/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
W116 280 SE, hvorfor ikke?
Fra : Frederik C


Dato : 28-06-07 15:07

Hej

Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen. Hvis man ser bort
fra tørst og rust, er der så ting ved denne model, som virkelig taler imod
den?

Mvh.

Frederik



 
 
Kent Oldhøj (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 28-06-07 18:37

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> wrote in
news:4683dbda$1@news.dansketelecom.com:

> Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen. Hvis man ser
> bort fra tørst og rust, er der så ting ved denne model, som virkelig
> taler imod den?

Næ. Et par ord med på vejen inden du vælger:

Find enten en af de allerførste årgange (72-73) af historiske årsager,
eller en af de senere med mekanisk K-Jetronic benzinindsprøjtning (fra
1976).

Kan du finde en, så gerne en med det sjældne ABS (findes som ekstraudstyr
fra 1978). Har bilen soltag så tjek det ekstra grundigt for rust og
funktion.

Selv ville jeg kigge efter en 78-79'er 280 SE(L) enten tidstypisk i
guldmetallic, zypressegrøn eller min favoritkombination til denne bil:
Mørkegrå metallic med cognacfarvet læder eller beige velour og grøntonede
ruder. Endvidere ABS og helst automatgear, som på 280'eren var 4-trins
allerede dengang. Den manuelle gearkasse fejler ikke noget, men hører efter
min mening ikke hjemme i en luksusbil af denne type. Men de går noget
længere på literen.

Alternativt findes der 350'ere med V8 motor, der er ombygget til 4-trins
automatgear. Pga. den længere totalgearing har de et hæderligt
benzinforbrug og V8 motoren passer bedre til bilen.

Find et sundt eksemplar i Tyskland.

info@duelundaudio.co~ (28-06-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 28-06-07 18:51

On 28 Jun., 19:36, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> "Frederik C" <i...@duelundaudio.com> wrote innews:4683dbda$1@news.dansketelecom.com:
>
> > Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen. Hvis man ser
> > bort fra tørst og rust, er der så ting ved denne model, som virkelig
> > taler imod den?
>
> Næ. Et par ord med på vejen inden du vælger:
>
> Find enten en af de allerførste årgange (72-73) af historiske årsager,
> eller en af de senere med mekanisk K-Jetronic benzinindsprøjtning (fra
> 1976).
>
> Kan du finde en, så gerne en med det sjældne ABS (findes som ekstraudstyr
> fra 1978). Har bilen soltag så tjek det ekstra grundigt for rust og
> funktion.
>
> Selv ville jeg kigge efter en 78-79'er 280 SE(L) enten tidstypisk i
> guldmetallic, zypressegrøn eller min favoritkombination til denne bil:
> Mørkegrå metallic med cognacfarvet læder eller beige velour og grøntonede
> ruder. Endvidere ABS og helst automatgear, som på 280'eren var 4-trins
> allerede dengang. Den manuelle gearkasse fejler ikke noget, men hører efter
> min mening ikke hjemme i en luksusbil af denne type. Men de går noget
> længere på literen.
>
> Alternativt findes der 350'ere med V8 motor, der er ombygget til 4-trins
> automatgear. Pga. den længere totalgearing har de et hæderligt
> benzinforbrug og V8 motoren passer bedre til bilen.
>
> Find et sundt eksemplar i Tyskland.


Hvad med støjniveauet på motorvej? Er den femtrins manuelle ikke at
foretrække her? Er ellers enig i, at automatgearet klæder bilen.

Havde selv tænkt på en post 78 280 SE.

Mvh.

Frederik


Kent Oldhøj (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 28-06-07 23:34

info@duelundaudio.com wrote in
news:1183053061.455805.238030@n2g2000hse.googlegroups.com:

> Hvad med støjniveauet på motorvej? Er den femtrins manuelle ikke at
> foretrække her?

Bestemt. Men du finder ikke ret mange W116'ere med 5-trins gearkassen. Selv
i W126 blev den først udbredt da den blev standard.

KASO (01-07-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 01-07-07 20:46


"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns995E5C87CF87kentoldhoj@oldhoj.dk...
> info@duelundaudio.com wrote in
> news:1183053061.455805.238030@n2g2000hse.googlegroups.com:
>
>> Hvad med støjniveauet på motorvej? Er den femtrins manuelle ikke at
>> foretrække her?
>
> Bestemt. Men du finder ikke ret mange W116'ere med 5-trins gearkassen.
> Selv
> i W126 blev den først udbredt da den blev standard.

Men det findes/fandtes... - Jeg havde en af slagsen - men jeg tror desværre
den næste ejer lod den ruste op...



Kent Oldhøj (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 02-07-07 06:04

"KASO" <a@b.dk> wrote in
news:46880487$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

>> Bestemt. Men du finder ikke ret mange W116'ere med 5-trins
>> gearkassen. Selv
>> i W126 blev den først udbredt da den blev standard.

> Men det findes/fandtes... - Jeg havde en af slagsen

Ja da. Som W116 skal man være mere end heldig at finde en, men der triller
stadig lidt W126'ere rundt med 5-trins manuelt gear.

