|
| Erfaringer med Mazda 626 LX Stationcar fra~ Fra : Ukendt |
Dato : 25-06-07 17:11 |
|
Hej,
Endnu et "erfarings-indlæg" fra min side
Håber der er nogen der kan bidrage med gode som dårlige sider/erfaringer med
Mazda 626LX, 2,0 st.car fra 1994. (med servo)
Også økonomi i forhold til benzinforbrug?
I dag har jeg Berlingoen, som jeg har søgt erfaringer på tidligere, med hjem
til en prøvekørsel , og den er godt nok rummelig, men til gengæld ikke
særlig kvik
Mazdaen er jo i sagens natur en helt anden bil, og her ku' det være rart at
høre et par kommentarer på den, inden den store beslutning om "ny" bil skal
tages.
Venlig hilsen
Per
| |
Kåre (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Kåre |
Dato : 25-06-07 20:07 |
|
"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i en meddelelse
news:467fe92b$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Endnu et "erfarings-indlæg" fra min side
> Håber der er nogen der kan bidrage med gode som dårlige sider/erfaringer
> med Mazda 626LX, 2,0 st.car fra 1994. (med servo)
> Også økonomi i forhold til benzinforbrug?
Jeg vil give min triste historie...
Den er fortalt her i gruppen flere gange, så her kommer den korte:
Mazda 626 2,0 GLXi (GE) , 1992, kørt ca. 210.000, 5 dørs (ikke stc).
Købt tidligt forår 2006.
Pris: 31.000,-
Den så fin ud. Undervognsbehandlet og service overholdt (godt nok uden
stempler...)
Kendte fejl på købstidspunkt:
- Sprinkler motor sad fast (fik et dunk og så har densåmænd kørt lige
siden).
- Fører dørs lås sad fast (pga. fjernbetjening = bliver aldrig brugt) WD40
klarede den sag.
- begyndende rust i samtlige skærme, men ikke mere end at jeg vurderede det
kunne udbedres billigt. Og når nu resten af bilen var stort set perfekt, så
gik det nok.
- Førersæde slidt hul
Inden den første måned måtte jeg skifte:
- Vandpumpe
- Komplet motor
- Kobling
- Tandrem
Inden et halvt år, yderligere:
- Generator
- Støddæmpere bag
Til syn efter et lille års tid:
- Samtlige kobber bremserør (dyrt...). Og mekanikeren kunne fortælle at der
var mere hvor det kom fra, da han fik pillet tanken ned, og fik syn for
sagen. Tilsyneladende var den rustbeskyttelse som sælger reklamerede med,
smurt oven på rusten. Genialt...Men flot så det ud. HUSK at skrabe i
rustbeskyttelsen og tjek bremserør os.
- Højre styrekugle/bærearm
- Bremser bag (calipre kørte trægt, men kunne smøres gode igen, ind til
videre)..
- Rust omkring tank.
De sidste måneder:
- Komplet bremser foran, incl calipre (dyrt...)
- Servopumpe hyler og skriger nu. Det er vist også dyrt...
- Mere rust ved påfyldningsrør (nyt rør)
Herudover så knirker gearstangen og er lidt strid i forhold til de Toyotaer
jeg ellers har og har haft, som har langt bedre gearskifte. Mazda har
desuden en træls tendens til at ryste i gearstangen.
Alt i alt har jeg brugt ca. 40.000,- på bilen på godt eet år.
Og jeg har desværre ikke nogen speciel fornemmelse for at det er ved at være
slut...
Dertil skal så siges at den jo kører fremragende, og er god stor til to
voksne og tre børn.
Interiørmæssigt synes jeg også den er rimelig moderne i forhold til alderen.
Har set mange meget nyere biler som ser langt mere triste ud.
Og det skal siges at jeg har hørt langt flere gode historier end negative.
Jeg har nok bare været uheldig. Men se dig for så du ikke prøver det samme!
mvh
Kåre
Kåre
| |
Jesper Kristensen (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Kristensen |
Dato : 25-06-07 23:15 |
|
> Mazda 626 2,0 GLXi (GE) , 1992, kørt ca. 210.000, 5 dørs (ikke stc).
> Købt tidligt forår 2006.
> Pris: 31.000,-
Mig bekendt findes GE'eren ikke som stationcar, så den Per har kig på er nok
en GD'er i stedet.
Har i øvrigt selv en GE'er - 1,8 GLXi, 1993, 4 dørs.
