Vask af ny bil
Fra : Torben Brøndum

Dato : 21-07-07 12:24

Hej derude,

Vi har netop købt en ny bil (Skoda Octavia Elegance) og været på en længere
bilferie. Bilen skal nu vaskes for første gang. Vi har planer om at lade den
Ditek behandle.

Hvad vil I give af råd f.s.a. brug/vask med børst ellere svamp - jeg tænker
på de såkaldte "vaskeridser"....hvad skal jeg gøre/bruge for at undgå disse?

Er der specielle råd/forholdsregler I kan anbefale mig for at skåne lakken
bedst mulig på min nye bil dels til den "kommnende" til Ditek behandling?

Hvornår bør jeg foretage denne - skal det være nu eller kan det vente
(lidt)?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-07-07 13:18

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedst mulig på min nye bil dels til den "kommnende" til Ditek behandling?
>
> Hvornår bør jeg foretage denne - skal det være nu eller kan det vente

Bare se at få den vasket med en stålbørste, så tænker du ikke
over hvorledes den skal vaskes fremover *GGG*

Fra : Tågehornet

Dato : 21-07-07 15:50

"Torben Brøndum" <tbr@Xtorben-broendumX.dk> wrote in message
> [...]
| bedst mulig på min nye bil dels til den "kommnende" til Ditek behandling?
|
| Hvornår bør jeg foretage denne - skal det være nu eller kan det vente

jeg har altid smidt bilerne i vaskehal, lakken har jeg aldrig hørt noget for
da jeg solge dem...og ærligt talt så er jeg ligeglad, bare der ikke kommer
dybe ridser, eller direkte grimme ting som gør at den taber værdi, og skal
omlakeres..det med at give lakbehandlig og selv pudsebil er vel mest for ens
egen opfattelse at man 'passer' på sin næsten levende bil, for lakken skal
nok holde de 4-5 år hvis den kommer i vaskehal regelmæssigt, og man lige går
lakken efter for stenslag (og får dem lukket).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-07-07 15:53

"Torben Brøndum" skriver:

> Vi har netop købt en ny bil (Skoda Octavia Elegance)

Hvor længe har den været undervejs fra fabrikken og har den evt været
"bortgemt" i et stykek tide inden i fik den ?

Noget omkring ophærdning af lakken......

> og været på en længere
> bilferie. Bilen skal nu vaskes for første gang. Vi har planer om at lade den
> Ditek behandle.

Vaskede sælgeren den ikke i deres vaskehal, inden i fik den udleveret ?

> Hvad vil I give af råd f.s.a. brug/vask med børst ellere svamp - jeg tænker
> på de såkaldte "vaskeridser"....hvad skal jeg gøre/bruge for at undgå disse?

Kør i en vaksehal......

> Hvornår bør jeg foretage denne - skal det være nu eller kan det vente
> (lidt)?

Lige så snart du har tid til det.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mogens

Dato : 21-07-07 17:28

> [...]

> Hvad vil I give af råd f.s.a. brug/vask med børst ellere svamp - jeg
> tænker på de såkaldte "vaskeridser"....hvad skal jeg gøre/bruge for at

Jeg bruger den børsteløse vask hos Shell til min nye bil

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-07 17:45

> Hvad vil I give af råd f.s.a. brug/vask med børst ellere svamp - jeg
> tænker på de såkaldte "vaskeridser"....hvad skal jeg gøre/bruge for at
> undgå disse?

Vaskeridserne kommer uanset hvad du gør.
Det er en skrøne de ikke kommer med manuelt arbejde.
Desuden vil din front mv af bilen blive 'sandblæst'
når du kører, og du passerer andre biler som konstant
vil smide småsten og sandkorn op på bilen. Alene dêr
kommer der en del 'vaskeridser' og grimme ting som vil
kunne ses tydeligt i godt lys.

Ditec virker lækkert, men er ikke prisen værd.
Gør det selv jævnligt. Gerne 3 gange årligt.
Brug et produkt uden slibemiddel og se samtidig
lakken efter for små stenslag som kan lappes
med original lakstift og slipes i plan med det omkring-liggende
med Slipol eller tilsvarende.

En sund lak nyder at komme i vaskehal hvis
denne er iorden og holdt, men disse vaskeridser
kommer før eller siden men bør ikke være et problem.
Nuancen af bilen gør også sit til synligheden.

Mht. behandling af lakken kan du høre her i gruppen,
hvilke erfaringer folk har gjort med Ultra-Glozz som lægger
en hinde på lakken som skulle beskytte og være stærk
mod det ene og andet.

Held og lykke med plejen af bilen iårene fremover.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 24-07-07 07:22

On Mon, 23 Jul 2007 18:44:35 +0200 "Egue" <-> sent the following smoke
signals:

>En sund lak nyder at komme i vaskehal hvis
>denne er iorden og holdt, men disse vaskeridser
>kommer før eller siden men bør ikke være et problem.

Var det ikke Nissan, der lancerede en ny type autolak baseret på
harpiks?
Det var noget med at man skulle omlakere hvert 5. år, til gengæld
forsvandt vaskeridserne af sig selv kort tid efter at de var kommet.

Er der mon kommet noget nyt på den front?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-07 16:20

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det var noget med at man skulle omlakere hvert 5. år, til gengæld
> forsvandt vaskeridserne af sig selv kort tid efter at de var kommet.

hehe...weird.

> Er der mon kommet noget nyt på den front?

Forhåbentlig ikke.
MB har lavet noget selvregenererende lak som modstår mere.