Indenfor det sidste år har jeg set en W126 300 SEL i mørkegrønmetal med
brunt læder og absolut alt tænkeligt udstyr undtagen fartpilot og
automatgear, 5-trins manuelt gear og under 100.000 km til salg. Prisen var
dog hamper... over 20.000 øvroer.

Til syneladende er mange af 260 SE'erne udstyret med 5 manuelle gear.

> - men jeg tror desværre den næste ejer lod den ruste op...

Du siger til, så nakker vi svinet

KASO (28-06-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 28-06-07 20:17


"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:4683dbda$1@news.dansketelecom.com...
> Hej
>
> Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen. Hvis man ser bort
> fra tørst og rust, er der så ting ved denne model, som virkelig taler imod
> den?
>
Tørsten er stor - og den kræver 98 oktan. Du får dog en hæderlig
aktionsradius på de 96l tanken rummer

Jeg havde en '77 280S W116 i 8½ år (til den var 22år) - den tjente mig
trofast og uden nævneværdige reparationer. Den havde dog også kun kørt
280.000km, da jeg solgte den - dvs. næsten tilkørt

Et par detaljer - frit fra hukommelsen:

- Parkeringsbremsen er en lille tromlebremse inden i bagerste skiver. Den er
ineffektiv og gror iøvrigt fast....
- Bilen skal være forsynet med sideblink på forskærmene (hvilket den ikke er
født med). Min fik det dog først efter 22 år, da jeg skulle syne den før
salg og de brokkede sig i synshallen (den havde været synet flere gange
undervejs...)
- Der findes både 4 og 5-trins manuel gearkasse (min var 5-trins).
- Bilen er ikke standardtypegodkendt i Danmark - hvert eksemplar er kørt
enkeltvis til syn...
- Fjedre kan knække...
- Bilen er ganske komfortabel med forbavsende god affjedring og lavt
støjniveau (af sin alder)
- HT-busser kan ikke tåle at køre ind i de dobbelte kofangere med siden -
Mercedes'en tager ikke skade
- Fiat Uno'er har heller ikke godt af at køre ind i den (OK - her røg
yderste lag lak på et areal på størrelse med en 2-krone - Fiat'en fik knust
hele fronten)
- Dørlåse kan "gro til" med tiden...
- Bilen er dyr i brændstof i kø- og bykørsel. Igennem Tyskland med
140-160km/t i "kuperet" terræn kører karburatorversionen (som jeg havde)
godt 9 km/l - herhjemme 7-8km/l.
- Bilen fandtes med en speciel el-bagrude, hvor man næsten ikke kunne se
trådene (lodrette, ultratynde med ca. 5mm imellem). Med tiden gav flere og
flere af det tynde tråde op. Der fandtes også "traditionelle" el-bagruder.
- Bagagerummet rummer 3 full-size flyttekasser
- ualmindeligt godt lys fra forlygterne.
- Kig efter rust - alle vegne. A-stolperne er skjult af "pynteplade" med
chromlister. Indenunder kan den være godt mør...
- ekstraordinært benzinforbrug kan skyldes tærede benzinrør
(Kan laves i kobber som håndarbejde)
- Bilen er gedigent lavet - men så mange år kan sagtens sætte spor...
- Alternative motorer: 350, 450, 560 (alle V8) samt en diesel (3l ?)
- For 8 år siden kunne alt stadig købes originalt - og en del uoriginalt
(f.eks. Brembo bremser). Dog var enkelte dele dyrere uoriginalt .....

Held & lykke med den fine, gamle bil!



info@duelundaudio.co~ (28-06-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 28-06-07 20:33

