Nåh nyt dæk :)
Fra : CR

Dato : 30-06-07 08:19

I forbindelse punktering af højre bagdæk skal der jo et nyt dæk på. De
originale dæk er ContiEcoContact 3 195/65R 15 91H. Reservedækket er et
ContiEcoContact EP 195/65R 15 91T. Kan jeg bare forstætte med dette dæk og
bare købe et nyt reservehjul? Skal det nye reservedæk være helt samme type
og fabrikat? Hvad med lovkrav, forsikring etc.?

Jeg har også læst lidt om at boltene skal krydsspændes, men hvad menes med
dette?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-06-07 09:04

"CR" <cr@notreal.dk> skrev i en meddelelse news:468603f7$0$21931 Skal det
nye reservedæk være helt samme type
> og fabrikat? Hvad med lovkrav, forsikring etc.?

Nej, mange biler har nød-hjul el slet ikke noget. I stedet for har de en
dåse lappespray evt. også en pumpe, sådan en kan du jo smide i hullet, og
bruge pladsen til andet.

> Jeg har også læst lidt om at boltene skal krydsspændes, men hvad menes med
> dette?
At du ikke spænder en bolt hårdt på en gang, men lidt adgangen. Først en, så
den der sidder ~180° modsat osv. hele vejen rundt, på kryds, til alle er
spændt lige hårdt. Husk hellere tage en tur mere, end at du smider et hjul i
svinget.

Fra : CR

Dato : 30-06-07 09:20

Jeg tænker også på om man må køre permanent med et hjul der er lidt
anderledes end de andre dæk. I mit tilfælde er det et EcoContact EP i stedet
for 3. Det nye dæk er jo også helt nyt. De andre har en 1000 km. på bagen.
Hvis der sker noget kan dette blive et forsikringsproblem?

Hvad gør I andre når et dæk punkterer? Køber et helt nyt af samme type?

Hvad får man ud af at krydsspænde? Er det "bare" så det ikke falder af eller
er der andre grunde?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-06-07 09:44

CR wrote:
> [...]
> for 3. Det nye dæk er jo også helt nyt. De andre har en 1000 km. på bagen.
> Hvis der sker noget kan dette blive et forsikringsproblem?

Fra detailforskrifterne får man:
(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.
(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).

Så ud fra de oplysninger du har givet, så må det være fint nok at køre
med det dæk... husk lige at checke alderen på det

> Hvad gør I andre når et dæk punkterer? Køber et helt nyt af samme type?

Er kun punkteret een gang, og der fik jeg det lappet.

> Hvad får man ud af at krydsspænde? Er det "bare" så det ikke falder af eller
> er der andre grunde?

Er det ikke en god nok grund? Jeg har aldrig prøvet det, men det siges
at være en særdeles ubehagelig oplevelse at miste et hjul (potentielt
fatalt for både dig og bil!)

Derudover må det også reducere belastningen på fælg, bolte og lign. da
de så vil være spændt lige hårdt, desuden er jeg rimelig sikker på et
ujævnt spændt hjul vil have tendens til at være ustabilt og dermed få
fx. styretøj (hvis forhjul) til at vibrere under kørsel.

Men den altoverskyggende årsag er at hjulet er spændt ligemeget på de 4
eller 5 bolte der holder hele belastningen.

Thomas

Fra : CR

Dato : 30-06-07 09:54

Ok. Tak for svar. Et måske dumt spørgsmål. Hvad er detailforeskrifterne?
Bruges disse af forsikringsselskaberne?

Og hvordan ser jeg hvilken vej dækretningen er? Den skal vel også være
rigtig.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-06-07 10:10

CR wrote:
> Ok. Tak for svar. Et måske dumt spørgsmål. Hvad er detailforeskrifterne?
> Bruges disse af forsikringsselskaberne?

Detailforskrifterne er de regler som omfatter alle køretøjer på de
danske vejer, så hvis du ikke overholder dem så bryder du loven... De
kan læses her: http://www.fstyr.dk/sw22947.asp

> Og hvordan ser jeg hvilken vej dækretningen er? Den skal vel også være
> rigtig.

