Hvad sker der i roen på folk ??
Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 09:05

G'formiddag i hytterne

Med stille undren - hvad pokker foregår der oppe i roen på folk - er
de skide ligeglade med at få møbleret om på bagenden af deres bil ?

Jeg synes jeg efterhånden dagligt oplever skvadderhoveder, der ikke
gider vente på at man er kørt forbi førend de vælter ud, og febrilsk
prøver at få deres blikdåse op i fart, måske for at undgå at blive
påkørt bagfra.

--
Jan_stevns

Fra : TDN

Dato : 14-07-07 09:09

<jan_stevns> skrev i en meddelelse
> [...]
> gider vente på at man er kørt forbi førend de vælter ud, og febrilsk
> prøver at få deres blikdåse op i fart, måske for at undgå at blive

Enig, oplever det jævnligt her omkring Århus, og hvis man når at give dem
det lange lys mendens man prøver at undgå at banke op i bagenden på dem
bliver de vildt fornærmede. Det kan være det er ved at blive som med det
røde lys som folk også skider på.

Mvh
Thomas

Fra : Hr. Jensen

Dato : 14-07-07 12:40

On Sat, 14 Jul 2007 10:09:11 +0200 "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
sent the following smoke signals:

>Enig, oplever det jævnligt her omkring Århus, og hvis man når at give dem
>det lange lys mendens man prøver at undgå at banke op i bagenden på dem
>bliver de vildt fornærmede.

Altså med mindre at det lange lys forkorter din bremselængde, så er det
vel overflødigt.
Men mindre at du kører med så høj lysstyrke at bilen foran smelter...

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : TDN

Dato : 14-07-07 12:55

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> vel overflødigt.
> Men mindre at du kører med så høj lysstyrke at bilen foran smelter...

Hvis de forankørende og dig ikke forstår betydningen af ubetinget vigepligt
og straffen for overtrædelse, kan jeg da godt forstå det ikke er nødvendigt
at gøre opmærksom på man ikke er helt tilfreds med den forankørende...

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 09:18

> [...]
> gider vente på at man er kørt forbi førend de vælter ud, og febrilsk
> prøver at få deres blikdåse op i fart, måske for at undgå at blive

Godt set.
Det er nemmelig det mest irriterende problem idag ser jeg.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 09:33

"Egue" <-> skrev :

>Godt set.
>Det er nemmelig det mest irriterende problem idag ser jeg.

tjaehh - jeg prøver virkeligt på at holde mig i skindet, men en eller
anden dag, tager fanden vej mig, og misæderen får en balle

Jeg ved satme ikke (pardon my french) hvad folk tænker på - men det er
vel den der "jeg, mig, og ingen andre" der viser sit grimme fjæs igen
- helt på linie med scenen hvor man på en vej møder en modkørende, der
ikke lige synes han skal holde tilbage for modkørende, men vælter
udenom den parkerede bil i sin egen vejbane.....

Selv busserne bruger den, men oplever nok af og til her i byen, at
måtte ty til sit bakgear ;)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 21:38

On Sat, 14 Jul 2007 10:32:34 +0200, jan_stevns wrote:

>tjaehh - jeg prøver virkeligt på at holde mig i skindet, men en eller
>anden dag, tager fanden vej mig, og misæderen får en balle

Hmmm....kan sq ikke have en balle bag i Fiat'en Men du har ret -
mange ignorerer alt hvad der hedder vigepligter oma.

> [...]
>ikke lige synes han skal holde tilbage for modkørende, men vælter
>udenom den parkerede bil i sin egen vejbane.....

Jamen, det er da dit problem, der holder en bil i min vognbane, jeg
var 2 m foran i kapløbet om at komme ud Sådan synes mange at
tænke, vi har ofte problemet her i byen - folk parkerer der hvor de
vil, oftest så man tror lortet er kørt tør i stedet for parkeret
Når man spørger "er den kørt tør eller parkeret" bliver de så
underligt mopsede )

>Selv busserne bruger den, men oplever nok af og til her i byen, at
>måtte ty til sit bakgear ;)

Har overvejet samme model, men i nabobyen så jeg resultatet af sådan
en "debat"......en Glof og en 323 begge ½ m kortere, begge førere
havde brækkede lemmer og slået sig så de forhåbentlig kunne lære
det.........så jeg har helbredet for kært til den slags.
--
Ivan Madsen
med to OES'ere i huset, som bare er vidunderlige.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 22:19

Ivan Madsen <> skrev :

>Hmmm....kan sq ikke have en balle bag i Fiat'en Men du har ret -
>mange ignorerer alt hvad der hedder vigepligter oma.

Er multiplagen krøbet i vask ? <grin>

> [...]
>havde brækkede lemmer og slået sig så de forhåbentlig kunne lære
>det.........så jeg har helbredet for kært til den slags.

Tjaeh - jeg plejer at hive avisen frem og bygynde at bladre i den ;)

>med to OES'ere i huset, som bare er vidunderlige.

her er det snigende uldtæpper - gø-dyret har forladt denne verden ;(

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 22:25

On Sat, 14 Jul 2007 23:19:13 +0200, jan_stevns wrote:

>Er multiplagen krøbet i vask ? <grin>

Det er min lillebror, der kører multiplage Min Punto er sq'utte
krøbet endnu.......undtagen i forbrug.....jeg skylder den to tanke
diesel, hvis computeren har ret )

>Tjaeh - jeg plejer at hive avisen frem og bygynde at bladre i den ;)

Kigger bare......og stopper....og alle er glade

>her er det snigende uldtæpper - gø-dyret har forladt denne verden ;(

Jeg har hørt om tabet (kondolerer)......men det er mine der er
uldtæpper......så meget pels er der heller ikke på dine gø-dyr )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 23:08

Ivan Madsen <> skrev :

>Det er min lillebror, der kører multiplage Min Punto er sq'utte
>krøbet endnu.......undtagen i forbrug.....jeg skylder den to tanke
>diesel, hvis computeren har ret )

my bad - jeg huskede forkert.

>Jeg har hørt om tabet (kondolerer)......men det er mine der er
>uldtæpper......så meget pels er der heller ikke på dine gø-dyr )

Så har du ikke hørt kritikken Nanna fik på Bornholm ....

for meget pels ! Og så er det ikke en gang løgn

Jeg har jo fået Setto hjem - mage til biltosse skal man lede længe
efter , han skal bare høre lyden af nøglerne - sproinnnng.wav ! og han
sidder ude ved bilen.

(Du husker vel køge snart ?)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-07 17:15

On Sun, 15 Jul 2007 00:07:30 +0200, jan_stevns wrote:

<...>

>Så har du ikke hørt kritikken Nanna fik på Bornholm ....
>
>for meget pels ! Og så er det ikke en gang løgn

interesting

>Jeg har jo fået Setto hjem - mage til biltosse skal man lede længe
>efter , han skal bare høre lyden af nøglerne - sproinnnng.wav ! og han
>sidder ude ved bilen.
>
>(Du husker vel køge snart ?)

Ja, jeg har lovet at hjælpe til igen ) Så det kan da være, du får
en chance for at se ægte italiensk fuldblod (my bad )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Tom

Dato : 14-07-07 10:02

> [...]
> gider vente på at man er kørt forbi førend de vælter ud, og febrilsk
> prøver at få deres blikdåse op i fart, måske for at undgå at blive

Jep du har fuldstændig ret. Bagspejlet er total overflødig ekstraudstyr til
fam. jensen når han begiver sig ud på motorvejen. Er der 50m fri plads så
trækker han ud, uden at være i stand til at vurdere om bilen bagved måske
kører en del hurtigere end han selv gør.
Jeg er dog altid forberedt på at det sker, og tror oprigtigt ikke jeg har
kørt bare en enkelt gang på motorvejen uden at møde fænomenet
For det meste er sådan kørsel et sjældent syn i tyskland, det er kun nu hvor
de danske superbilister skal på bilferie sydpå, at man også skal være varsom
i tyskland med at de trækker ud foran en.

Utroligt nok så har jeg også oplevet at denne Hr Jensen kører lastbil, jeg
har talrige gange måtte bremse temmelig hårdt når chauføren blinker og
trækker ud foran mig, med sine 90 Km/t

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 10:16

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kørt bare en enkelt gang på motorvejen uden at møde fænomenet
> For det meste er sådan kørsel et sjældent syn i tyskland,

Det er jeg nu ikke enig med dig at tyskeren skulle være bedre.

På mine hyppige ture mellem DK og NL oplever jeg det ustandseligt.

Blinkeren på og ud med potten i overhalingsbanen.

Netop blinkeren har givet folk en ubændig tro på, de har retten på deres
side.

mvh
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-07-07 11:28

BJ skrev:
> [...]
> Blinkeren på og ud med potten i overhalingsbanen.
> Netop blinkeren har givet folk en ubændig tro på, de har retten på deres

Jeg har ikke fundet den på skrift, men det hævdes at de, dernede, har en
regel der siger at ved 3. (4.?) blink skal der gives plads til at
trække ud.

Problemet er så blot at ikke så mange overholder den når de selv skal
give pladsen, mens den naturligvis bare skal overholdes når det er dem
selv der skal have pladsen.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 11:51

KLIP

> Jeg har ikke fundet den på skrift, men det hævdes at de, dernede, har en
> regel der siger at ved 3. (4.?) blink skal der gives plads til at trække
> ud.

Den regel har jeg aldrig hørt om.

Den ville også være helt hen i vejere, når man betænker, de har fri
hastighed (med mindre andet er skiltet).

Jeg mener til gengæld, de har en speciel forsikringsregel, den der kører
hurtigere end 130 km/t, får altid skylden.

mvh
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-07-07 12:12

BJ skrev:
> Den regel har jeg aldrig hørt om.

Det har jeg, men som skrevet, ikke fundet den på skrift. Men jeg har
også set mange der overholder den.

> Den ville også være helt hen i vejere, når man betænker, de har fri
> hastighed (med mindre andet er skiltet).

Det vil jo kun udløse at dem der kommer rigtig stærkt også skal være det
mere opmærksom.

> Jeg mener til gengæld, de har en speciel forsikringsregel, den der kører
> hurtigere end 130 km/t, får altid skylden.

Det er vist ikke al skylden, men sådan at vedkommende ikke kan undgå at
få en del af skylden.

I modsat fald ville det jo være en udmærket måde at få sig en ny bil på.

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 13:43

KLIP

> Det har jeg, men som skrevet, ikke fundet den på skrift. Men jeg har også
> set mange der overholder den.

Jeg vil tro, tyskerne har samme regel som os.

Du skal ved vognbaneskiftet blinke _mindst_ 3 gange ved ud og ind.

Mange biler er i dag standard udstyret med en sådan automatik. Min kones S40
har den som eksempel.

Den giver hende dog ingen _ret_ til at brase ud, når det passer _hende_

> Det vil jo kun udløse at dem der kommer rigtig stærkt også skal være det
> mere opmærksom.

Jeg er selv helt oppe på stikkerne, når det går rigtig stærkt (over 160
km/t) eks. ved 230 km/t.
Det hjælper blot intet, hvis en eller anden spade kritikløst brager ud fra
rækken med eks. 100 km/t 1 til 3 billængder foran mig.

Jeg er sten sikker på, der ingen ret til at brage ud findes i Tyskland.

> Det er vist ikke al skylden, men sådan at vedkommende ikke kan undgå at få
> en del af skylden.
>
> I modsat fald ville det jo være en udmærket måde at få sig en ny bil på.

Ja, folk har en tyrkertro på de er udødelige.!!

mvh
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-07-07 14:03

BJ skrev:
> Jeg vil tro, tyskerne har samme regel som os.

Dernede har de en del regler som vi ikke har. Vi har også nogen som de
ikke har. De har endnu ikke fået indført fælles europæisk færdselslov,
selvom det nok skal komme en dag.

> [...]
> har den som eksempel.
> Den giver hende dog ingen _ret_ til at brase ud, når det passer _hende_

Den tyske regel, som jeg har hørt det, giver heller ikke nogen ret til
at trække ud. Den giver den i 2. spor en pligt til at gøre plads.

Jeg ved så godt at mange tolker andres pligter som deres egne
rettigheder. Indtil det er dem selv der har pligterne, så er det jo omvendt.

> Jeg er selv helt oppe på stikkerne, når det går rigtig stærkt (over 160
> km/t) eks. ved 230 km/t.

Jeg er også tilhænger af udsagnet om at jo hurtigere man kørere jo mere
opmærksom er man.

> Det hjælper blot intet, hvis en eller anden spade kritikløst brager ud fra
> rækken med eks. 100 km/t 1 til 3 billængder foran mig.

Det er jo den med at selvom en anden har en pligt til at give plads har
man jo ikke automatisk en ret til at trække ud.

> Jeg er sten sikker på, der ingen ret til at brage ud findes i Tyskland.

Som ovenfor beskrevet, er vi enige på det punkt.

Men derfor kan den hurtige godt have pligten til at give plads.

(Herhjemme bruger vi jo også formuleringen "kan og vil overholde" om vores

Også det.

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 14:11

KLIP

> Den tyske regel, som jeg har hørt det, giver heller ikke nogen ret til at
> trække ud. Den giver den i 2. spor en pligt til at gøre plads.

Ret og pligt. Jeg ville nu gerne have det på skrift = link.

