|
| Kommende bilejer - hvilken bil? Fra : Ole Sørensen |
Dato : 01-07-07 15:04 |
|
Hej gruppe.
Jeg står for at skulle ud og købe min første bil, og kunne derfor godt tænke
mig lidt input til hvad der er værd at kigge efter, og hvad jeg bør holde
fingrene fra (med mindre jeg vil brænde dem...).
Mit kørselsbehov vil være ca. 165 km. dagligt til og fra arbejde, plus
selvfølgelig det løse. Jeg har derfor regnet lidt på at det nok umiddelbart
bedst kan betale sig at køre diesel (men ret mig gerne hvis jeg tager fejl).
Det skal ikke være nogen stor bil, men en mindre bil som er rimelig
driftsikker og også rimelig komfortabel at køre i, både på motorvejen og på
de lidt længere ture.
Har overvejet en Peugeot 206 diesel, da jeg godt kan lide designet. Men hvis
ikke den er til at holde ud at køre i eller konstant skal repareres, så kan
det jo være ligemeget (jeg har dog ikke kunnet undgå at lægge mærke til at
der kører en hel del 206'ere herhjemme). Er det en bil der holder, eller er
det noget jeg bør holde fingrene fra? Jeg har hørt noget om at 206'eren
har/har haft nogle problemer med ledningsnettet eller sådan noget, er det
korrekt? Hvordan er i øvrigt udgifterne for reperationer generelt på sådan
en bil?
Andre gode forslag til biler i den størrelse?
Prismæssigt tænker jeg måske umiddelbart omkring 60-70.000 kr. for f.eks. en
206 1,9 XR D årgang 1999-2001, ca. 200.000 km, som set på bilbasen.dk. Eller
måske give 20.000 kr. mere for en 206 1,4 HDi som er 3-4 år nyere og kun
koster ca. det halve i årlig afgift. Men hvis nogen mener at det bedre kan
betale sig at købe en spritny, så kunne det muligvis også godt komme på
tale. Har set på Peugeot's hjemmeside at f.eks. en ny 206 1,4 HDi koster
omkring 145.000 kr.
Input omkring vejen til en billig forsikring modtages også gerne. Er 31 år
gammel, hvis det har nogen indflydelse på prisen og valg af selskab.
/Ole.
---
* Filter i adressen, fjern alt det med stort *
| |
Thomas Rasmussen (01-07-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 01-07-07 15:28 |
|
Ole Sørensen wrote:
> Hej gruppe.
>
> Jeg står for at skulle ud og købe min første bil, og kunne derfor godt tænke
> mig lidt input til hvad der er værd at kigge efter, og hvad jeg bør holde
> fingrene fra (med mindre jeg vil brænde dem...).
>
> Mit kørselsbehov vil være ca. 165 km. dagligt til og fra arbejde, plus
> selvfølgelig det løse. Jeg har derfor regnet lidt på at det nok umiddelbart
> bedst kan betale sig at køre diesel (men ret mig gerne hvis jeg tager fejl).
Det bliver til ca. 40.000km/år, det er en del... diesel er helt klart at
foretrække.
> Det skal ikke være nogen stor bil, men en mindre bil som er rimelig
> driftsikker og også rimelig komfortabel at køre i, både på motorvejen og på
> de lidt længere ture.
OK, umiddelbart tænker jeg så:
Skoda Fabia
Fiat (Grande) Punto
Peugeot 206 (som du selv er inde på).
> Har overvejet en Peugeot 206 diesel, da jeg godt kan lide designet. Men hvis
> ikke den er til at holde ud at køre i eller konstant skal repareres, så kan
> det jo være ligemeget (jeg har dog ikke kunnet undgå at lægge mærke til at
> der kører en hel del 206'ere herhjemme). Er det en bil der holder, eller er
> det noget jeg bør holde fingrene fra? Jeg har hørt noget om at 206'eren
> har/har haft nogle problemer med ledningsnettet eller sådan noget, er det
> korrekt? Hvordan er i øvrigt udgifterne for reperationer generelt på sådan
> en bil?
