Mitsubishi og reservedelspriser?
Fra : Martin Dalum

Dato : 02-07-07 13:50

Hej,

Jeg står overfor at skulle have fat i en bil som førstegangskøber. Jeg
har haft kig på en Peugeot 107 da den passer godt til mit budget.

Nu overvejer jeg til gengæld en Mitsubishi Colt Cash som godt nok er
noget dyrere men som til gengæld har en langt billigere forsikring (med
det catch at man får en sladrehank i bilen).

Men hvordan er Mitsubishi ift. en Peugeot med service/reservedelspriser
og kvalitet? Det jeg umiddelbart bider mærke i er, at der ikke kører så
mange af dem i Danmark og at der går et "rygte" om at de er dyre at
reparere på.

Hvad er folks mening om Mitsubishi sammenlignet med Peugeot? Eller skal
jeg kigge i en helt anden retning? :)

Venlig hilsen,
Martin Dalum

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-07-07 14:42

Martin Dalum skriver:

> Nu overvejer jeg til gengæld en Mitsubishi Colt Cash som godt nok er
> noget dyrere men som til gengæld har en langt billigere forsikring (med
> det catch at man får en sladrehank i bilen).

Og en generelt støre bil.

> [...]
> og kvalitet? Det jeg umiddelbart bider mærke i er, at der ikke kører så
> mange af dem i Danmark og at der går et "rygte" om at de er dyre at

Til gengæld går de sjældent i stykker. Det vil sige at de "dyre"
reservedele kompenseres rigeligt af de færre værksedsbesøg.

> Hvad er folks mening om Mitsubishi sammenlignet med Peugeot? Eller skal
> jeg kigge i en helt anden retning? :)

Måske ikke så pæne at se på (på den anden side, så er en 107'er nu i
mine øjne ikke særligt pæn), til gengæld er en 107'er jo nærmest en
Toyota, så hvorfor ikke se den vej i stedet (agyo).

Jeg ville nok nuppe Mitsuen, alene af det grundlag at det er en større
og dermed også mere komfortabel bil.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KickAssCowboy

Dato : 02-07-07 16:31

"Martin Dalum" <garfield@webz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> reparere på.
>
> Hvad er folks mening om Mitsubishi sammenlignet med Peugeot? Eller skal

Vi har lige købt en 107 (som bil nr. 2) og har nu rundet de første 1000km.
Vi er utroligt glad for bilen og den kører rigtigt godt. Den er vist også
blevet kåret til Dk´s billigste bil af FDM og i en test i BT eller Ekstra
Bladet (husker ikke hvor). Jeg har ingen problemer med at anbefale bilen.
Husk bare på at det er en lille bil med skrabet udstyr. Der er omd. tæller,
fjernbetjent centrallås og elruder i for og radio uden cd. Vi valgtye 107
frem for Aygo, da Peugeot kører med 30.000km interval på service, hvor
Toyota siger 15.000km. Desuden ville Aygo blive noget dyrere med det samme
udstyr ift. Peugeot. 107'eren er en dejlig bil, som føles kvik i byen og som
sagtens kan følge med trafikken på landevejen. Den kører over 100km/t i 2.
gear . Forvent dog ikke en ræser, men en frisk og letkørt bil.

Colt'en er mere en "rigtig"/større bil. Min bror har ejet sådan en i et par
år og har aldrig haft problemer med den. Der er mere udstyr i ift. 107. Hans
kører omkring 16km/l og vores over 18 km/l. Vi har dog fået at vide at det
bliver bedre når den bliver ordentlig kørt til.

Tag ud og prøv begge biler, da de er meget forskellige.

Hvis der er mere du vil spørge om så fyr bare løs

Mvh
KaK

Fra : tp

Dato : 02-07-07 17:37

> [...]
> valgtye 107 frem for Aygo, da Peugeot kører med 30.000km interval på
> service, hvor Toyota siger 15.000km.....

ER det ikke samme bil!??! Så hvis serviceintervallerne er forskellige, er
det vel fordi de kører med forskellig margin. Hvis den ene siger 15 og den
anden 30, ville jeg da klart skifte olie etc efter 15.... med mindre du
altså ikke har bilen så længe...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-07-07 17:49

tp skriver:

> [...]
> anden 30, ville jeg da klart skifte olie etc efter 15.... med mindre du

Eller er det fordi værkstedet vil tjene flere penge at man specificerer
oftere intervaller ?

(det kan også være fordi det ikke er samme motorer)

Fra : KickAssCowboy

Dato : 02-07-07 18:18

"tp" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det vel fordi de kører med forskellig margin. Hvis den ene siger 15 og
> den anden 30, ville jeg da klart skifte olie etc efter 15.... med mindre

Det er samme bil og motor. Peugeot forhandleren, som jeg kender rigtig godt,
sagde indirekte at Toyota jo nok tjener mere på sådan en bil end de gør. Han
var ihvertfald ikke i tvivl om, at det var unødvendig at lave service hver
15000km.

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 18:26

"KickAssCowboy" <KaK@ms.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> godt, sagde indirekte at Toyota jo nok tjener mere på sådan en bil end de
> gør. Han var ihvertfald ikke i tvivl om, at det var unødvendig at lave

Hmm.. kunne man da ikke bare have indgået et kompromis mellem Toyota og
Pøjgot. 30000km lyder godt nok af meget.

--
/HB

Fra : KickAssCowboy

Dato : 02-07-07 18:30

"HB" <hbsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm.. kunne man da ikke bare have indgået et kompromis mellem Toyota og
> Pøjgot. 30000km lyder godt nok af meget.

