Fuptilbud fra værksted???
Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 23-07-07 14:32

Hej gruppe

Vi har haft vores Bil anno1997 på værksted med defekt gearkasse. Har fik vi
et reparationstilbud, som foreskrev afmontering og remontering af gearkasse
samt udskiftning af kobling - plus diverse småting. Ialt kr 8330. Værkstedet
havde efter eget udsagn haft gearkassen skilt ad for at vurdere skaden.

Vi var i forvejen i forhandlinger om køb af ny(ere) bil, og havde fået
tilbudt omkring 30.000 kr i byttepris hos diverse forhandlere. Men med
defekt kobling var der ingen forhandlere, der længere var interesseret i
bilen, så vi overvejede at acceptere reparationstilbudet.

Chaufføren for det selskab, der havde bugseret bilen hjem og til værkstedet,
havde dog tilbudt at købe bilen med defekt kobling, idet han var overbevist
om at der blot var tale om en knækket "arm for enden af gearkassen". Jeg
oplyste ham om værkstedets diagnose, og han tilbød stadig at købe bilen - nu
for 28.000. I sig selv ikke nogen dårlig udgang for os.

Nu til den kedelige del. Køberen af Bil'en har ladet os vide, at han har
haft gearkassen afmonteret for at udføre den reparation, som værkstedet
foreskev. Problemet var bare, at der ikke var nogen defekt ud over den
føromtalte "arm", som kunne udskiftes uden afmontering af gearkasse. Reelt
altså en reparation til under 2000 kr selv hos vores "autoriserede"
værksted.

Det ser altså ud som om autoværkstedet har forsøgt at fuppe os? Måske, måske
ikke, men hvad kan vi evt gøre nu?

Hvis vi havde kunnet fået repareret koblingen til kr 2000 havde vi valgt det
og så istedet handlet ny(ere) bil til efteråret, når brugtbilpriserne har
justeret sig efter afgiftsændringerne. Hvis brugtbilspriserne falder bare 5%
(http://www.daf.dk/DesktopDefault.aspx?itemid=12582) så kunne det dog have
betalt sig for os at vente.

Kopi af køberens reparations respons i kopi nedenfor med navne anonymiseret

mvh/Kjeld Olesen

Hej Kjeld.
Tak for dine mails...
Jeg vil lige fortælle dig at BILen igen er kommet ud og køre, og den køre
fint. jeg synes også at du skal vide, at det tilbud du fik på en reparation
fra VÆRKSTEDet er en lodret løgn!
Jeg gik ud fra at de selvfølgelig er reelle mennesker i sådan en stor
virksomhed, så derfor gik jeg ud fra at det der stod på sedelen var det der
skulle laves, så jeg købte de ting jeg skulle bruge og pillede gearkassen
af. det er noget der tager sin tid, og til min store overraskelse, fejlede
INGEN af delene noget!!! Fejlen lå, ganske som jeg sagde da vi kørte mod kbh
og snakkede om hvad bilen kunne fejle, i den lille arm for enden af
gearkassen. Det kan laves uden at skille ret meget ad. Det koster ca. 200
kr. i reservedele dele og tager ca. ½ time at lave...Jeg er overhoved ikke i
tvivl om at VÆRKSTEDET godt viste dette, og bare skulle tjene nogle nemme
penge på dig...
Jeg synes lige du skulle vide dette, jeg kunne selvfølgelig være lige glad,
men jeg ville selv blive sur hvis nogen prøvede at snyde mig. .
De bedste hilsner
KØBER

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-07 14:44

"Kjeld Olesen [2000]" <kol.nospam@crc.nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser altså ud som om autoværkstedet har forsøgt at fuppe os? Måske,
> måske
> ikke, men hvad kan vi evt gøre nu?

Jeg tror ikke du skal forvente at du kan få noget som helst ud af firmaet
der har prøvet at fuppe dig. Jeg oplevede selv dette hos Peugeot i Aalborg -
jeg skrev til FDM og de noterede sig dette, hvis der skulle være flere der
blev forsøgt snydt. Så kan de komme til tørre på forsiden af MOTOR, ka de.
Mvh Tommy

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-07-07 15:13

Du er jo ikke blevet snydt af det firma du har fået et tilbud af, da du har
valgt ikke at benytte det.
Du har nok snydt dig selv, da du jo havde hørt fra ham der har transporteret
bilen, at det kunne laves langt billigere og at du ikke har undersøgt det
nærmere.

Mvh Niels

Fra : Møller

Dato : 23-07-07 16:37

Kjeld Olesen [2000] skrev:
> [...]
> havde efter eget udsagn haft gearkassen skilt ad for at vurdere skaden.

KLIP

> Det ser altså ud som om autoværkstedet har forsøgt at fuppe os? Måske, måske
> ikke, men hvad kan vi evt gøre nu?

