MC garage?
Fra : m0rt3n

Dato : 14-06-07 15:23

Jeg skal bruge en MC-garage (eller hvad det nu hedder? En plastikfidus til
at trække over maskinen når den holder ude). Hvad skal jeg vælge? Louis har
12 forskellige. Nogle af dem er "breathing active", hvad det så end skal
gøre godt for. Nogle af dem kan vist også lukkes helt? Det skal bare være
til at trække over MCen. En venlig sjæl som kan pege på et godt køb?
tak-tak
m0rt3n zrx1100

Fra : Bongo

Dato : 14-06-07 17:46

> [...]
> være til at trække over MCen. En venlig sjæl som kan pege på et godt køb?

Jeg har én, jeg troede jeg kunne holde maskinen tør. Det er imidlertid ikke
tilfældet idet den netop er åndbar. Så bortset fra at holde den nogenlunde
støvfri ved f.eks. vinteropbevaring ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal med
den eller hvad den beskytter imod? Hvorfor vil du have én?

Vh Bongo

Fra : m0rt3n

Dato : 14-06-07 18:25

"Bongo" <askfor@address.com> skrev i en meddelelse
> støvfri ved f.eks. vinteropbevaring ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal med
> den eller hvad den beskytter imod? Hvorfor vil du have én?

Jeg har købt en Ford Mustang fra '68 og så må MCerne altså vige pladsen

De ryger ud på terrassen under åben himmel og så tænkte jeg at et dækken var
løsningen.

-m0rt3n zrx1100
http://dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=522

Fra : Bongo

Dato : 14-06-07 18:54

> De ryger ud på terrassen under åben himmel og så tænkte jeg at et dækken
> var løsningen.

Det er det ikke desværre, den vil være pis våd når du kommer ud til den om
morgenen. Byg hellere et lille halvtag eller lign.

Vh Bongo

Fra : Dr. Enduro

Dato : 15-06-07 06:03

Bongo skrev:

> Det er det ikke desværre, den vil være pis våd når du kommer ud til den om
> morgenen. Byg hellere et lille halvtag eller lign.
>
> Vh Bongo

Jeg har en mc-garage fra Louis, som er købt for nogle år siden. Den er
desværre ikke i sortimentet længere, men den er absolut tæt, også efter
flere dage med regn.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-06-07 18:14

m0rt3n skrev:
> [...]
> gøre godt for. Nogle af dem kan vist også lukkes helt? Det skal bare være
> til at trække over MCen. En venlig sjæl som kan pege på et godt køb?

Ved MC garage er der lige et par overvejelser du bør gøre dig:

- Hvad med den fugt du "spærrer inde á em under "garagen"", mon ikke den
er mere skadelig end "regn fra oven"?

- Hvad gør dækkenet ved din lak hvis det blæser og den blafrer i vinden?

Så en "åndbar" garage kunne løse det ene problem, det andet har jeg ikke
selv fundet en løsning på - måske nogle plykker til at fastholde
"uverseglet?"

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Studo

Dato : 14-06-07 18:51

m0rt3n wrote:

> [...]
> gøre godt for. Nogle af dem kan vist også lukkes helt? Det skal bare være
> til at trække over MCen. En venlig sjæl som kan pege på et godt køb?

Har været igennem to af de billige fra Louis i vinter, de kan ikke tåle
frost, og river ret nemt i stykker. Så de ekstra penge er givet godt ud.

Nu har jeg en Held, lidt pebret men fungerer fortrinligt.

Som du allerede har set, så er en garage ikke et værn mod al fugt.

Det er kondensen der driller. Jeg er af den overbevisning at den bevægelse
der er i stoffet omkring cyklen, samt udluftningshullerne, fjerner
kondensen hurtigt.

Derudover synes jeg også at der samler sig mest kondens på garagen, og
knap så meget på cyklen. Og så får lakken, plast og læder ikke så meget
sol. Pointen med slid på lakken synes jeg dog er rigtig nok, så det kommer
an på din cykel. Min gamle svend fra '85 med original lak, er slidt meget
i forvejen, så det bekymrer ikke mig.

mvh
Studo -garagetilhænger.

Fra : Armand

Dato : 16-06-07 07:58

"Studo" <"rekvalm"@googlemail.com skrev i en meddelelse

> [...]
> an på din cykel. Min gamle svend fra '85 med original lak, er slidt meget

I tråden "Hvilken MC-garage?" fra medio marts, bekræftede Ulvir mine
argumenter omkring em og kondensering indvendig med ordene:

"Da en kammerat og jeg var på MCCamping gjorde vi følgende iagtagelse-
Efter en nat i det fri ved siden af teltet var min Mc våd af dug.
Efter en nat tildækket med McGarage var min kammerats maskine lige så våd.
Ved eftertanke var det nok fordi maskine var jo varm, og varm luft
indeholder mere fugt end kold luft. Da det hele blev afkølet i løbet af
natten kom der dugdannelse, li'som på min maskine der stod ved siden af. "

--
Armand.