Har nogle venner som har en 206 hdi (kan ikke lige huske om det er
1.4'eren eller den store motor). De har ikke haft problemer med den de
4år de har kørt i den, og der kører rigtig nok *mange* af dem på vejene,
så lidt godt må der være... selvom det er en fransk tror jeg stadig en
206'er kan være ganske godt bekendskab.
> Prismæssigt tænker jeg måske umiddelbart omkring 60-70.000 kr. for f.eks. en
> 206 1,9 XR D årgang 1999-2001, ca. 200.000 km, som set på bilbasen.dk. Eller
> måske give 20.000 kr. mere for en 206 1,4 HDi som er 3-4 år nyere og kun
> koster ca. det halve i årlig afgift. Men hvis nogen mener at det bedre kan
> betale sig at købe en spritny, så kunne det muligvis også godt komme på
> tale. Har set på Peugeot's hjemmeside at f.eks. en ny 206 1,4 HDi koster
> omkring 145.000 kr.
Hvor lang tid påregner du at køre så langt? Taget i betragtning af dit
kørselsbehov så skal du ikke gå efter nogen som har over 100.000km på
klokken, brugte biler over 200kkm har oftere risiko for at skulle have
skiftet sliddele (undervogn, bremser og lign).
Med dit behov, så ville jeg se efter en helt ny bil, specielt de små
dieseler er faldet på grund af nye afgiftsregler, så prøv at lave et
regnestykket og se om ikke det er billigere med en ny... husk på en
brugt bil sikkert vil have skiftet diverse dele der hurtigt kan blive
smådyrt + den ulejlighed der vil være når bilen holder på værksted.
> Input omkring vejen til en billig forsikring modtages også gerne. Er 31 år
> gammel, hvis det har nogen indflydelse på prisen og valg af selskab.
Skoda har en god forsikringsaftale med Topdanmark, det ser hvert fald
rimelig billigt ud på papiret. Ellers er det altid en meget god ide at
konsultere evt. fagforening, mange af dem har meget gode aftaler med
diverse forskellige selskaber.
Thomas
| |
Ole Sørensen (02-07-2007)
| Kommentar Fra : Ole Sørensen |
Dato : 02-07-07 19:05 |
|
"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:4687b9d8$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Ole Sørensen wrote:
> > Jeg står for at skulle ud og købe min første bil, og kunne derfor godt
tænke
> > mig lidt input til hvad der er værd at kigge efter, og hvad jeg bør
holde
> > fingrene fra (med mindre jeg vil brænde dem...).
> >
> > Mit kørselsbehov vil være ca. 165 km. dagligt til og fra arbejde, plus
> > selvfølgelig det løse. Jeg har derfor regnet lidt på at det nok
umiddelbart
> > bedst kan betale sig at køre diesel (men ret mig gerne hvis jeg tager
fejl).
>
> Hvor lang tid påregner du at køre så langt? Taget i betragtning af dit
> kørselsbehov så skal du ikke gå efter nogen som har over 100.000km på
> klokken, brugte biler over 200kkm har oftere risiko for at skulle have
> skiftet sliddele (undervogn, bremser og lign).
>
> Med dit behov, så ville jeg se efter en helt ny bil, specielt de små
> dieseler er faldet på grund af nye afgiftsregler, så prøv at lave et
> regnestykket og se om ikke det er billigere med en ny... husk på en
> brugt bil sikkert vil have skiftet diverse dele der hurtigt kan blive
> smådyrt + den ulejlighed der vil være når bilen holder på værksted.
Hej Thomas.