On 28 Jun., 21:17, "KASO" <a...@b.dk> wrote:
> "Frederik C" <i...@duelundaudio.com> skrev i en meddelelsenews:4683dbda$1@news.dansketelecom.com...> Hej
>
> > Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen. Hvis man ser bort
> > fra tørst og rust, er der så ting ved denne model, som virkelig taler imod
> > den?
>
> Tørsten er stor - og den kræver 98 oktan. Du får dog en hæderlig
> aktionsradius på de 96l tanken rummer
>
> Jeg havde en '77 280S W116 i 8½ år (til den var 22år) - den tjente mig
> trofast og uden nævneværdige reparationer. Den havde dog også kun kørt
> 280.000km, da jeg solgte den - dvs. næsten tilkørt
>
> Et par detaljer - frit fra hukommelsen:
>
> - Parkeringsbremsen er en lille tromlebremse inden i bagerste skiver. Den er
> ineffektiv og gror iøvrigt fast....
> - Bilen skal være forsynet med sideblink på forskærmene (hvilket den ikke er
> født med). Min fik det dog først efter 22 år, da jeg skulle syne den før
> salg og de brokkede sig i synshallen (den havde været synet flere gange
> undervejs...)
> - Der findes både 4 og 5-trins manuel gearkasse (min var 5-trins).
> - Bilen er ikke standardtypegodkendt i Danmark - hvert eksemplar er kørt
> enkeltvis til syn...
> - Fjedre kan knække...
> - Bilen er ganske komfortabel med forbavsende god affjedring og lavt
> støjniveau (af sin alder)
> - HT-busser kan ikke tåle at køre ind i de dobbelte kofangere med siden -
> Mercedes'en tager ikke skade
> - Fiat Uno'er har heller ikke godt af at køre ind i den (OK - her røg
> yderste lag lak på et areal på størrelse med en 2-krone - Fiat'en fik knust
> hele fronten)
> - Dørlåse kan "gro til" med tiden...
> - Bilen er dyr i brændstof i kø- og bykørsel. Igennem Tyskland med
> 140-160km/t i "kuperet" terræn kører karburatorversionen (som jeg havde)
> godt 9 km/l - herhjemme 7-8km/l.
> - Bilen fandtes med en speciel el-bagrude, hvor man næsten ikke kunne se
> trådene (lodrette, ultratynde med ca. 5mm imellem). Med tiden gav flere og
> flere af det tynde tråde op. Der fandtes også "traditionelle" el-bagruder.
> - Bagagerummet rummer 3 full-size flyttekasser
> - ualmindeligt godt lys fra forlygterne.
> - Kig efter rust - alle vegne. A-stolperne er skjult af "pynteplade" med
> chromlister. Indenunder kan den være godt mør...
> - ekstraordinært benzinforbrug kan skyldes tærede benzinrør
> (Kan laves i kobber som håndarbejde)
> - Bilen er gedigent lavet - men så mange år kan sagtens sætte spor....
> - Alternative motorer: 350, 450, 560 (alle V8) samt en diesel (3l ?)
> - For 8 år siden kunne alt stadig købes originalt - og en del uoriginalt
> (f.eks. Brembo bremser). Dog var enkelte dele dyrere uoriginalt .....
>
> Held & lykke med den fine, gamle bil!


Fandtes den som 560? Har kun set 450 SEL 6,9 med M100 motoren, aldrig
hørt om 560'eren.

Er 280 SE brændstofsforbruget ligesom karburatormodellen? 7-8 km/l
blandet lyder ikke slemt, jeg kører primært (85 %) motorvej 25 km hver
dag. Kan indsprøjtningsmodellen tage blyfri 95?

Mvh.

Frederik


KASO (28-06-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 28-06-07 20:52


<info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:1183059200.562810.312810@q69g2000hsb.googlegroups.com...
On 28 Jun., 21:17, "KASO" <a...@b.dk> wrote:
> "Frederik C" <i...@duelundaudio.com> skrev i en
> meddelelsenews:4683dbda$1@news.dansketelecom.com...> Hej
>
> > Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen. Hvis man ser
> > bort
> > fra tørst og rust, er der så ting ved denne model, som virkelig taler
> > imod
> > den?
>
> Tørsten er stor - og den kræver 98 oktan. Du får dog en hæderlig
> aktionsradius på de 96l tanken rummer
>
> Jeg havde en '77 280S W116 i 8½ år (til den var 22år) - den tjente mig
> trofast og uden nævneværdige reparationer. Den havde dog også kun kørt
> 280.000km, da jeg solgte den - dvs. næsten tilkørt
>
> Et par detaljer - frit fra hukommelsen:
>
> - Parkeringsbremsen er en lille tromlebremse inden i bagerste skiver. Den
> er
> ineffektiv og gror iøvrigt fast....
> - Bilen skal være forsynet med sideblink på forskærmene (hvilket den ikke
> er
> født med). Min fik det dog først efter 22 år, da jeg skulle syne den før
> salg og de brokkede sig i synshallen (den havde været synet flere gange
> undervejs...)
> - Der findes både 4 og 5-trins manuel gearkasse (min var 5-trins).
> - Bilen er ikke standardtypegodkendt i Danmark - hvert eksemplar er kørt
> enkeltvis til syn...
> - Fjedre kan knække...
> - Bilen er ganske komfortabel med forbavsende god affjedring og lavt
> støjniveau (af sin alder)
> - HT-busser kan ikke tåle at køre ind i de dobbelte kofangere med siden -
> Mercedes'en tager ikke skade
> - Fiat Uno'er har heller ikke godt af at køre ind i den (OK - her røg
> yderste lag lak på et areal på størrelse med en 2-krone - Fiat'en fik
> knust
> hele fronten)
> - Dørlåse kan "gro til" med tiden...
> - Bilen er dyr i brændstof i kø- og bykørsel. Igennem Tyskland med
> 140-160km/t i "kuperet" terræn kører karburatorversionen (som jeg havde)
> godt 9 km/l - herhjemme 7-8km/l.
> - Bilen fandtes med en speciel el-bagrude, hvor man næsten ikke kunne se
> trådene (lodrette, ultratynde med ca. 5mm imellem). Med tiden gav flere og
> flere af det tynde tråde op. Der fandtes også "traditionelle" el-bagruder.
> - Bagagerummet rummer 3 full-size flyttekasser
> - ualmindeligt godt lys fra forlygterne.
> - Kig efter rust - alle vegne. A-stolperne er skjult af "pynteplade" med
> chromlister. Indenunder kan den være godt mør...
> - ekstraordinært benzinforbrug kan skyldes tærede benzinrør
> (Kan laves i kobber som håndarbejde)
> - Bilen er gedigent lavet - men så mange år kan sagtens sætte spor...
> - Alternative motorer: 350, 450, 560 (alle V8) samt en diesel (3l ?)
> - For 8 år siden kunne alt stadig købes originalt - og en del uoriginalt
> (f.eks. Brembo bremser). Dog var enkelte dele dyrere uoriginalt .....
>
> Held & lykke med den fine, gamle bil!