Fra : Studo

Dato : 16-06-07 12:47

Armand wrote:

> [...]

> natten kom der dugdannelse, li'som på min maskine der stod ved siden af. "

Ja, kondensen slipper man ikke af med, sådan er det udendørs. Men med
regnvejret vi ofte har i Danmark, (eks. i dag) så mener jeg at den er
bedre beskyttet.

Cyklen kommer til at stå udendørs. Så kondensen slipper man ikke for.
Derfor hellere sætte den under en garage, med noget bevægelse og
udluftning, så ryger kondensen hurtigt. Er der lidt sol på, så bliver der
varmt under garagen og kondensen fordamper hurtigere. Desuden slipper du
for solpåvirket lak. Min gamle røde golf, var mere hvid, end den
oprindelige røde.

Og til "eftertanken" så læser jeg det som at cyklerne har været ude og
køre sent om aftenen, og så parkeret. Dermed noget varmere end
omgivelserne og dermed mere kondens.
Jeg tænker garagen mere som en løsning til en cykel der mere eller mindre
permanent står udendørs, og oftest følger temperatursvingningerne efter
luften og ikke køreturen.
Til maskinen der kun holder udendørs i forbindelse med ture/træf og
lignende, så er jeg enig i at garagen ikke gør en forskel.

/studo

Fra : Dr. Enduro

Dato : 16-06-07 20:48

Studo skrev:

> [...]
> Til maskinen der kun holder udendørs i forbindelse med ture/træf og
> lignende, så er jeg enig i at garagen ikke gør en forskel.

Ja, for det må da gøre en forskel, hvis man venter med at lægge dækkenet
på, til maskinen er kølet helt af, eller tager jeg fejl? Så kommer der
jo ikke noget kondens. Jeg har i hvert fald ikke noget på min, til
gengæld masser af dug på dækkenet om morgenen (udenpå selvfølgelig).

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : kc

Dato : 16-06-07 21:52

> [...]
> ikke noget kondens. Jeg har i hvert fald ikke noget på min, til gengæld
> masser af dug på dækkenet om morgenen (udenpå selvfølgelig).

Jeg lavede nogle udluftnings huller på mit netop for at komme af med kondens
også når den var varm, men jeg syntes problemet var når det havde regnet,
jeg har altid min mc garage med på ved flere dages tur aldrig haft problemer
med kondens kun i regnvejr hvor jeg så altid tager det af hurtigst muligt
efter.

KC

Fra : Studo

Dato : 17-06-07 09:12

> [...]
> jo ikke noget kondens. Jeg har i hvert fald ikke noget på min, til
> gengæld masser af dug på dækkenet om morgenen (udenpå selvfølgelig).

Dug er kondens. Med at lægge dækkenet på når den er varm gør vist ikke
rigtig noget, medmindre det er om aftenen hvor du nærmer dig dugpunktet.
Der hvor luften bliver så kold at den ikke kan holde på vandet, så vil du
få mere kondens/dug på og omkring cyklen. Du laver en varm boble, der kan
indeholde mere vand end omgivelserne, og lukker den inde med dækkenet.

Dug på dækkenet om morgenen ser jeg også, men må indrømme jeg ikke har
nærstuderet min cykel. Der ligger dog ikke noget ovenpå tank/sæde/kåbe,
andet end hvor dækkenet har kontakt, så det er kåbeglasset.

Jeg vender tilbage med oplysninger om nærstuderen af fænomenet. Også
omkring regnvejr.

/studo

Fra : Shsj

Dato : 17-06-07 09:56

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> natten kom der dugdannelse, li'som på min maskine der stod ved siden af. "

Hej
Når jeg ikke er ude at køre, så har jeg min MC stående i en baggård i Kbh.
Her står den med en Held-"garage" (i stil med denne:
http://tinyurl.com/2dpcka ) over sig; jeg har aldrig oplevet kondens på
MC'en om morgenen. Garagen sættes på selv når MC'en er driftsvarm og
støvregnsfugtig. ...Måske har det noget at sige, at jeg aldrig lukker
garagen
under MC'en, som derved udluftes ... Jeg har i øvrigt heller ikke
nogen problemer med, at lakken slides på MC'en - forstået på den måde, at
garagen ikke ridser lakken på min MC.
Sidste sommertour til Sverige og Norge havde jeg en letvægts-nylon-garage
med - den var genial at bruge som halvtag, hvis det regnede (se billeder i
signaturen).