Tak for dine svar. I første omgang regner jeg med at dette kørselsbehov
ville kunne vare et par år. Jeg kan godt se din pointe omkring at købe en
ny/nyere bil, aht. reperationsudgifterne. Men kan det betale sig at købe en
spritny, fremfor en som måske er 3 år gammel, koster omkring 90.000 kr. og
som måske har gået 90-100.000 km. ? Der plejer vel som regel at være et
rimelig stort værditab på en ny bil, allerede i det øjeblik bilen ruller ud
fra forhandlerens indkørsel. Jeg har regnet ud at et lån på 150.000 kr. i 10
år koster ca. 1500 kr. efter skat om måneden hvis man låner i
kreditforeningen. Hvad tror du at jeg skal regne med i
rep./vedligeholdelelsesudgifter på en helt ny bil de første 2 år, kontra en
bil som allerede er en 3-4 år gammel?
/Ole.
| |
Thomas Rasmussen (02-07-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 02-07-07 20:16 |
|
Ole Sørensen wrote:
> Tak for dine svar. I første omgang regner jeg med at dette kørselsbehov
> ville kunne vare et par år. Jeg kan godt se din pointe omkring at købe en
> ny/nyere bil, aht. reperationsudgifterne. Men kan det betale sig at købe en
> spritny, fremfor en som måske er 3 år gammel, koster omkring 90.000 kr. og
> som måske har gået 90-100.000 km. ? Der plejer vel som regel at være et
> rimelig stort værditab på en ny bil, allerede i det øjeblik bilen ruller ud
> fra forhandlerens indkørsel. Jeg har regnet ud at et lån på 150.000 kr. i 10
> år koster ca. 1500 kr. efter skat om måneden hvis man låner i
> kreditforeningen. Hvad tror du at jeg skal regne med i
> rep./vedligeholdelelsesudgifter på en helt ny bil de første 2 år, kontra en
> bil som allerede er en 3-4 år gammel?
OK, nu snakker vi under 100kkm på klokken, så begynder det at blive mere
interessant... og jeg kan nemt følge dig i at det må være billigere at
finde en bil hvor det værste værditab er overstået... så en bil der er
ca. 4 år ville være ganske interessant...
En helt ny bil vil formodentlig ikke koste ret meget i rep (man kan jo
evt. tegne serviceaftale hvis man sover bedre med en fast udgift udover
forsikring+brændstof)... men der vil selvfølgelig komme noget
vedligehold, specielt hvis det skal/bliver lavet autoriseret (se anden
tråd vedr. en Berlingo til 60kkm eftersyn). Om der bliver mere rep.
efter en 3-4 år tviler jeg også meget på, så det kunne absolut være en
mulighed.
Når du nu skal låne for at købe bilen, så sørg for at dine afbetalinger
som minimum svarer til værditabet i bilen således at du slipper for at
"miste" penge hvis du skal sælge den eller den går så meget istykker så
den ikke kan laves for fornuftige penge.
Eks. fås en 206'er fra 2002-2004 for godt 100kkr og med under 100kkm på
klokken, det kunne være et godt tilbud omend man lige skal huske at
sammenligne prisen på en tilsvarende spritny.
Laver man en søgning på bilbasen på alle dieselbiler under 100kkm på
klokken, 2002-2004 og max 100.000kr så får man faktisk en del hits,
nogen IMO mere interessante end andre, men igen kommer det jo an på
personlige preferæncer og lign
Uanset om du vælger ny eller brugt, så er bilmarkedet og valg af bil
ikke en exact videnskab. Nogle sværger til Fransk, Tysk, Engelsk,
Japansk og lign. mens andre sværger til at bilen bare skal være rød, og
så betyder det ikke noget hvad der står på kølehjelmen
Thomas
| |
Ole Sørensen (02-07-2007)
| Kommentar Fra : Ole Sørensen |
Dato : 02-07-07 21:50 |
|
"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:46894ef9$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> OK, nu snakker vi under 100kkm på klokken, så begynder det at blive mere
> interessant... og jeg kan nemt følge dig i at det må være billigere at
> finde en bil hvor det værste værditab er overstået... så en bil der er
> ca. 4 år ville være ganske interessant...