Fandtes den som 560? Har kun set 450 SEL 6,9 med M100 motoren, aldrig
hørt om 560'eren.
-------------------------
Det mener jeg helt bestemt at have læst i instruktionsbogen (som jeg jo ikke
har mere - den fulgte bilen, da jeg solgte den). Den er muligvis kun solgt i
USA....

-------------------------

Er 280 SE brændstofsforbruget ligesom karburatormodellen? 7-8 km/l
blandet lyder ikke slemt, jeg kører primært (85 %) motorvej 25 km hver
dag. Kan indsprøjtningsmodellen tage blyfri 95?
-----------------------------------------------------

Det har jeg desværre ingen erfaring med. Umiddelbart vil jeg tro, at
forbruget er ca. det samme. Ganske vist har indsprøjtningsversionen 185hk
mod karburatorversionens 156/160hk (afh. af årgang), men jeg vil tro, at den
mere præcise styring ender med et forbrug af ca. samme størrelse.

Jeg ved ikke, om du kan bruge blyfri 95 på indsprøjtningsmodellen, men
umiddelbart tvivler jeg. Karburatorversionen skulle have 98oktan - bly hver
5. gang som minimum.



Mogens (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-06-07 20:54

<info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:1183059200.562810.312810@q69g2000hsb.googlegroups.com...
On 28 Jun., 21:17, "KASO" <a...@b.dk> wrote:

> > Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen. Hvis man ser
> > bort
> > fra tørst og rust, er der så ting ved denne model, som virkelig taler
> > imod
> > den?

Den er for gammel IMO

> Fandtes den som 560? Har kun set 450 SEL 6,9 med M100 motoren, aldrig
> hørt om 560'eren.

Fandtes ikke i W116 - www.mercefreaken.com/modellene/116/116.htm




KASO (28-06-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 28-06-07 21:02


>> Fandtes den som 560? Har kun set 450 SEL 6,9 med M100 motoren, aldrig
>> hørt om 560'eren.
>
> Fandtes ikke i W116 - www.mercefreaken.com/modellene/116/116.htm
>
Hmm - kunne se ud til at du har ret - måske spiller min hukommelse (eller
mangel på samme) mig et puds, og jeg får rodet 6,9'eren ind - og blandet den
med W126 560SE...



Kent Oldhøj (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 29-06-07 00:01

info@duelundaudio.com wrote in
news:1183059200.562810.312810@q69g2000hsb.googlegroups.com:

> Er 280 SE brændstofsforbruget ligesom karburatormodellen?

Nej. SE versionen går en smule længere på literen end S udgaven, når de
begge er optimalt justeret. Men der skal ikke justeres meget galt før
kaburator udgaven sluger uanede mængder ekstra benz.

> 7-8 km/l blandet lyder ikke slemt,

Det er med manuelt gear, og en kørestil der passer til biltypen
(adstadigt). Automatgear og lidt fartoplevelse, og du har hurtigt et 6-tal
foran kommaet, og 5 på literen er slet ikke svært.


> Kan indsprøjtningsmodellen tage blyfri 95?

Jeps. Tændingen skal justeres for at undgå tændingsbanken på 185 hestes
udgaverne, og det koster lidt heste. Men ingen problemer med blyfri.

info@duelundaudio.co~ (28-06-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 28-06-07 21:42

On 28 Jun., 21:53, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:
> <i...@duelundaudio.com> skrev i en meddelelsenews:1183059200.562810.312810@q69g2000hsb.googlegroups.com...
> On 28 Jun., 21:17, "KASO" <a...@b.dk> wrote:
>
> > > Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen. Hvis man ser
> > > bort
> > > fra tørst og rust, er der så ting ved denne model, som virkelig taler
> > > imod
> > > den?
>
> Den er for gammel IMO
>
SNIP

Og din dåbsattest siger? ;)

Alderen er nok netop en af de ting, som tiltaler mig mest. Men det er
da slet ikke rationelt... Igen hvorfor skulle det også være det :)


Mogens (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 28-06-07 22:01

<info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:1183063328.220106.134130@m36g2000hse.googlegroups.com...

> Og din dåbsattest siger? ;)
> Alderen er nok netop en af de ting, som tiltaler mig mest. Men det er
> da slet ikke rationelt... Igen hvorfor skulle det også være det :)

Jeg mener, at de samme penge er givet bedre ud til en W126
www.mercefreaken.com/modellene/126/126.htm



Peter Anskjær (28-06-2007)
Kommentar
Fra : Peter Anskjær


Dato : 28-06-07 22:26

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
news:okVgi.3104$ZA.1499@newsb.telia.net...
> <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse
> news:1183063328.220106.134130@m36g2000hse.googlegroups.com...
>
>> Og din dåbsattest siger? ;)
>> Alderen er nok netop en af de ting, som tiltaler mig mest. Men det er
>> da slet ikke rationelt... Igen hvorfor skulle det også være det :)
>
> Jeg mener, at de samme penge er givet bedre ud til en W126
> www.mercefreaken.com/modellene/126/126.htm
Det er svært at diskutere, for hvis det kommer dertil er pengene muligvis
givet bedst ud til en lettere brugt japaner. Men hvem søren gider det, det
er da sjovere med en gammel Mercedes eller lign.
Jeg ville også helt klart foretrække W116 fremfor W126 selvom begge biler er
meget lækre.

Mvh
Peter
W123, 230CE



info@duelundaudio.co~ (28-06-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 28-06-07 22:11

On 28 Jun., 23:01, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:
> <i...@duelundaudio.com> skrev i en meddelelsenews:1183063328.220106.134130@m36g2000hse.googlegroups.com...
>
> > Og din dåbsattest siger? ;)
> > Alderen er nok netop en af de ting, som tiltaler mig mest. Men det er
> > da slet ikke rationelt... Igen hvorfor skulle det også være det :)
>
> Jeg mener, at de samme penge er givet bedre ud til en W126www.mercefreaken.com/modellene/126/126.htm

Ja, det er sikkert rigtigt. Jeg har bare lidt den holdning, at hvor
W123 og W116 stadig er morfarbiler på en distingveret facon, så er
w124 og w126 lidt i retning af bøllebiler. At jeg så også er vild med
126 og 124 er jo en helt anden sag. Dog er det vigtig for mig, at gå
igennem livet med så lidt betalt registreringsafgift som muligt, og
der er alder jo en fordel.


info@duelundaudio.co~ (28-06-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 28-06-07 22:36

On 28 Jun., 23:26, "Peter Anskjær" <peter@_rem_nskjaer.dk> wrote:
> "Mogens" <n...@reply.nu> skrev i en meddelelsenews:okVgi.3104$ZA.1499@newsb.telia.net...> <i...@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse
> >news:1183063328.220106.134130@m36g2000hse.googlegroups.com...
>
> >> Og din dåbsattest siger? ;)
> >> Alderen er nok netop en af de ting, som tiltaler mig mest. Men det er
> >> da slet ikke rationelt... Igen hvorfor skulle det også være det :)
>
> > Jeg mener, at de samme penge er givet bedre ud til en W126
> >www.mercefreaken.com/modellene/126/126.htm
>
> Det er svært at diskutere, for hvis det kommer dertil er pengene muligvis
> givet bedst ud til en lettere brugt japaner. Men hvem søren gider det, det
> er da sjovere med en gammel Mercedes eller lign.
> Jeg ville også helt klart foretrække W116 fremfor W126 selvom begge biler er
> meget lækre.
>
> Mvh
> Peter
> W123, 230CE

Tjah, jeg har haft 4 brugte japanere. Min W123 230E fra 84, har
suverænt været den billigste at holde kørende. Har dog også kun haft
den små 10kkm. Men der havde de andre budt på overraskelser.

Hvordan er reservedelssituationen på W116?


info@duelundaudio.co~ (28-06-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 28-06-07 23:41

On 29 Jun., 00:34, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> i...@duelundaudio.com wrote innews:1183053061.455805.238030@n2g2000hse.googlegroups.com:
>
> > Hvad med støjniveauet på motorvej? Er den femtrins manuelle ikke at
> > foretrække her?
>
> Bestemt. Men du finder ikke ret mange W116'ere med 5-trins gearkassen. Selv
> i W126 blev den først udbredt da den blev standard.

Nej det er klart... Det lykkedes mig dog, helt uvidende om at det ikke
er standard, at finde en W123 med omdrejningstæller, 5 trins gearkasse
og el-soltag i første hug, så jeg må jo kunne noget... :)


Kent Oldhøj (01-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 01-07-07 17:51

info@duelundaudio.com wrote in
news:1183070430.835322.325540@k29g2000hsd.googlegroups.com:

> Nej det er klart... Det lykkedes mig dog, helt uvidende om at det ikke
> er standard, at finde en W123 med omdrejningstæller, 5 trins gearkasse
> og el-soltag i første hug, så jeg må jo kunne noget... :)

Sådan en fætter troede jeg simplethen ikke eksisterede Altsammen
fabriksmonteret?

Mogens (29-06-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 29-06-07 05:40

"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:4683dbda$1@news.dansketelecom.com...

> Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen.

Skulle man køw sån een, skulle det jo næsten være en 450 SEL 6,9.
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=390&id=11111111263630311&

I din alder havde jeg nok valgt en SL
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&sr_qual=GN&top=391&id=11111111210423407&



Kent Oldhøj (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 02-07-07 06:10

"Mogens" <no@reply.nu> wrote in news:T20hi.3123$ZA.1519@newsb.telia.net:

>> Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen.

> Skulle man køw sån een, skulle det jo næsten være en 450 SEL 6,9.

Det er vel næsten enten 280 SE eller 450 SEL 6.9.

280 SE'eren hvis økonomi trods alt betyder lidt, og 6.9'eren hvis man vil
opleve rendyrket 70'er luksus MED spark i røven.

info@duelundaudio.co~ (01-07-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 01-07-07 22:41

On 1 Jul., 18:51, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> i...@duelundaudio.com wrote innews:1183070430.835322.325540@k29g2000hsd.googlegroups.com:
>
> > Nej det er klart... Det lykkedes mig dog, helt uvidende om at det ikke
> > er standard, at finde en W123 med omdrejningstæller, 5 trins gearkasse
> > og el-soltag i første hug, så jeg må jo kunne noget... :)
>
> Sådan en fætter troede jeg simplethen ikke eksisterede Altsammen
> fabriksmonteret?

http://www.wachsberg.dk/forum/forum_posts.asp?TID=426

Kostede mig 20.000 i indkøb. Jeg skal have den omlakeret og lavet en
smule rust i bunden, ellers er den fin.

Den går sjældent under 11 km/l blandet, hvilket overraskede mig meget.
På motorvej har jeg set 13 km/l.

Med femte gear går den 3000 omdrejninger ved 135 km/t, hvilket er
utrolig behageligt.

Som sagt anede jeg ikke, det ikke var standard. Det er først gået op
for mig senere, hvor heldig jeg var.


Kent Oldhøj (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 02-07-07 05:56

info@duelundaudio.com wrote in
news:1183326074.189801.69610@q69g2000hsb.googlegroups.com:

>>> Nej det er klart... Det lykkedes mig dog, helt uvidende om at det
>>> ikke er standard, at finde en W123 med omdrejningstæller, 5 trins
>>> gearkasse og el-soltag i første hug, så jeg må jo kunne noget... :)

>> Sådan en fætter troede jeg simplethen ikke eksisterede Altsammen
>> fabriksmonteret?

> http://www.wachsberg.dk/forum/forum_posts.asp?TID=426

Ahhhh min fejl Havde læst det som om det var en W116. Sådan en W123'er
med 5 gear og omdrejningstæller er knapt så sjælden.

Men som 230E nok den mest optimale variant hvis man også skal have råd til
at køre i den og ikke vil ha' en diesel.

> Den går sjældent under 11 km/l blandet, hvilket overraskede mig meget.
> På motorvej har jeg set 13 km/l.

Slet ikke tosset. Normalt skal man ikke regne med mere end 9 ved blandet
kørsel, men meget afhænger af kørestil med den slags biler. 6 km/l er også
set

Er det en oprindelig dansk bil?

info@duelundaudio.co~ (02-07-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 02-07-07 07:07

On 2 Jul., 07:09, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> "Mogens" <n...@reply.nu> wrote innews:T20hi.3123$ZA.1519@newsb.telia.net:
>
> >> Jeg overvejer at føje en gammel S-klasse til samlingen.
> > Skulle man køw sån een, skulle det jo næsten være en 450 SEL 6,9.
>
> Det er vel næsten enten 280 SE eller 450 SEL 6.9.
>
> 280 SE'eren hvis økonomi trods alt betyder lidt, og 6.9'eren hvis man vil
> opleve rendyrket 70'er luksus MED spark i røven.

Nu fik jeg desværre ikke den store lottogevinst, men var den kommet
havde første projekt været en 6,9 med en up to date automatkasse... :)


Kent Oldhøj (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 02-07-07 08:59

info@duelundaudio.com wrote in
news:1183356417.214690.84420@k79g2000hse.googlegroups.com:

> Nu fik jeg desværre ikke den store lottogevinst, men var den kommet
> havde første projekt været en 6,9 med en up to date automatkasse... :)

Er der nogen der passer OG kan klare de enorme kræfter? Mercedes måtte jo
netop skifte fra 300 SEL 6.3's 4-trins automat til den gamle 3-trins fordi
den ikke kunne holde.


info@duelundaudio.co~ (02-07-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 02-07-07 07:39

On 2 Jul., 06:55, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> i...@duelundaudio.com wrote innews:1183326074.189801.69610@q69g2000hsb.googlegroups.com:
>
> >>> Nej det er klart... Det lykkedes mig dog, helt uvidende om at det
> >>> ikke er standard, at finde en W123 med omdrejningstæller, 5 trins
> >>> gearkasse og el-soltag i første hug, så jeg må jo kunne noget.... :)
> >> Sådan en fætter troede jeg simplethen ikke eksisterede Altsammen
> >> fabriksmonteret?
> >http://www.wachsberg.dk/forum/forum_posts.asp?TID=426
>
> Ahhhh min fejl Havde læst det som om det var en W116. Sådan en W123'er
> med 5 gear og omdrejningstæller er knapt så sjælden.
>
> Men som 230E nok den mest optimale variant hvis man også skal have råd til
> at køre i den og ikke vil ha' en diesel.
>
> > Den går sjældent under 11 km/l blandet, hvilket overraskede mig meget.
> > På motorvej har jeg set 13 km/l.
>
> Slet ikke tosset. Normalt skal man ikke regne med mere end 9 ved blandet
> kørsel, men meget afhænger af kørestil med den slags biler. 6 km/l er også
> set
>
> Er det en oprindelig dansk bil?