Jeg vil i øvrigt lige nævne, at jeg ikke har aktier eller på anden måde er
økonomisk tilknyttet til HELD .
--
Shsj
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=306

Fra : DJ

Dato : 15-06-07 01:02

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være til at trække over MCen. En venlig sjæl som kan pege på et godt køb?

Hej m0rt3n,

Bruger selv en Held på min ZZR 1100, når den ikke kan komme i sin lune
garage, den kan kun anbefales.

--
Dannie

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-06-07 11:12

"m0rt3n" <jnsn@R_E_M_O_V_E_mail.dk> wrote in message
> [...]
> gøre godt for. Nogle af dem kan vist også lukkes helt? Det skal bare være
> til at trække over MCen. En venlig sjæl som kan pege på et godt køb?

Vær opmærksom på, at en sådan såkaldt "garage" i kraftigt blæsevejr også er
et ganske udmærket sejl.
Det kostede kammien et godt ridset sidespejl, en flækket kåbe og en ødelagt
sidetaske, da hans BMW K100RT lagde sig ned på parkeringspladsen i januar.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - niksenbiksen...ikke endnu.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 16-06-07 13:08

Aragon Wrote:

> [...]
>sidetaske, da hans BMW K100RT lagde sig ned på parkeringspladsen i januar

Er du sikker på, at det var p.g.a. overtrækket?
Kåben på en K100 RT er da i sig selv noget af et sejl ;-\

Michael Dahlberg
(BMW K75C)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 22-06-07 16:54

Aragorn Elessar wrote:

> [...]
> sidetaske, da hans BMW K100RT lagde sig ned på parkeringspladsen i januar.

Don't mention the WAR!

--
Tony - med TiltFazer der har været ude for ovenstående

Fra : Per Lund

Dato : 15-06-07 11:17

> [...]
> være til at trække over MCen. En venlig sjæl som kan pege på et godt køb?

Købte en hos "din MC".
1 x MC-garage fra Web-Dynamics (10005165) = DKK 399,00.

den er ok på trods af at den første gik lidt hurtig i stykker, men fik
hurtugt en ombytter.

Eneste fejl eller mangel er, at det er lidt svært at finde den rigtige
størrelse.

Jeg købte en large til en GSX 750, den sidder godt men virker lidt løs i
bunden, så stroppen skal bruges hvis det trækker på til blæst.

Min mc står i haven, og er altid tør.

Fra : kc

Dato : 16-06-07 21:28

Det skal bare være
> til at trække over MCen. En venlig sjæl som kan pege på et godt køb?

Jeg tror det næsten er lige meget hvilken en du køber, der dannes kondens og
overtrækket holder på fugten. Min erfaring med min Mc garage er når det
havde regnet, da alt var tørt nede på parkeringspladsen og jeg kom flere
timer efter så var der stadig kondens på mc'er, derfor er jeg sikker på at
mc'er har bedst af uden. Men når man har stået og pudset ens elskede i timer
så er det dejligt og kunne lægge mc garagen over når der kommer heldags
regn, og så bag efter tage skatten frem stadig ny pudset og nysgerrige sjæle
kan heller ikke lige se hvad der er under.
Nu har jeg fået en garage, men med fugt ved jeg ikke om det er bedre, jeg
tror kun der er 2 muligheder enten en carport eller lukket garage med
udluftning hvis man har de muligheder, men det har jeg desværre ikke.

KC

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 17-06-07 22:24

- en ide, uanset hvad du vælger kunne være at benytte et frotte-lagen
(til en dobl. seng)indenunder MC-garaden, så MCen ikke får riser, når
vinden blæser ect.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 19-06-07 08:09

Niels Rasmussen skrev:
> - en ide, uanset hvad du vælger kunne være at benytte et frotte-lagen
> (til en dobl. seng)indenunder MC-garaden, så MCen ikke får riser, når
> vinden blæser ect.