>
> En helt ny bil vil formodentlig ikke koste ret meget i rep (man kan jo
> evt. tegne serviceaftale hvis man sover bedre med en fast udgift udover
> forsikring+brændstof)... men der vil selvfølgelig komme noget
> vedligehold, specielt hvis det skal/bliver lavet autoriseret (se anden
> tråd vedr. en Berlingo til 60kkm eftersyn). Om der bliver mere rep.
> efter en 3-4 år tviler jeg også meget på, så det kunne absolut være en
> mulighed.
OK, så tror jeg måske nok at jeg ville gå efter en 3 år brugt bil i stedet
for en helt ny, hvis jeg kan få den til en fornuftig penge. Så kan jeg altid
købe en helt ny en anden gang.
Har du nogen idé til hvor meget vedligeholdelelsesudgifter stiger, hvis man
kører mange km.? Jeg tænker hvis man kører 40.000 km./år kontra 20.000 km.
Er der nogen direkte sammenhæng mellem antallet af kørte km. og udgifterne
til rep/vedligehold?
Har godt læst den tråd med Berlingoen. Det lyder jo fuldstændig vanvittigt
med 10 kkr. for sådan et eftersyn, men man kunne selvfølgelig også lave
nogle af de ting selv, det ville jeg ihvertfald nok have gjort.
> Eks. fås en 206'er fra 2002-2004 for godt 100kkr og med under 100kkm på
> klokken, det kunne være et godt tilbud omend man lige skal huske at
> sammenligne prisen på en tilsvarende spritny.
Jeg forestiller mig også umiddelbart at 95-100 kkr. kunne være en rimelig
pris for sådan en, alt efter udstyr osv, når man sammenligner med en ny. Jeg
lurer lidt på om de nye afgifter/priser er slået igennem på brugtmarkedet
endnu... ??
> Laver man en søgning på bilbasen på alle dieselbiler under 100kkm på
> klokken, 2002-2004 og max 100.000kr så får man faktisk en del hits,
> nogen IMO mere interessante end andre, men igen kommer det jo an på
> personlige preferæncer og lign
> Uanset om du vælger ny eller brugt, så er bilmarkedet og valg af bil
> ikke en exact videnskab. Nogle sværger til Fransk, Tysk, Engelsk,
> Japansk og lign. mens andre sværger til at bilen bare skal være rød, og
> så betyder det ikke noget hvad der står på kølehjelmen
Jeg vil prøve at søge.... Jeg vil ikke sige at det betyder en helt masse,
hvilket mærke det er, men hvis jeg endelig skal vælge, så tror jeg at jeg
hopper over i det frankofile hjørne og snupper sådan en løvebil
Tak for råd og vejledning så langt.
/Ole.
| |
Thomas Rasmussen (03-07-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 03-07-07 16:01 |
|
Ole Sørensen wrote:
> Har du nogen idé til hvor meget vedligeholdelelsesudgifter stiger, hvis man
> kører mange km.? Jeg tænker hvis man kører 40.000 km./år kontra 20.000 km.
> Er der nogen direkte sammenhæng mellem antallet af kørte km. og udgifterne
> til rep/vedligehold?
Der er nogle ting som er direkte km afhængige... service er een af dem,
derudover kommer naturligvis sliddele som bremser og til dels kobling
(nok ikke så voldsomt meget fra 20 til 40kkm hvis det skyldes mindre
motorvejskørsel hvor kobling ikke bruges så meget, bykørsel er nok mange
gange hårdere ved den) og alle undervognskomponenterne. Er motoren med
tandrem så skal den også skiftes, vist mellem 60 og 120kkm afhængig af
model, mærke og lign. (Min bil kører med kæde, så det er dejlig
uproblematisk ;))
> Har godt læst den tråd med Berlingoen. Det lyder jo fuldstændig vanvittigt
> med 10 kkr. for sådan et eftersyn, men man kunne selvfølgelig også lave
> nogle af de ting selv, det ville jeg ihvertfald nok have gjort.
