Hvordan af med varmen?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-07-07 20:45

Op ad en stejl bakke, evt. med cv på krogen. Vandtemperaturen stiger ...

Hvordan kommer bilen bedst af med varmen?

Høje omdrejninger (som skaber mere varme pga. de højere omdrejninger
(gnidningsmodstand) og det støre brændstofforbrug, eller

lave omdrejninger - som nedsætter hastigheden hvormed vandet ryger igennem
vandpumpen og dermed også omdrejningstallet for kølervandet?

--
Per, Esbjerg

Fra : Carsten Andersen

Dato : 10-07-07 22:03

> [...]
>
> lave omdrejninger - som nedsætter hastigheden hvormed vandet ryger igennem
> vandpumpen og dermed også omdrejningstallet for kølervandet?

Åben vinduerne og skru helt op for varmeapparatet, det tager da ihvertfald
noget af varmen fra kølevandet. Har selv praktiseret det i en Escort med
defekt køleblæser. De forslag du selv stiller kender jeg ikke noget til.

Carsten Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-07 22:05

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Hvordan kommer bilen bedst af med varmen?

Ved at køle vandet.

Det vil sige at du skal have det ud til den store propel ude foran så
hurtigt som muligt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-07 22:05

> Op ad en stejl bakke, evt. med cv på krogen. Vandtemperaturen stiger ...
>
> Hvordan kommer bilen bedst af med varmen?

Ned med vinduerne og så fuld varme og max ventilation på indvendig blæser..
Mvh Tommy

Fra : JL

Dato : 10-07-07 22:11

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> wrote in message

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Ned med vinduerne og så fuld varme og max ventilation på indvendig
> blæser..
> Mvh Tommy

Yep, det virker.

Sådan kørte jeg fra København til Tønder sidste sommer i en Peugot 405

Fra : alexbo

Dato : 10-07-07 22:30

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Hvordan kommer bilen bedst af med varmen?

Du har allerede fået det svar med bedst virkning, nemlig bruge
varmeapparatet til at flytte varme fra motoren til kabinen.

På biler med fast ventilatorvinge, som der ikke er mange af, vil flere
omdr. på motoren betyde mere kølevind.
På en bil med elektrisk vinge, kan man kortslutte vingen evt. lave en
kontakt så vingen kører hele tiden, i stedet for først at starte lige før
det røde felt.
Man kan starte hjemmefra uden termostat det giver et bedre flow i
kølesystemet.
En ny og måske større køler er nok løsningen hvis man ofte har problemer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 10-07-07 22:55

> [...]
>
> lave omdrejninger - som nedsætter hastigheden hvormed vandet ryger igennem
> vandpumpen og dermed også omdrejningstallet for kølervandet?

Problemet er sjældent vandcirkulationen/vandpumpen, så kør ikke med høje
omdrejninger, da det giver mere varme.
Ingen motorbremsning. Hold ind til siden hvis det begynder at boble -
helst før. Husk vand til at efterfylde (pas på skoldning) og tag den med
ro opad bakkerne.
Plus de gode råd, de andre allerede er kommet med.

Vh Rune

Fra : Henning Keseler

Dato : 11-07-07 14:19

> [...]
>
> lave omdrejninger - som nedsætter hastigheden hvormed vandet ryger igennem
> vandpumpen og dermed også omdrejningstallet for kølervandet?

På min Astra 2,0 Dti stiger varmemåleren altid hvis jeg gearer ned og holder
samme tempo, f.eks opad kasselbakkerne m. campingvogn, sænker jeg så farten
så omdr. falder daler varmemåleren til normalt igen.
Jeg ved ikke om man kan udlede noget deraf, og om det er speciel for en
turbodiesel, men jeg mindes at da jeg kørte benzin kunne jeg med fordel
geare ned og fortsætte med samme fart, hvis varmemåleren nærmede sig det
faretruende, og de biler jeg har trukket cv med har alle haft el-drevet
vinge.

--
Henning

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-07-07 20:55

Henning Keseler wrote:
> [...]