Intet.
Du har jo ikke mistet noget, eller betalt for noget du ikke har fået.
Så du er blevet en erfaring rigere uden at betale lærepenge

Men du kan måske uddrage den lære, at selv værksteder kan tage fejl, eller
du skal aldrig stole på nogen der kommer med et godt tilbud, ej heller et
"seriøst" stort autoriseret værksted.

Og så kan du jo en anden gang tage tilbud ind fra flere forskellige.
Det vil være mest oplagt.

Møller

Fra : Brian

Dato : 23-07-07 19:08

> [...]
> overbevist
> om at der blot var tale om en knækket "arm for enden af gearkassen".

Hvis han var overbevist, så fik du vel undersøgt om dette kunne passe? En ½
arbejdstime og 200,- i dele forsvinder jo hurtigt i det store regnskab, så
det havde jo været et forsøg værd at skifte skidtet inden salg...
Nu er du en erfaring rigere :)

Fra : C. Caspersen

Dato : 23-07-07 20:48

"Kjeld Olesen [2000]" <kol.nospam@crc.nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser altså ud som om autoværkstedet har forsøgt at fuppe os? Måske,
> måske
> ikke, men hvad kan vi evt gøre nu?

Du kan efter min bedste overbevisning melde værkstedet for forsøg på
bedrageri. Meld det til politiet - og det skal ske skriftligt, for at du
ikke bliver afvist.

Det kræver, at KØBER vil vidne i sagen.

Selv om du ikke har tabt noget, har værkstedet haft forsættet til at snyde.
Det er ikke værkstedet, der laver frivillig tilbagetræden, men dig, der
afviser reparationen.

Et forsøg værd - og vi andre vil gerne have navnet på værkstedet.

/Caspersen

Fra : Allan Kristensen

Dato : 23-07-07 21:02

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der afviser reparationen.
>
> Et forsøg værd - og vi andre vil gerne have navnet på værkstedet.

Det er egentlig utroligt, mange klager over at værksteder ikke kan overholde
de tilbud de giver, når der så endelig er et værksted der helgarderer sig,
og så når reperationen er udført kan gøre det billigere end det tilbud de
gav i første omgang, så brokker folk sig også, det er da nogle gange umuligt
at vurdere uden at udføre den synlige del af sådan en fejl, for så bagefter
at finde ud af at der er mere galt, jeg har selv arbejdet som mekaniker i
over 20 år, og taget fejl begge veje, men er heldigvis væk fra gamle biler
og utilfredse kunder, der ikke forstår man ikke har røntgen blik og kan se
enhver fejl.

Fra : Tom

Dato : 23-07-07 22:42

"Allan Kristensen" <allank@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> heldigvis væk fra gamle biler og utilfredse kunder, der ikke forstår man
> ikke har røntgen blik og kan se enhver fejl.

Det kan du have meget ret i, jeg ville også nødig skulle stå model til
kundernes brok over store regninger m.m.

--
Tom

Fra : Allan Kristensen

Dato : 24-07-07 07:10

> Det kan du have meget ret i, jeg ville også nødig skulle stå model til
> kundernes brok over store regninger m.m.
>
> --
> Tom
Det er heller ikke sjovt, og nogle kunder kan ikke forstå det koster 5 -
8000,- at få synet deres gamle bil, og de så ikke kan mærke at deres kører
bedre, og bremsepedalen går længere ned end før da alle bremserne var rustet
sammen, det job jeg har nu er lige modsat, prisen spiller ingen rolle bare
kunder får udført arbejdet når de vil ha' det.

Fra : Tom

Dato : 24-07-07 10:53

> [...]
> rustet sammen, det job jeg har nu er lige modsat, prisen spiller ingen
> rolle bare kunder får udført arbejdet når de vil ha' det.

Tror jeg gerne....og mange har sikkert en forestilling om at skiver det er
da noget man kan skifte på 10 min. men hvis l*rtet er rustet fast så løber
tiden.

--
Tom

Fra : Allan Kristensen

Dato : 24-07-07 13:39

> Tror jeg gerne....og mange har sikkert en forestilling om at skiver det er
> da noget man kan skifte på 10 min. men hvis l*rtet er rustet fast så løber
> tiden.

Ja, man kan i meget få tilfælde lave den samme reperation 2 gange på 2 biler
hvor man bruger den samme tid på det, der er så mange faktorer der spiller
ind, jeg havde mit eget værksted, og gik alene, når man skulle give et
tilbud ville man jo ikke være den dyreste og ikke få det, men heller ikke
snyde sig selv, eller kræve kunden en meget større regning end aftalt, det
er en meget svær balance at finde, jeg har nogle gange lavet helt faste
priser på specielt rust rep. der lavede jeg det så enten meget tidligt om
morgenen eller i weekender, for ikke at blive forstyrret af telefon og andre
kunder.

Fra : claus b. p.

