Citroen HDI 110 vs. 138hk
Fra : Kristian Knudsen

Dato : 28-06-07 11:22

Hejsa.

Jeg går og lurer på ny bil og vil gerne have en stor størrelse.

Har d.d. Passat fra 2000, variant med ca. 145 hk og 350 nm. Det er en PD 115
som er chippet. Den trækker pænt

Jeg har flere i kikkerten men er faldet over specifikationerne på Citroen
Grand Picasso HDI.

Det forekommer mig mærkeligt at der stort set ikke er forskel på NM i de 2
versioner. 110´eren har 260 og 138´eren har 270. Jeg kan ikke gennemskue
hvorfor.
Der findes en version med automatgear i 138hk og den har 320 nm.

Er det en "alm" der er "chippet" eller er den alm.som faktisk har 320 og som
er neddroslet til 270. ?

Jeg har nu spurgt hos 3 forhandlere og de ved stort set ikke noget, så jeg
spørger jer... I ved så meget

Jeg kunne nok sagtens leve med en 110´er, da jeg ikke forventer at 17-1800
kg´s bil kommer til at være den store sprinter men vi har for vane at køre
på skiferie og med svigermor + en familie på 4 med fuld oppakning vil det
være dejligt med noget bundtræk

Er der nogen af jer, som i øvrigt kan fortælle godt som skidt om de motorer?

Min nuværende kører supergodt og gerne 16 km/l ved alm. kørsel

Kan I hjælpe mig?

Mvh.
Kristian

Fra : Anders Majland

Dato : 28-06-07 12:03

> [...]
>
> Det forekommer mig mærkeligt at der stort set ikke er forskel på NM i de 2
> versioner. 110´eren har 260 og 138´eren har 270.

Der er noget med at banker du pedalen i bund hæves turbotrykket en kortere
periode (kan ikke huske hvad citroen kalder det i reklamen

> [...]
> på skiferie og med svigermor + en familie på 4 med fuld oppakning vil det

Prøv den med det 6-trins automatgear - nu har jeg ikke kørt den med fuldt
læs, men det virker meget harmonisk

> Er der nogen af jer, som i øvrigt kan fortælle godt som skidt om de
> motorer?
> Min nuværende kører supergodt og gerne 16 km/l ved alm. kørsel

1,6 hdi'er fåes i mange modeller fra både peugeot og citroen. Den er tilmed
temmelig økonomisk og det mest økonomiske valg til en grand picasso (og
bedst med det 6trins automatgear)

Man siger at det kan tage et stykke tid at tilkøre en ny diesel inden man
får den gode økonomi - men vi ligger efter 6000km omkring 16-17km/l med den
i en C5 med 5trins manuelt gear. Et vennepar med en 5dørs (der ifølge normen
er lidt mere økonomisk) ligger lidt højere efter ~50000km.

Tag en 1,6hdi med triptronic - jeg var tæt på men vi har reelt ikke brug for
plads til mere end 4 i det daglige så vi valgte at "nøjes" med en C5 hvor
der dog er plads til en 5'te sammen med de to autostole.... Basisprisen på
en g.picasso lokker, men inden man har klimaanlæg (og evt automatgearet)
stiger prisen jo noget ...

/A

Fra : Marco

Dato : 28-06-07 12:06

"Kristian Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
motorer?

> Min nuværende kører supergodt og gerne 16 km/l ved alm. kørsel

Hej

Jeg TROR - at en Citroën med 138 HK HDI har 320 NM - ganske som Peugeot'erne
har det - men ok - jeg er ikke ekspert på det område - det virker bare ret
mystisk hvis det andet skulle være tilfældet.

Til gengæld har jeg erfaring med 1,6 HDI - nemlig i min 407. Jeg havde
tidligere en 307 Airvan 2,0 HDI (som ikke brændte) og jeg var meget tilfreds
med motoren og gearingen i den. Perfekt til motorvejskørsel og et pragtfuldt
bundtræk.

Da mit kørselsbehov ændrede sig, og da jeg gerne ville have en personbil (og
bagsæder) faldt valget på den smukke (synes jeg) 407 sedan - men
prisforskellen mellem 1,6 og 2,0 var for stor i forhold til hvad man får
ekstra syntes jeg. Det har vist sig at jeg har ret - en 1,6 HDI er en
fantastisk dejlig motor - godt nok bundtræk og dejlig lydsvag - og i tilgift
en pæn økonomi 18 Km/l og den har endda endnu kun kørt 7.000 km - det kan
blive bedre - det blev det i 2,0 efter cirka 25.000 km.

Så - jeg kan varmt anbefale en 1,6 HDI uden betænkeligheder.

Jeg vil da gerne tilføje at hvis merprisen for en 2,0 er rimelig i
forbindelse med Citroën'en - så ville jeg da vælge den store motor - det vil
man vel altid - men pris, behov og ønsker skal jo også stå i forhold til
hinanden.

Held og lykke med bilen fra en gammel Citroënist og nu meget tilfreds
Peugeot ejer

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 28-06-07 14:24

Hej.

Tak til jer begge.

Dejligt at I er begejstrede.

Jeg havde dog netop hørt at dieselforbruget var lidt vel højt og ikke helt
kunne overholde de opgivede km/l

Jeg er stemt for at betale omkring 400-425.000 hvilket betyder jeg kan købe
HDI´en i 138 hk udgave, VTS model og EP6-gearet (ikke aut.) med
panoramapakke, altså med glastag mv.

Aut. er noget dyrere og langt dårligere økonomi (opgivet) dog har den 320
NM.

Jeg skal dog lige have undersøgt det med de 270/320 NM.

Mvh.
Kristian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-06-07 14:42

>Jeg havde dog netop hørt at dieselforbruget var lidt vel højt og ikke helt
>kunne overholde de opgivede km/l

Lige præcis 1,6HDi er af nyere aftapning og lever helt op til
forventningerne.

Køb du roligt den motor. Vi venter selv på vores "Løve" med 1,6 HDi og
jeg er vildt begestret allerede.. trækkraften, gangkulturen... og
forbruget.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : claus b. p.

Dato : 28-06-07 15:29

"Kristian Knudsen" <knuden@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> NM.
>
> Jeg skal dog lige have undersøgt det med de 270/320 NM.

Det er nogle sjove prioriteringer du har. Hvilken forskel tror du det gør om
den har 270 eller 320NM?
Og så bekymrer du dig over om brænstoføkonomien skulle være lidt mere eller
mindre, - i en bil der har en afskrivning på 4-5000kr om måneden. 10%
ændring i forbruget vil svare til 100-150kr. om måneden, hvis du kører
meget. Ikke at det ikke kan mærkes, men det er ikke mere end en let
speederfod kan kompensere for det.

/Claus

Fra : Kristian Knudsen

Dato : 28-06-07 16:22

> Det er nogle sjove prioriteringer du har. Hvilken forskel tror du det gør
> om den har 270 eller 320NM?

Ja, kald dem bare sjove, men jeg kan fortælle dig at jeg synes bestemt at
jeg kan mærke forskel på forskellen i NM når du ligger med 3 voksne, 2 børn
og fuld skioppakning...
Jeg synes samtidig at opleve at det overskud bilen har, giver mig bedre
mulighed for at køre sikkert og samtidig gør det mere økonomisk at kunne
undgå at køre med speederen i bund for meget..

> [...]
> 10% ændring i forbruget vil svare til 100-150kr. om måneden, hvis du kører
> meget. Ikke at det ikke kan mærkes, men det er ikke mere end en let

Du har ret, men betyder det at du ikke vurderer alle aspekter i dine køb?

Mvh.
Kristian

Fra : Kent

Dato : 28-06-07 16:33

> [...]
> mulighed for at køre sikkert og samtidig gør det mere økonomisk at kunne
> undgå at køre med speederen i bund for meget..

<klip>

Ved heller ikke lige hvad Claus tænker på, for 50 Nm ekstra bør
du absolut kunne mærke meget tydeligt - anset hvor sjove dine
prioriteringer så er .

Kent.

Fra : Marco

Dato : 28-06-07 18:32

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved heller ikke lige hvad Claus tænker på, for 50 Nm ekstra bør
> du absolut kunne mærke meget tydeligt - anset hvor sjove dine

Selvfølgelig kan man mærke forskel på momentet i en 1,6 HDI og en 2,0 HDI -
og du har ganske ret, Kristian - med det ekstra overskud kan man på sin vis
føle det ekstra overskud som ekstra sikkerhed (men desværre også at det for
nemt går FOR hurtigt (det lærer man dog))........

.......... og som jeg var inde på - hvis prisforskellen ikke er for stor i
forhold til det ekstra man får - så vælger man den store - er der
uforholdsmæssig stor prisforskel (som i 407's tilfælde) kan man sagtens leve
med den 'lille' - for gangkultur, bundtræk og økonomi er rgtig godt.

Jeg tvivler ærlig talt på at der til normale priser findes en bedre
dieselmotor - spørg da bare dem der har erfaring med den (mig bl.a.).

..............og fordi man ønsker større motor og flere kræfter - derfor kan
man da godt kikke på forbrug også - det ER sjovere at kunne spare lidt ved
hver optankning for os 'normale' mennesker - kører man med V8 eller V12
benzin er det til gengæld nok lidt underordnet

Fra : KASO

Dato : 28-06-07 20:26

> Jeg tvivler ærlig talt på at der til normale priser findes en bedre
> dieselmotor - spørg da bare dem der har erfaring med den (mig bl.a.).

Hmm - jeg prøvede 1.6HDI'en i en Focus st.car. Jeg havde store
forventninger - men følte ærligt talt ikke, at der var det "skub" jeg
forventede. Samtidig sagde den en del mere end forventet....
Det kan være Fords implementering af motoren - men jeg var ærligt talt lidt
skuffet...

Samme dag prøvede jeg en Grand Scénic på knapt 1500kg med Renaults 1.5dCi
motor. Den gjorde det (mindst) lige så godt, sagde væsentligt mindre - og
kørte ubesværet 20km/l på landevejen (bilen var fuldstændigt ny - havde ikke
kørt 20km, så den var langt fra tilkørt).

1.6HDI roses generelt alle steder - så jeg undrer mig over min oplevelse....

(PS. Jeg endte med at købe en Grand Scénic - men med 1.9dCi - det er jo
altid sjovt med lidt ekstra kræfter )

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-07 20:29

KASO skriver:

> [...]
> forventede. Samtidig sagde den en del mere end forventet....
> Det kan være Fords implementering af motoren - men jeg var ærligt talt lidt

Sådan en havde jeg at køre i i 3 mdr......
Men det har jeg vidst udtalt mig nok om!

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 28-06-07 20:33

> KASO skriver:

> Sådan en havde jeg at køre i i 3 mdr......
> Men det har jeg vidst udtalt mig nok om!

Det har jeg vist overset/fortrængt - men jeg fornemmer, at du heller ikke
var imponeret?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-07 20:37

KASO skriver:

> Det har jeg vist overset/fortrængt - men jeg fornemmer, at du heller ikke
> var imponeret?

Ingen træk og larm var det der karakteriserede motoren.
Udstyrsniveauet var ultralavt, en knagende kobling (kendt Focus fejl) og
et multifunktionsdisplay der var lige så præcist som vinden blæser.

Alt sammen i direkte sammenligning med min Golf der på papiret har en
svagere motor og er i standardudrustning.

Fra : KASO

Dato : 28-06-07 20:57

> [...]
>
> Alt sammen i direkte sammenligning med min Golf der på papiret har en
> svagere motor og er i standardudrustning.

OK - jeg hæftede mig også ved nogle meget upræcise samlinger i kabinen,
vindstøj - og de tidligere nævnte "egenskaber". Jeg har iøvrigt også prøvet
en S-max med Fords egen 1.8TDCI - den var dog langt mere ukultiveret - og
uden træk under ca. 1700rpm. Jeg er vant til at min egen trækker fra
tomgang - noget der var helt udelukket her trods flere kræfter (på papiret)
og lavere egenvægt. Jeg skulle generelt køre 1 gear lavere (og nej - det er
ikke fordi min egen er lavere gearet).

Måske skal Ford bare holde sig fra at montere dieselmotorer - uanset
herkomst?.....

(Til gengæld kørte den fremragende.....)

Fra : tom jensen

Dato : 28-06-07 23:39

.
> [...]
>
> Alt sammen i direkte sammenligning med min Golf der på papiret har en
> svagere motor og er i standardudrustning.

hej
og du sammenligner en focus c-max på gule plader med din golf på hvide
plader.
flot klaus

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Hans

Dato : 29-06-07 05:05

> hej
> og du sammenligner en focus c-max på gule plader med din golf på hvide
> plader.
> flot klaus
>
> mvh tom

Man kan vel fint sammenligne motor?