Man har også pligt til at holde afstand, folk forbeholder sig blot retten
til at ignorere det..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-07-07 14:46

BJ skrev:
> Ret og pligt. Jeg ville nu gerne have det på skrift = link.
> Man har også pligt til at holde afstand, folk forbeholder sig blot retten
> til at ignorere det..;)

Ja, og hvis der var andre interesser end bødepenge ville myndighederne
fokusere mere på det med afstand.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-07 17:05

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in

> Jeg vil tro, tyskerne har samme regel som os.
> Du skal ved vognbaneskiftet blinke _mindst_ 3 gange ved ud og ind.

Den regel har vi ikke i DK...

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 17:16

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den regel har vi ikke i DK...

Du har helt ret.

Langt de fleste mener, 1 (afviserpærerne lyser kortvarigt én gang) blink, på
et _vilkårligt_ tidspunkt ved vognbaneskift, er lige med et _tydeligt
tegn_!!!

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-07 17:54

> Du har helt ret.

Selvfølgelig ;)

> Langt de fleste mener, 1 (afviserpærerne lyser kortvarigt én gang)
> blink, på et _vilkårligt_ tidspunkt ved vognbaneskift, er lige med et
> _tydeligt tegn_!!!

Det var ikke lige det jeg mente - jeg påpegede blot at vi ikke har nogen
regel der angiver hvor mange gange der skal blinkes.

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 17:58

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Selvfølgelig ;)

> Det var ikke lige det jeg mente - jeg påpegede blot at vi ikke har nogen
> regel der angiver hvor mange gange der skal blinkes.

Naturligvis ikke, da du altid giver _tydeligt tegn_ i _alt_ hvad du
foretager dig i trafikken.

Jeg hentydede naturligvis til _alle de andre_.

http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=11d62774&SearchLogID=57455

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-07 18:15

> Naturligvis ikke, da du altid giver _tydeligt tegn_ i _alt_ hvad du
> foretager dig i trafikken.

Næ, jeg indrømmer da faktisk gerne at jeg ikke altid er så god til at huske
blinklyset.

> http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=11d62774&SearchLogID=57455

Der står INTET om hvor mange gange du skal blinke når du skifter bane på
motorvejen. Der står bare at du skal gøre det.

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 19:15

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der står INTET om hvor mange gange du skal blinke når du skifter bane på
> motorvejen. Der står bare at du skal gøre det.

Det er jeg da helt med på.

Der er bare en utrolig stor forskel på, hvad alle de andre mener med "at
blinke".

Det beviser da også, vi tydeligvis ikke kan administrere frihed under
ansvar, men partout _skal_ have entydige regler for alt og alting.

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-07 22:50

> Det beviser da også, vi tydeligvis ikke kan administrere frihed under
> ansvar, men partout _skal_ have entydige regler for alt og alting.

Desværre alt for rigtigt.

Fra : Mogens

Dato : 14-07-07 19:20

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der står INTET om hvor mange gange du skal blinke når du skifter bane på
> motorvejen. Der står bare at du skal gøre det.

Man kunne jo starte ud med de 3 blink, som komfortblinket
giver pr. aut. - det fungerer som regel meget fint

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-07-07 22:51

"Mogens" <no@reply.nu> wrote in news:vt8mi.4131$ZA.1932@newsb.telia.net:

> Man kunne jo starte ud med de 3 blink, som komfortblinket
> giver pr. aut. - det fungerer som regel meget fint

Og en af betjentene i videopolitiet på TVSyd krævede min 5 blink, det tal
syns jeg er fuldstændig overdrevet. Man må da kunne få lov at vurdere det
ud fra situationen. At kræve 5 blink når 2 biler møder hinanden på en
motorvej og der ikke er andre i nærheden - 1 blink er rigeligt...

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 23:33

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ud fra situationen. At kræve 5 blink når 2 biler møder hinanden på en
> motorvej og der ikke er andre i nærheden - 1 blink er rigeligt...

Hvorfor, er du bange for at slide for meget på pærerne og relæet samt bruge
for meget strøm?

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 00:56

> Hvorfor, er du bange for at slide for meget på pærerne og relæet samt
> bruge for meget strøm?

Næ, men for det første skal man holde op med at blinke når man har skiftet
bane, dvs, i mange tilfælde er 5 blink alt for mange... For det andet ser
jeg virkelig ingen grund til at blinke i laaaaaaaaang tid når der ikke er
nogen der kigger på det...

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 01:36

> [...]

> jeg virkelig ingen grund til at blinke i laaaaaaaaang tid når der ikke er

Et blink er ikke et tydeligt tegn, med mindre du synes, du skal være den
eneste, der ser/hører det med sikkerhed.

Jeg forstår ganske enkelt ikke din indstilling til netop dette punkt.

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 02:03

> Et blink er ikke et tydeligt tegn, med mindre du synes, du skal være
> den eneste, der ser/hører det med sikkerhed.

Hvem er det der skal se det når der kun er f.eks. en bil og en lastbil på
motorvejen? Lastbilchaufføren har næppe nogen gavn af det og billisten kan
sjældent se sine egne blinklys fra førersædet.

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 02:07

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem er det der skal se det når der kun er f.eks. en bil og en lastbil på
> motorvejen? Lastbilchaufføren har næppe nogen gavn af det og billisten kan
> sjældent se sine egne blinklys fra førersædet.

Glem det og gør som du vil. Du ved bedst.

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 02:31

> Glem det og gør som du vil. Du ved bedst.

Hvorfor så opgivende og nedladende? Var der ikke flere gode argumenter i
din pose?

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 09:46

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor så opgivende og nedladende? Var der ikke flere gode argumenter i
> din pose?

Her hjælper argumenter jo ikke. Du vil ikke andet, end det du selv vil, så
hvorfor blive ved.

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 12:22

> Her hjælper argumenter jo ikke. Du vil ikke andet, end det du selv
> vil, så hvorfor blive ved.

Den antagelse står for din regning, den passer ikke med virkeligheden.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 13:46

On 15 Jul 2007 11:22:06 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in

>Den antagelse står for din regning, den passer ikke med virkeligheden.

>--

Så er det din fornemste opgave at få det til at se sådan ud, når du
skriver dine indlæg.

Jeg er nemlig enig med Bjørn i, at det ikke så sjældent ser sådan ud.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 14:26

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Så er det din fornemste opgave at få det til at se sådan ud, når du
> skriver dine indlæg.

Bare fordi jeg ikke lægger mig på ryggen og siger "okay" når jeg ikke er
enig så er det pludselig mig der er besværlig? Er det ikke længere tilladt
at være uenige uden at blive uvenner?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 14:36

On 15 Jul 2007 13:26:16 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>enig så er det pludselig mig der er besværlig? Er det ikke længere tilladt

Jo vist.

Bare ikke folk generelt får den opfattelse at det er Oraklet fra
Delphi der har talt.

Uvenskab?