Købt forår 2005 for kr. 37000.
Til den pris var den nysynet, og forhandlernen udbedrede alle åbenlyse fejl
og udskiftede kølerrør der sprang læk 10 min efter jeg havde afhentet
bilen...!
Den havde på købstidspunktet ingen åbenlyse fejl og overraskende nok ingen
rust i skærmkanter.
Den har nu kørt 335000 km og den samlede mekanikerregning for de sidste 2 år
/ 50000 km lyder på knap 30000 kr inkl. 2 serviceeftersyn og en
undervognsbehandling. Følgende er på denne tid skiftet:
- Støddæmpere bag
- Komplet udstødning, excl. katalysator
- Venstre bærearm
- Tandstang (fejlede ikke noget, men en tumpet mekaniker påstod at en var
defekt - det viste sig at være bærearmen i stedet)
- Vandpumpe + tandrem
- Bremsecalipere, skiver og klodser, både for og bag.
- Stabilisatorbøsninger
Mvh.
Jesper
| |
Kåre (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Kåre |
Dato : 26-06-07 05:59 |
|
> Har i øvrigt selv en GE'er - 1,8 GLXi, 1993, 4 dørs.
> Købt forår 2005 for kr. 37000.
>
> Til den pris var den nysynet, og forhandlernen udbedrede alle åbenlyse
> fejl og udskiftede kølerrør der sprang læk 10 min efter jeg havde afhentet
> bilen...!
>
> Den havde på købstidspunktet ingen åbenlyse fejl og overraskende nok ingen
> rust i skærmkanter.
>
> Den har nu kørt 335000 km og den samlede mekanikerregning for de sidste 2
> år / 50000 km lyder på knap 30000 kr inkl. 2 serviceeftersyn og en
> undervognsbehandling. Følgende er på denne tid skiftet:
>
> - Støddæmpere bag
> - Komplet udstødning, excl. katalysator
> - Venstre bærearm
> - Tandstang (fejlede ikke noget, men en tumpet mekaniker påstod at en var
> defekt - det viste sig at være bærearmen i stedet)
> - Vandpumpe + tandrem
> - Bremsecalipere, skiver og klodser, både for og bag.
> - Stabilisatorbøsninger
>
> Mvh.
> Jesper
Kan ikke rigtig læse imellem liierne om du er godt tilfreds eller skuffet
???
Umiddelbart synes jeg at 30.000 på 2 år er meget.
Samtidig med at vognen nok næppe er mere end 15.000 værdi i dag, så giver
det en afskrivning på 52.000 på to år.
Sammenlignet med at købe en næsten ny bil, hvor der ikke skal skrues i, så
er det nok nærmest sammenligneligt ???
Jeg har kun selv erfaring med gamle biler, så kender ikke helt til
afskrivning/forventede rep omkostninger på f.eks. en 3 år gammel bil der har
kørt 50.000 km.
mvh
Kåre
| |
Jesper Kristensen (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Jesper Kristensen |
Dato : 26-06-07 19:59 |
|
"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in message
news:46809c83$0$99262$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Kan ikke rigtig læse imellem liierne om du er godt tilfreds eller skuffet
> ???
Nej, jeg valgte vist at være objektiv
Jeg havde da håbet, at den ville være et billigere bekendtskab, men det kan
den nu nå at blive endnu. Jeg kan også høre på din historie, at det kunne
være meget værre, og det lyder som om du har fundet et rigtig uheldigt
eksemplar.
Når man køber en bil der som min havde kørt næsten 300.000 km er det vel
forventeligt, at der skal skiftes nogle sliddele med jævne mellemrum, så alt
i alt er jeg tilfreds - omend jeg håber på at de næste 2 år bliver
billigere.
> Umiddelbart synes jeg at 30.000 på 2 år er meget.
> Samtidig med at vognen nok næppe er mere end 15.000 værdi i dag, så giver
> det en afskrivning på 52.000 på to år.
Det er nok ikke helt ved siden af, men så kan bilens værdi heldigvis ikke
afskrives ret meget mere
> Sammenlignet med at købe en næsten ny bil, hvor der ikke skal skrues i, så
> er det nok nærmest sammenligneligt ???
Tja... hvis jeg regner totaløkonomien ud for de sidste to år, lander den
omkring 2,40 kr/km, alt inklusiv (afskrivning, forsikring, vægtafgift,
reparationer, benzin, etc.). Dette kommer nok tæt på en ny microbil a la Kia
Picanto eller Toyota Aygo, men så er pladsforholdende altså også noget
anderledes. Desuden synes jeg at min 14 år gamle Mazda er væsentlig mere
behagelig at køre i end disse småbiler, og kvaliteten af interiøret er også
højere.
> Jeg har kun selv erfaring med gamle biler, så kender ikke helt til
> afskrivning/forventede rep omkostninger på f.eks. en 3 år gammel bil der
> har kørt 50.000 km.
Hvis vi skal lave en hurtig sammenligning med en bil i samme størrelse som
626'eren, så koster den vel rundt regnet 300.000 kr fra ny. Jeg har ikke
pengene liggende under hovedpuden, så de skulle lånes. Nogle af de faste
årlige udgifter for sådan en bil i de første par år kunne derfor meget vel
se sådan ud:
Afskrivning: 30.000 kr/år
Renteudgifter på lån, efter skat: 15.000 kr/år
Serviceeftersyn: kr. 5000 kr/år
Efter to år er dette allerede en udgift på 100.000 kr, som skal sammenlignes
med de 52.000 kr, du udregnede for min aldrende bil. Så helt skidt tror jeg
ikke det er
Mvh,
Jesper
| |
Martin Bak (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 26-06-07 10:20 |
|
"Jesper Kristensen" <jbk(@)it.dk> skrev i en meddelelse
news:46803e4c$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>> Mazda 626 2,0 GLXi (GE) , 1992, kørt ca. 210.000, 5 dørs (ikke stc).
>> Købt tidligt forår 2006.
>> Pris: 31.000,-
>
> Mig bekendt findes GE'eren ikke som stationcar, så den Per har kig på er
> nok en GD'er i stedet.
>
>
Stationcar´en hedder GV. Jeg har selv en 2.0i GV fra ´92. Man skal rigtig
nok være efter den i forhold til rust, men bortset fra det har det været et
stort set problemfrit bekendtskab. Den er rigtig behagelig og kan flytte sig
nogenlunde rimeligt hurtigt, selv med tungt læs. Eneste "problem" bortset
fra rusten er, at de forreste skiver ret nemt bliver skæve. Jeg har skiftet
benzintank og -påfyldningsrør, køler (selvforskyldt, -det blev pludselig
meget koldt), generator og modstanden til blæseren. Vist ikke meget andet i
de 3-4 år jeg har haft den, udover udstødning og tandrem.
Martin
| |
Mr J.. (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Mr J.. |
Dato : 26-06-07 07:30 |
|
> De sidste måneder:
> - Servopumpe hyler og skriger nu. Det er vist også dyrt...
Nææh koster 100,- at skifte væsken, og så plejer de at blive stille igen
Mvh
Morten
| |
Kåre (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Kåre |
Dato : 25-06-07 20:09 |
|
"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i en meddelelse
news:467fe92b$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Endnu et "erfarings-indlæg" fra min side
> Håber der er nogen der kan bidrage med gode som dårlige sider/erfaringer
> med Mazda 626LX, 2,0 st.car fra 1994. (med servo)
> Også økonomi i forhold til benzinforbrug?
Hov, glemte økonomien:
Den er dyrere i vægtafgift end tilsvarende størrelse Toyota Carina.
Den kører ca. 12 km literen. Har kørt en længere strækning motorvej/landevej
med vognen fyldt. Der kørte den op mod 13.
mvh
Kåre
| |
Morten (25-06-2007)
| Kommentar Fra : Morten |
Dato : 25-06-07 20:17 |
|
> Endnu et "erfarings-indlæg" fra min side
> Håber der er nogen der kan bidrage med gode som dårlige sider/erfaringer
> med Mazda 626LX, 2,0 st.car fra 1994. (med servo)
> Også økonomi i forhold til benzinforbrug?
>
> I dag har jeg Berlingoen, som jeg har søgt erfaringer på tidligere, med
> hjem til en prøvekørsel , og den er godt nok rummelig, men til gengæld
> ikke særlig kvik
>
> Mazdaen er jo i sagens natur en helt anden bil, og her ku' det være rart
> at høre et par kommentarer på den, inden den store beslutning om "ny" bil
> skal tages.