--
Hans Mouridsen
Peugeot 207 HDi

Fra : tom jensen

Dato : 29-06-07 10:09

"Hans" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan vel fint sammenligne motor?
>

> --
> Hans Mouridsen
> Peugeot 207 HDi

hej
det må han gerne vis han skriver det var i en focus c-max han havde og køre
i den gang .

der er forskel på en focus og en focus c-max og selvom det er samme motor ,
kan der jo være forskel på bilens vægt , anden gearkasse .
mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-07 05:07

tom jensen skriver:

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
> .

> hej
> og du sammenligner en focus c-max på gule plader med din golf på hvide
> plader.

Ja.

Du mener at motorkraften i en c-max på hvide plader er anderledes ?

Eller MFA'en ?

Eller koblingsfejlen ?

> flot klaus
>
> mvh tom

Prøv igen.

Fra : tom jensen

Dato : 29-06-07 10:05

> tom jensen skriver:

> Ja.
>
> Du mener at motorkraften i en c-max på hvide plader er anderledes ?
>
> Eller MFA'en ?
>
> Eller koblingsfejlen ?

> Prøv igen.
>
> Klaus

hej
har du prøvet en focus med den motor , hvis nej så skriv da for fremtiden at
det var en focus c-max du havde og køre i .

det er da 2 vidt forskellige modeller ,det må du da kunne se .

og du har jo også så gerne ville sammenligne udstyr med den focus c-max og
din golf .

og hvis der skulle sammenlignes må det da også være med en focus og ikke en
c-max model på gule plader den skulle holdes op imod.

der er da stor forskel på en focus og en focus c-max , ik

mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-07 14:30

tom jensen skriver:

> har du prøvet en focus med den motor , hvis nej så skriv da for fremtiden at
> det var en focus c-max du havde og køre i .

Har du kørt begge biler ?

Forskellen mellem en focus og en c-max er minimal ud fra det jeg har
prøvet.

> det er da 2 vidt forskellige modeller ,det må du da kunne se .

Ikke så forskellige som Golf og Touran

> og du har jo også så gerne ville sammenligne udstyr med den focus c-max og
> din golf .

Klart, de sælges i samme segment.

> og hvis der skulle sammenlignes må det da også være med en focus og ikke en
> c-max model på gule plader den skulle holdes op imod.

Fordi ?

> der er da stor forskel på en focus og en focus c-max , ik

Nej.

Fra : KASO

Dato : 30-06-07 08:55

"tom jensen" <t-j@adslhome.dkged> skrev i en meddelelse

> [...]
> c-max model på gule plader den skulle holdes op imod.
>
> der er da stor forskel på en focus og en focus c-max , ik

Jeg var prøvede en Focus st.car og en C-max lige efter hinanden (dog var den
ene benzin - den anden diesel) - og forskellene er hurtigt overset.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-06-07 20:41

>1.6HDI roses generelt alle steder - så jeg undrer mig over min oplevelse....

Den gør sig åbenbart anderledes i en fransk bil..

For i 207'eren er den dejlig tyst, trækker jævnt helt nedefra, minimal
turbotøven og nemt 20 på literen.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Hans

Dato : 28-06-07 21:11

> Den gør sig åbenbart anderledes i en fransk bil..
>
> For i 207'eren er den dejlig tyst, trækker jævnt helt nedefra, minimal
> turbotøven og nemt 20 på literen.

Det er også min erfaring :)

Jeg har lige haft fornøjelsen, af en ny Skoda Octavia II 1.9 TDi 105 HK
i et par dage. Det var en generel god oplevelse - også motormæssigt.

TDI'en støjer dog en del og motorgangen føles hård - her er en HDI
noget anderledes. HDI'en har en meget mere blød motorgang, og den
støjer mindre (Octativa vs 207).

Mht turbotøven, så syntes begge motorere tøver lige lidt. TDI'en
trækker mere voldsomt, når den først kommer i gang - men ikke ret
længe? Det er ligesom trækkraften pludselig hører op, som ramt af lynet.