Hvis du køber 107'eren kan du jo skifte olie ved f.eks. 20000 km UDEN at det
går ud over garantien. Det kan du ikke med Aygo.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 02-07-07 18:54

"KickAssCowboy" <KaK@ms.com> writes:

> [...]
> var ihvertfald ikke i tvivl om, at det var unødvendig at lave service hver

Google for "Mandy Rice-Davies"....

Det er et spørgsmål om forretningsmodel, begge firmaer er formentlig
interesseret i at tjene penge. Toyota er lidt dyrere og passer lidt
bedre på deres kunders biler. Til gengæld holder de måske lidt længere
og falder knap så hurtigt i værdi. Og så kan de opretholde et højt
serviceniveau (og der er gratis kaffe og trådløst net i deres
venteområde...). Yaris'ens første lille service kostede i øvrigt 1774
kr.

Fra : KickAssCowboy

Dato : 02-07-07 20:00

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Google for "Mandy Rice-Davies"....
>
> Det er et spørgsmål om forretningsmodel, begge firmaer er formentlig
> interesseret i at tjene penge. Toyota er lidt dyrere og passer lidt
> bedre på deres kunders biler.

-Eller snyder deres kunder

Til gengæld holder de måske lidt længere

-Nu er det jo ikke motoren der plejer at være årsag til en bil skrottes

> og falder knap så hurtigt i værdi.

-mon dog? Det kan nok ikke være mange kroner og om de ekstra omkostninger på
en Aygo kan hentes ind er der vidst ingen der ved endnu.

Og så kan de opretholde et højt
> serviceniveau (og der er gratis kaffe og trådløst net i deres
> venteområde...).

-Der er skam også kaffe og kage hos Peugeot. Jeg har aldrig ventet så længe
at det har været nødvendig at slæbe den bærbare med og har derfor aldrig
haft brug for trådløst net.

Yaris'ens første lille service kostede i øvrigt 1774
> kr.

-Billigt

Fra : Martin Dalum

Dato : 03-07-07 00:43

tp wrote:

> [...]
> og den anden 30, ville jeg da klart skifte olie etc efter 15.... med
> mindre du altså ikke har bilen så længe...

I mit tilfælde kan serviceintervallet så være ligegyldigt da alle
bilmærker alligevel har en "..eller en gang årligt" i deres beskrivelse
af serviceintervaller. Eftersom mit kørselsbehov max. vil snige sig
op på 15000, så falder jeg vist for denne ekstraklausul (og det kan jeg
forestille mig at størstedelen af 107/Aygo/C1-ejergruppen gør eftersom
det nok ikke er bilen man køber for at køre langt i - så går man nok
nærmere efter f.eks. en 206 HDi).

Venlig hilsen,
Martin Dalum

Fra : KickAssCowboy

Dato : 03-07-07 13:17

> [...]
> forestille mig at størstedelen af 107/Aygo/C1-ejergruppen gør eftersom
> det nok ikke er bilen man køber for at køre langt i - så går man nok

Jo, konen skal skam køre ca. 25.000km årligt. Hun skal studere i en by 65 km
fra hjemmet. Grunden til at vi ikke valgte f.eks. en 206 diesel, var at vi
ikke havde flere penge til at sætte i bil nr. 2.
Men det er måske også et særtilfælde.
Mvh
KaK

Fra : Ukendt

Dato : 02-07-07 18:15

> Vi har lige købt en 107 frem for Aygo, da Peugeot kører med 30.000km
> interval på service, hvor Toyota siger 15.000km.

Jeg undrer mig bare, men er det ikke samme motor?

Vil Toyota bare tjene penge på service, eller vil Peugeot bare miste motorer
på mangel på samme?

--
/HB

Fra : KickAssCowboy

Dato : 02-07-07 18:29

> "KickAssCowboy" <KaK@ms.com> skrev i meddelelsen

> Jeg undrer mig bare, men er det ikke samme motor?
>
> Vil Toyota bare tjene penge på service, eller vil Peugeot bare miste
> motorer på mangel på samme?

Kendte jeg ikke Peugeot forhandleren rigtig godt, ville jeg også have mine
tvivl. Men, som før nævnt, så mener han at det er en måde at tjene penge på
for Toyota. Man kan jo så bare helt frivilligt vælge at skifte olie ved fx.
20000km UDEN at det så går ud over garantien. Det skal lige siges, at Toyota
giver 3 års garanti på alle deres biler, og dermed også Aygo, og måske er
det derfor de vil være helt sikre på at den holder eller også vil de
finansere evt. reklamationer ved denne "ekstra" service. Jeg ved det ikke,
men jeg har fuld tillid til ham jeg købte bilen af, så det har været
afgørende for mig. Andre vil sikkert have den modsatte mening, så man må jo
bare gøre hvad man selv synes bedst.

Fra : Niels Munk

Dato : 03-07-07 20:29

"Martin Dalum" <garfield@webz.dk> wrote in message

> [...]
> og kvalitet? Det jeg umiddelbart bider mærke i er, at der ikke kører så
> mange af dem i Danmark og at der går et "rygte" om at de er dyre at

Mit indtryk er at Mitsubishi's reservedele generelt er dyere, men som andre
har nævnt, så går en Mitsu ikke så ofte i stykker. Subjektivit, vil jeg
påstå at Mitsubihi holder en bedre samlekvalitet end Peugeot.
Jeg har selv en Mitsubishi Galant 2.0 fra 1997. Den har ikke så meget som én
eneste rasle/knirke/knagelyd i kabinen efter 175.000km. Den er i øvrigt
spækket med udstyr, og ALT virker endnu. Intet af det har været repareret en
eneste gang. Prøv at sige det om en 10 år gammel Peugeot...

/Niels Munk