Ryster alu-fælge altid?
Fra : Jacob Lund

Dato : 24-07-07 10:15

Hej,
Jeg har købt en Grande Punto med alufælge, som jeg nu har fået skiftet
og justeret over en håndfuld gange, da bilen ryster ved stigende
hastighed - specielt over 120km/t.

Nu siger mekanikeren så pludselig, at alu-fælge ALDRIG vil være lige
så stabile som 'almindelige' fælge, og at man altid vil kunne mærke
dem, når man kører.

Er det korrekt???
Jeg har aldrig hørt, at det skulle være tilfældet.

Links til beviser og modbeviser har også interesse.

Pft.

Fra : Bjarne

Dato : 24-07-07 10:23

"Jacob Lund (slet ZY9HG)" <huleboeren@ZY9HGhuleboer.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er det korrekt???
> Jeg har aldrig hørt, at det skulle være tilfældet.
>
> Links til beviser og modbeviser har også interesse.

Ikke at jeg har en pind forstand på det, men det glæder jeg mig godt nok til
at se et svar på... Det er et meget underligt svar din mekaniker er kommet
med...

Hjulene skal sq ikke ryste overhovedet...

vh
Bjarne

Fra : Klaus G.

Dato : 24-07-07 10:38

> [...]
> dem, når man kører.
>
> Er det korrekt???
> Jeg har aldrig hørt, at det skulle være tilfældet.
Han er fuld af lort, lidt hårdt sagt måske, men det er fandme da noget bæ at
lukke ud.

Jeg har _aldrig_ haft problemer med mine alufælge, det er godt nok kun 4.
sæt jeg køre med nu, men alligevel. Omtalte fælge har været 15", 17", 18" og
19", sidstnævne er BBS splitfælge, og jeg ville blive pænt tosset hvis så
dyre fælge ryster.

Et par ting som kan være galt når bilen ryster:
Dårlig afbalancering af hjulet.
Defekt dæk.
Skidt på anlægsfladerne.
Skidt som sætter sig fast på selve hjulet efter noget kørsel(har prøvet det
på firmabilen, hvor der på en eller anden måde havde lagt sig en hel del
mudder inden i fælgen).

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tom

Dato : 24-07-07 11:09

"Jacob Lund (slet ZY9HG)" <huleboeren@ZY9HGhuleboer.dk> skrev i en
meddelelse news:11852688300.120663578409914@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> dem, når man kører.
>
> Er det korrekt???
> Jeg har aldrig hørt, at det skulle være tilfældet.

Jeg har i årevis haft en mondeo med alufælge der har rystet omkring 120-140
Km/t som er lige der med ofte er tvunget til at køre på motorvejen. Altså
temmelig irriterende. Efter sidste dækmontering i tyskland er denne rysten
dog næææsten helt forsvundet hvilket jeg ville have troet var umuligt.
På stålfælge har bilen ALDRIG haft bare det mindste rysten.

Den Mondeo ST200 jeg købte sidste år havde absolut intet rysten ved nogen
som helst hastigheder, så jeg tillægger dette at Fords originale alufælge
bare er bedre end DVB.

Tror der er mange meninger om alufælge og deres afballancering, men jeg har
aldrig haft problemer med stålfælge og ofte haft problemer med alufælge, så
helt galt er din mekaniker nok ikke, selv om det KAN lade sige at få god
ballance i alufælge.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 24-07-07 11:08

"Jacob Lund skrev

> Nu siger mekanikeren så pludselig, at alu-fælge ALDRIG vil være lige
> så stabile som 'almindelige' fælge, og at man altid vil kunne mærke
> dem, når man kører.
>
> Er det korrekt???

Nej, det er ikke så meget alu-en der er problemet det er størrelsen.

Brede lave dæk kan være helt umulige at få til at køre
ordentligt, så hvis du kører på sådan noget kan han godt have ret i at de
aldrig kommer til at køre rystefrit.
Hvis den vugger ved meget lav hastighed, så vil den ryste ved højere
hastighed uanset hvad man gør.
Så kan kun nye dæk hjælpe.

mvh
Alex Christensen

Fra : KASO

Dato : 24-07-07 11:54

> [...]
>
> Er det korrekt???
> Jeg har aldrig hørt, at det skulle være tilfældet.
>
> Links til beviser og modbeviser har også interesse.

Min erfaring er, at alufælge kan være lidt mere "følsomme", men bestemt ikke
umulige at afbalancere korrekt. Erfaring stammer fra 1 sæt MB, samt 2 sæt
OZ-fælge (Str. 14", 15" og 16").

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-07-07 11:53

> [...]
>
> Er det korrekt???
> Jeg har aldrig hørt, at det skulle være tilfældet.
>
> Links til beviser og modbeviser har også interesse.

Hvad mener du med ryster, hvor store bevægelser i rat taler vi om?
Nogle tror at en bil bare flyder over asfalten, det skal man nok ikke regne
med.