Oprindelig tysk. Kommet til DK i 2002.

Jeg har set 9,7 km/l en gang, synes absolut ikke bilen lægger op til
andet en adstadig fremfærd...


info@duelundaudio.co~ (02-07-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 02-07-07 09:15

On 2 Jul., 09:58, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> i...@duelundaudio.com wrote innews:1183356417.214690.84420@k79g2000hse.googlegroups.com:
>
> > Nu fik jeg desværre ikke den store lottogevinst, men var den kommet
> > havde første projekt været en 6,9 med en up to date automatkasse... :)
>
> Er der nogen der passer OG kan klare de enorme kræfter? Mercedes måtte jo
> netop skifte fra 300 SEL 6.3's 4-trins automat til den gamle 3-trins fordi
> den ikke kunne holde.

Specs hedder jo 286 hk 550 nm, der er jo nyere Mercedes motorer som
yder væsentligt mere.

Bilens 1. gear svarer jo reelt til et 2. gear, hvilket vel er
betydende for accellerationen. Samtidig kunne jeg da godt forestille
mig, at et rigtig cruisergear i toppen ville være rart.

P.S. jeg sagde ikke, det ville blive nemt... Endvidere er jeg også pt.
helt fri for problematikken.


Kent Oldhøj (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 02-07-07 09:52

info@duelundaudio.com wrote in
news:1183364076.059832.6090@c77g2000hse.googlegroups.com:

>>> Nu fik jeg desværre ikke den store lottogevinst, men var den kommet
>>> havde første projekt været en 6,9 med en up to date automatkasse...

>> Er der nogen der passer OG kan klare de enorme kræfter? Mercedes mått
>> e jo netop skifte fra 300 SEL 6.3's 4-trins automat til den gamle
>> 3-trins fordi den ikke kunne holde.

> Specs hedder jo 286 hk 550 nm, der er jo nyere Mercedes motorer som
> yder væsentligt mere.

Bestemt. Om de passer er så spørgsmålet. Jeg har hørt om 5-trins automater
i W126, men aldrig om hverken 4 eller 5 trins i 6.9'ere. Men det udelukker
ikke at nogen har forsøgt... eller ligefrem lykkedes med et sådant projekt


> P.S. jeg sagde ikke, det ville blive nemt...

Var osse bare af interesse. Kunne være du havde hørt om nogle projekter.

> Endvidere er jeg også pt. helt fri for problematikken.

Osse her


Mogens (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 02-07-07 17:28


"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns99616E79F420Fkentoldhoj@oldhoj.dk...

>>>> Nu fik jeg desværre ikke den store lottogevinst, men var den kommet
>>>> havde første projekt været en 6,9 med en up to date automatkasse...
>
>>> Er der nogen der passer OG kan klare de enorme kræfter? Mercedes mått
>>> e jo netop skifte fra 300 SEL 6.3's 4-trins automat til den gamle
>>> 3-trins fordi den ikke kunne holde.

>> Specs hedder jo 286 hk 550 nm, der er jo nyere Mercedes motorer som
>> yder væsentligt mere.

> men aldrig om hverken 4 eller 5 trins i 6.9'ere.

Bevis 1 -> 3 trins automatgear:
www.mercefreaken.com/modellene/116/450sel69.htm

Bevis 2 -> 3 trins automatgear:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9#The_M-100_power_plant



info@duelundaudio.co~ (02-07-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 02-07-07 09:17

On 29 Jun., 00:34, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> i...@duelundaudio.com wrote innews:1183053061.455805.238030@n2g2000hse.googlegroups.com:
>
> > Hvad med støjniveauet på motorvej? Er den femtrins manuelle ikke at
> > foretrække her?
>
> Bestemt. Men du finder ikke ret mange W116'ere med 5-trins gearkassen. Selv
> i W126 blev den først udbredt da den blev standard.

Hvornår skete det? Ved indførslen af 260 og 300 maskinerne i 86?


Kent Oldhøj (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 02-07-07 09:48

info@duelundaudio.com wrote in
news:1183364237.447988.245750@m36g2000hse.googlegroups.com:

>> Bestemt. Men du finder ikke ret mange W116'ere med 5-trins
>> gearkassen. Se lv i W126 blev den først udbredt da den blev standard.

> Hvornår skete det? Ved indførslen af 260 og 300 maskinerne i 86?

