4x4 indregistreret som bus 10personer - hv~
Fra : Nicolaj C

Dato : 10-07-07 14:48

d.v.s. tilladt totalvægt over 3.500kg. Kræver stort kørekort.
Men hvad er hastighedsgrænsen på motorvej ?

80km/t eller 110/130km/t ?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 10-07-07 15:22

"Nicolaj C" <nic@FJERNDETTEMEDSTORTevents.dk> writes:

> d.v.s. tilladt totalvægt over 3.500kg. Kræver stort kørekort.
> Men hvad er hastighedsgrænsen på motorvej ?
>
> 80km/t eller 110/130km/t ?

§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

Bemærk ALDRIG.

(faktisk er der en gummiparagraf i stk. 8:

Stk. 8. Justitsministeren kan efter forhandling med transport- og
energiministeren, hvor forholdene taler herfor, fastsætte en højere
hastighedsgrænse end de i stk. 1-5 nævnte, gældende for særlige
køretøjstyper, såfremt færdselssikkerhedsmæssige eller
køretøjstekniske grunde ikke taler derimod.

men den er mig bekendt ikke udnyttet.)

Fra : Hr. Jensen

Dato : 10-07-07 16:16

On Tue, 10 Jul 2007 16:22:02 +0200 Peter Dalgaard

> § 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må
>hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

Hvis man kører med en autocamper beregnet til 5-6 personer med en
totalvægt på 4500 kg (autocamperen, ikke personerne), så skal man vel
have D-kørekort.
Men tæller køretøjet som en bus eller som en meget tung personbil?

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Leonard

Dato : 10-07-07 20:34

On Tue, 10 Jul 2007 17:15:51 +0200, Hr. Jensen wrote:

> Men tæller køretøjet som en bus eller som en meget tung personbil?

En personbil kan højst veje 3500 kg, der er ike noget der hedder en
meget tung personbil.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : Anders Thorup

Dato : 10-07-07 21:24

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> En personbil kan højst veje 3500 kg, der er ike noget der hedder en
> meget tung personbil.
>
> --

Det har du ret i. Der findes dog noget som kaldes en Stor Personbil.
Denne betegnelse bruges om f.eks. en nedstolet 10 personers bus, der ofte
bruge til f.eks handicapkøretøjer.
Et eksempel kan være en Opel Movano 10 pers bus hvor 2. og 3. sæderække
fjernes.

Mvh
Anders

Fra : Leonard

Dato : 10-07-07 21:36

On Tue, 10 Jul 2007 22:24:29 +0200, Anders Thorup wrote:

> Det har du ret i. Der findes dog noget som kaldes en Stor Personbil.

Ikke officielt.

> Denne betegnelse bruges om f.eks. en nedstolet 10 personers bus, der ofte
> bruge til f.eks handicapkøretøjer.

Det er en Personbil M2, der er lavet om til en Personbil M1.

> Et eksempel kan være en Opel Movano 10 pers bus hvor 2. og 3. sæderække
> fjernes.

Eller som min egen Transporter: http://syncro.leonard.dk/ der kun har 3
sæder nu.

Fra : Anders Thorup

Dato : 11-07-07 17:26

> Ikke officielt.

Så må det være nogle uofficielle typeattester som jeg ser dagligt

Det betegnes skam Stor Personbil. Men måske er det noget færdsels-styrelsen
har fundet på for at drille

> Det er en Personbil M2, der er lavet om til en Personbil M1.

Ja, det er korrekt.

Men der kræves stadig at betegnelsen Stor Personbil står på attesten.

Mvh
Anders