Da jeg i går hentede min (på trods af flere dages regnvejr knastørre) mc
frem under dækkenet, kom jeg i tanker om noget, som jeg ikke havde
overvejet før: Alle I, der klager over, at motorcyklen er våd, når I
tager dækkenet af, putter I evt. dækkenet på motorcyklen, når den er
våd? For så er det jo klart, at den stadig er våd, når I tager dækkenet
af. Hvis jeg en sjælden gang kommer for sent til at redde motorcyklen
fra at blive våd, lader jeg den bare stå i regnvejret og venter til den
er tør, først derefter lægger jeg dækkenet på. Jeg er ikke atomfysiker,
men efter min mening kan en tør, kold motorcykel, som der lægges et
dækken over, ikke blive våd, heller ikke af kondens, for hvor skulle den
komme fra?
For øvrigt kan jeg se, at den nederste femtedel af bremseskiverne, der
stikker ud under dækkenet, bliver lidt brune af korrosion efter flere
dages regnvejr, mens resten står blank og nypudset. Jeg tror altså helt
sikkert, at et dækken er den bedste løsning (hvis ikke man har en
garage), forudsat at det anvendes som beskrevet.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 20-06-07 07:22

On Tue, 19 Jun 2007 09:08:38 +0200, "Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk>
wrote:

>efter min mening kan en tør, kold motorcykel, som der lægges et
>dækken over, ikke blive våd, heller ikke af kondens, for hvor skulle den
>komme fra?

Samme sted som al anden kondens kommer fra: Fra fortætning af den fugt
der er i luften.

Tag et tørt glas og hæld iskoldt vand i. Lad det stå.
Det bliver vådt på ydersiden. Det er kondens (med mindre glasset er
fuld af huller).

http://en.wikipedia.org/wiki/Condensation

.... men når det er sagt så lyder dine erfaringer nu som om at et
dækken ville være en god ide.

Hvilket dækken har du?

Fra : Dr. Enduro

Dato : 20-06-07 07:31

Per K. Nielsen skrev:

> [...]
>
> Tag et tørt glas og hæld iskoldt vand i. Lad det stå.
> Det bliver vådt på ydersiden. Det er kondens (med mindre glasset er

Så blev jeg da klogere på det punkt.

> ... men når det er sagt så lyder dine erfaringer nu som om at et
> dækken ville være en god ide.
>
> Hvilket dækken har du?

Kan ikke huske hvad det hedder, (skal nok kigge efter senere i dag), men
egentlig er det er også lige meget, for de har det ikke mere ved Louis.
Det er lavet i ret kraftig kvalitet og er foret indvendigt med noget
blødt stof, så det ikke ridser, og som sagt har jeg ikke haft problemer
med indvendig fugt (ved ikke, om det er åndbart).

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 20-06-07 07:53

On Wed, 20 Jun 2007 08:31:09 +0200, "Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk>
wrote:

> [...]
>blødt stof, så det ikke ridser, og som sagt har jeg ikke haft problemer
>med indvendig fugt (ved ikke, om det er åndbart).

Det kan være jeg skulle bruge weekenden tli at kigge lidt på dækkener.
Dels for æstetik, men også for at skjule cyklen lidt da den står på
gaden. Lyder smart med det bløde stof indvendigt.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 22-06-07 16:51

m0rt3n wrote:

> [...]
> gøre godt for. Nogle af dem kan vist også lukkes helt? Det skal bare være
> til at trække over MCen. En venlig sjæl som kan pege på et godt køb?

Vær sikker på når du bestiller at de rent faktisk har den hjemme. Jeg
bestilte fra Louis i foråret - og bestemte mig for at bestille nogle
småting med når nu jeg alligevel skulle have et mc-cover. Det endte med
at Louis kun sendte småtingene fordi mc-coveret i mellemtiden var
udgået. Fedt at betale 7 euro for at få sendt 3 messingbørster og et
vaskeskind...

--
Tony
KiloFazer med nye inderrør

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-07 18:34

On Fri, 22 Jun 2007 17:51:17 +0200, Tony Lorentzen wrote:

> KiloFazer med nye inderrør

Say what ???

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-06-07 18:37

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Say what ???

Nye gaffelben, blev der sagt ...

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-07 18:56

On Fri, 22 Jun 2007 19:37:14 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Nye gaffelben, blev der sagt ...

Tak! ;-D alså noed man ikke snakker om, eller det det er jo det vi gør,
eller.....

Fra : Audi_quattro

Dato : 23-06-07 06:56

Lang tråd ;)

havde samme prob. / overvejelser og er løst!

1stk orginal yamha "åndbart" overtræk inderst på cyklen, og 1stk regnslag
(mc garage fra harald nyborg til 119kr eller hvad den nu kostede..

cyklen er HELT tør, ingen kondens, ingen ridser, har også stået i kraftigt
blæsevejr og inge prob. der, dog i læ af huset.. funker fint og billig
løsning..

ps cyklen er sprit ny

ang. kondens, jamen så skal den jo ik stå sådan længere tid, man bruger den
vel? Jeg kører MINDST hver weekend.. så der bliver den jo også luftet, ud
over det blæser lidt "op under overtrækket".

funker fint her..good luck