Principielt vil jeg mene alufælger er bedre end stålfælge. Men sæt da en
stålfælg på og se om rysteriet forsvinder, eller byt med en af de andre
fælge på bilen, det er ret nemt at udelukke en enkelt fælg med dæk, som
værende årsagen.

Mvh Niels

Fra : Aksel

Dato : 24-07-07 14:52

> [...]
>
> Er det korrekt???
> Jeg har aldrig hørt, at det skulle være tilfældet.
>
> Links til beviser og modbeviser har også interesse.

En meget almindelig grund til rystelser er centerringe der ikke passer.

Hilsen Aksel

Fra : Preben Larsen

Dato : 24-07-07 19:10

"Aksel" <aksel.fjern tallene.@m777ail.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meddelelse news:11852688300.120663578409914@dtext.news.tele.dk...

> En meget almindelig grund til rystelser er centerringe der ikke passer.

Hej
Hvis det var mine fælge ville jeg kontrollere at de fysisk kører lige uden
at være "eksede" eller ovale..
Først på bilen løftet op, og bagefter i balancemaskinen med dæk sidst måske
uden dæk..
Det kan nemt være blot et af hjulene der driller...
Man kunne også prøve med afbalancering dirkete på bilen, det bruger man ind
imellem på lastbiler

PS Det lyder lidt som en dårlig vittighed at ALU hjul skulle være mindre
stabile/runde
MEN det er klart at hårde lavprofildæk ikke er så komfortable som store
ballondæk
mvh
Preben

Fra : Jacob Lund

Dato : 24-07-07 15:39

Jacob Lund <huleboeren@ZY9HGhuleboer.dk> (slet ZY9HG) skrev:
>Hej,
> [...]

Tak til alle, der har svaret!
En umiddelbar konklusion baseret på jeres svar må være, at meget
tyder på, at der KAN være LIDT om snakken, afhængigt af
størrelser og alu-fælg-kvalitet - samt slitage og snavs.

Jeg havde så glemt at tilføje, at vi har forsøgt at sætte
almindelige stålfælge - og der "svævede" bilen afsted uden
problemer.

Med til historien hører måske også, at det formentlig er
billigst mulige alu-fælge, da de var en del af den udstyrspakke,
der fulgte med tilbudet, da jeg købte bilen.

I gav mig 'krudt' nok til at blive ved med at presse på - om
ikke andet, må de diske op med en alu-fælg-model, der er fra
prishylden lige over gulvhøjde i stedet.

Igen: Tak for hjælpen - og fortsat god øeh... er det upassende
at ønske god sommer i dette vejr?

Fra : claus b. p.

Dato : 25-07-07 10:56

"Jacob Lund (slet 59J3K)" <huleboeren@59J3Khuleboer.dk> wrote in message
> [...]
> billigst mulige alu-fælge, da de var en del af den udstyrspakke,
> der fulgte med tilbudet, da jeg købte bilen.

Jeg tror det ville være en god ide at checke fælgene for ubalance og
skævheder uden dæk monteret. De alu-tilbud man ofte ser til 5000kr +/- er
monteret med dæk af absolut billigste kvalitet, - det bedste man kan sige om
dem er, at de heldigvis ikke holder så længe. Der er selvfølgelig
kvalitetsforskel på forskellige alu-fælge, men generelt skal de være lige så
gode eller bedre end stålfælge. Den store kvalitetsforskel er IMO på
dækkene, og er de ikke runde kan du afbalancere herfra til dommedag, uden at
det bliver rigtig godt. Er fælgene ikke runde, eller skæve, eller centrerer
de ikke rigtigt på navet, er det selvfølgelig nogle andre du skal have.

Noget andet er, at hvis bredden og sporvidden er ændret i forhold til
standard, så vil det kunne ændre på styregeometrien, så man faktisk burde
have lavet en ny sporing, men fx. en defekt/slidt bærekugle eller styrekugle
kan få det til at hoppe som om den var ude af balance. (Egen erfaring)

Jeg har også set eksempler hvor afbalancering ikke blev godt før det blev
gjort med stroboskob med fælge+dæk monteret på bilen. Der må have været
forskellige skævheder der skulle balanceres ud mod hinanden.

Og så er der nogle værksteder der er bedre til at afbalancere end andre...

/Claus

Fra : JimR

Dato : 25-07-07 18:19

Jeg har lige købt en bil med TO skæve alufælge og det giver rystelser i
rattet kan jeg love Samtidig gør det dækkene skæve så man er nødt til at
skifte til nye dæk efter opretning.

Løft bilen op (på en buk), hold en skruetrækker tæt på kanten og kør hjulet
rundt. Du kan straks se om den er gal.

Husk at gøre det samme på fælgens indvendige side, det er typisk indvendig
fælgen bliver skæv da den er blødest overfor huller i vejen indvendigt.
Check også dækkene på samme måde.

Min dækmand siger at der kan være en del forskel på billige og dyre fælge.
Dyre fælge har typisk max. 10g ubalance mens billige fælge kan have op til
50g ubalance. Hvis man samtidig smider et dårligt dæk på og er uheldig at
ubalancerne ligger samme sted så er det slemt. En god dækmand (som
www.ha-ts.dk ) roterer dækket så dæk og fælg delvist afbalancerer hinanden.

Er fælgen skæv skal man til Ringsted og besøge Steve og hans to hunde, han
retter fælgen op så det spiller igen:

Steve Steiger Trading
Kastrupvej 50
Haraldsted
4100 Ringsted
Tlf: 57600276
Mobil: 20704216

mvh

JimR

Fra : Tom

Dato : 25-07-07 22:26

"JimR" <look@www.radmer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hinanden.
>
> Er fælgen skæv skal man til Ringsted og besøge Steve og hans to hunde, han

Jeg er nu ikke helt enig i det med skæve fælge og billige dæk. Min Mondeo
har rystet selv om 2 forskellige dækmontører har forsøgt sig på at
afballancere dem. Fælgene fejler INTET, retheden er selvfølgelig checket og
legende let at se både ved afballanceringen og ved monteringen. Dækkene var
Goodyear Eagle F1 GDS3 205/50-15.
Der har skullet 1-2 stykker bly på á ca. 20 g forskellige steder på
fælg(ene) sådan husket ud af hovedet.

Jeg ved ikke hvor mange forskellige forklaringer jeg fik af dem der har
prøvet samt dem som gav tilbud på afballancering. Lige fra dårlige fælge,
slør i styretøj, sådan GØR Ford bare, forkert montering, ikke korrekt
tilspænding, defekte støddæmpere .....og jeg skal komme efter dig

Tror reelt bare ikke de "experter" aner en hujende klapf*s hvad det er som
skaber uballance, det eneste de KAN finde ud af, det er at hive penge ud af
folk og så smække dækkene op i afballanceringsenheden gang på gang.

Men som sagt, jeg er rimelig tilfreds med den sidste afballancering jeg fik
lavet i Flensborg. Havde også Mondeo'en HELT oppe og ringe i dag omkring de
200+, hehe ingen nævneværdige rystelser fra Hamborg til dk.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-07 16:18

> [...]
>
> Nu siger mekanikeren så pludselig, at alu-fælge ALDRIG vil være lige
> så stabile som 'almindelige' fælge, og at man altid vil kunne mærke

Der skal mindre til før en bred alusut blir skæv
modsat en smal stålfælg.
Det har noget med 'bærefladen' at gøre,
altså hvordan trædefladen på fælgen(bredden)
er fremstillet iforhold til 'egerne'. Hvordan
energien ved slag absorberes op gennem
'egerne' eller den 'blottede' trædeflade
tar' imod skraldet...hvis du forstår.,o)

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-07-07 19:00

Jacob Lund (slet ZY9HG) wrote:
> [...]
>
> Nu siger mekanikeren så pludselig, at alu-fælge ALDRIG vil være lige
> så stabile som 'almindelige' fælge, og at man altid vil kunne mærke

Er der mange fartbump i nærheden af hvor du bor?
Er dine fælge tynde i godset? (her antyder jeg design-fejl).

Det har været nævnt før (enten her eller i dk.teknik.bil) at alufælge altid vil være en smule skæve når de først har været over fartbump.
Dvs. at stort set alle kører rundt med skæve alufælge.
Jeg skal så ikke kunne sige om det er tilfældet hvis man altid lister over dem med kun 2 km/t.

Jeg har et par gange spurgt til hvordan mine stålfælge havde det, når jeg fik afbalanceret et sæt nye dæk, men de er åbenbart upåvirkede af fartbump.

Fra : Tågehornet

Dato : 25-07-07 18:01

> [...]
|
| Er det korrekt???
| Jeg har aldrig hørt, at det skulle være tilfældet.
|
| Links til beviser og modbeviser har også interesse.

Mekanikere hvad fanden ved de om mekanik?,-de fleste mekanikere ved sgu
næsten minder end mig,-når jeg kommer på et aut. værksted med min bil har
jeg googlet mig til mere viden om bilens problemer en den båtnakker...

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 28-07-07 20:54

Hej Jakob.

Prøv med højere dæktryk. På Superdæks hjemmeside er der en side med råd og
vejledning, hvor de anbefaler nogle værdier for dæktryk, som er en del
højere end dem der normalt foreskrives i bilernes instruktionsbøger..... og
en masse gode forklaringer på hvorfor man skal køre med de højere dæktryk.

Jeg kører med 2,8 bar på 205/55 16 (burde være 2,3 iflg. instruktionsbogen).

mvh Erik