Over skriverier i en usenetgruppe?

Der skal mere til.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 15:39

> Jo vist.
> Bare ikke folk generelt får den opfattelse at det er Oraklet fra
> Delphi der har talt.

Det håber jeg ikke der er nogen der får over noget jeg har skrevet.

> Uvenskab?
> Over skriverier i en usenetgruppe?
> Der skal mere til.

Det vil jeg da også mene - men det virker ind i mellem som om der er mange
der tager tingene lidt for nært og bliver lidt for knotne over ingenting.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 13:44

On Sun, 15 Jul 2007 03:06:57 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Glem det og gør som du vil. Du ved bedst.

>--

Jow. *LOL*

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-07-07 10:25

Henrik Stidsen wrote:

> Hvem er det der skal se det når der kun er f.eks. en bil og en lastbil på
> motorvejen?

Den bil/MC/ambulance du har overset?

Tydelig tegngivning redder liv.

--
vh
Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 12:23

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote in

> Den bil/MC/ambulance du har overset?

Så er der jo også andre på vejen ;)

Kan godt se pointen, plejer også at blinke mere end en gang men det smutter
ind i mellem.

Fra : Lars [6710]

Dato : 15-07-07 10:30

Henrik Stidsen skrev:

> Hvem er det der skal se det når der kun er f.eks. en bil og en lastbil på
> motorvejen? Lastbilchaufføren har næppe nogen gavn af det og billisten kan
> sjældent se sine egne blinklys fra førersædet.

Det vigtigste i dette er ikke at blinke i det tilfælde hvor der kun er
to bilister på motorvejen, men derimod at man altid blinker i
forbindelse med vognbaneskiftet på motorvejen ligesom "man" også altid
kigger sig over venstre skulder INDEN vognbaneskift + blink.
Hvis man gør det til en vane altid at gøre det korrekt og dermed ikke
lader det komme an på vurdering fra tilfælde til tilfælde, så er mange
potientielle farlige situationer afværget....

Og iøvrigt må 3 blink da være minimum hvis man skal være sikker på at
modparterne ser blinket. Et blink er for "billigt"... Det ku´jo være at
modparten er ved at orientere sig med kig over venstre skulder lige i
det øjeblik hvor du fedter dit eneste blink af

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 13:43

On 15 Jul 2007 01:02:54 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>motorvejen? Lastbilchaufføren har næppe nogen gavn af det og billisten kan
>sjældent se sine egne blinklys fra førersædet.

Blabbermouth.

Du aner ikke hvad du taler om.

En lastbil er i dag udstyret med så mange spejle, at når du blinker,
så føles det som at være midt i et omrejsende tivoli.

Spejle, der iøvrigt er indført, fordi myndighederne mener at vi ud
over at minde our own business, også skal tage vare på
cykelegoisternes liv og færden.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 14:28

> En lastbil er i dag udstyret med så mange spejle, at når du blinker,
> så føles det som at være midt i et omrejsende tivoli.

Hvorfor bruger i dem så ikke når i f.eks. skal overhale? ;)

Og så kan jeg da lige tilføje et svar til dit andet indlæg - i modsætning
til BJ så svarer du da i det mindste på spørgsmålet, BJ vender blot ryggen
til og indikerer at hvis man ikke er enig så er man et røvhul...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 14:38

On 15 Jul 2007 13:27:53 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

>Hvorfor bruger i dem så ikke når i f.eks. skal overhale? ;)

>--

Det er bl.a. når du forfalder til de billige argumenter at du bliver
træls.

Hvad forventer du af svar på dette?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 15:41

> Det er bl.a. når du forfalder til de billige argumenter at du bliver
> træls.

Sorry - det var incl. smiley ;)

Men selvom i har så mange spejle og sagtens kan se at bilen bagved blinker,
hvor meget har i så egentlig at bruge informationen til? Jeg mener, når en
bil indhenter en lastbil på motorvejen så er det vel mest sandsynligt at
bilen overhaler. Specielt da når der ikke er andet trafik på vejen.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 16:14

On 15 Jul 2007 14:40:37 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

>Sorry - det var incl. smiley ;)

>--

Det véd jeg godt, men det vil altså ingen ende tage.

Jeg bliver nødt til at understrege, at hvis der er tale om en
strækning hvor det er tilladt at overhale, og der er noget der trænger
til at overhales, så gør jeg det altså.

Og at trække ud må gerne ske til ulempe, bare ikke unødig ulempe. Så
kan vi diskutere i ugevis hvad definitionen på de to ting er, men det
gider jeg ikke.

> [...]

>bil indhenter en lastbil på motorvejen så er det vel mest sandsynligt at
>bilen overhaler. Specielt da når der ikke er andet trafik på vejen.

Nu er trafik jo ikke matematiske sandsynlighedsberegninger.

Sagen er jo den, at nogen ganske få faktisk bliver bagved fordi de
skal ud af næste exit.

Nogen kan finde på at lægge sig bagved for at vi skal tro at det er en
patruljevogn, for så skal i se den skide chauffør blive meget bange og
straks sætte farten ned til 80.

Uanset hvad årsagen er, er det mere betryggende at vide at man kan
trække ud hvis der f.eks. er en mørk havareret bil i nødsporet, eller
hvis der ligger noget på vejbanen.

Kort sagt. Man skal altid vise sine hensigter, så omgivelserne kan
agere derefter. Hellere for meget end for lidt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 16:21

> Jeg bliver nødt til at understrege, at hvis der er tale om en
> strækning hvor det er tilladt at overhale, og der er noget der trænger
> til at overhales, så gør jeg det altså.

Det må du jo også gerne, ingen brok der.

> Og at trække ud må gerne ske til ulempe, bare ikke unødig ulempe. Så
> kan vi diskutere i ugevis hvad definitionen på de to ting er, men det
> gider jeg ikke.

Bare du ikke er til fare for mig så får du ingen brok herfra. Højst lidt
"øv altså" som du alligevel ikke kan høre ;)

> Kort sagt. Man skal altid vise sine hensigter, så omgivelserne kan
> agere derefter. Hellere for meget end for lidt.

Jamen det er vi da enige i. Loven siger også der skal blinkes ved
vognbaneskift. Men derfor kan vi da godt snakke om hvorvidt der overhovedet
er nogen der har gavn af det i en given situation.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 16:25

On 15 Jul 2007 15:21:06 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Bare du ikke er til fare for mig så får du ingen brok herfra. Højst lidt
>"øv altså" som du alligevel ikke kan høre ;)

Hvis der var fare på færde, vil jeg mene at det er unødig ulempe -
eller værre. Det beskæftiger jeg mig ikke med.

> [...]

>vognbaneskift. Men derfor kan vi da godt snakke om hvorvidt der overhovedet
>er nogen der har gavn af det i en given situation.