Jo, mange småtingene kunne helt klart gøres selv, og ud fra regningen at
dømme så er det klart arbejdslønnen som virkelig trækker tænder ud, og
jo færre timer mekanikeren skal bruge, jo bedre. Ingen grund til han
bruger tid på at skifte pære, visker og lign. Jeg ville så heller ikke
tage min bil til autoriseret værksted efter garantien er udløbet, og
originale reservedele ville blive erstattet med uoriginale dele de
steder hvor det kan betale sig.
> Jeg forestiller mig også umiddelbart at 95-100 kkr. kunne være en rimelig
> pris for sådan en, alt efter udstyr osv, når man sammenligner med en ny. Jeg
> lurer lidt på om de nye afgifter/priser er slået igennem på brugtmarkedet
> endnu... ??
Det er svært at sige... jeg tror ikke helt det er trådt igennem, så man
skal passe på ikke at købe en brugt bil til nær det samme som en
tilsvarende ny koster pga. afgifterne... men tag brugtprisen på den bil
du har kig på, og se hvad det ville koste at købe en tilsvarende
spritny... er værditabet stort nok, så kunne det være interessant.
> Jeg vil prøve at søge.... Jeg vil ikke sige at det betyder en helt masse,
> hvilket mærke det er, men hvis jeg endelig skal vælge, så tror jeg at jeg
> hopper over i det frankofile hjørne og snupper sådan en løvebil
Næh, og du kan også kun bruge rådene herfra som vejledning... i den
sidste ende er det din test-tur i bilen der afgører om du vil købe den
eller ej... for hvis du ikke føler dig tilpas bag rattet, så skal du
ikke købe bilen, slet ikke hvis du har behov for at sidde mange timer i
den om året.
Thomas
| |
Jacob (04-07-2007)
| Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 04-07-07 12:07 |
|
Hej blot en kort indlæg om brugte biler
Jeg kører årligt 70-80000 km. Lige nøjagtig af den grund ville jeg aldrig
købe en ny bil. Værditabet er simpelthen for stort.
Den bil jeg har nu er en Toyota Avensis 2,0 TD, årgang 1998 - købt august 06
for 123000 DKK 179000 km på klokken.
I dag 11 måneder efter 251000 på klokken - udgifter til vedligehold har er
minimale - jeg skifter selv olie og filter for hver 10000 km (= ca. 300 kr
pr gang.) Så er der dæk mv. der er direkte afhængige af km. Dertil en ny
tandrem ved 200000 (kostede 2350 kr incl udskiftning) og et nyt forhjulsleje
til kr 1700 incl udskiftning.
Mit værditab er ligeledes begrænset - kan i dag få 90-100000 for bilen -
dels fordi jeg har valgt en populær model og så en diesel som er
eftertragtet og som der ikke er mange af.
Så nye biler bliver aldrig mig.
Bare lidt at tænke over
Hilsen Jacob
| |
Morten (01-07-2007)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 01-07-07 18:06 |
|
> Mit kørselsbehov vil være ca. 165 km. dagligt til og fra arbejde, plus
> selvfølgelig det løse. Jeg har derfor regnet lidt på at det nok
> umiddelbart
> bedst kan betale sig at køre diesel (men ret mig gerne hvis jeg tager
> fejl).
>
Prøv at regne på hvad det vil koste med foriskring, afgifter, værditab,
brændstof og reperationer. Gå derefter på http://boligsiden.dk/ og se hvad
du går glip af
Jeg arbejder med flere hvis førse 2 arbejdstimer kun går til at betale bilen
med... -der er vist nogen der taler om at bilen giver stor frihed...
Hvis du bare er et motorhoved ligesom vi andre, skal du hoppe ud i en
206'er, og gi' den noget gas. Dyrt men dejligt!
Morten
| |
|
|