Det er det eneste pressionsmiddel de forstår.
>
>Nogen har startet en underskriftsindsamling, en tak til dem, på:
>
http://www.nymclov.underskrifter.dk/index.php
>
Har skrevet.
>
Keep up the spirit.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk