Biler og prestige?
Fra : Torben

Dato : 31-07-07 13:11

Hejsa,

drak en øl med svigerfar forleden, og snakken drejede over på biler og
prestige. Det kom sig egentlig af, at jeg sagde at en Skoda, rent
prestigemæssigt, var på højde med Ford - det fik den gamle Ford-mand op af
stolen, og han var selvfølgelig lodret uenig

Prøv at lave en liste startende med de mest prestigefyldte. Selvfølgelig er
der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

Jeg er spændt

mvh
Torben

Fra : Kent

Dato : 31-07-07 13:17

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
> dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

Hmmm....... Jeg vil absolut mene, at Skoda er betydeligt højere
prestigemæssigt end Ford. Der bliver tit gjort grin med Ford i dag.
Om det så er begrundet eller ubegrundet har jeg ikke forstand på.

Kent.

Fra : Bruno

Dato : 31-07-07 16:04

Kent wrote:

> Hmmm....... Jeg vil absolut mene, at Skoda er betydeligt højere
> prestigemæssigt end Ford. Der bliver tit gjort grin med Ford i dag.

Ingen tvivl om at Skoda laver gode biler i dag, ligesom de faktisk
gjorde tilbage i historisk tid, blot så har årene med meget billige og
forældede biler ødelagt meget. Blandt mere teknisk kyndige er Skoda nok
ok i dag, men for mange er Skoda slet ikke i nærheden af Ford uden det
dermed gør Ford til noget særligt.

Mvh
Bruno

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 31-07-07 16:20

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Ingen tvivl om at Skoda laver gode biler i dag, ligesom de faktisk gjorde
> tilbage i historisk tid, blot så har årene med meget billige og forældede
> biler ødelagt meget.

Nu laver Skoda så ikke biler mere, men VW laver skoda biler.
Det betyder at Skoda, Seat og VW må i samme, høje, klasse.
Isoleret er Skoda-mærket det modsatte af prestige.

Fra : Bruno

Dato : 31-07-07 16:50

Michael Kirkegaard wrote:

> Nu laver Skoda så ikke biler mere, men VW laver skoda biler.
> Det betyder at Skoda, Seat og VW må i samme, høje, klasse.

Her er jeg så ikke enig. Jeg er udemærket klar over at Skoda er en del
af VW koncernen, men det betyder ikke at bilerne er ens. Fiat og Ferrari
er eksemplevis også en del af samme koncern, men det betyder jo heller
ikke de er ens og det samme gælder Audi, Bugatti osv.

> Isoleret er Skoda-mærket det modsatte af prestige.

For dem der kobler ordet Skoda med deres biler fra et par årtier siden,
så er det afgjort sådan og det er der mange som gør.

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 18:22

> [...]
>
> For dem der kobler ordet Skoda med deres biler fra et par årtier siden, så
> er det afgjort sådan og det er der mange som gør.

ja i mangel på bedre viden........

Fra : retro-man

Dato : 31-07-07 18:37

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message

> [...]
| >

| For dem der kobler ordet Skoda med deres biler fra et par årtier siden,
| så er det afgjort sådan og det er der mange som gør.

jeg vil heller have en skoda bil fra alle årgange undtagen fra
'østårene',-Ford blev født som discount, mens Skoda var kvalitet,-men blev
jo smadret af de røde, ligesom BMW's fabrikker i østtyskland blev til
Wartburg, og autounion blev til IFA,-Rødvins generationen herhjemme med
deres 7 års skolegang kender selvfølgelig ikke til disse historiske facts,
men kender kun Skoda som en øst-lortebil.

Fra : KASO

Dato : 31-07-07 19:21

> [...]
> eksemplevis også en del af samme koncern, men det betyder jo heller ikke
> de er ens og det samme gælder Audi, Bugatti osv.

Fiat og Ferrari deler ikke komponenter. Fiat deler til gengæld komponenter
med Alfa og Lancia - ligesom VW, Audi, Skoda og Seat deler komponenter,
platforme m.m. Du kan derfor ikke sammenligne de 2.

Fra : Specks6812

Dato : 01-08-07 14:47

"KASO" <a@b.dk> said in

> [...]
> komponenter med Alfa og Lancia - ligesom VW, Audi, Skoda og Seat deler
> komponenter, platforme m.m. Du kan derfor ikke sammenligne de 2.

Fiat koncernen deler komponenter ud til GM koncernen og omvendt.
Volvo og Ford, Ford og Jaguar, Reneault og Volvo og VW, Skoda, Audi, Seat
og sådan er der hele kloden rundt nye "ægteskaber" hvert minut mellem de
forskellige koncerner.

I dag er det umuligt at nationalitetsbestemme en bil ligesom det er svært
at klarlægge hvilke komponenter der kommer fra hvilke koncerner.

Fra : KASO

Dato : 31-07-07 19:18

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Nu laver Skoda så ikke biler mere, men VW laver skoda biler.
> Det betyder at Skoda, Seat og VW må i samme, høje, klasse.

"Høje"???????

Skal vi ikke nøjes med "gennemsnitlige"?
(Og tilføje Audi, der jo består af de samme komponenter - blot samlet i
Ungarn istedet for Tjekkiet)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-07 19:22

KASO skriver:

> Skal vi ikke nøjes med "gennemsnitlige"?
> (Og tilføje Audi, der jo består af de samme komponenter - blot samlet i
> Ungarn istedet for Tjekkiet)

Sjovt, jeg syntes nu ikke at forskærmen på en Audi RS8 ligner noget jeg
har set på en Skoda.......

http://www.caryelling.com/images/rs8.jpg

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 31-07-07 19:45

> KASO skriver:

> Sjovt, jeg syntes nu ikke at forskærmen på en Audi RS8 ligner noget jeg
> har set på en Skoda.......
>
> http://www.caryelling.com/images/rs8.jpg

Ingen regler uden undtagelse: Den har jo så fået sine komponenter fra
Italien istedet
(og ikke de værste komponenter )

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-07 19:55

KASO skriver:

> Ingen regler uden undtagelse: Den har jo så fået sine komponenter fra
> Italien istedet
> (og ikke de værste komponenter )

Er forskærmen ikke fra Tønder ?

Fra : KASO

Dato : 31-07-07 20:09

> KASO skriver:

> Er forskærmen ikke fra Tønder ?

Muligvis - så meget har jeg ikke fulgt med i R8.... men lyden er sikkert fra
Struer (hvor div. alu-komponenter til BMW også kommer fra).

Ak-ja - det hele er jo efterhånden en gang internationalt rod-sammen. Min
egen "franskmand" rummer f.eks. en gearkasse fra japanske Nissan - sikkert
fremstillet i England - og dens (franske) motor findes også i div. varianter
fra Opel, Nissan, Suzuki (og muligvis også Mitsubishi)...

Suzuki reklamerer med "Japansk kvalitetsbil" - trods at bilerne kommer fra
Polen, Ungarn, Indien m.m. - og med motorer fra Fiat, Renault, PSA etc.

En Opel kan reelt være en Daewoo (Chevrolet), Isuzu, Suzuki eller en
Renault.

En hæderkronet Jaguar kan idag være en st.car version af en Ford Mondeo med
PSA diesel.

Og sådan kan man blive ved......

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 20:16

"KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Renault.
>
> En hæderkronet Jaguar kan idag være en st.car version af en Ford Mondeo

Jamen så vil jeg da mene der er en del prestige over en Honda - De laver da
deres helt egen biler uden at låne så meget andre steder fra svjv.

--
/HB

Fra : KASO

Dato : 31-07-07 20:26

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> "KASO" <a@b.dk> skrev i meddelelsen

> Jamen så vil jeg da mene der er en del prestige over en Honda - De laver
> da deres helt egen biler uden at låne så meget andre steder fra svjv.

Nu er det jo så ikke eneste kriterium for prestige - selv om de laver fine
biler. Der er dog også andre, der (næsten) ikke låner - f.eks. Subaru (der
til gengæld danner basis for Saab 9-2) - og bortset fra 107, henter Peugeot
da også stumperne internt (deler dog med Citroën) - faktisk har Peugeot
været et af de få firmaer, der selv lavede støddæmpere.

Alligevel består en bil idag for mere end halvdelens vedkommende af
komponenter fra underleverandører som f.eks. Bosch, Delphi, Continental,
Magnetti Marelli, Valeo, Eberspächer, Webasto, Walker, der alle leverer til
mange bilmærker - og det gælder også ovenstående mærker....

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 20:46

> "HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det jo så ikke eneste kriterium for prestige - selv om de laver fine
> biler.

Det er jeg klar over, men det gør da Honda lidt unik sammen med andre få
bilmærker. Da Honda er kendt for god kundetilfredshed og ok kvalitet
samtidig - gør det da bilmærket, i den sammenhæng, lidt prestige-agtigt.

>Der er dog også andre, der (næsten) ikke låner - f.eks. Subaru

Deres Impreza Wrx er unik

>(der til gengæld danner basis for Saab 9-2)

Der kan man bare se.
Den lidt ældere Impreza var da vist bygget på en Corolla?

Ja - der er mange

--
/HB

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-08-07 10:44

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Er forskærmen ikke fra Tønder ?

Jo. Typisk prøjser effektivitet: Efter Oktoberfesten klippes de tomme
øltønder op og bruges som forskærme.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 17:57

Kent wrote:
> Hmmm....... Jeg vil absolut mene, at Skoda er betydeligt højere
> prestigemæssigt end Ford.

Tja, måske blandt yngre mennesker som ikke kender fortidens "Skoda-skrot"
produkter? 105L var jo det værste lort som aldrig burde have set verden.
Skoda har i mine øjne stadig lav prestige pga. fortiden. Men deres produkter
er sikkert ok nu hvor de er blevet til VW, men jeg kan bare ikke lade være
at grine lidt af det mærke, sorry.

Og at tænke sig, at en Audi-ejer der holder ved lyskrydset side om side med
en Skoda-ejer må indse at hans 3 gange så dyre bil deler motor og en masse
andre komponenter fra den fælles VAG-komponent-bank, gør næsten også Audi
til en vits.

/Steen

Fra : Kent

Dato : 31-07-07 18:30

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, måske blandt yngre mennesker som ikke kender fortidens "Skoda-skrot"
> produkter?

<klip>

Det har ikke noget med ikke at kende fortiden - men om at holde
sig til nutidens realiteter. Der jo noget, der hedder udvikling.

Bevæger du dig i fortiden, er alle mærker noget skrot. Alle mærker har
haft nogle kedelige historier i fortiden - og andre har det stadigt i
nutiden,
som fx Peugeot.

Kent.

Fra : Bruno

Dato : 31-07-07 19:40

Steen wrote:
> [...]
> andre komponenter fra den fælles VAG-komponent-bank, gør næsten også Audi

Så tænk på den Bentley ejer der holder ved siden af en Skoda

Sådan er der så meget og det er ikke kun skidt for uden deling af
komponenter ville koste langt mere. Der er forøvrigt masser af eksempler
som at SAAB 9-3 er stort set en Opel, der er diesel motorer fra Fiat
mange steder, gearkassen i en Lotus Esprit kommer fra Renault, en
Chrysler Crossfire er en gamel Mercedes, en Opel VX220 er næsten en
Lotus Elise...

Mvh
Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 22:00

Bruno wrote:
> Så tænk på den Bentley ejer der holder ved siden af en Skoda

Der sidder nok næppe en Skoda-motor i en Bentley
Bilens pris taler for sig selv. Det er i en liga vi ikke kan være med.

Mht. Audi'en, så synes jeg at den falmer lidt ved tanken om at den er bygget
op at forholdsvis billige komponeneter som også bruges i Skoda og Seat, men
til en helt anden pris. Det må jo være den famøse prestige-faktor og noget
bedre/dyrere/lækrere materialevalg på sæder og plastik der retfærdiggør
merprisen for Audi'en. Det er jo ikke nødvendigvis dyrere at designe en flot
bil. Men en A4 er mange gange flottere end en Octavia, i mine øjne.
Men de ville jo også være nederen hvis Octavia'en både var flottere og
billigere og bedre end en A4. Hierakiet længe leve.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-08-07 10:54

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> wrote in

> [...]
> "Skoda-skrot" produkter? 105L var jo det værste lort som aldrig
> burde have set verden. Skoda har i mine øjne stadig lav prestige

Så prestige afhænger af hvorlangt tilbage man kan huske? For Skoda biler
havde et fantastisk ry for holdbarhed i efterkrigsårene.

Det var først 105/120 modellerne der var rigtig slemme. Sådan en 120LS'er
var jo sidevindsfølsom overfor fodgængerprutter.

Men den lå godt i svinget, sådan en Skoda. Der lå ihvertfald tit nogen
nede i svinget hvor jeg boede

Fra : Henning

Dato : 31-07-07 14:22

On Tue, 31 Jul 2007 14:10:45 +0200, "Torben"
<real_anonymous@hotmail.com> wrote:

> [...]
>der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
>dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

Definer "prestige"? Det som nogen grupper ser som det fedeste ser vi
andre som "potensforlængere" og tomhjernet pral?

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 15:00

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Definer "prestige"? Det som nogen grupper ser som det fedeste ser vi
> andre som "potensforlængere" og tomhjernet pral?

Og andre vælger at dyrke jantelov så det basker...(suk)

--
/HB

Fra : Torben

Dato : 31-07-07 15:22

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> Definer "prestige"? Det som nogen grupper ser som det fedeste ser vi
> andre som "potensforlængere" og tomhjernet pral?

Hehe, det er jo ikke helt nemt at definere - og hvis jeg kunne, så ville der
vel egentlig kun være én liste?

mvh
Torben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-07-07 14:45

On 31 Jul., 14:10, "Torben" <real_anonym...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
> dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

Mest prestige øverst:

BMW
Mercedes
Volvo
SAAB
VW
Toyota
Ford
Renault
Skoda
Peugeot
Fiat
Citroen
Kia
Chevrolet

Jeg har helt sikkert glemt nogen.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Klaus G.

Dato : 31-07-07 15:46

> Mest prestige øverst:
>
> BMW
> Mercedes
> Volvo
> SAAB
> VW
> Toyota
> Ford
> Renault
> Skoda
> Peugeot
> Fiat
> Citroen
> Kia
> Chevrolet
>
> Jeg har helt sikkert glemt nogen.

Jeps, Audi øverst :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch som køre Audi A4 Avant :)
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-07 16:14

> Jeps, Audi øverst :)

Vil også stå højt på min liste

Er imho ødelagt noget af den måde de lidt ældre bruges på (læs 3tyrkerI)
Det image smitter for mig af på de større. For mig lugter det lidt meget af
drengerøv der er vokset fra golf'en (læs - fået råd)

Jeg tænker altid frikørt Taxa (medmindre det er nogle af de mere sportlige
Men selv en lidt ældre velholdt sag har mere "prestige" end de fleste
bmw'er

I min bog ry for at bygge solide og sikre biler - og jeg ville da gerne
bytte min c5 med naboens v70. Jeg ville bare ikke betale merprisen ...

Sådan lidt outreret

Resten dernedaf er mest "husholdsninsbiler". Hele firmabilsklassen med
passat og avensis i spidsen er der intet prestigefuldt over. Men mærkerne
laver da også enkelte spændende biler. Skoda Suberb har måske ikke ligefrem
prestige men så en citroen c6 da - selvom mærket som sådan ellers mest
levere billige mellemklassebiler..

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 31-07-07 18:22

Anders Majland har bragt dette til os:

> [...]
> men så en citroen c6 da - selvom mærket som sådan ellers mest levere billige

Din udlægning af det passer meget godt med min mening.
Jeg vil sætte AUDI i samme kategori som du har sat Bimmer, Honda og
Mercer i samme kategori.
Hvis bilen skal udstråle prestige så er vi nok ovre i noget engelsk af
nyere dato, resten er bare biler (mange sikkert glemt), nogen med et
værre image end andre.
Skal man være mere til grin end med en tysk bil, så skal man komme i en
amerikansk sedan eller pickup af nyere dato, så har man lavest prestige
i mine øjne.
Kai

Fra : Anders Majland

Dato : 31-07-07 18:37

> Skal man være mere til grin end med en tysk bil, så skal man komme i en
> amerikansk sedan eller pickup af nyere dato, så har man lavest prestige i
> mine øjne.

En 4x4 pickuper er jo ellers et af de få "huller" der er tilbage
afgiftsmæssigt. Og hvis vi skulle have en bil #2 kunne en pickup med plads
til 3 være et ikke helt ringe valg. Der skal måske også lige en hardtop til
som på en gammel ford p100. Så ville jeg slippe for meget trailerkørsel,
men det skulle helst være en pickup der kan tage over et ton på ladet.

Men egenligt hellere en landrover eller toyota hilux (eller nissan)

Btw måtte bil #1 også gerne være en landcruiser (jeg blev smittet under en
tur til island ?

/A

Fra : Hr. Jensen

Dato : 31-07-07 22:56

On Tue, 31 Jul 2007 19:22:27 +0200 Fister Løgsovs
<Kunta@starmail.invalid.co.za> sent the following smoke signals:

>Skal man være mere til grin end med en tysk bil, så skal man komme i en
>amerikansk sedan eller pickup af nyere dato, så har man lavest prestige
>i mine øjne.

Men USAnerne kan nu godt lave fede biler.

Min favorit er en Saleen S7...RrrrrrRrrRRRrrrr *Homer drool.avi*

Men f.eks. en Chrysler Neon er ikke så fed, det er rigtigt.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Bruno

Dato : 31-07-07 16:13

Christian B. Andresen wrote:

> Mest prestige øverst:
>
> BMW
> Mercedes
> Volvo
> SAAB
> VW
> Toyota
> Ford
> Renault
> Skoda
> Peugeot
> Fiat
> Citroen
> Kia
> Chevrolet
>
> Jeg har helt sikkert glemt nogen.

Mange fx. Honda, Suzuki, Mazda, Seat, Lexus, Opel, Chrysler, Hyundai,
Daewoo, Smart, Subaru, Mitsubishi...

Jeg synes ikke man så let kan lave en liste med kun navne på bilfirmaer,
da den enkelte bilmodel også har meget at sige. Eksempelvis er der meget
stor forskel på en Citroen C1 og en Citroen C6 eller en Aygo og en
LandCruiser, men selvfølgelig er der mærker hvor man gennerelt kan tale
om at de har lav eller høj prestige.

Mvh
Bruno

Fra : Leo_Jensen

Dato : 31-07-07 14:47

On 31 Jul., 15:21, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Definer "prestige"? Det som nogen grupper ser som det fedeste ser vi
> andre som "potensforlængere" og tomhjernet pral?

Det har du helt sikkert ret i.

Min liste:

Jaguar
Landrover
BMW
Alfa
Mercedes
Volvo
Saab
Audi
VW
Toyota
Ford
Mazda
Renault
Opel
Citroen
Peugeot
Hyundai
Kia

Man kunne sidde længe og rykke dem en plads op og ned, men nej: I får
bare første skud...

MVH Leo

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-07-07 22:03

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hyundai
Kia

Man kunne sidde længe og rykke dem en plads op og ned, men nej: I får

Mener du Landrover, eller skulle der stå Range Rover?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 15:26

> [...]
> er der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
> dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

på min liste er der kun skoda det kører jeg nemli selv........ hehe
den er helt klart bedre end ford det har jeg nemli oss haft ( en p7 fra
1971 )

tihi

mvh Brian

Fra : Tom

Dato : 31-07-07 16:50

> [...]
> prestigemæssigt, var på højde med Ford - det fik den gamle Ford-mand op af
> stolen, og han var selvfølgelig lodret uenig

Den gamle har ret. Selvfølgelig er der mere prestige i en Ford end en Skoda.
Godt nok har Ford også lavet meget skrammel gennem tiderne, men heller ikke
dette skraber bunden så meget som de gamle Skoda LS'ere.

Pga. folks fattigdom i danmark, så er det selvfølgelig ikke her at Ford
henter meget prestige, men hvis man vender blikket ud i verden, så har Ford
stadig ganske fine biler.
GT40, Mustang, Shelby Cobra,....for slet ikke at glemme alle de mange
legendariske modeller som Ford har sat på gaden.
Men indrømmet, Ford har lavet meget l*rt fra især 80'erne og til 2000'
Skoda er stadig "bare" en alm. bilfabrik med kun nogle enkelte RS
modeller.......det kan på ingen måde hamle op med Ford når vi sammenligner
over en bred kam.
Ford har ind imelllem begået nogle virkelige scoop såsom en GT500 eleanor
der 40 år efter stadig er sin vægt værd i guld.

Men ok, man får nok mere familiebil for pengene hos Skoda end hos Ford som
tingene er i dag set med danske afgiftsplagede øjne.

--
Tom

Fra : Bruno

Dato : 31-07-07 17:10

Tom wrote:

> Men indrømmet, Ford har lavet meget l*rt fra især 80'erne og til 2000'

Hvornår har du sidst kørt i en Ford Ka?

> Skoda er stadig "bare" en alm. bilfabrik med kun nogle enkelte RS
> modeller.......det kan på ingen måde hamle op med Ford når vi sammenligner
> over en bred kam.

Spøjst egentlig. Ford startede var de første til at lave et
masseproduceret produkt og de har lavet skrammel lige siden

Skoda har derimod en historie der går tilbage til den tid hvor biler var
en prestige ting for de super rige:

http://new.skoda-auto.com/COM/about/tradition/history/Pages/History.aspx

> Ford har ind imelllem begået nogle virkelige scoop såsom en GT500 eleanor
> der 40 år efter stadig er sin vægt værd i guld.

Eleanor er en filmbil ligesom James Bonds Aston. Man kan vist dårligt
give Ford æren for Eleanor, da den er bygget på en "sportsvogn" til
folket bil.

Mvh
Bruno

Fra : Tom

Dato : 31-07-07 17:38

> Hvornår har du sidst kørt i en Ford Ka?

et par år siden

--
Tom

Fra : Don't@mail

Dato : 31-07-07 17:55

Ja der ligger jo ret meget i hvor og hvem man vil "støtte" når man køber
bil. Jeg kunne f.eks aldrig finde på at købe en Ford Men sådan har mange det
nok også mht. Peugeot for ganske få år siden forbandt jeg Peugeot med en
skolelærerbil Nu kører jej selv i Peugeot og er ikke skolelærer.

Men jeg havde da også lidt mine betænkligheder mht. Skoda. Ikke at jeg ikke
kunde finde på at købe en Skoda. I mine øjne er Skoda en lækker bil. Men
Skoda mærket sidder nok stadig lidt i rygmarven, at skoda ikke helt er oppe
på højde med det lidt mere kendte mærker. Hvem husker ikke Skoda 105 og 120

Fra : Tom

Dato : 31-07-07 18:04

"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det nok også mht. Peugeot for ganske få år siden forbandt jeg Peugeot med
> en skolelærerbil Nu kører jej selv i Peugeot og er ikke skolelærer.

Ja sådan er der jo mange sjove ting ved bilkøb

> [...]
> oppe på højde med det lidt mere kendte mærker. Hvem husker ikke Skoda 105

joeh, de var da fuldt på højde med Wartburg og Trabant

--
Tom

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 31-07-07 20:57

"Don't@mail" <no$$$l@nomaill.dk> writes:

> nok også mht. Peugeot for ganske få år siden forbandt jeg Peugeot med en
> skolelærerbil Nu kører jej selv i Peugeot og er ikke skolelærer.

Det er ikke nok, du skal også _åbne_ bøgerne og _læse_ i dem...

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 21:34

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> Hvornår har du sidst kørt i en Ford Ka?

Som billigbil vand KA en test fornyligt i eet eller andet dansk bilblad.
Så helt ringe kan den ikke være.

> Skoda har derimod en historie der går tilbage til den tid hvor biler var
> en prestige ting for de super rige:

Historien er slut for Skoda.
Fords historie still goes strong.
De producerer stadig biler, som folk kan betale sig fra..

> Eleanor er en filmbil ligesom James Bonds Aston. Man kan vist dårligt give
> Ford æren for Eleanor, da den er bygget på en "sportsvogn" til folket bil.

Det var blot eet eksempel.
Du bør ikke glemme en 105L som åbenbart
er et produkt, Skoda gerne ville lægge navn til.)
Og det er ikke så pokkers længe siden.
Men så kom VW til og rettede op på dêt,
men Skoda ville såmænd levere endnu en serie 105L'er
hvis det stod til dem alene.

Fra : KASO

Dato : 02-08-07 06:12

> [...]
> Og det er ikke så pokkers længe siden.
> Men så kom VW til og rettede op på dêt,
> men Skoda ville såmænd levere endnu en serie 105L'er

Nu var Skoda sådan set forlængst rykket fra 105L og videre til Favorit og
Felicia før VW kom til (sidstnævnte blev så løbende opdateret med VW stumper
i sine sidste leveår). Til gengæld kan man undre sig over at Ford vil lægge
navn til de rustbunker de leveret gennem en årrække....

Nå-pyt - jeg har heldigvis hverken Skoda eller Ford.... (Men leverer de et
fornuftigt produkt kunne jeg sagtens finde på at købe det - både Smax og
Octavia er da f.eks. på hver deres måde ganske fine)

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 21:31

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> legendariske modeller som Ford har sat på gaden.
> Men indrømmet, Ford har lavet meget l*rt fra især 80'erne og til 2000'

Du bør nævne, selv Mustang modellerne var kønsløse i midt-firserne.
Men de var og er stadig en del af Mustang-arven.

> Skoda er stadig "bare" en alm. bilfabrik med kun nogle enkelte RS
> modeller.......det kan på ingen måde hamle op med Ford når vi sammenligner
> over en bred kam.

Enig. Mærket er identitetsløs og har ingen væsentlig historie at fortælle.

> Ford har ind imelllem begået nogle virkelige scoop såsom en GT500 eleanor
> der 40 år efter stadig er sin vægt værd i guld.

Hørt. Ford er imho eet af de mærker, hvis modeller er inden for
menigmands rækkevidde økonomisk set, som har leveret varen
af spændende modeller mere end noget andet mærke, medmindre
vi snakker de eksotiske bla. italienske mærker..

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-07-07 22:13

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Ford har ind imelllem begået nogle virkelige scoop såsom en GT500 eleanor
> der 40 år efter stadig er sin vægt værd i guld.

GT500 og Eleanor er da ikke samme bil.
GT500 er en Shelby kreation hvor Eleanor er en efterligning af GT500.
Eleanor er da heller ikke 40 år gammel.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Bruno

Dato : 01-08-07 01:45

Uffe Bærentsen wrote:
> Eleanor er da heller ikke 40 år gammel.

Rimeligt tæt på faktisk, den er fra 73 eller 74.

Det ændre dog ikke på at i mit hoved er det meget svært at finde en USA
bil med prestige, selv de store monsterøser er alt for meget primitiv
brute force til at de imponere. De kæmpe Cadillacs fra mellemkrigstiden
og så Ford GT er vel nærmest de eneste man rigtig kan beundre. At kalde
GT40 for en amerikansk bil er forøvrigt en tilsnigelse, det er snare en
engelsk bil bygget for amerikanske penge.

Mvh
Bruno

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-08-07 08:37

> Rimeligt tæt på faktisk, den er fra 73 eller 74.

Ok, den oprindelige Eleanor i den første Gone in 60 seconds er fra 1973.
Det er _ikke_ en Shelby kreation i den film, men en '73 Mach1'er.
Listen over de biler der bliver stjålet i den gamle film kan ses her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gone_in_60_Seconds#The_48_cars_stolen_in_the_film

I filmen af samme navn fra 2000, er der tale om en replica af en GT500 fra
1967.
Helt nøjagtig bliver den kaldt GT500E (E for eleanor).
GT500E var ikke med i modelrækken da Shelby var med inde over disse biler.
Listen over de biler der bliver stjålet i den nye film kan ses her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gone_in_Sixty_Seconds_(2000_film)#The_list_of_cars
En oversigt over Shelby's Mustang kreationer kan ses her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Shelby_Mustang#1967

> [...]
> for en amerikansk bil er forøvrigt en tilsnigelse, det er snare en engelsk

Er det så den gamle, altså GT40 eller den nye Ford GT du mener?

Personligt så foretrækker jeg den gamle
(40 kommer fra at den er 40 inches høj = 102cm

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Bruno

Dato : 01-08-07 10:52

Uffe Bærentsen wrote:

> Er det så den gamle, altså GT40 eller den nye Ford GT du mener?

Den gamle, den nye ved jeg ikke rigtig noget om - egentlig kunne man
skrive de nye for der er også en GT90 som vist kun er en koncept bil.

Mht. den rigtige GT40 er det vistnok noget med at Ford fik Lola til at
bygge sig en bil, vist endda efter først at havde spurgt Lotus (der på
det tidspunkt var førende i Formel 1).

> Personligt så foretrækker jeg den gamle
> (40 kommer fra at den er 40 inches høj = 102cm

Helt enig, der er dog enkelte der er lidt højere da de har fået lavet en
lille bule i taget for ellers var der kører som ikke kunne finde plads
til hjelmen

Den nye er da sjov, men igen ret primitiv i forhold til europæiske og
japanske sportsvogne. Stor motor og fire hjul er sådan cirka det.

Mvh
Bruno

Fra : Tom

Dato : 01-08-07 17:24

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> GT500 og Eleanor er da ikke samme bil.
> GT500 er en Shelby kreation hvor Eleanor er en efterligning af GT500.
> Eleanor er da heller ikke 40 år gammel.

Hvor om alting er, så har de ca. en million gange mere præstige end en Skoda

--
Tom

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-07-07 18:37

On 31 Jul., 19:22, Fister Løgsovs <Ku...@starmail.invalid.co.za>
wrote:
> [...]
> Skal man være mere til grin end med en tysk bil, så skal man komme i en
> amerikansk sedan eller pickup af nyere dato, så har man lavest prestige

Engelsk af nyere dato er vel nærmest ejet, produceret eller ligefrem
UK-udgaver af de fire nævnte?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 31-07-07 18:38

Kim Kristensen skrev:

> Engelsk af nyere dato er vel nærmest ejet, produceret eller ligefrem
> UK-udgaver af de fire nævnte?
>
> Med venlig hilsen Kim

Jeps, det er ikke helt forkert, men køres sjældent af folk der tror at
deres bil giver dem prestige, de HAR prestige!
Kai

Fra : KASO

Dato : 31-07-07 19:37

> [...]
> er der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
> dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

Hmm:

1: Maybach, Rolls Royce
2: Mercedes, Bentley
3: BMW, Masarati, Lexus
4: Jaguar, Audi, Volvo, Saab, Alfa Romeo (Alle i større eller mindre grad
"luksusversioner" af "husholdningsbiler"), Infinity
5: Subaru
6: Citroën, Peugeot, Ford, Opel, VW, Seat, Skoda, Renault, Toyota, Mazda,
Nissan, Daihatsu,
7: Suzuki, Hyundai, Kia, Chevrolet (Daewoo), Ssang Yong

Fra : Mogens

Dato : 02-08-07 09:11

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse
> "Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1: Maybach, Rolls Royce
> 2: Mercedes, Bentley

Hmm - der stod dagligdagsbiler. På din liste faldt vist en linie ud:
0: Porsche og Ferrari

Fra : KASO

Dato : 06-08-07 22:35

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm - der stod dagligdagsbiler. På din liste faldt vist en linie ud:
> 0: Porsche og Ferrari

Jeg sprang med vilje sportsvognene over, da de var svære at passe ind ifht.
de øvrige....

Jeg synes iøvrigt, at an Ferrari er langt mere eksklusiv end en Porsche, men
skulle jeg vælge en bil til "hverdagsbrug", blev det Porschen, som kan tåle
at blive brugt...

Fra : Kent

Dato : 31-07-07 21:06

> [...]
> er der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
> dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

LOL!!

Sikke da noget, du fik sat gang i dér!!

Skam dig!

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 21:17

Når vi snakker prestige, så kan det være mange ting.
For mig er en V10 Toureg eller en Q7, Porche Cayenne
ikke prestige sådan for alvor. De er blot et statement
på folk, som har råd til at ofre det hvide ud af øjnene
på biler, som der intet statement i er overhovedet.
Det er nærmest dårlig stil idag at køre så overdådige
køretøjer. Tror ikke folk synes det er fedt på samme
måde som for bare 5 år siden. Da ville man vende
sig om efter tilsv. køretøjer og spærre øjnene op.

Det gør folk ikke i dag på samme måde.
Bevares, der er da nogle lækre motorer osv
men resten sux og enhver ved, at skal det
være en klasse 4 hjulstrækker, så skal det
ikke være en børstraktor, men den ægte vare,
en Range Rover af en slags.

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 21:22

Folk idag køber ikke bare bil med 4 hjul.
De vil, som i mange andre tilfælde, ha' en historie
eller en oplevelse.
Derfor er mærkets historie også en væsentlig ting.
En blød, men vigtig værdi.
Toyota har i mine øjne måske nok en vis kvalitet,
selvom andre mærker efterhånden slægter dem godt
på. Det står læse i diverse statistikker, hvor Toyota
ikke længere er så suveræne som tidligere.
Men historie og historisk vingesus og spændende
modeller sådan historisk set er der mig bekendt
INTET af. Et koldt mærke uden sjæl.
Det samme med Skoda og SEAT.
Mærker som klarer sig godt idag, men
sjæl ? Aldrig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-07-07 21:33

Eque skriver:

> Men historie og historisk vingesus og spændende
> modeller sådan historisk set er der mig bekendt
> INTET af. Et koldt mærke uden sjæl.
> Det samme med Skoda

Det er da kun fordi du er en uvidende ignorant.

Fra : Niels Pein

Dato : 31-07-07 21:45

"Torben" skrev ...
> [...]
> er der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
> dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

Jeg er ret enig med de lister nogle af de andre har lavet. Også selvom min
egen bil er i bund. Det har jeg det fint med, undtagen at det jo påvirker
brugtprisen.

Men om folk synes der er prestige i ens bil, kommer jo meget an på hvad de
ved om den. Ikke mindst for Chevrolet.
Jeg kører Chevrolet Nubira, og folk der ikke ved ret meget om biler, synes
den er fed, tror den er enormt dyr og synes Chevrolet-mærket oser af
prestige. Men folk der ved at General Motors har købt en Koreansk producent,
så det faktisk er en Daewoo, synes den er helt i bund. Folk der ved at den
bliver bygget på Holden fabrikken i Australien (som GM også har købt) har
den kun næst-nederst.

Selv er jeg ligeglad, og har ofte fortalt historien om en bil der skiftede
mærke, og et mærke der skiftede anseelse (Corvette skal jo ikke hedde noget
så lavt som Chevrolet længere), til de der lyder som om de har taget fejl.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-08-07 08:01

On 31 Jul., 17:13, Bruno <dont....@this.address.ever> wrote:

> [...]
> stor forskel på en Citroen C1 og en Citroen C6 eller en Aygo og en
> LandCruiser, men selvfølgelig er der mærker hvor man gennerelt kan tale

Jeg laver lige en ny hvor jeg sætter dine forslag ind i.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-08-07 08:04

Ny liste:

Mest prestige øverst:

Lexus
Audi
BMW
Mercedes
Volvo
SAAB
VW
Toyota
Subaru
Honda
Mazda
Ford
Renault
Skoda
Peugeot
Mitsubishi
Opel
Fiat
Citroen
Hyundai
Kia
Chevrolet
Crysler
Smart

Men alle mærkerne fra VW og til og med Citroen er næsten jævnbyrdige
(som andre også har skrevet).

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-08-07 08:48

> [...]
> er der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
> dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

Af denne tråd kan man vist kun lære én ting:

Aldrig drikke øl med svigerfar )))))))

PS, jeg er nu stadig glad for min Ford.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-08-07 14:18

On 1 Aug., 09:03, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> - Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
> - En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler

Hvor høre Nissan til?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-08-07 14:23

On 1 Aug., 15:18, Kim Kristensen <ki...@kristensen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hvor høre Nissan til?

Efter min mening i den nederste halvdel.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-08-07 16:03

On 1 Aug., 15:47, Specks6812 <fin...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> at klarlægge hvilke komponenter der kommer fra hvilke koncerner.- Skjul tekst i anførselstegn -

Det har vel ikke så meget med prestigen at gøre ? Audi er dyrere/mere
prestigefyldt end VW, der igen er 'bedre' end Seat/skoda (dem kan jeg
ikke lige placere indbyrdes i hierakiet), også selv om deres A3/Golf/
Altea/Oktavia reelt er samme konstruktion. Prestigen er jo lige det
der uhåndterlige og subjektive, der gør at ting kan koste mere end de
er værd rent funktionsmæssigt. Hvor tror du Hugo Boss og Armani ville
stå hvis folk ikke betalte ekstra for og efterstræbte prestige ??

En Jaguar er da mere prestigefuld end en Ford, Volvo eller Mazda, også
selv om de er nogen af modellerne der deler komponter eller ejerne i
bund og grund er de samme, og det er der så folk der vil betale for.
Suzuki, Kia og Hyundia er i den situation, at de har meget lidt
prestige, derfor er kiloprisen på deres varer lavere....

MVHLeo

Jaguar XJ - Citroën 2CV. I gennemsnit kører jeg Golf...

Fra : claus b. p.

Dato : 02-08-07 10:24

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> er der Ferrari, Lamborghini osv., men de mest interessante er vel vores
> dagligdagsbiler, Toyota, Ford, Skoda, Citroen, Renault, BMW osv. osv.

Det kan da ikke lade sig gøre at lave een liste, for der er meget forskel på
folks preferencer.
Jeg følger fx. med i bilverdenen, og da min kone skulle have ny brugt bil
fornylig, foreslog jeg en Skoda. Men sådan en skulle hun ihvertfald ikke
have! Så hun fik en Peugeot. Hvad skal man sige?

/Claus

Fra : Mogens

Dato : 02-08-07 10:30

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad skal man sige?

At kvindernes magt åbenbart er stor...

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 02:25

claus b. p. wrote:
> Jeg følger fx. med i bilverdenen, og da min kone skulle have ny brugt
> bil fornylig, foreslog jeg en Skoda. Men sådan en skulle hun
> ihvertfald ikke have! Så hun fik en Peugeot. Hvad skal man sige?

At hun har bedre smag end dig? hehe

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 02:24

Torben wrote:
> Prøv at lave en liste startende med de mest prestigefyldte.

Listen skal selvfølgelig se sådan her ud:

Rolls-Royce
Maybach
Bentley
Aston Martin
Ferrrari
Porsche
Bugatti
Koenigsegg
Lamborghini
Pagani
Maserati
Mercedes-Benz
Hummer
Lotus
Jaguar
Range Rover
BMW
Lexus
Audi
Volvo
Saab
Cadillac
Alfa Romeo
VW
Honda
Mini
Lancia
Ford
Opel
Toyota
Peugeot
Citroen
Mazda
Nissan
Seat
Subaru
Smart
Renault
Fiat
Mitsubishi
Suzuki
SsangYong
Skoda
KIA
Chevrolet (Daewoo)
Hyundai
Lada

Fra : Steen Schmidt

Dato : 04-08-07 16:29

Steen wrote:

> Range Rover

Ja, hvis den er på hvide plader...

> VW

Bare ikke en Gårlf.

> SsangYong

Dén har du bare ikke med på en liste over prestigefyldte biler? Jeg
ville ikke udstille min egen dødsforagt på den måde...

> Skoda

Det er vist troldeføde, du kan ikke seriøst mene Skoda ligger under
SsangYong Tværtimod vil jeg sige at folk der vælger en Skoda frem
for en VW eller Seat blot viser at de har en smule mere omløb i hovedet
(eller mere mellem benene end naboen der valgte sidstnævnte.
Undtagelsen er vel Passat st. car, da der ikke findes et
Skoda-alternativ til denne.

Mvh
Steen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-08-07 19:36

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Tværtimod vil jeg sige at folk der vælger en Skoda frem
> for en VW eller Seat blot viser at de har en smule mere omløb i hovedet
> (eller mere mellem benene end naboen der valgte sidstnævnte.

Glæder mig du mener, for næste bil skal være en Hyundai el. Kia ;). Fordi
jeg er træt af at Skoda har fået VW's dårlige& dyre service, og bruger samme
motorer m. tandrem og dyser som brænder fast. Læs; VAG har lige så lidt
prestige for mig som Mercedes, Fård, Pegøj og andre med "indbyggede fejl".

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-07 02:27

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Glæder mig du mener, for næste bil skal være en Hyundai el. Kia ;).

Sikkert også et udemærket valg. Denne tråd har jo ikke noget med
"gode/dårlige biler" at gøre. Men om prestige. Og prestigefyldte mærker kan
også godt have fejl (Aston Martin Vanquish med verdens dårligste gearkasse
fx.?).
Hyundai og KIA er valget for dem, der er ligeglade med prestigefaktoren. Men
overvej lige værditab ift. europæiske mellemklassebiler. Måske er de
koreanske biler ikke SÅ fed en fidus alligevel rent økonomisk.

> [...]
> bruger samme motorer m. tandrem og dyser som brænder fast. Læs; VAG
> har lige så lidt prestige for mig som Mercedes, Fård, Pegøj og andre

Mercedes-Benz og Danmark er jo ligesom Paven og porno! Det passer bare ikke
helt sammen. I DK er Mercedes mest kendt som taxa, og som frikørt taxa. Og
sidstnævnte er nogle skodkasser. Punktum. Prisen er imod Mercedes i DK, og
det er en skam. Det er glimrende biler, og de har ikke ret mange fejl som
privatejet.

/Steen

Fra : BJ

Dato : 05-08-07 10:13

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hyundai og KIA er valget for dem, der er ligeglade med prestigefaktoren.
> Men overvej lige værditab ift. europæiske mellemklassebiler. Måske er de
> koreanske biler ikke SÅ fed en fidus alligevel rent økonomisk.

Kan du ikke komme med nogen eksempler på dette påståede større værditab?

Gerne fra Bilbasen.

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 05-08-07 12:01

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du ikke komme med nogen eksempler på dette påståede større værditab?
>
> Gerne fra Bilbasen.

Jeg giver dig lige et par eksempler, der tilbageviser din påstand, med
mindre du naturligvis betaler med procenter, hvor vi andre må betale i
klingende mønt.;)

A4 102 Hk
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=291701893&source=1

Ford Mondeo 145 Hk
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=231800694&source=1

VW Passat 150 Hk (VW tor virkelig deres biler er lavet af diamanter eller
holder brugtvognspriserne kunstigt oppe, så de kan give kunderne en stor
"rabat".)
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=208900459&source=1

Hyundai GLX 161 Hk
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=469600906&source=1

mvh
Bjørn J.
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=208900459&source=1

Fra : BJ

Dato : 05-08-07 23:27

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> holder brugtvognspriserne kunstigt oppe, så de kan give kunderne en stor

Fy fassan, her gør prestigen rigtig ondt:

Ford Mondeo 170 Hk:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=217000769&source=1

Opel Vectra 155 Hk:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=226200649&source=1

BMW 320i 150 Hk:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=195601177&source=1

Volvo S60 170 Hk:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=380501103&source=1

Hyundai Sonata 233 Hk:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?AdId=116901017&source=1

Det var så ledt om den dyrekøbte "prestige"...

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 00:46

BJ wrote:
> Det var så ledt om den dyrekøbte "prestige"...

Ja, prestige er en sjov faktor. Vi alle ved at den eksisterer. Ligesom
janteloven? Ligesom nogle folk vælger at gå i bukser fra Dressman til 99
kr., andre vælger Georgio Armani o.lign. Og? Lad dog folk gøre som de vil.
Man kan godt diskutere emnet, men man bliver aldrig enig. Men for mit
vedkommende, har det også noget med ejerglæde at gøre. Sorry, men jeg synes
det er federe at eje en ny Mercedes-Benz end en Fiat (har haft begge!).
PS: Jeg udelukker ikke, at man sagtens kan opnå ejerglæde med en Fiat eller
KIA. Hver sine lyster og økonomisk formåen.

/Steen

Fra : BJ

Dato : 06-08-07 02:55

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> PS: Jeg udelukker ikke, at man sagtens kan opnå ejerglæde med en Fiat
> eller KIA. Hver sine lyster og økonomisk formåen.

Helt enig.

Vi må dog i vores husstand nøjes med en Volvo S80, Volvo S40 samt en vintage
Nissan Silvia og alle er i privat eje.

Måske vil jeg prøve en MB CLK AMG næste gang.

PS: Jeg har endda haft en Lada 1500S helt og aldeles fra ny.

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 23:04

BJ wrote:
> Vi må dog i vores husstand nøjes med en Volvo S80

Nåh ja! Så gider jeg da slet ikke tale prestige med dig! hehe
Lækker vogn.

> Måske vil jeg prøve en MB CLK AMG næste gang.

Måske er det bare mig, men jeg synes faktisk at en 200 Kompressor-motor i en
E-klasse gør et ganske udemærket stykke arbejde. Med aut.gear. V-motorer
passer selvfølgelig bedst i de biler, men det kommer an på hvor travlt man
har. 184 HK, 0-100 på ca. 9 sekunder og over 230 km/t på toppen. Det kunne
jeg sagtens leve med, hvis vi snakker benzin.

> PS: Jeg har endda haft en Lada 1500S helt og aldeles fra ny.

Og jeg har haft en Fiat 127 1,1 fra Brasilien. Den var dog 4 år gammel da
jeg blev den - dengang - glade ejer.
Jeg vil dog hellere undvære en bil i dag, end at skulle tilbage til den! Det
er svært at gå tilbage til noget ringere, når man først har prøvet luxus,
synes jeg.

MVH Steen

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 00:40

BJ wrote:
> Kan du ikke komme med nogen eksempler på dette påståede større
> værditab?

Som den opmærksomme læser vil kunne se, så skriver jeg, at man skal overveje
værditabet (dvs. sørge for at regne lidt på sagerne) og være opmærksom på,
at det MÅSKE ikke er så fed en fidus at købe billig koreansk.

FDM har kåret VW som bedste køb, bl.a. foran asiatiske konkurrenter. Også
selvom VW er markant dyrere i indkøb. Her var værditab en afgørende faktor.
Jeg kan desværre ikke komme ind på www.fdm.dk og finde den artikel. Prøver
senere.

/Steen

Fra : BJ

Dato : 06-08-07 03:00

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> overveje værditabet (dvs. sørge for at regne lidt på sagerne) og være
> opmærksom på, at det MÅSKE ikke er så fed en fidus at købe billig

Det ER en fed fidus at købe en Hyundai Sonata.

> FDM har kåret VW som bedste køb, bl.a. foran asiatiske konkurrenter. Også
> selvom VW er markant dyrere i indkøb. Her var værditab en afgørende
> [...]

Utroligt, når man betænker de blot har 2 års fabriksgaranti eller har de
fået 3 eller sågar 7 år?..!!

Jeg ville godt se et regnestykke på Hyundai Sonata og den billigste Passat,
men der er ikke prestige i at køre Sonata og så er "biladministrationerne"
nok en anelse "forudindtaget"...

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 23:09

BJ wrote:
> Det ER en fed fidus at købe en Hyundai Sonata.

Muligvis.

> Utroligt, når man betænker de blot har 2 års fabriksgaranti eller har
> de fået 3 eller sågar 7 år?..!!

2 år (og deres gode ry i den almindelige befolkning hehe).

> Jeg ville godt se et regnestykke på Hyundai Sonata og den billigste
> Passat, men der er ikke prestige i at køre Sonata og så er
> "biladministrationerne" nok en anelse "forudindtaget"...

Tja, det var kun en Golf 1,6 og tilsvarende biler der blev sammenlignet. Jeg
tror Passaten bliver for dyr i den sammenligning.

Fra : BJ

Dato : 07-08-07 23:12

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tja, det var kun en Golf 1,6 og tilsvarende biler der blev sammenlignet.
> Jeg tror Passaten bliver for dyr i den sammenligning.

Jeg har nu bemærket, indtil flere Hyundai Sonata som taxabiler.

Kunne være interessant at høre erfaringer fra en rigtig
personbilserhvervschauffør.

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 17:59

BJ wrote:
> Kunne være interessant at høre erfaringer fra en rigtig
> personbilserhvervschauffør.

*LOL* Taxachauffører er lige så lidt troværdige som brugtvognssælgere med
havnearbejder-gener.
Det er de værste sladrekællinger og "tøser". Tro mig.

Fra : BJ

Dato : 10-08-07 18:19

"Martin" <-> skrev i en meddelelse

KLIP

> *LOL* Taxachauffører er lige så lidt troværdige som brugtvognssælgere med
> havnearbejder-gener.
> Det er de værste sladrekællinger og "tøser". Tro mig.

Ha, man da snart ikke stole på nogen mere.

Ligegyldig hvilket skrammel de har købt, så er det verdens bedste produkt og
112% fejlfrit..

mvh
Bjørn J.

Fra : Tom

Dato : 10-08-07 20:03

> [...]
>
> Ha, man da snart ikke stole på nogen mere.
>
> Ligegyldig hvilket skrammel de har købt, så er det verdens bedste produkt

Sådan er det da også med flertallet af skribenter her. Helvede bryder løs
hvis man vover at påtale at bilerne har fejl

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 11-08-07 16:26

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sådan er det da også med flertallet af skribenter her. Helvede bryder løs
> hvis man vover at påtale at bilerne har fejl

Også i den grad.

Jeg kan nu godt forstå, nogen hidser sig gevaldigt op, når nu potten ikke er
med partikelfilter, i bedste fald er det, men slet ikke med NO-filter.

Pisse frustrerende at svine af helvede til og så så tro, men er et unikum i
forhold til benzinpotter, der startede med lambadasonder for en snart en
"menneskealder siden"...

http://www.swedespeed.com/news/publish/Volvo_News/article_800.html

mvh
Bjørn J.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-08-07 14:02

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse news:46b65fe6$0

> FDM har kåret VW som bedste køb, bl.a. foran asiatiske konkurrenter. Også
> selvom VW er markant dyrere i indkøb. Her var værditab en afgørende
> [...]
Det gør de jo ikke, i den test BJ linker til står højt og larmede, det reelt
er noget crap, en brugt Octi er bedre. At tabet er lavet ,er pga. det
sidste fjols ikke er født endnu, læs; folk ved ikke hvad de køber/ vil ikke
vide det.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-07 16:52

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse news:46b52754$0

Og prestigefyldte mærker kan
> også godt have fejl (Aston Martin Vanquish med verdens dårligste gearkasse
> fx.?).

Hvad er prestige?`. Biler med medfødte fejl har ingen prestige for mig,
hvoff opsøge problemer?, tværtimod fortæller de at ejeren/køberen ikke
tænker for dybt over tingene.

> Hyundai og KIA er valget for dem, der er ligeglade med prestigefaktoren.
> Men overvej lige værditab ift. europæiske mellemklassebiler. Måske er de
> koreanske biler ikke SÅ fed en fidus alligevel rent økonomisk.

Jeg gider ikke opsøge probs.. Min erfaring siger at Skoda har arvet VW's
teknik& svagheder. Og VW er IKKE deres prestige værd. Den er holdt oppe pga.
varm luft& uvidenhed, læs; det er for dyrt, ifht. hvad man får for pengene
;).

> Mercedes-Benz og Danmark er jo ligesom Paven og porno! Det passer bare
> ikke helt sammen. I DK er Mercedes mest kendt som taxa, og som frikørt
> taxa. Og sidstnævnte er nogle skodkasser.
ømme de har købt

Ikke bare dem. Alle modeller fremkommet efter W124 ruster som en midt80'er
Fiat, og er fulde af el-fejl. Det kan godt være den har avanceret teknik,
men hvis man skal have to, for at have en som køre, mens den anden holder på
værksted, er prestigen til at overskue ifht. mig ;)).

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 00:34

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Ikke bare dem. Alle modeller fremkommet efter W124 ruster som en
> midt80'er Fiat, og er fulde af el-fejl.

Det er så direkte løgn. Jeg ejer selv en tysk bil med stjerne på fronten
årg. 2005 - købt som ny - og den har ingen fejl haft. Ej heller
rustproblemer. Du taler simpelthen mod bedre vidende.

/Steen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-07 09:30

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse news:46b65e86$0

> Det er så direkte løgn. Jeg ejer selv en tysk bil med stjerne på fronten
> årg. 2005 - købt som ny - og den har ingen fejl haft. Ej heller
> rustproblemer. Du taler simpelthen mod bedre vidende.

FDM har skrevet stolpe_op&_ned om rustprobs., + div., og om MB's mangel på
vilje til at stå ved deres garanti. Uanset berettiger prisen ikke til den
slags probs., man betaler vel for at den er konstrueret, fabrikeret& testet
ordentligt, til at måtte bruges?.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 10:42

> [...]
> slags probs., man betaler vel for at den er konstrueret, fabrikeret&
> testet ordentligt, til at måtte bruges?.
Hvem taklede rustproblemet bedst ?
Ford eller MB egentlig ?
De biler med 30 års garanti fra MB
var de også ramt af rusten 'dengang' ?

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 22:53

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> FDM har skrevet stolpe_op&_ned om rustprobs., + div., og om MB's
> mangel på vilje til at stå ved deres garanti.

Var det ikke hovedsageligt problemer med frikørte taxa'er? Jeg har selv haft
den tvivlsomme fornøjelse af et par ture i en udbollet E290CDI og 220CDI af
samme model (W210), og man korser sig over hvordan de er blevet behandlet,
vedligeholdt og ombygget til taxa i tidernes morgen. Nede under
gearvælger-dækslet lå fx. et løst ledningsbundt fra taxameter-installation
som var klippet direkte ind i bilens originale ledningsnet. Der var mindst
25-30 ledninger. Og så brokker man sig bagefter over at der er el-problemer
med bilerne... jaja.
I Tyskland findes en speciel taxa-model af E-klassen. Men den køber de
danske vognmænd ikke, da de jo beregner hele deres forretning på salg af
frikørte biler til privat brug. Taxa-modellen har bl.a. et andet
indstrumentbord med indbygget hul til taxameter, ekstra ledningstræk bl.a.
med mulighed for at tappe abs-sensor trip info, 2 batterier, heavy duty
støddæmpere, fralæggerum m.m.

At købe en frikørt taxa er en kæmpe risiko. De færreste biler kan
overhovedet holde til den slags brug.
En bekendt arbejdede som chauffør hos en vognmand der havde en VW Passat
(forrige model). Efter 120.000 km var passagerdørens hængsler slidt skæve.
De kunne ikke rettes da karossen var vredet. Så de måtte svejses om.
Og da havde bilen over dobbelt så lang tid tilbage som taxa (frikørt efter
259.000 km). Den hang også gevaldigt med næbet (og røven) den bil til sidst.

Men på min er der 30 års garanti mod rust, så jeg regner ikke med at se
skyggen af rødt støv.

/Steen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-08-07 13:33

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse news:46b8e9c2$0

> Var det ikke hovedsageligt problemer med frikørte taxa'er?

Nej, men om det var?. Rust er rust, el.fejl er el.fejl, garanti er garanti.
Man kan da ikke last en kundegruppe for at fabrikanten lover, og tager
betaling for, noget, så de ikke kan holde. Det kan godt være MB er særlig
dyr i DK., men det er den altid vs. andre tilsv., uanset marked..

> den tvivlsomme fornøjelse af et par ture i en udbollet E290CDI og 220CDI
> af samme model (W210), og man korser sig over hvordan de er blevet
> behandlet, vedligeholdt og ombygget til taxa i tidernes morgen.
Hvis MB ikke har taget forbeh. for det i deres garanti, er de nogle fjolser.
Men som sagt de sager FDM referede var ikke udbollede taxi.

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 18:12

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Rust er rust, el.fejl er el.fejl, garanti er
> garanti.

Nej.

> Man kan da ikke last en kundegruppe for at fabrikanten
> lover, og tager betaling for, noget, så de ikke kan holde.

Jo da. Hvis ikke ejeren har overholdt de foreskrifter der findes vedr.
bilen. Nogle taxa-vognmænd skifter olie, dæk og bremser selv, og kører
videre som om intet var hændt. Hvad nu hvis fabrikken har udsendt
vejledninger vedr. rust på visse modeller. Det vil blive tjekket ved næst
kommende service. Men hvis folk ikke møder op til service fordi de klarer
det selv, så er betingelserne ikke overholdt. Men hvis der var tale om
private biler også, så er det selvfølgelig Mercedes der har lavet en fejl.
Jeg har nu ikke læst ret meget om de rustproblemer i udenlandske medier.

> Hvis MB ikke har taget forbeh. for det i deres garanti, er de nogle
> fjolser.

Det er ikke Mercedes i DK som ombygger bilerne til taxa. Det er private
godkendte firmaer der må installere og kalibrere taxametre (i hvert fald her
i jylland. Jeg ved ikke med sjælland).
Man kan ikke tage forbehold for, at en mand køber en bil og kører den til
ombygning og klipper ledningsnettet fra hinanden, borer hulleri karroseriet
til indbygning af følere i døre så der ikke kan køres "sort" osv.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-07 19:48

Steen Schmidt skriver:

> Bare ikke en Gårlf.

Nej, så hellere en Fox...

> [...]
> (eller mere mellem benene end naboen der valgte sidstnævnte.
> Undtagelsen er vel Passat st. car, da der ikke findes et

Find lige Skoda alternativer til:
Fox ?
Caddy ?
Golf (ikke stationcar)?
Eos ?
Taureg ?
Phaeton (oprindeligt et Skodanavn - Faeton) ?
Sharan ?
Tiguan?

Som jeg ser det er Fabia en Pole, Octavia en Jetta og en Golf
stationcar, en Superb en Passat og Roomster er bare grim.....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-08-07 20:07

> Som jeg ser det er Fabia en Pole, Octavia en Jetta og en Golf
> stationcar, en Superb en Passat og Roomster er bare grim.....

Og?, det hjælper NADA når de alle sucks ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-08-07 22:05

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Og?, det hjælper NADA når de alle sucks ;).

Ikke om jeg forstår at du til stadighed har din gamle skoda, når nu den
er _så_ ringe.....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-07 16:57

> Ikke om jeg forstår at du til stadighed har din gamle skoda, når nu den
> er _så_ ringe.....

Det er 1. fordi jeg kan lide at rode med biler, 2. jeg venter på udgifterne
bliver så store, det kan forsvares at skubbe den i havnen ;). Hvor ligger
prestigen i VW vs. Skoda, når du nu indrømmer de er så ens?. For du har ret,
der er kun varm luft til forskel ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-08-07 22:12

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Det er 1. fordi jeg kan lide at rode med biler, 2. jeg venter på udgifterne
> bliver så store, det kan forsvares at skubbe den i havnen ;).

Og 3 - fordi så kan du blive ved med at hyle sådan op om den dårlige
kvalitet i din bil ?

> Hvor ligger prestigen i VW vs. Skoda, når du nu indrømmer de er så ens?.

I forskellene.

> For du har ret, der er kun varm luft til forskel ;).

I dine øjne - så længe du ikke har mærket forskellen kan du jo tro, hvad
du vil....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-07 23:13

> I forskellene.

Som du lige remser op, hvad giver prestige?.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-07 05:17

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Som du lige remser op, hvad giver prestige?.

Mærket i første ombæring.

Design.

Herefter kvalitet i materialevalg.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-07 08:49

> Mærket i første ombæring.
>
> Design.
>
> Herefter kvalitet i materialevalg.

Ting som ikke kan måles, vejes, er for mig varm luft. Jeg vil have fact ;).
Og kvali er ikke bedre, det er samme crap, det er noget du bilder dig ind
;).

Fra : BJ

Dato : 06-08-07 08:55

KLIP

> Ting som ikke kan måles, vejes, er for mig varm luft. Jeg vil have fact
> ;). Og kvali er ikke bedre, det er samme crap, det er noget du bilder dig
> ind ;).

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8CD4AC57-D95C-4EF9-9310-A4D4C096A18B/0/5255.pdf

mvh
Bjørn J.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-07 09:03

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:46b6d3f1$0

> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/8CD4AC57-D95C-4EF9-9310-A4D4C096A18B/0/5255.pdf

Bingo, nice crap, "Verden vil bedrages".