Bortset fra at det var i 1985, så ja.

info@duelundaudio.co~ (02-07-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 02-07-07 10:32

On 2 Jul., 10:47, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> i...@duelundaudio.com wrote innews:1183364237.447988.245750@m36g2000hse.googlegroups.com:
>
> >> Bestemt. Men du finder ikke ret mange W116'ere med 5-trins
> >> gearkassen. Se lv i W126 blev den først udbredt da den blev standard.
> > Hvornår skete det? Ved indførslen af 260 og 300 maskinerne i 86?
>
> Bortset fra at det var i 1985, så ja.

Var det ikke modelårgang 86?

For øvrigt er der meget vundet ved at vælge en 300 fremfor en 280? Jeg
er klar over den bedre rustbeskyttelse, men er 300 motoren et stort
skridt fremad?



Kent Oldhøj (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 02-07-07 12:04

info@duelundaudio.com wrote in
news:1183368696.317353.36790@o61g2000hsh.googlegroups.com:

>> Bortset fra at det var i 1985, så ja.
> Var det ikke modelårgang 86?

De blev leveret fra september 85. Det har sikkert været 86 modeller.

> For øvrigt er der meget vundet ved at vælge en 300 fremfor en 280?

Bestemt. 280'eren var en rigtig god motor. Men 300'eren passer bedre til S-
klassen. Bedre bundtræk, mere kultiveret. Og benzinforbruget er også
lavere.

Frederik C (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 02-07-07 12:09


"Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns996184FDD55B0kentoldhoj@oldhoj.dk...
> info@duelundaudio.com wrote in
> news:1183368696.317353.36790@o61g2000hsh.googlegroups.com:
>
>>> Bortset fra at det var i 1985, så ja.
>> Var det ikke modelårgang 86?
>
> De blev leveret fra september 85. Det har sikkert været 86 modeller.
>
>> For øvrigt er der meget vundet ved at vælge en 300 fremfor en 280?
>
> Bestemt. 280'eren var en rigtig god motor. Men 300'eren passer bedre til
> S-
> klassen. Bedre bundtræk, mere kultiveret. Og benzinforbruget er også
> lavere.

Kan bare godt lide udseendet på 280'eren. Samtidig har den jo også været i
W123'eren og ældre modeller.

Det gør mig jo lidt mere tryg, du ved, de dersens nymodens modeller er vist
mest til besvær... ;)




Frederik C (02-07-2007)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 02-07-07 12:17


"Frederik C" <info@duelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:4688f80c$1@news.dansketelecom.com...
>
> "Kent Oldhøj" <kent@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns996184FDD55B0kentoldhoj@oldhoj.dk...
>> info@duelundaudio.com wrote in
>> news:1183368696.317353.36790@o61g2000hsh.googlegroups.com:
>>
>>>> Bortset fra at det var i 1985, så ja.
>>> Var det ikke modelårgang 86?
>>
>> De blev leveret fra september 85. Det har sikkert været 86 modeller.
>>
>>> For øvrigt er der meget vundet ved at vælge en 300 fremfor en 280?
>>
>> Bestemt. 280'eren var en rigtig god motor. Men 300'eren passer bedre til
>> S-
>> klassen. Bedre bundtræk, mere kultiveret. Og benzinforbruget er også
>> lavere.
>
> Kan bare godt lide udseendet på 280'eren. Samtidig har den jo også været i
> W123'eren og ældre modeller.
>
> Det gør mig jo lidt mere tryg, du ved, de dersens nymodens modeller er
> vist mest til besvær... ;)
>
>
>

Endvidere er prisspringet (i hvert fald i DK) meget stort mellem 280eren og
300'eren.




info@duelundaudio.co~ (02-07-2007)
Kommentar
Fra : info@duelundaudio.co~


Dato : 02-07-07 19:54

On 2 Jul., 18:28, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:
> "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> skrev i en meddelelsenews:Xns99616E79F420Fkentoldhoj@oldhoj.dk...
>
> >>>> Nu fik jeg desværre ikke den store lottogevinst, men var den kommet
> >>>> havde første projekt været en 6,9 med en up to date automatkasse....
>
> >>> Er der nogen der passer OG kan klare de enorme kræfter? Mercedes mått
> >>> e jo netop skifte fra 300 SEL 6.3's 4-trins automat til den gamle
> >>> 3-trins fordi den ikke kunne holde.
> >> Specs hedder jo 286 hk 550 nm, der er jo nyere Mercedes motorer som
> >> yder væsentligt mere.
> > men aldrig om hverken 4 eller 5 trins i 6.9'ere.
>
> Bevis 1 -> 3 trins automatgear:www.mercefreaken.com/modellene/116/450sel69.htm
>
> Bevis 2 -> 3 trins automatgear:http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_450SEL_6.9#The_M-100_power...

Der var ikke tvivl om, at den kun blev lavet med 3 trins aut.

Min forhåbning var, at man kunne smide en nyere gearkasse i.

Mvh.

Frederik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste