Touran, C4 Picasso eller alternativer...
Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-07-07 21:47

Vi skal købe bil senere på året, og jeg vil gerne høre andre forslag
end hvad vi selv er kommet på.

Bilen skal først indregistreres i Schweiz (ca 12% moms og afgift!) og
skal derefter flyttes til Portugal med os. Men smertegrænsen går nok
omkring prisen for en Touran TDI med tomatkasse. Vi taler sikkert nyt,
men evt brugt med op til 60000km her i Schweiz.

Det skal være diesel, i Portugal koster diesel ca 1 euro/l og benzin
1,32.

Vi vil have automatgear af en eller anden slags.

Vi håber at beholde den i mindst 10 år, så der skal være plads til mig
(1,90m), min kone på 1,79, og vore to drenge der nu er 1 og 8 år. De
vokser!

Ud over plads til mindst 4 skal der også være et fornuftigt bagagerum.

Da mange Portugisiske veje ikke er så godt vedligeholdte lægger vi
mere vægt på komfort end sport.

Den må gerne kunne slæbe noget på krogen - mindst 1000kg, gerne 1200
eller mere. Men bliver det er problem køber vi en MB 240D fra først i
80erne til det

På listen er for tiden:

Touran TDI (1.9 eller 2.0?) med DSG eller hvad det hedder. Skal nok
levere varen, men er i vores øjne kedelig at se på (fruen spurgte hvad
der var af alternativer) og i den dyre ende.

C4 (Grand?) Picasso, også med elektronisk kasse. Smart at se på,
prisen lavere, men holder den til dagligt brug? Har ikke hørt voldsomt
mange historier om C4.

(Grand) Scenic. Bør vel nævnes når man ser på de andre?

MB B-klasse. Smart, let at parkere, dyr i forhold til hvad man får.

Er der noget japansk der opfylder kravene? Svjv er det sjældent man
kan få dem som diesel med tomatkasse.

Vi prøvede engang en Megane st.car, det der en af de få i den
størrelse der har fornuftig benplads og var egentlig en rar bil. Men
priserne på st.cars kommer ofte så tæt på MPV'en at det næsten kan
være det samme.

Ikke på listen:

Ble-expesserne (Kangoo, Partner, ...)
Zafira. Befandt mig ikke godt i den.
Altea: Sidste Seat jeg prøvede (sidste år) var en hadebil, autobild
skriver om larm, hård affjedring og billig plastic.

Planen er at prøve at leje en af kandidaterne en weekend for at få et
bedre indtryk.

Forslag og kommentarer modtages med glæde

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 10-07-07 07:03

On 9 Jul., 22:46, Martin Sørensen <santana.soren...@get2net.dk> wrote:

> Touran TDI (1.9 eller 2.0?) med DSG eller hvad det hedder. Skal nok
> levere varen, men er i vores øjne kedelig at se på (fruen spurgte hvad
> der var af alternativer) og i den dyre ende.

Hvad med en Golf Plus ?
Den er okay stor og noget mere "moderne" i udseendet end en Touran
(der er noget firkantet).

> C4 (Grand?) Picasso, også med elektronisk kasse. Smart at se på,
> prisen lavere, men holder den til dagligt brug? Har ikke hørt voldsomt
> mange historier om C4.

Fin bil - omend der er meget forskellige meninger om det elektroniske
gear. Men hvad må den slæbe ?

> Altea: Sidste Seat jeg prøvede (sidste år) var en hadebil, autobild
> skriver om larm, hård affjedring og billig plastic.

Det kommer jo an på, hvilken model man vælger. "Hulletvejkomfort" og
Altea FR er 2 modsætninger.

Klaus

Fra : S.x.L

Dato : 10-07-07 08:07

Må du i Portugal køre på Schweiz'iske plader i flere år?
Tvivler på lovligheden selv om man sikkert kan slippe godt fra det.

Knud

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-07-07 09:01

On Jul 10, 9:06 am, "S.x.L" <sol...@bit.lk> wrote:
> Må du i Portugal køre på Schweiz'iske plader i flere år?
> Tvivler på lovligheden selv om man sikkert kan slippe godt fra det.

Det er heller ikke planen. Når bilen har været indregistreret i ens
navn i et andet land i mindst et halvt år, og man selv har været bosat
der i mindst et år, kan man uden afgifter importere en bil til
Portugal.

Og det passer helt godt med vores planer.

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-07-07 09:06

On Jul 10, 8:03 am, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> Hvad med en Golf Plus ?
> Den er okay stor og noget mere "moderne" i udseendet end en Touran
> (der er noget firkantet).

Den skal også ses på, tak.

> Fin bil - omend der er meget forskellige meninger om det elektroniske
> gear. Men hvad må den slæbe ?

1250kg.

Måske burde C5 med i overvejelserne? Den burde da have komfortabel
affjedring

> Det kommer jo an på, hvilken model man vælger. "Hulletvejkomfort" og
> Altea FR er 2 modsætninger.
>
> Klaus

Generelt skrives der ikke pånt om lydisolering og plastikkvalitet i
Seat.

Iøvrigt Klaus, du plejer at være VAG-mand: Har du erfaringer i
forskellen mellem 1.9 og 2.0 TDI. Udover de ekstra hypper, hvad er så
forskellen?

mvh

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 10-07-07 09:58

On 10 Jul., 10:05, Martin Sørensen <santana.soren...@get2net.dk>
wrote:

> Måske burde C5 med i overvejelserne? Den burde da have komfortabel
> affjedring

Det har den - nogle finder den for blød.....

> Generelt skrives der ikke pånt om lydisolering og plastikkvalitet i
> Seat.

Prøv det....

> Iøvrigt Klaus, du plejer at være VAG-mand: Har du erfaringer i
> forskellen mellem 1.9 og 2.0 TDI. Udover de ekstra hypper, hvad er så
> forskellen?

Da min privatbil er en Golf V med 1,9 og firmabil Touran med 2,0 og
DSG.

Oplevelsen er at 2,0 måske ikke har så hård en lyd i tomgang, men til
gengæld heller ikke har samme kræfter helt nede fra tomgang af. Begge
motorer hører du alligevel ikke, når du er over 50 km/t. Hvordan
trækkraft er oppe i højere omdrejninger er svært at direkte
sammenligne, da firmabilen vejer 1900 kg (incl mig) og DSG'en ofte
skifter ned, når man "træder på sømmet", hvorimod Golfen bare tager
ved. Golfen har mere "PD ventilbanken" ved lave omdrejninger, hvorimod
Touran'en har en let hylen ved let belastning og middelhøje
omdrejninger.

Skulle jeg vælge igen, blev det en bil med DSG - hvilken motor jeg
foretrækker? 2,0 selvfølgelig, den trækker bare lidt bedre, i 3 og 4
gear er den lidt "brutal" som den tager ved........ der er også 35 HK
ekstra at gøre med.

2,0 fås også som 170HK med DSG i nogle af bilerne......

Klaus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-07-07 11:04

On Jul 10, 10:58 am, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> Det har den - nogle finder den for blød.....

> Prøv det....

Jaeh - det nærmeste jeg kom var en lejet Cordoba 1.9 TDI, den vil jeg
gerne have mig frabedt. Det har jeg skrevet om... Jeg har stadig en
Accord fra 94 (340kkm) og er imponeret over hvor godt den har klaret
alderen. Den var klart bedre end en Escort med det halve km. Skal
sælges når jeg har været på sommerferie.

> [...]
> foretrækker? 2,0 selvfølgelig, den trækker bare lidt bedre, i 3 og 4
> gear er den lidt "brutal" som den tager ved........ der er også 35 HK

Også hvis du selv skulle betale? Den koster trods alt lidt ekstra.

> 2,0 fås også som 170HK med DSG i nogle af bilerne......

Joeh - det er der vist hverken behov eller budget for.

Tak for input

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 10-07-07 12:27

On 10 Jul., 12:03, Martin Sørensen <santana.soren...@get2net.dk>
wrote:

> Jaeh - det nærmeste jeg kom var en lejet Cordoba 1.9 TDI, den vil jeg
> gerne have mig frabedt.

En Cordoba er på størrelse med en Polo......

> Også hvis du selv skulle betale? Den koster trods alt lidt ekstra.

DSG kassen?
Ja, ingen tvivl.

Klaus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-07-07 13:09

On Jul 10, 1:26 pm, "Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
<moppem...@gmail.com> wrote:

> En Cordoba er på størrelse med en Polo......

Jo, men kvalitetsindtrykket passer med hvad jeg læser om Seat
generelt.

> DSG kassen?
> Ja, ingen tvivl.

Jeg tænkte mere på 2.0 ift 1.9.
> Klaus

Mvh

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-07 15:48

Martin Sørensen skriver:

> Jeg tænkte mere på 2.0 ift 1.9.

Det kommer an på den enkelte bils stand/km/udstyr og knapt så meget om
det er en 1,9/2,0.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 16-07-07 11:04

[...]

Touran kører fint - men har en (efter min mening) alvorlig fejl: En
"kardantunnel" stjæler benpladsen v. midtersædet på 2. række - bør ikke være
der i en MPV! De første havde mange børnesygdomme - de er forhåbentlig
ryddet væk efterhånden. 1.9 TDI er støjende i tomgang og under
accelleration, men klarer opgaven fint. Mangler dog lige det sidste under
accellerationer i højt gear - men det er ikke noget stort "problem" - den
klarer sig fint i hverdagen (alt efter temprament).

C4 (Grand?) Picasso, også med elektronisk kasse. Smart at se på,
prisen lavere, men holder den til dagligt brug? Har ikke hørt voldsomt
mange historier om C4.

Kører fint - virker som en lækker bil. Er endnu meget ny på markedet, så
erfaringerne er sparsomme. Iflg. en Citroën-sælger jeg talte med for nylig,
kan der dog forekomme fejl (børnesygdomme?) som på de fleste andre nye
modeller. Bør dog prøves!

Grand) Scenic. Bør vel nævnes når man ser på de andre?

Dejlig og meget komfortabel bil - sammen med Grand Picasso nok de mest
komfortable i klassen. Desværre må den ikke trække ret meget (jeg tror kun,
at det er 850kg m. 1.9 dCi). Jeg har den med 1.9dCi (120hk) - meget lydsvag
motor, der trækker fra tomgang - selv i 6. gear. Vi er meget glade for
bilen, der kører godt 16km/l i gennemsnit over året. Jeg ved ikke, om den
fåes i kombinationen diesel/automatgear.....

Forslag og kommentarer modtages med glæde

Ford S-max?