Dækretningen er markeret med en pil på siden af dækket, men det er ikke
alle dæk der har en sådan. Så hvis der ikke er nogen, så er det ikke
vigtigt... der kan også fx. stå outside (eller inside) på siden af
dækket, så skal man selvfølgelig tage højde for det ved montering. Men
taget i betragtning af at det er et reservehjul, så tvivler jeg på at
man har valgt et dæk der har sådanne markeringer, for så virker det jo
kun på den ene side af bilen

Thoams

Fra : CR

Dato : 30-06-07 10:52

> [...]
> betragtning af at det er et reservehjul, så tvivler jeg på at man har
> valgt et dæk der har sådanne markeringer, for så virker det jo kun på den

Jeg har været ude at inspicere :) Kunne dog ikke finde nogen pil på siden.
Det virker også til at mønsteret ikke har nogen entydig retning, så det skal
nok vise sig at være et tovejsdæk.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 30-06-07 10:08

CR skrev:
> [...]
> for 3. Det nye dæk er jo også helt nyt. De andre har en 1000 km. på bagen.
> Hvis der sker noget kan dette blive et forsikringsproblem?

Alle dæk skal være af samme type. Om de hedder det samme, er fuldstændig
ligegyldigt. Du må f.eks. ikke have sommerdæk på de to forreste, og
helårs- eller vinterdæk på baghjulene.

> Hvad gør I andre når et dæk punkterer? Køber et helt nyt af samme type?
>
> Hvad får man ud af at krydsspænde? Er det "bare" så det ikke falder af eller
> er der andre grunde?

Det er for at fælgen bliver spændt lige på navet, og der ikke opstår
spændinger mellem nav og fælg. Gør der det, er der mulighed for at
fælgen - i værste tilfælde - kan revne, og at der er risiko for at
fælgen kan løsne sig, og i sidste ende falde af.

Jesper

Fra : Mogens

Dato : 30-06-07 13:03

> Hvad gør I andre når et dæk punkterer? Køber et helt nyt af samme type?

Jeg har prøvet det samme som dig - jeg fik mit GoodYear F1 lappet.

> Hvad får man ud af at krydsspænde? Er det "bare" så det ikke falder af
> eller er der andre grunde?

Du krydsspænder for at sikre, at fælgen sidder korrekt. Den kan jo
i princippet "ride" på en kant, og dét imødegår du bedst muligt ved
konstant at "springe/krydse" under tilspændingen...

Fra : Klaus G.

Dato : 30-06-07 13:14

> Du krydsspænder for at sikre, at fælgen sidder korrekt. Den kan jo
> i princippet "ride" på en kant, og dét imødegår du bedst muligt ved
> konstant at "springe/krydse" under tilspændingen...
Ja, den kan ligsom kile sig. Kan vel bedst sammenlignes med en gammel
komode, hvor skufferne skal trækkes/skubbes helt lige ud/ind, eller kiler de
sig fast.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : CR

Dato : 30-06-07 14:11

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> Ja, den kan ligsom kile sig. Kan vel bedst sammenlignes med en gammel
> komode, hvor skufferne skal trækkes/skubbes helt lige ud/ind, eller kiler
> de sig fast.

Det er et godt billede af problematikken synes jeg. Men man vil vel alt
andet lige også opnå en del ved at spænde efter når man har kørt lidt på det
nye hjul.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-06-07 14:27

CR wrote:

> Det er et godt billede af problematikken synes jeg. Men man vil vel alt
> andet lige også opnå en del ved at spænde efter når man har kørt lidt på det
> nye hjul.

Det skal man faktisk også gøre... når du får monteret nye hjul bør du
efterspænde dem efter ca. 1000km.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-07 10:07

On Sat, 30 Jun 2007 09:19:24 +0200, "CR" <cr@notreal.dk> wrote:

> [...]
>bare købe et nyt reservehjul? Skal det nye reservedæk være helt samme type
>og fabrikat? Hvad med lovkrav, forsikring etc.?

Jeg tvivler på, du får problemer i DK. Men en emsig tysk betjent kunne
godt øffe over det, især hvis din bil har topfart over 190. Det lyder
lidt specielt at reservedækket er en anden type (hastighedskode), når
det nu er i fuld størrelse, men det er formodentlig hentet på en anden
hylde ved samlingen af bilen

>Jeg har også læst lidt om at boltene skal krydsspændes, men hvad menes med
>dette?

Der menes at du spænder til "på kryds" dels for ikke at skade fælgen
under monteringen, dels for at sikre at der er spændt jævnt til når du
er færdig.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi