Momentnøgle 290 NM ?
Fra : Frank

Dato : 27-06-07 09:21

Jeg skal bruge en momentnøgle for at spænde møtrikker på hjulakslerne på min
campingvogn med 290 NM.

Er det muligt at låne/leje momentnøglen i Storkøbenhavns området ?

Jeg bor nær Ishøj og har ledt efter et "gør det selv" værksted, men kan ikke
finde noget i nærheden.

V.h. Frank

Fra : Kim S

Dato : 27-06-07 09:22

"Frank" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er det muligt at låne/leje momentnøglen i Storkøbenhavns området ?
>
> Jeg bor nær Ishøj og har ledt efter et "gør det selv" værksted, men kan

Der ligger et ved Sjællandsbroen i Kbh S.

Mvh, Kim

Fra : Mikkel Lund

Dato : 27-06-07 09:29

Frank skrev:
> [...]
>
> Er det muligt at låne/leje momentnøglen i Storkøbenhavns området ?
>
> Jeg bor nær Ishøj og har ledt efter et "gør det selv" værksted, men kan ikke

Hej Frank

Jeg har en bekendt det er lastbilmekaniker, når de spænder hjul bolte
osv. bruger de bare en stor nøgle og spænder hårdt. Så det er ikke super
nødvendig at spænde den præcist. Men hvis du er nervøs for ikke at
spænde den nok kan du købe en momentnøgle i harald nyborg til under
200kr, så har du en ide om hvor meget du har spændt.

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : N/A

Dato : 27-06-07 11:23

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-06-07 11:23

"Møller" <eamz@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Spænde nok: det er normalt det der er problemet, de bliver spændt alt for
> hårdt, så fælg deformeres, og ikke kan løsnes af menigmand på en
> rasteplads ude i bjergene.
> Lastbilfælge deformeres nok ikke så let, der er mange bolte, og pladen er
> tyk.

Det er ikke hjulboltene der skal spændes.
Hvis han gør som du skriver, så risikerer han at lejerne ødelægges meget
hurtigt.

> Så jeg synes, at Frank blot skal køre forbi et værksted eller dækfirma og
> få det gjort.
> Eller som Kim skriver: Bådhavnsgade: http://www.gordetselv.dk/
>
> Der er selvfølgelig klamphuggere der kun har trykluftspændere, men dem
> sorterer man (jeg) fra som seriøse, min dækmand bruger momentøgle.

Jeg håber det er en skrivefejl og der skulle stå: Useriøse.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : alexbo

Dato : 27-06-07 10:48

"Frank" skrev

> Jeg skal bruge en momentnøgle for at spænde møtrikker på hjulakslerne på
> min
> campingvogn med 290 NM.

Det er 29 kgm, eller 2900 kgcm, så du vejer dig selv, og forlænger din
topnøgle med et rør til målet passer, stiller dig på nøglen, så rammer du
mere nøjagtigt end en tilfældig momentnøgle.

Du kan også forlænge nøglen til en meter, stille dig på en vægt og hive 29
kg.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 27-06-07 11:28

Fra : alexbo

Dato : 27-06-07 11:28

"Møller" skrev

> Men din metode har jeg brugt mange gange, du glemte lige, at stangen skal
> være vandret for at det er nøjagtigt, tyngdekraften kan ikke lige bøjes:

Lidt bøjes må den kunne, den virker hele vejen rundt om jorden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-06-07 12:11

> "Møller" skrev

> Lidt bøjes må den kunne, den virker hele vejen rundt om jorden.

Den virker lodret, ind mod jordens massemidtpunkt.

Hørt på vægten: 'Pokkers, så kraftig tyngdekraften er i dag!'

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : N/A

Dato : 27-06-07 13:17

Fra : alexbo

Dato : 27-06-07 13:17

"Møller" skrev

> Har du tænkt over hvor meget længere der bliver omkring jorden hvis den
> var 15 cm tykkere i forhold til hvis du blev 15 cm tykkere?

Næh, men jeg bekymrer mig mere om det sidste end det første, selv om
resultatet er det samme.
Nu vil en forøgelse af omkredsen med en ½ m. også være tydeligere på mig end
på jorden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank

Dato : 27-06-07 14:51

Tak for svarerne. Super idé med "badevægten" - lige hvad jeg har brug for.

Og som en har skrevet, det er ikke hjulmøtrikkerne, men en møtrik på akslen
som holder bremsetromlen/hjullejre. Hvis den falder af mister jeg
bremsetromle og hjul ! ikke godt.

Jeg har lige lavet bremser og genbrugt de to møtrikker og nu læser jeg i
Haynes (campingvogns manual) at møtrikkerne absolut ikke må genbruges - så
jeg har fået kolde føder - så det er en ommer mht. møtrikkerne.

Jeg har spændt med en "harald nyborg ting" momentnøgle som kun går til 210
NM, og så givet den lidt ekstra, men nu skal det gøres rigtig. Så idéen med
vægten er finfin. Det anbefales at man spænder med en nedadgående
bevægelse, men det må jo så betyde at min vægt skal mindskes med 29 kg. - og
ja vandret vægtstang.

Tak igen, Frank.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-06-07 15:06

"Frank" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> akslen
> som holder bremsetromlen/hjullejre. Hvis den falder af mister jeg

Faktisk vil jeg sige: Meget skidt

> Jeg har lige lavet bremser og genbrugt de to møtrikker og nu læser jeg i
> Haynes (campingvogns manual) at møtrikkerne absolut ikke må genbruges - så
> jeg har fået kolde føder - så det er en ommer mht. møtrikkerne.

Det er normalt at der er noget nylon-låseværk i de møtrikker.
Da dette ikke låser korrekt ved genmontering må de møtrikker ikke monteres
igen.

> [...]
> vægten er finfin. Det anbefales at man spænder med en nedadgående
> bevægelse, men det må jo så betyde at min vægt skal mindskes med 29 kg. -

Det er korrekt.

> Tak igen, Frank.

Værsgo

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Frank

Dato : 27-06-07 15:22

> Det er normalt at der er noget nylon-låseværk i de møtrikker.
> Da dette ikke låser korrekt ved genmontering må de møtrikker ikke monteres
> igen.

Hej Uffe. Nej i møtrikken er der ikke noget nylon - rent jern hele vejen
igennem.(og heller ingen låsesplit igennem akslen).
Da jeg genbrugte møtrikken gav jeg lidt "lock tide" på gevindet, men jeg
har alligevel fået kolde føder.

v.h. Frank

Fra : Frank

Dato : 27-06-07 15:17

Haynes taler om at en ny møtrik er let oval og at det mister møtrikken når
den har været spændt. Derfor ny møtrik hver gang.

De skriver iøvrigt (hvis jeg forstår det rigtigt) at man kommer lidt
mineralsk fedt på gevindet! (inden møtrikken skrues på - eller efter ????)
De skriver:

1. "When the new nut is fitted, a small amount of mineral grease should be
applied to the stub axle threads.

2. Angående spænding med de 290 NM ......

3. "Any surplus mineral grease must now be removed"

4. osv osv.

Hvad siger I til det - gevindet smurt med fedt - bliver møtrikken på plads
??

v.h. Frank.

Fra : alexbo

Dato : 27-06-07 15:31

"Frank" skrev i

> Haynes taler om at en ny møtrik er let oval og at det mister møtrikken når
> den har været spændt. Derfor ny møtrik hver gang.

Ovaliteten kan du gendanne i en skruestik, eller et godt slag med en stor
hammer, læg møtrikken på siden, og slå hårdt oven på den.
så er den let oval.
For øvrigt falder en centermøtrik der er spændt med ~25-30 kg. ikke af.
I modsætning til et konisk leje hvor man kun spænder til, spænder du
møtrikken fast, selve trækket i gevindet forhindrer den i at falde af.
Om du smører gevindet eller ej betyder ikke så meget, men det kan forhindre
den frie ende i at anløbe.

Hvis du bliver mere og mere bekymret, kan du bore et hul i den frie ende og
sætte et søm igennem, så kan møtrikken ikke skrue sig ud.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 27-06-07 15:48

> Haynes taler om at en ny møtrik er let oval og at det mister møtrikken når
> den har været spændt. Derfor ny møtrik hver gang.
,,,
> Hvad siger I til det - gevindet smurt med fedt - bliver møtrikken på
> plads

Jeg smører alle bolte på mc'ern og har da ikke tabt noget fornyligt efter at
jeg fik en momentnøgle .... (Glemmer lige dengang jeg knækkede den bagerste
bremsekaliber fordi den ene bolt der holdt ankeret gik løs - eller det tror
jeg var årsagen....)

Hvis ikke møtrikken går let kan man ikke regne med momentet - og når det nu
er en oval special møtrik skal den nok blive der når den spændes med korrekt
moment ...

Fra : Frank

Dato : 27-06-07 19:17

Jeg følger bogens instrukser, smører gevindet og spænder med nye møtrikker
til momentet efter "badevægten".

Vi kører årligt omkring 10.000 km med campingvognen i sydeuropa med en del
bjergkørsel, så der skal ikke megen fantasi til at forestille sig hvad der
kan ske hvis vi mister et hjul på en bjergvej.

Så som ekstra sikkerhed giver jeg den en låsesplit i den frie gevindende -
der er ca 10 mm frit gevind.

Tak for jeres input, Frank.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 27-06-07 17:00

On 27 Jun., 16:21, "Frank" <frankhanTAKE-THIS-A...@mail.dk> wrote:

> [...]
> igennem.(og heller ingen låsesplit igennem akslen).
> Da jeg genbrugte møtrikken gav jeg lidt "lock tide" på gevindet, men jeg

Man bruger ikke nylonlås på dette sted, da det vil smelte til hvis
hjulbremsen overopheder. Slet ikke godt. Møtrikken har nogle (3)
deformationer på den udvendige kant, som får møtrikken til at gå
stramt og derved være selvlåsende. Alko siger at møtrikken kun må
bruges 1 gang. Locktite duer heller ikke, da det ikke kan klare varme.

MVH Leo