Dato : 25-07-07 11:14

"Allan Kristensen" <allank@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> helt faste priser på specielt rust rep. der lavede jeg det så enten meget
> tidligt om morgenen eller i weekender, for ikke at blive forstyrret af
Jeg er nu overbevist om at de største svindlere på det marked er de
autoriserede værksteder, som gør alting på faste akkordpriser. Som du selv
siger, kan en reparation tage meget forskellig tid, afhængig af hvor heldig
man er, og hvor rustent og beskidt der er. Men når man kan aflevere sin VW
eller Mercedes til rep eller service, og hente den igen nogle timer senere,
ved at der kun har været 1 mand på, men den udregnede timeløn ligger på
mellem 1000 og 2000 kr, (gang på gang) så ville man ønske at man kunne
forlange at få det på timeløn.
Nej forresten, jeg har da også set svindlere på timeløn. Et baggårdsværksted
på Nørrebro skulle checke en bankelyd på min MB W124. Han undersøgte og
meddelte mig at det var bremserne bag på, og at det hele skulle skiftes.
10.000 kr, såvidt jeg husker.
Jeg afviste, kørte hjem og fandt ud af at der bare skulle skiftes et
baghjulsleje. Så det...

Nu laver jeg efterhånden alting selv, for jeg hader at blive snydt!

/Claus

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-07-07 15:04

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> skulle skiftes. 10.000 kr, såvidt jeg husker.
> Jeg afviste, kørte hjem og fandt ud af at der bare skulle skiftes et

Jeg har lige haft min bil på værksted hos en VW-forhandler i Wolfsburg. I
Tyskland snakker man med en Kundendienstmeister - en slags værkfører - om
hvad der skal laves ved bilen, og man skriver under på samme, så ingen er i
tvivl om hvad der er foregået.

Nu undrer jeg mig meget over mine 2 nye vinduesviskere (der i parantes
bemærket i aller højeste grad trængte til at blive udskiftet). De 2 viskere,
jeg allerede havde indkøbt til formålet, lå stadig i bagagerummet ....

> Nu laver jeg efterhånden alting selv, for jeg hader at blive snydt!

Jeg hader også at blive snydt - men gider ikke lave det selv. Så jeg får det
lavet i Tyskland til billigere penge :)

--
Per

Fra : Møller

Dato : 23-07-07 21:06

C. Caspersen skrev:
> [...]
> afviser reparationen.
>
> Et forsøg værd - og vi andre vil gerne have navnet på værkstedet.

Tror du selv på den

Hvis værkstedet var overbevist om at de havde ret, så kan du jo ikke bevise
noget, ej heller kan Keld, det bliver jo ord mod ord, og hvem tror du
vinder: et værksted der er vandt til at lave de reparationer eller et udsagn
i en mail fra en grusmekaniker

Møller

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-07-07 10:24

C. Caspersen wrote:

> Et forsøg værd - og vi andre vil gerne have navnet på værkstedet.

Også gerne hvilken bil det drejer sig om, så andre med samme bil og samme problem kan starte med at kigge på den arm.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-07-07 11:51

> [...]
> der afviser reparationen.
>
> Et forsøg værd - og vi andre vil gerne have navnet på værkstedet.

Det der slår mig, det er selv om køber mener det er en arm der er defekt,
vælger han alligevel at adskille det hele for at endelig finde fejlen. Først
da gearkassen er afmonteret kan han endelig vurdere, at armen er eneste
defekt. Hvis man på en ældre bil afmonterer gearkasse for reparation skifter
man selvfølgelig altid kobling.
Det værksted, der har afgivet tilbud vil også konstatere, de har skudt
forkert med fejlen og derefter kun taksere kunden for det arbejde der reelt
er lavet. Jeg kan ikke se hvordan i vil bevise værkstedet er i ond tro,
altså at de bevidst vil svindle personen.

Mvh Niels

Fra : Kjeld Olesen [2000]

Dato : 24-07-07 14:49

"Niels Bengaard" wrote

> Det der slår mig, det er selv om køber mener det er en arm der er defekt,
> vælger han alligevel at adskille det hele for at endelig finde fejlen.

Well, dette gør han på grundlag af diagnosen fra værkstedet, hvor man jo
efter eget udsagn har haft sagerne skilt ad for at konstatere at koblingen
er helt defekt og lavet en liste over dele der absolut skal udskiftes,
herunder koblingen.

> Det værksted, der har afgivet tilbud vil også konstatere, de har skudt
> forkert med fejlen

Måske, men de HAR jo haft det skilt ad - efter eget usagn (og en regning på
næsten 1000 kr)

> Jeg kan ikke se hvordan i vil bevise værkstedet er i ond tro,
> altså at de bevidst vil svindle personen.

Nej, det kan jo sikkert godt gå hen at blive ret svært. Og måske er det ikke
som sådan værkstedet, men bare en enkelt mekaniker???

Kjeld