On 20 Jul., 22:50, Jesper Jacobsen <jesper.jacob...@host.cybercity.dk>
wrote:
> Niels Bengaard skrev:
>
>
>
> > Hej.
>
> > Jeg har en Ford Escort 1,6 fra '91, der er begyndt at blive træt af at
> > starte. Bilen "starter" godt nok første gang man drejer nøglen, men
> > går ud nærmest med det samme igen. Altså motoren tænder, men som om
> > det kun lige er et par omgange den når at tage før den dør. Det kan
> > man så prøve efterhånden 3-4 gange før man finder det helt rigtige
> > sted speederen skal stå or at holde den igang. Giver man for lidt dør
> > den som beskrevet ovenfor. Giver man den for meget sprutter den noget
> > i det og lyder ikke super sund. Når vi f.eks. skal bakke ud af
> > indkørslen skal den også have rimelig med gas samtiddig med at man
> > virkelig skal file på koblingen for ikke at motoren skal dø ud.
> > Konen havde desuden en del problemer med at komme fra arbejde idag, da
> > bilen satte ud hver gang motoren fik lov at gå i tomgang. Altså ved
> > lyskryds og i rundkørsler. Det er nærmest blevet værre og værre de
> > sidste 3-4 dage.
> > Nogen der lige kan sætte en finger på problemet?
> > Jeg vil gætte på at det er noget med tilførelsen af benzin, men jeg er
> > ikke uddannet mekaniker.
>
> > Nogen gæt?
>
> > Henrik
>
> > Ventilerne kan vist hænge på de zetec motorer hvis man kører med for tyk
> > olie. Når motoren er kold kan de hydrauliske ventillukkere ikke lukke
> > ventilerne ordentligt.
> > Angående starteren, så er det måske batteriet der er halvdødt, alternativt
> > kan der være dårligt stelkabel ved starteren, det havde min brors og det er
> > vist en typisk fejl.
>
> > Mvh Niels
>
> Lige så vidt jeg husker, så er det ikke en zetec motor i en '91er. Jeg
> mener først de kom i '92, men jeg kan jo tage fejl.
>
> Jesper
Hej - nej jeg mener heller ikke det er zetec motoren der sidder i min.
Ved ikke med zetec-motoren men min er godt nok med elektronisk benzin
insprøjtning. Der står EFI på karburatoren.
Lige en lille opfølgning. Jeg har været ude og fylde lidt olie på, den
var under min. grænsen. Jeg tjekkede også luftfiltret. Der var ingen
synlige syndere. Tændkablerne er der ikke noget galt med. Alle 4 giver
gnist. Jeg har desværre ikke en tændrørsnøgle ved hånden, så jeg kan
ikke tjekke tændrørerne. Det er ikke selve starteren der er noget galt
med eller batteriet. Den starter fint, men som skrevet kan den godt gå
ud igen med det samme. Motoren når at tage et par omgange... Jeg har
som sagt lige været ude og rode og lagde mærke til at når bilen står i
tomgang og jeg trykker på speederen så den får lov at tage lidt
omdrejninger, hvis jeg så slipper speederen er det som motoren går
helt ned unde tomgangs-punktet og motoren ryster ret meget (sikkert på
grund af det lave omdrejningstakl). Den går ikke i stå, men det lyder
til at det er lige på kanten - få sekunder efter står motoren igen i
normal tomgang. Eller så normal som en bil fra '91 kan lyde. :)
Henrik