>
> Venlig hilsen
>
> Per
Pas på med rust... Tror den er lidt værre end gennemsnittet til at
ruste. -og det kan være slemt, selv på en 94'er...
| |
TDN (25-06-2007)
| Kommentar Fra : TDN |
Dato : 25-06-07 20:54 |
|
"Per" <perPUNKTUMladingSNABELAemail.dk> skrev i en meddelelse
news:467fe92b$0$21926$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Endnu et "erfarings-indlæg" fra min side
> Håber der er nogen der kan bidrage med gode som dårlige sider/erfaringer
> med Mazda 626LX, 2,0 st.car fra 1994. (med servo)
> Også økonomi i forhold til benzinforbrug?
>
> I dag har jeg Berlingoen, som jeg har søgt erfaringer på tidligere, med
> hjem til en prøvekørsel , og den er godt nok rummelig, men til gengæld
> ikke særlig kvik
>
> Mazdaen er jo i sagens natur en helt anden bil, og her ku' det være rart
> at høre et par kommentarer på den, inden den store beslutning om "ny" bil
> skal tages.
>
> Venlig hilsen
>
> Per
>
Her er en brugttest fra FDM, du kan se hvad du skal være obs på:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/420FDD59-EE2E-45AA-B22F-26D3313437A8/0/058060.pdf
Jeg ville dog vælge en Carina E, som jeg selv har og er glad for:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/BC05E564-0902-4DD9-8D8A-06365808EB18/0/040042.pdf
Mvh
Thomas
| |
Anders Majland (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 26-06-07 07:06 |
|
> Håber der er nogen der kan bidrage med gode som dårlige sider/erfaringer
> med Mazda 626LX, 2,0 st.car fra 1994. (med servo)
> Også økonomi i forhold til benzinforbrug?
Havde en 2,2GLX 90're fra 2000 til 2004. Den havde gået 250.000km da vi
købte den og vi kørte så yderligere 100.000km i den. Lige da vi købte den
fik vi lavet skærme, 2 år senere paneler mm i undervognen og da vi havde
haft den i 4år lød dommen fra mekanikeren at han da godt kunne skifte det
rustne - men at det vil tage ham et par uger....
Derudover skiftede vi de hydraliske ventilløftere, og noget vacum slange
værk. Den fik en ny udstødning men katalysatoren kunne heldigvis flyttes
med. Mener også at vi fik skiftet de bagerste kalibre og inden vi købte den
havde den fornyligt fået ny generator og noget servopumpen til styret ....
Så imho er det farligste ved sådan rust, rust og rust ... Men kender en der
købte en 80'er 626'er og kunne blive ved med at hælde stumper i ...
Efter mazdaen har vi haft en fabia i 1,5år men den nu skiftet ud med en c5 -
vi manglede pladsen i 626'eren ...
| |
Ukendt (26-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-06-07 17:20 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:4680b155$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Håber der er nogen der kan bidrage med gode som dårlige sider/erfaringer
>> med Mazda 626LX, 2,0 st.car fra 1994. (med servo)
>> Også økonomi i forhold til benzinforbrug?
>
> Havde en 2,2GLX 90're fra 2000 til 2004. Den havde gået 250.000km da vi
> købte den og vi kørte så yderligere 100.000km i den. Lige da vi købte den
> fik vi lavet skærme, 2 år senere paneler mm i undervognen og da vi havde
> haft den i 4år lød dommen fra mekanikeren at han da godt kunne skifte det
> rustne - men at det vil tage ham et par uger....
>
> Derudover skiftede vi de hydraliske ventilløftere, og noget vacum slange
> værk. Den fik en ny udstødning men katalysatoren kunne heldigvis flyttes
> med. Mener også at vi fik skiftet de bagerste kalibre og inden vi købte
> den havde den fornyligt fået ny generator og noget servopumpen til styret
> ....
>
> Så imho er det farligste ved sådan rust, rust og rust ... Men kender en
> der købte en 80'er 626'er og kunne blive ved med at hælde stumper i ...
>
> Efter mazdaen har vi haft en fabia i 1,5år men den nu skiftet ud med en
> c5 - vi manglede pladsen i 626'eren ...
Hej
Rigtig mange tak for alle de gode inputs. Det er altid en fornøjelse at
bruge gruppens store viden.
Jeg sover en gang mere på det, og så beslutter jeg mig - sikkert- i morgen,
hvilken bil der "vinder"
Venlige hilsner,
Per
| |
Ukendt (27-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-06-07 17:38 |
|
Det blev en Berlingo....
Det måske lidt kedelige valg, men hold da op hvor er det en rummelig bil,
med ufattelig nem ud og indstigning - også til børnene
Tak for alle svar
Vh. Per
| |
|
|