> fordel geare ned og fortsætte med samme fart, hvis varmemåleren
> nærmede sig det faretruende, og de biler jeg har trukket cv med har

Baggrunden for mit spørgsmål: På vej op ad Brenner på sydsiden af Alperne
med 90 km/t i 5. gear har jeg nu 2 gange - ved temperaturer over 30+
grader - oplevet en vandtemperaturstigning på et instrument, der ellers står
klippe(!)stabilt på 90 grader uanset hvad man ellers gør med motoren (med
undtagelse af sprængt(:)) ventilatorrem.

Jeg har begge gange reddet situationen ved at fortsætte i uændret gear og
bebeholdt hastighed og klatret over stigningen uden problemer - også uden at
sætte varme på. Det er varmt nok i forvejen :)

--
Per, Esbjerg

Fra : claus b.p.

Dato : 12-07-07 15:19

> [...]
> bebeholdt hastighed og klatret over stigningen uden problemer - også uden
> at sætte varme på. Det er varmt nok i forvejen :)

Der er ikke noget problem i at temperaturen stiger, det er selvfølgelig
resultatet af at motoren må yde noget mere end normalt. uBare der er ikke er
utæthed i kølesystemet. Med et tæt kølesystem kan temperaturen godt komme op
på 120 grader, da kølevandet er under tryk. Hvis man tit er i den situation
at temperaturen stiger, kan man til mange biler få en sommertermostat, som
åbner ved lavere temperatur. Vandpumpen er normalt rigelig kraftig til at
trække det nødvendige flow. Ved tunede biler og biler der kører med
campingvogn, er det nogen gange en mulighed at sætte en oliekøler på, evt.
også til gearkassen. Så kan man køle endnu bedre. Men som sagt, det er ikke
noget problem, blot hold øje med det, og sørg for at dine kølerslanger ikke
er gamle og møre. Du slap jo også over Brenner uden problemer.

/Claus

Fra : Tom

Dato : 11-07-07 14:21

> [...]
>
> lave omdrejninger - som nedsætter hastigheden hvormed vandet ryger igennem
> vandpumpen og dermed også omdrejningstallet for kølervandet?

Jeg tænder for AC så starter BEGGE ventilatorer i motorrummet og de kører
HELE tiden, så kan bilen trække op ad Kassel bakkerne med en stor Knaus og
180 Km/t uden at temp stiger

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-07-07 20:52

Tom wrote:

> Jeg tænder for AC så starter BEGGE ventilatorer i motorrummet og de
> kører HELE tiden, så kan bilen trække op ad Kassel bakkerne med en
> stor Knaus og 180 Km/t uden at temp stiger

Jeg har haft en Mondeo 1,8 - den kunne ikke engang holde 100 km/t i 5. gear
i Kasselbakkerne - uden noget på krogen.

Og da 4.-gearet løber ud ved 160 finder jeg et problem i din påstand ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim S

Dato : 11-07-07 22:13

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har haft en Mondeo 1,8 - den kunne ikke engang holde 100 km/t i 5.
> gear i Kasselbakkerne - uden noget på krogen.
>
> Og da 4.-gearet løber ud ved 160 finder jeg et problem i din påstand ;)

Det må være 1-tallet der hænger i tastaturet
80 i.s.f. 180...

Mvh, Kim

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-07 09:00

> Op ad en stejl bakke, evt. med cv på krogen. Vandtemperaturen stiger ...
>
> Hvordan kommer bilen bedst af med varmen?

Sæt farte ned til et niveau, eks. 3. gear, hvor motoren
roterer frit i et område du fornemmer den går godt
uden unødig belastning.
Bakken er vel ikke flere 100 km lang så det er måden..,o)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-07-07 14:42

Egue wrote:
> [...]
> roterer frit i et område du fornemmer den går godt
> uden unødig belastning.
> Bakken er vel ikke flere 100 km lang så det er måden..,o)

Bakken starter ved Gardasøen og ender en 100 km længere oppe ;)

--
Per, Esbjerg