Skrotbil?
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-07 22:24

Hej

Kan en erhversdrivende sælge en "fungerende" bil som "skrotbil" og
dermed fraskrive køber for muligheden til, at reklamere?

Med "fungerende" menes en bil i så "dårlig" stand, at man ikke kan stå
inde for den og oplyser køber om dette.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-07-07 22:32

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> dermed fraskrive køber for muligheden til, at reklamere?
>
> Med "fungerende" menes en bil i så "dårlig" stand, at man ikke kan stå

Hvis bare han sælger den for et beløb der svarer til skrotningspræmien ser
jeg intet problem.

Desuden er det da ærlig snak hvis sælger oplyser at bilen ikke er bedre værd
end at skrotte.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-07 22:57

>Hvis bare han sælger den for et beløb der svarer til skrotningspræmien ser
>jeg intet problem.

Vi taler omkring 20kilo..

>Desuden er det da ærlig snak hvis sælger oplyser at bilen ikke er bedre værd
>end at skrotte.

Bilen blev solgt som skrotbil pga. den havde kørt så mange km, at hvis
sælger skulle give reklamationsret kunne han lige så godt dreje nøglen
:)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus Andersen

Dato : 04-07-07 22:40

> [...]
> dermed fraskrive køber for muligheden til, at reklamere?
>
> Med "fungerende" menes en bil i så "dårlig" stand, at man ikke kan stå

Jeg vil gerne have lov til at brede spørgsmålet ud til "engross salg" som
jeg har set flere brugtvognsforhandlere benytte.

.... sælges kun engross, ingen garanti eller reklamationsret.

Hvad kræver det så at købe sådan en bil engross?

Skal man være handler, have en "licens" og være momsregistreret, eller er
det bare nok at man siger, at man vil sælge den videre eller hvad?

Findes der i øvrig måder en forhandler legalt kan fraskive sig den
almindelige (eller nogen ulamindelig) reklamationsret?

Hvad med "samlere" eller enthusiaster som sælger ud af deres samlinger?

Mvh

KA

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-07-07 22:58

>Findes der i øvrig måder en forhandler legalt kan fraskive sig den
>almindelige (eller nogen ulamindelig) reklamationsret?

Det er det jeg efterspørger

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Otto J

Dato : 05-07-07 07:59

> Findes der i øvrig måder en forhandler legalt kan fraskive sig den
> almindelige (eller nogen ulamindelig) reklamationsret?

Ved salg til private kan de ikke bare skrive "ingen reklamationsret", og så
forvente at det er gjort med dét. Men som sagt, så kan man formulere det
sådan at der ikke rigtigt er noget at reklamere over. At sælge et produkt og
samtidig forklare køber at produktet er 0 kroner værd, det er naturligvis
noget af et kunststykke, som man kun kan beundre bilforhandlere for...

> Hvad med "samlere" eller enthusiaster som sælger ud af deres samlinger?

Der kan naturligvis blive diskussioner om hvorvidt samlingen er købt af
økonomisk interesse, men som udgangspunkt er der tale om salg mellem
private, og så er der ingen reklamationsret.

Mvh. Otto

Fra : Otto J

Dato : 05-07-07 07:55

> Kan en erhversdrivende sælge en "fungerende" bil som "skrotbil" og
> dermed fraskrive køber for muligheden til, at reklamere?

Uden at være inde i det juridiske på dette punkt, så kan jeg egentlig ikke
se noget galt i det. Reklamationsretten er ikke en ret til at reklamere over
at produktet er defekt - det er en ret til at reklamere over at produktet
ikke lever op til det man er blevet stillet i udsigt. Hvis du får at vide at
bilen ikke er til mere end skrot, så er du jo fritstillet til at vælge om du
vil give 20.000,- for en skrotbunke... Det er ikke ulovligt at tage en for
høj pris for sine varer (bortset fra karteldannelser, monopolmisbrug osv)

Mvh. Otto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-07-07 23:13

>Uden at være inde i det juridiske på dette punkt, så kan jeg egentlig ikke
>se noget galt i det.

Heller ikke jeg.

> [...]
>bilen ikke er til mere end skrot, så er du jo fritstillet til at vælge om du

Præcis.

Det er vi enige i Otto, men jeg er lige lidt ude efter om den holder i
retten uanset om man er enig eller ej :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-07 14:20

> Heller ikke jeg.

> Præcis.
>
> Det er vi enige i Otto, men jeg er lige lidt ude efter om den holder i
> retten uanset om man er enig eller ej :)

Hvis du i slutsedlen beskriver alle fejl, så burde der ikke være problem..

Engrosalg er ikke til private, så den virker ikke, og man kan ikke stille
køber i sårligere lys end loven tillader, så man kan altså ikke fraskrive
sig reklamationsretten..

/SWP

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-07-07 14:24

>Hvis du i slutsedlen beskriver alle fejl, så burde der ikke være problem..

De er ikke blevet beskrevet.

>Engrosalg er ikke til private, så den virker ikke, og man kan ikke stille
>køber i sårligere lys end loven tillader, så man kan altså ikke fraskrive
>sig reklamationsretten..

Kan du evt. finde det på skrift?

Jeg har snakket med flere forhandlere som mener, at man med
betegnelsen "skrotbil" kan sælge "alt" uden reklm.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-07 13:21

> [...]
> dermed fraskrive køber for muligheden til, at reklamere?
>
> Med "fungerende" menes en bil i så "dårlig" stand, at man ikke kan stå

Du skal tage forbehold for hvilke defekter der er på vognen. En generel
ansvarfraskrivelse duer ikke i retten.
Så skriv alt hvad der er galt med bilen, så kan der ikke reklameres over
det, men over alt andet.
Retten vil lægge vægt på om det bare er et forsøg på at omgå
reklamationsretten.

Alternativt skal der handles mellem 2 erhvervsdrivende. Det er den eneste
måde man (med loven i ryggen) kan undgå at give reklamationsret.
Forbrugerkøb kan man ikke undskrive sig reklamationsretten fra.

Om det er rimeligt at en forhandler skal yde reklamationsret på en bil til
10.000 kan man så diskutere. Men eneste måde at komme uden om det på er b2b
salg eller ved at sælge på auktion.

Mvh Tommy