Nu er det jo ikke Finn du diskuterer med.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-07 19:43

Henrik Stidsen skrev:
> Jamen det er vi da enige i. Loven siger også der skal blinkes ved
> vognbaneskift. Men derfor kan vi da godt snakke om hvorvidt der overhovedet
> er nogen der har gavn af det i en given situation.

Jamen det er jo netop det finurlige ved den regel. Du skal blinke ved
vognbaneskift, og det uanset om du er den eneste bil på vejen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 19:57

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Jamen det er jo netop det finurlige ved den regel. Du skal blinke ved
> vognbaneskift, og det uanset om du er den eneste bil på vejen.

Ja - men hvis der ikke er andre på vejen så må 1 blink være rigeligt
eftersom alle der har mulighed for at se det (=føreren af bilen) har
opdaget det :) Men det er jo lidt en teoretisk ting, hvis der ikke er andre
på vejen hvorfor så skifte vognbane? :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-07 21:14

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> eftersom alle der har mulighed for at se det (=føreren af bilen) har
> opdaget det :) Men det er jo lidt en teoretisk ting, hvis der ikke er andre

Den forsøgte jeg mig også med overfor kørelæreren da jeg fik mit
hængerkort. Den gik ikke.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 13:39

On 14 Jul 2007 23:55:38 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>jeg virkelig ingen grund til at blinke i laaaaaaaaang tid når der ikke er

Hvis jeg ikke husker forkert, så står der, at der skal gives tegn i
god tid før svingning eller vognbaneskift.

Det forstår jeg derhen, at når manøvren er påbegyndt, kan
tegngivningen ophøre.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 14:29

> Hvis jeg ikke husker forkert, så står der, at der skal gives tegn i
> god tid før svingning eller vognbaneskift.

Det er vist ikke helt ved siden af. Men hvor lang tid er god tid? Er det
før man begynder at orientere sig?

> Det forstår jeg derhen, at når manøvren er påbegyndt, kan
> tegngivningen ophøre.

Der står at signalgivningen skal være ophørt senest når manøvren er færdig.
Hvor lang tid før den er færdig man må holde op er vist ikke defineret.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 14:43

On 15 Jul 2007 13:29:08 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

>Det er vist ikke helt ved siden af. Men hvor lang tid er god tid? Er det
>før man begynder at orientere sig?

>--

For det første er man altid orienteret. Du véd vel hvad hævlede der
sker omkring dig?

Ifølge en af de sagkyndige jeg for mange år siden aflagde prøve hos,
er det i bymæssig bebyggelse når man har passeret den sidste sidegade
inden den man selv skal ned ad.

Uden for bymæssig bebyggelse var 100 meter ikke helt ved siden af,
mente han.

Er det noget der bekymrer dig meget?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 15:43

> For det første er man altid orienteret. Du véd vel hvad hævlede der
> sker omkring dig?

Jepper, det ka du tro jeg gør.

> Ifølge en af de sagkyndige jeg for mange år siden aflagde prøve hos,
> er det i bymæssig bebyggelse når man har passeret den sidste sidegade
> inden den man selv skal ned ad.

Det var også det jeg lærte af min kørelærer.

> Uden for bymæssig bebyggelse var 100 meter ikke helt ved siden af,
> mente han.

Hvordan oversætter vi så den til en overhaling på motorvejen? Hvis man skal
blinke 100m før man overhaler, det er jo ikke voldsomt lang tid.

> Er det noget der bekymrer dig meget?

Enormt meget, jeg har problemer med at sove fordi jeg spekulerer på hvad de
mener ;)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 16:19

On 15 Jul 2007 14:42:33 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>Hvordan oversætter vi så den til en overhaling på motorvejen? Hvis man skal
>blinke 100m før man overhaler, det er jo ikke voldsomt lang tid.

>--

Tja, hvis du kører lastbil, skal det helst komme lidt bag på dem i
yderbanen, for ellers lukker de s'gu af, i løbet af et splitsekund.

Har du nogen sinde hørt om et begreb der hedder fingerspitzgefühl?

Sov godt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 16:08

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :

>Det er vist ikke helt ved siden af. Men hvor lang tid er god tid? Er det
>før man begynder at orientere sig?

Det er vidst ved at blive en lidt flosset flue, det her ;)

Man kan vel ikke være uenig i at fremgangsmåden bør være, at man :

1: orienterer sig - kan manøvren udføres

2: hvis ja - giver man tegn (se note *1)

3: påbegynder manøvren

*1 de, der tror 1 blink er nok - er vist på gale veje , man taler i
loven om tegn (signal) skal "gives i god tid før den påtænkte manøvre
og på en tydeligt synlig og utvetydig måde."

--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 16:23

jan_stevns wrote in

> Det er vidst ved at blive en lidt flosset flue, det her ;)

Ja den er godt brugt efterhånden ;)

> Man kan vel ikke være uenig i at fremgangsmåden bør være, at man :
> 1: orienterer sig - kan manøvren udføres
> 2: hvis ja - giver man tegn (se note *1)
> 3: påbegynder manøvren

Det siger bare ikke lige noget om hvor lang tid god tid er ;) Det der kan
jo klares på mindre end 2 sek og kaldes en panikreaktion for at undgå at
baldre ind i ham foran...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 16:29

On 15 Jul 2007 15:22:54 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>jo klares på mindre end 2 sek og kaldes en panikreaktion for at undgå at

Det kan jeg ikke forestille mig.

Så har du jo ikke afpasset farten efter forholdene, og ejheller holdt
den fornødne afstand.

Du har heller ikke orienteret dig tilstrækkeligt langt forud, men det
er selvfølgelig heller ikke nemt, når afstanden er for lille, og den
forankørende ikke er gennemsigtig.

Der lavede du lige et rask lille Kinderæg.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 16:46

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :

>Ja den er godt brugt efterhånden ;)

mon ikke ;)

>Det siger bare ikke lige noget om hvor lang tid god tid er ;) Det der kan
>jo klares på mindre end 2 sek og kaldes en panikreaktion for at undgå at
>baldre ind i ham foran...

Hvis en sådan handlingen sker, fordi man er ved at nærstudere det
brune punktum, er man vist udenfor pædagogisk rækkevidde - ihvertfald
hvad trafikal adfærd angår - så har man da demonstreret at man snorker
godt og grusomt.

Men nej - "god tid", er ikke, og kan ikke defineres så nøje som du
måske ønsker - det vil altid afhænge af forholdende

Du ved - den der grimme ting, der til enhver tid bør være rettesnoren,
for hvad man gør.

--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 19:38

jan_stevns wrote in

> [...]
> brune punktum, er man vist udenfor pædagogisk rækkevidde - ihvertfald
> hvad trafikal adfærd angår - så har man da demonstreret at man snorker

Enig

> Men nej - "god tid", er ikke, og kan ikke defineres så nøje som du
> måske ønsker - det vil altid afhænge af forholdende

Også enig

> Du ved - den der grimme ting, der til enhver tid bør være rettesnoren,
> for hvad man gør.