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-07 09:15

> Bingo, nice crap, "Verden vil bedrages".
Octi. fik 1 stjerne mere da den blev brugtvogns-testet. Men derfor har den
stadig lig i lasten.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-07 23:31

> Og 3 - fordi så kan du blive ved med at hyle sådan op om den dårlige
> kvalitet i din bil ?

Ihvertfald at den ikke er god som VW's prestige berettiger til. Og eftersom
du selv indrømmer de er teknisk ens, må det være samme crap? ;).
BTW. Har du læst tråden med EGRventilen& søforklaringerne?. Den er endnu et
søm til Skoda, VW's ligkiste ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-07 05:18

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Ihvertfald at den ikke er god som VW's prestige berettiger til. Og eftersom
> du selv indrømmer de er teknisk ens, må det være samme crap? ;).

Tjah. Så vidt jeg husker servicerer du selv din bil - måske det er
derfor du har _så_ mange problemer ?

> BTW. Har du læst tråden med EGRventilen& søforklaringerne?. Den er endnu et
> søm til Skoda, VW's ligkiste ;).

I følge dig.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-07 08:59

> Tjah. Så vidt jeg husker servicerer du selv din bil - måske det er
> derfor du har _så_ mange problemer ?

Jeg har reelt ingen probs., måske fordi jeg ikke følger VW's
vedligeholdelses prgm., og selv opdager dem inden de bliver det ;).

> I følge dig.

Biler med "lig i lasten" har NADA prestige for mig, jeg opsøger ikke probs.
frivilligt. EOD.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-07 15:30

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Jeg har reelt ingen probs., måske fordi jeg ikke følger VW's
> vedligeholdelses prgm., og selv opdager dem inden de bliver det ;).

Når du ingen problemer har, hvorfor er det så noget lort ?

> Biler med "lig i lasten" har NADA prestige for mig, jeg opsøger ikke probs.
> frivilligt. EOD.

Hvilke biler har da prestige for dig ?

Fra : Brian

Dato : 07-08-07 19:58

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Når du ingen problemer har, hvorfor er det så noget lort ?

Såvidt jeg husker, smed Jørgens Skoda tandremmen for ikke så længe siden.
Efter den lille episode var det ikke kun forhandlerne, men også bilerne, der
var noget skrammel

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-08-07 13:53

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:46b8c0c1$0$90269

> Såvidt jeg husker, smed Jørgens Skoda tandremmen for ikke så længe siden.
> Efter den lille episode var det ikke kun forhandlerne, men også bilerne,
> der var noget skrammel

Nej, remmen holdt, men den knækkede remhjulet. Forskellen er ca. ens,
bortset fra at jeg ikke kan lastes for mgnl. vedligehold.
BTW. Så har VAG igen scoret dårligt I en FDM-værksteds-tilfredsheds
undersøgelse, dårligst er Audi, bedst er Seat.. Men alle under
gennemsnittet, så meget for prestige ;). Topscore er Toyota, Saab, Nissan,
Hyundai i nævnte rækkefølge.

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-07 02:12

Steen Schmidt wrote:
> Ja, hvis den er på hvide plader...

Ja selvfølgelig. Gule plader er fandens værk.

> Bare ikke en Gårlf.

Ork jo. En Golf HAR prestige. Måske ikke hos dig. Men det har den altså.
Som der stod i Bilrevyen om Golf: Når en halvkedelig skolelærerinde sætter
sig bag rattet i en Golf, kommer hun pludselig til at ligne en fiks blondine
fra reklamebureauet (frit efter hukommelsen). En Golf er over alle de andre
i klassen (Mazda 3 og Opel Astra osv.)

> Dén har du bare ikke med på en liste over prestigefyldte biler? Jeg
> ville ikke udstille min egen dødsforagt på den måde...

Det er Asiens Mercedes-Benz hehe Så jo, den hører til højere end Skoda.

> [...]
> hovedet (eller mere mellem benene end naboen der valgte
> sidstnævnte. Undtagelsen er vel Passat st. car, da der ikke findes et

Skoda har ingen prestige-effekt. Det er allerhøjest et snusfornuftigt
køretøj.
Det er muligt at man får mere for pengene ved at købe Skoda og Seat end VW.
Men det handler ikke om value-for-money her. Det handler om prestige. Og der
ER bare mere prestige i at køre VW end Skoda og Seat. Jeg forstår slet ikke
at det kan diskuteres.

/Steen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-08-07 17:11

"Steen" <steenSNABELAsteenmartin.dk> skrev i en meddelelse news:46b523e2$0

> Som der stod i Bilrevyen om Golf: Når en halvkedelig skolelærerinde sætter
> sig bag rattet i en Golf, kommer hun pludselig til at ligne en fiks
> blondine fra reklamebureauet.
Men hun er stadig en halvkedelig lærerinde, der skal mere til at bluffe mig.
Tror du skal snakke med en øjenlæge ;).

Det handler om prestige. Og der
> ER bare mere prestige i at køre VW end Skoda og Seat. Jeg forstår slet
> ikke at det kan diskuteres.

Dette eksempel kan bruges til at fortælle hvad prestige er?. Er det
forventninger om noget enestående?, for da bliver du snydt, skuffet.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 00:28

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Men hun er stadig en halvkedelig lærerinde, der skal mere til at
> bluffe mig. Tror du skal snakke med en øjenlæge ;).

Det er ikke mig der oprindeligt fremkom med citatet, men Bilrevyen. Men jer
er enig heri.

> Dette eksempel kan bruges til at fortælle hvad prestige er?. Er det
> forventninger om noget enestående?, for da bliver du snydt, skuffet.

Du må bare lære at indse, at et nogle ting er som de er. Det kan da godt
være at du er uenig, men vi gider jo heller ikke diskutere i timevis hvordan
et 'i' skal udtales, vel? Nogle ting kan man bare ikke lave om Og ude
omkring har VW mere prestige end Seat og Skoda.

/Steen

Fra : KASO

Dato : 06-08-07 22:57

> [...]
> hvordan et 'i' skal udtales, vel? Nogle ting kan man bare ikke lave om
> Og ude omkring har VW mere prestige end Seat og Skoda.

Øhh - er det ikke dig, der skal indse, at ikke alle er lige imponeret af VW?

Det er muligt, at en VW har prestige for dig - men det betyder jo ikke, at
den har det for mig. Jeg synes f.eks. at VW laver gennemsnitlige biler på
linie med mærker som Ford, Skoda og Peugeot - de tager blot en alt for høj
pris for dem. For mig er der ingen "prestige" i at betale en højere pris for
et gennemsnitligt produkt - tests har jo f.eks. vist, at en Octavia, der
består af samme stumper og platform som Golf, har en bedre samlekvalitet end
denne.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-08-07 05:19

KASO skriver:

> tests har jo f.eks. vist, at en Octavia, der
> består af samme stumper og platform som Golf, har en bedre samlekvalitet end
> denne.

Sjovt, jeg kan simpelthen ikke genkende bagklappen fra min Golf på en
model fra Skoda. Ej heller siderdørene.

Fra : KASO

Dato : 07-08-07 07:05

> KASO skriver:

> Sjovt, jeg kan simpelthen ikke genkende bagklappen fra min Golf på en
> model fra Skoda. Ej heller siderdørene.

Nope - du valgte modellen med det krympede karrosseri i ringere
samlekvalitet

Jeg taler ikke om det ydre blik, men alt det væsentlige - teknik,
platform.....

Du ved - ligesom med gammel vin på nye flasker: Det bliver ikke bedre af at
forsøge at forklæde noget som noget, det ikke er.

Jeg kan ærligt talt heller ikke blive imponeret over en Jaguar X-type, når
jeg ved, at det er/kan være en Mondeo med en PSA-diesel - og måske endda som
st.car. Dét er ikke, hvad jeg forbinder med "klassisk luksusbil i den
sportslige genre"....

Fra : Fly Christensen

Dato : 07-08-07 07:44

KASO wrote:

> [...]
> st.car. Dét er ikke, hvad jeg forbinder med "klassisk luksusbil i den

Mondeo kan ellers være sportslig nok. Jeg overvejde på et tidspunkt
X-Typen, men den er for lille. Det kan da godt være, at den står på en
Mondeo bund, men den har altså ikke samme størrelse som Mondeoen. Det
samme som med Golfen: Det koster, at bilerne skal krympes.

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 18:24

KASO wrote:
> [...]
> gennemsnitlige biler på linie med mærker som Ford, Skoda og Peugeot -
> de tager blot en alt for høj pris for dem. For mig er der ingen

Du er vist blevet "hjernevasket" af det danske bilafgiftssystem I resten
af verden er VW foran Seat og Skoda mht. prestige. Og prestige har ikke
nødvendigvis noget med samlekvalitet at gøre. En VW er skam samlet fint nok
til at have højere prestige end de 2 førnævnte.