Octavia'en økomåler viste knap 5l/100km ved 95 km/t - meget pænt taget
bilens størrelse i betragtning. Hvad vejer en Octavia II egenligt?

Hvis det var en duel, så vil min bedømmelse være meget tæt på 50/50.

--
Hans Mouridsen
Peugeot 207 HDi

Fra : Hr. Jensen

Dato : 29-06-07 05:57

On Thu, 28 Jun 2007 21:25:58 +0200 "KASO" <a@b.dk> sent the following
smoke signals:

>PS. Jeg endte med at købe en Grand Scénic...

Er det rigtigt? Det har du vist aldrig nævnt... *G*

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : KASO

Dato : 30-06-07 09:05

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> On Thu, 28 Jun 2007 21:25:58 +0200 "KASO" <a@b.dk> sent the following
> smoke signals:

> Er det rigtigt? Det har du vist aldrig nævnt... *G*

Ahh - du forsøger at være morsom igen......

Hvornår prøver du med at bidrage konstruktivt - eller er det for svært?

Som du kan læse andetsteds, har vi sådan set flere biler - af forskellig
fabrikater......

Fra : Anders Majland

Dato : 29-06-07 09:18

> [...]
> panoramapakke, altså med glastag mv.
>
> Aut. er noget dyrere og langt dårligere økonomi (opgivet) dog har den 320

Gør dog dig selv den tjeneste at prøve den lille 1,6'er med 6trins
automatgearet - det er den mest økonomiske på papiret...

Og så må du lige find de største i omgangkredsen at stoppe ind på
pasaagersæderne så du får den læsset til maks (vil nok se underligt ud hvis
du fyldte den med cementfliser ...)

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 28-06-07 16:33

Kristian Knudsen wrote:

> Kan I hjælpe mig?

Valg af motor kan jeg ikke komme ind på... men har haft fornøjelsen af
at være passager i en C4 Grand Picasso (det var en 1.8 benziner...) i en
uges tid, og selvom der på papiret er masser af plads, også når man
kigger i den, så bliver det hurtigt lidt anstrengende for
bagsædepassagerne (hvis store børn eller alm voksne). Hvad designerne
havde røget ved jeg ikke, men jeg fik aldrig indstillet et bagsæde sådan
at det støttede ordentligt... bagenden fik man fint plantet i sædet,
knæene havde også masser af plads til forsædet, men gulvet er for højt
til at undersiden af låret overhovedet kunne hvile på sædet... det gør
det noget anstrengende i længden at sidde på bagsædet. De bagerste sæder
er ikke til voksne hvis der sidder nogen på 2. sæderække, og bagage er
der ikke meget plads til når først 3. sæderække er 'foldet' ud.

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 29-06-07 09:15

> De bagerste sæder er ikke til voksne hvis der sidder nogen på 2.
> sæderække, og bagage er der ikke meget plads til når først 3. sæderække er
> 'foldet' ud.

Som jeg vist har skevet før om mit valg mellem den og en c5

I en C5 er der god plads til 4 voksne, mulighed for en 5'te
I en Grand C4 er der god plads til 2 voksne og 3 ikke for store på bagsædet
sammen med bagage - 3'række tager næsten alt bagagepladsnen men der er
alligevel meget mere tilbage end i andre biler i den størrelse/prisklasse.
Er det ikke et par hundrede liter der er med alle sæder i brug.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-06-07 16:00

Anders Majland wrote:

> [...]
> alligevel meget mere tilbage end i andre biler i den størrelse/prisklasse.
> Er det ikke et par hundrede liter der er med alle sæder i brug.

Hvor meget der er tilbage når alle sæder er i brug ved jeg ikke i
decideret liter mål, men det er meget meget lidt, nærmest uanvendeligt
til mere end en paraply.

Det er også fint nok at der er masser af plads til prisen osv, men hvis
man har forventninger om at den sluger bare 4 voksne uden problemer, så
bliver man IMO skuffet (jo, så skal man nok lægge de 3 midterste sæder
ned og så må de 2 voksne sidde på 3. række og så flyde benene fremad
istedet). Egentlig lidt af en designbøf de har lavet, da med lidt
anderledes sædeudformning/gulvudformning så kunne der nemt sidde 2
voksne og sikkert også 3 voksne på 2. række uden at det ville være
ubehageligt.

Thomas