Hmmm, er det sund fornuft du mener? ;)

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 19:58

>Hmmm, er det sund fornuft du mener? ;)

spot on !

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 13:34

On Sat, 14 Jul 2007 14:42:43 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg vil tro, tyskerne har samme regel som os.
>
>Du skal ved vognbaneskiftet blinke _mindst_ 3 gange ved ud og ind.

>--

Det er muligt at reglen findes, men den bliver ikke efterlevet.

Jeg har fra mit ophøjede stade rig mulighed for at sidde og holde øje
med hvad andre foretager sig.

For ikke at fornærme, eller glemme nogen, vil jeg vove den påstand, at
alle biler i Tyskland, udstyret med blå blink, har lige så forskellige
opfattelser af, hvornår og hvor meget der skal blinkes, som resten af
bilisterne i Europa.

De skulle jo gerne være et godt eksempel til efterfølgelse.

Hollænderne er til gengæld de suverænt bedste til at flette ind på en
motorvej, med eller uden blink.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-07 14:22

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> alle biler i Tyskland, udstyret med blå blink, har lige så forskellige
> opfattelser af, hvornår og hvor meget der skal blinkes, som resten af

Dem herhjemme, med (slukket) blå på taget bruger selv de måder at komme
ind på en motorvej på som de skulle give andre klip i kortet for.

> De skulle jo gerne være et godt eksempel til efterfølgelse.

Der er jo kun mennesker.

> Hollænderne er til gengæld de suverænt bedste til at flette ind på en
> motorvej, med eller uden blink.

Herligt at høre at jeg ikke er den eneste der har draget den erfaring.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 14:35

> Dem herhjemme, med (slukket) blå på taget bruger selv de måder at komme
> ind på en motorvej på som de skulle give andre klip i kortet for.

Hvordan er det?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-07 19:38

Henrik Stidsen skrev:
> Hvordan er det?

Overhale højre om længe efter de burde være kørt bagom den lastbil der
kører i 1. spor.

Jeg kan ikke se andet end at det er en ulovlig overhaling, og en af
"klippegrundene".

(Og der var ikke tale om en "tavs udrykning" for de havde da god tid
efterfølgende.)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 19:46

> Overhale højre om længe efter de burde være kørt bagom den lastbil der
> kører i 1. spor.

Ska lige være sikker på vi snakker om det samme, kørte de via nødsporet
eller valgte de bare at accellerere og komme foran dig?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-07 21:13

Henrik Stidsen skrev:
> Ska lige være sikker på vi snakker om det samme, kørte de via nødsporet
> eller valgte de bare at accellerere og komme foran dig?

De overhalede højre om i selve fletzonen, med det til følge at de først
er så langt foran mig at de bliver synlige i min forrude efter de er
inde foran mig (for at undgå at køre i nødsporet.).

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 21:58

> De overhalede højre om i selve fletzonen, med det til følge at de først
> er så langt foran mig at de bliver synlige i min forrude efter de er
> inde foran mig (for at undgå at køre i nødsporet.).

Undskyld mig, men er det ikke lige præcis det I foreslår man skal gøre for
at undgå kollision med de lastbilchauffører der ikke kender flettereglen?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-07-07 19:02

Henrik Stidsen skrev:
> Undskyld mig, men er det ikke lige præcis det I foreslår man skal gøre for
> at undgå kollision med de lastbilchauffører der ikke kender flettereglen?

Ikke længe efter at selve sammenfletningen er begyndt.

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 17:18

KLIP

> Hollænderne er til gengæld de suverænt bedste til at flette ind på en
> motorvej, med eller uden blink.

Hollænderne er suveræne til kø-kørsel samt kørsel i tæt trafik, da hele
deres motorvejssystem er dramatisk overbelastet.

De er ganske enkelt tvunget til at orientere sig, tage hensyn, give tydeligt
tegn på det de foretager sig og ikke ved vognbaneskift holde den samme
hastighed som før, men komme hurtigt op og følge den "nye" trafik.

De klemmer heller ikke folk inde, der holder til højre trods det faktum, de
følger den hurtige vestebanes trafik.k

Vi skal nok lære det herhjemme, både med og uden lovmæssige krav/pisk, da
hvis ikke, helle molevitten går i stå.

PS: Holland er mindre end Danmark, de er + 18 millioner mennesker og hele
bundtet har (mindste) en bil, der luftes stort set samtidig ved arbejdstids
begyndelse og ophør.

mvh
Bjørn J

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 17:24

On Sun, 15 Jul 2007 18:18:28 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>bundtet har (mindste) en bil, der luftes stort set samtidig ved arbejdstids

Ja, nød lærer nøgen kvinde at spinde.

Jeg tror s'gu, at de foruden én bil hver, også har hver sin lastbil.
Det virker i hvert fald sådan.

Jeg har flere gange erfaret, at et rask lille snefald i myldretiden,
gør et uudsletteligt indtryk på sådan en hollænder.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 17:30

KLIP

> Ja, nød lærer nøgen kvinde at spinde.

Jep, hvis man mentalt er indstillet på det. Det er Hollænderne!

> Jeg tror s'gu, at de foruden én bil hver, også har hver sin lastbil.
> Det virker i hvert fald sådan.

Glem ikke de mindst har 10 cykler hver..

> Jeg har flere gange erfaret, at et rask lille snefald i myldretiden,
> gør et uudsletteligt indtryk på sådan en hollænder.

Hvis ikke du ved, hvad du skal tale med en Hollænder om, så spørger du blot
til deres trafiksituation (generelt).

Efterfølgende læner du dig blot tilbage, lytter, nikker, ryster på hovedet
og smiler på passende tidspunkter.

Du ender op med en ven for livet..

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 19:06

On Sun, 15 Jul 2007 18:29:56 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>KLIP

>Jep, hvis man mentalt er indstillet på det. Det er Hollænderne!

>--

Det er et flittigt folk, det må man lade dem.

>--

>Glem ikke de mindst har 10 cykler hver..

>--

Og dertil et passende antal træsko, der helt lever op til navnet.

Det kan du bilde mig ind.

De har også noget at have det i.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 19:19

KLIP

> Og dertil et passende antal træsko, der helt lever op til navnet.

Jeg har da et par (klompen) som du er velkommer til at betræde, hvis du en
gang kigger forbi (på vej til/fra Billund).

http://www.klompen.nl/

Jeg har kaffen, du har vel kagerne med.?..

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 19:25

On Sun, 15 Jul 2007 20:19:20 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>gang kigger forbi (på vej til/fra Billund).
>
>http://www.klompen.nl/
>
>Jeg har kaffen, du har vel kagerne med.?..

Jeg har tænkt på det adskillige gange, men såvel afsender som modtager
har gået i skole så længe, at ingen af dem har svært ved at regne
ankomsttidspunktet ud.

De der Klompen, er de med påhængsmotor? )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 15-07-07 19:28

KLIP

> De der Klompen, er de med påhængsmotor? )

Nope, men med pagaj:

http://www.klompen.nl/images/atelier1.jpg

Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 13:28

On Sat, 14 Jul 2007 12:27:49 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Jeg har ikke fundet den på skrift, men det hævdes at de, dernede, har en
> regel der siger at ved 3. (4.?) blink skal der gives plads til at
>trække ud.

>--

Jeg tror du blander nogen ting sammen, her.

Det er blevet sagt om italienske lastbilchauffører i mange år, at hvis
de vil overhale, så venter de tre blink, og så kommer de, uanset der
er plads eller ej.

Det er ofte plagsomt at blive ældre.

> [...]

>Problemet er så blot at ikke så mange overholder den når de selv skal
>give pladsen, mens den naturligvis bare skal overholdes når det er dem

Det har "besserwisserne" og "forståsigpåerne" forudset.

Det er også dem der har opfundet:

Du skal ikke gøre som jeg gør, du skal gøre som jeg siger.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-07-07 14:18

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> Det er blevet sagt om italienske lastbilchauffører i mange år, at hvis
> de vil overhale, så venter de tre blink, og så kommer de, uanset der

En af mine venner, som også har kørt sin del på betonstien, snakker om
at det ikke er efter 3. blink men efter 3. bil der skal gøres plads.

Sådan forstået at når du begynder at blinke må de første 3 biler bag dig
køre forbi dig mens den 4. skal give dig plads.

Men det er stadig kun på rygteplan om det er regel eller ej.

> Det er ofte plagsomt at blive ældre.

Det må du jo vide noget om.

> Det har "besserwisserne" og "forståsigpåerne" forudset.
> Det er også dem der har opfundet:
> Du skal ikke gøre som jeg gør, du skal gøre som jeg siger.

Den mødte jeg, og opponerede imod for 35 år siden. Dog i den version at
han sagde at jeg ikke skulle gøre som han siger, men som han mener.

Det var også ham der kom med at jeg, som lærling, skulle; sørge for ham,
sørge for ham, sørge for ham, sørge for mig selv og så først sørge for
de andre. Den fik han også at vide at han kunne bruge til en bestemt
kropsnær handling.

Fra : Brian Larsen

Dato : 16-07-07 18:24

On Jul 15, 11:24 am, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Den bil/MC/ambulance du har overset?
>
> Tydelig tegngivning redder liv.

Jeg ville ihvertfald havde sat pris på et par blink og evt. en
orientering over skulderen/i spejlet, i dag da en bil trak ud i
venstre spor på sydmotorvejen hvor jeg i forvejen opholdt mig.

Jeg ved godt en MC kan være let at overse, men det er _ofte_ det sker,
især om morgenen hvor folk vidst stadig halv sover på vej på arbejde.

--

// brian - SV1000S K6

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 10:23

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :

>Jep du har fuldstændig ret. Bagspejlet er total overflødig ekstraudstyr til
>fam. jensen når han begiver sig ud på motorvejen.

Motorvejen ? Fænomenet er skam ikke begrænset til motorvejen - jeg
kører næsten dagligt på almindelig landevej mellem Køge og Vordingborg
(gider ikke motorvej den smule vej) - folk fra sidevejene, blæser
dagligt på deres hajtænder, og vælter bare ud, selv om de ikke kan
undgå at se andre biler komme, selv om natten, når "man" kommer med
fuldt knald på lamperne
--
Jan_stevns

Fra : Anders Houmark

Dato : 14-07-07 13:22

jan_stevns wrote:
> [...]
> gider vente på at man er kørt forbi førend de vælter ud, og febrilsk
> prøver at få deres blikdåse op i fart, måske for at undgå at blive

Ja... så skulle i prøve samme stunt - bare hvor I er på motorcykel. Det er
bestemt ikke sjovt!
Nogle gange ved man at de har set en ( ved at kigge dem direkte i øjet,
kigger ellers normalt på hjulet for at se om bilen starter eller ej), andre
gange kører de bare ud foran en uden at de har set mig.. Min motorcykel er
skrig-grøn.. de må sguda for pokker tage sig sammen, røvhuller..
Næsten alle motorcykelulykker skyldes også folk som ikke holder tilbage fra
sideveje, og hvor folk ikke holder tilbage. Samt for høj fart på
motorcyklerne i langt de fleste tilfælde.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : BJ

Dato : 14-07-07 13:58

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

KLIP

> G'formiddag i hytterne

Dav i stuen.

> [...]
> gider vente på at man er kørt forbi førend de vælter ud, og febrilsk
> prøver at få deres blikdåse op i fart, måske for at undgå at blive

Kørende en del her ovre i den Danmarks Bermuda-trekant, ser jeg de største
problemer med:

1) Folk holder ikke afstand

2) Folk anvender ikke deres blinklys korrekt ved vognbaneskift

3) Folk ved ikke, de _skal_ anvende deres advarselsblink, når hastigheden på
motorvej pludselig kommer under 60 km/t.

Dette betyder, vi lokale ikke kan komme frem på grund af spader, der er kørt
sammen.

mvh
Bjørn J.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-07-07 14:45

BJ skrev:
> [...]
> motorvej pludselig kommer under 60 km/t.
> Dette betyder, vi lokale ikke kan komme frem på grund af spader, der er kørt

Hvilket pt. (lørdag eftermiddag) gør sig gældende på Vestfyn.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-07-07 13:49

On Sat, 14 Jul 2007 14:57:37 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>motorvej pludselig kommer under 60 km/t.
>
>Dette betyder, vi lokale ikke kan komme frem på grund af spader, der er kørt

Og jeg kan ikke komme til og fra Billund med mine pakker. Noget
rigtigt snavs.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ThomasB

Dato : 14-07-07 14:50

> [...]
> gider vente på at man er kørt forbi førend de vælter ud, og febrilsk
> prøver at få deres blikdåse op i fart, måske for at undgå at blive

Tja, det kan ikke få mit pis i kog, at jeg skal lette lidt på speederen
eller bremse.

Jeg tror ikke engang jeg tænker over det når det sker - men sådan er vi jo
så forskellige

Fra : Martin Kiefer

Dato : 14-07-07 16:30

"ThomasB" <usenet fjern @ fjern 2ma2 prik dk> wrote in message

> Tja, det kan ikke få mit pis i kog, at jeg skal lette lidt på speederen
> eller bremse.

Jeg sad og tænkte på nøjagtig det samme. JEg ser nu heller ikke noget
problem i at lette på speederen eller skuppe til pinden med fart-piloten så
den person/bil der vil ud og overhale kan komme ud uden at skulle risikere
at skulle blive fanget bag f.eks. en lastbil.

> Jeg tror ikke engang jeg tænker over det når det sker - men sådan er vi jo
> så forskellige

Jae...Men jeg synes nu mest jeg ser denne type ophidsede personer i
ferietrafikken. Og med det vejr vi har i øjeblikket kan man nok næppe kalde
det solstik

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 18:36

"Martin Kiefer" <news2@kiefer.dk> skrev :

>Jeg sad og tænkte på nøjagtig det samme.

<snip>

Skift lige scenen til en landevej - hvor der fra en sidevej med
ubetinget vigepligt holder en der skal i samme retning som dig.

Det er næsten sikkert som amen i kirken at fjoget ikke venter på du er
kørt forbi.

Sådan er det på den gamle A1 mellem Vordingborg og Køge - og mange
andre steder

<snap>
> [...]
> kan komme ud uden at skulle risikere at skulle blive fanget bag f.eks. en lastbil.

På motorvej er det næppe svært at lægge 2 og 2 sammen , og forvente
billisten bag lastbilen, campingvognen etc, nok gerne vil overhale
--
Jan_stevns

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-07-07 20:11

> [...]

> kørt forbi.
>
> Sådan er det på den gamle A1 mellem Vordingborg og Køge - og mange

Ikke mange, udpræget adfærd af dem lang fra civilationen, læs; sydsjælland,
Skælskør. etc. ;).

> På motorvej er det næppe svært at lægge 2 og 2 sammen , og forvente
> billisten bag lastbilen, campingvognen etc, nok gerne vil overhale
> --
Bingo, du har vundet et gavekort på 100 gav' :( Hvor svært er der så at
holde lidt igen, når du nu kun køre + 2 kmt. på din fartpilot?. Selv
praktisere jeg det stunt, når jeg har sån' en av'kat i sidespejlet, at
accelerere og trække ud. For så at finde min hast . igen, og eftersån' at
Folmer& Co. gerne ligger 4-5 vogntog i r.. af hinanden, kan der gå lidt tid
med overhalingen ;)). Når den er overstået trækker jeg self. ind til højre,
OG så skal du se overhalinger, som skidt fra en kanin ;)))). MEN når jeg en
sjælden gang får plads, holder jeg hast., så overhalingen overstås
hurtigere..... !.

Fra : Kate

Dato : 14-07-07 15:10

jan_stevns wrote in

> [...]
> gider vente på at man er kørt forbi førend de vælter ud, og febrilsk
> prøver at få deres blikdåse op i fart, måske for at undgå at blive

Der er også dem som i deres iver for at vise at de ikke skal flyde i
overhalingssporet er tæt på at ommøblere ens forskærm, så tæt er de på
når de skifter til indersporet efter at have overhalet, de er heller
ikke skide dejlige at møde, specielt ikke når de gør det i regnvejr.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-07-07 16:44

<jan_stevns> skrev i en meddelelse > Jeg synes jeg efterhånden dagligt
oplever skvadderhoveder, der ikke
> gider vente på at man er kørt forbi førend de vælter ud,

Det skal jeg sige dig!!, det er fordi du ikke kan få dig nosset til at
overhale.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-07-07 17:17

jan_stevns> skrev i en meddelelse > Jeg synes jeg efterhånden dagligt
> oplever skvadderhoveder, der ikke
>
> Det skal jeg sige dig!!, det er fordi du ikke kan få dig nosset til at
> overhale.
Alternativt, giver plads, så dem der holder til højre, også får en chance
for at overhale lastbiler etc. etc. . Pga. din "type" er venstre bane så
crowded, og ingen tør hold til højre :(.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 18:02

On Sat, 14 Jul 2007 18:16:57 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Alternativt, giver plads, så dem der holder til højre, også får en chance
>for at overhale lastbiler etc. etc. . Pga. din "type" er venstre bane så
>crowded, og ingen tør hold til højre :(.

Ha! oplevede en dybt chokeret C5-fører i dag.....crowded yderbane pga.
lastbil, jeg vælger at slippe og lade ham slippe ud. Det tog ham
temmelig lang tid at fatte, at jeg hverken ville køre på ham eller
skælde ham ud. Til gengæld var der thumbs up 5 km senere, da det blev
min tur til at overhale ham )

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 18:39

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :

>Alternativt, giver plads, så dem der holder til højre, også får en chance
>for at overhale lastbiler etc. etc. . Pga. din "type" er venstre bane så
>crowded, og ingen tør hold til højre :(.

<< klapper_med_lillefingrene.avi >> ~ behersket bifald ;(

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 18:38

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :

>Det skal jeg sige dig!!, det er fordi du ikke kan få dig nosset til at
>overhale.

Eller også kører jeg på en 2 sporet landevej .....

prøv at læse hvad jeg skrev til Tom (11:23)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-07-07 18:42

>dagligt på deres hajtænder, og vælter bare ud, selv om de ikke kan
>undgå at se andre biler komme, selv om natten, når "man" kommer med
>fuldt knald på lamperne

Jeg må indrømme det er sjældent jeg oplever det, og de få gange det
sker er det så også sidste gang i lang tid vedkommende gør det igen da
sådan en manøvre "ikke er gratis".

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-07-07 10:29

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg må indrømme det er sjældent jeg oplever det, og de få gange det
> sker er det så også sidste gang i lang tid vedkommende gør det igen da
> sådan en manøvre "ikke er gratis".

Sejt, "lone ranger"/"rambo"!

--
vh
Torben

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-07-07 19:44

>Sejt, "lone ranger"/"rambo"!

LOL ... nah.

Min tålmodighed rækker bare ikke til ligegyldighed i trafikken...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 17-07-07 09:39

On Jul 14, 1:12 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:

> Det er vist ikke al skylden, men sådan at vedkommende ikke kan undgå at
> få en del af skylden.

Der findes den såkaldte Richtliniengeschwindigkeit, som er de 130 km/
t. Hvem der kører over denne hastighed, kan pådrage sig et medansvar i
en trafikulykke, hvis det kan bevises, at ulykken kunne være helt
eller delvist forhindret såfremt, at personen havde kørt maks. 130 km/
t. Der findes eksempler på, at folk som kommer med f.eks. 160 km/t
ikke bliver tildelt nogen skyld i uheldet, hvis de ikke kunne have
afværget uheldet selvom, at de kun havde kørt 130 km/t.

Fly

Fra : BJ

Dato : 17-07-07 10:07

KLIP

> [...]
>ikke bliver tildelt nogen skyld i uheldet, hvis de ikke kunne have
>afværget uheldet selvom, at de kun havde kørt 130 km/t.

O.k.

mvh
Bjørn J.