Diesel i bjergene
Fra : Broegger

Dato : 24-06-07 20:22

hej

Nu nærmer ferien sig og min familie og jeg skal slæbes igennem Østrig af
vores Octavia 2,0 TDI.

Jeg har tidligere gjort turen i en benziner, og der er reglen jo at man
kører i samme gear op og ned ad bjergene. Det sparer lidt på bremserne.

I en diesel er motorbremsning jo nærmest ikke eksiterende hvis man er over
2. gear. Så jeg vil da gerne høre hvordan i andre med diesel behandler
bjergene. Bruger i bare bremsen, eller kører i ultra langsomt ned i 2.
gear?

Og bonus spørgsmålet: Kan man få en retarder til en Octavia?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 20:26

>I en diesel er motorbremsning jo nærmest ikke eksiterende hvis man er over
>2. gear.

Ej forstået?

Der er da masser af motorbremse i alle gear...

> Så jeg vil da gerne høre hvordan i andre med diesel behandler
>bjergene. Bruger i bare bremsen, eller kører i ultra langsomt ned i 2.
>gear?

Kør som du plejer - brug motoren.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Mogens

Dato : 24-06-07 20:29

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev i en meddelelse

> I en diesel er motorbremsning jo nærmest ikke eksiterende hvis man er over
> 2. gear.

Hvad? - dét er den godt nok i min diesel da. Så jeg kører
ikke anderledes i den end i en bil med benzinmotor...

Fra : Broegger

Dato : 24-06-07 21:47

"Mogens" <no@reply.nu> skrev newszfi.2881$ZA.1296@newsb.telia.net:

> "Broegger" <thomas@removethisbroeggerne.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad? - dét er den godt nok i min diesel da. Så jeg kører
> ikke anderledes i den end i en bil med benzinmotor...

Der skal ikke meget fald til på vejen før den løber på i fart i 3. gear.
Motorbremningen er nærmest ikke eksisterende. I forhold til benzin
selvfølgeligt.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-06-07 21:50

Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk> wrote in

> Der skal ikke meget fald til på vejen før den løber på i fart i 3. gear.
> Motorbremningen er nærmest ikke eksisterende. I forhold til benzin
> selvfølgeligt.

Hmmm, sådan er det ikke i min HDi i hvert fald. Den taber faktisk fart i 3.
gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen steder på
vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart. I 4. gear kan
den accelerere lidt.

Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

Fra : TheTransporter

Dato : 25-06-07 02:17

On 24 Jun 2007 20:49:58 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen steder på
>vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart. I 4. gear kan

Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)

Fra : Henrik B.

Dato : 25-06-07 07:36

"TheTransporter" <praetorian@t_n_f_s.dk> skrev i en meddelelse

> Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
> triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.

Ja netop.

Prøv igen at læse, hvad Henrik skriver...

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-07 16:37

TheTransporter <praetorian@t_n_f_s.dk> wrote in

> Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
> triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.

Jeg har aldrig haft behov for at bruge 5. gear, når den accelererer til
over 60km/t i 4. gear er der jo ingen grund til at slide bremserne ved at
sætte den i 5. ;)

Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

Fra : TheTransporter

Dato : 27-06-07 13:18

On 25 Jun 2007 15:37:26 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg har aldrig haft behov for at bruge 5. gear, når den accelererer til
>over 60km/t i 4. gear er der jo ingen grund til at slide bremserne ved at

Jeg rør slet ikke gearstangen. Så det med at den er i 5 gear er sq
noget DSG gearkassen selv vælger :)

---

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-07-07 11:31

TheTransporter skrev:
> Så har du dælme en sjov gearing. For den passat jeg bruger som taxa
> triller faktisk hurtigere og hurtigere ned af fredericia vej i 5 gear.

Det er da ikke så mærkeligt. I sammenligner jo kørsel i tre forskellige
gear.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : TheTransporter

Dato : 02-07-07 04:36

On Sun, 01 Jul 2007 12:30:35 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Det er da ikke så mærkeligt. I sammenligner jo kørsel i tre forskellige
>gear.

Har ikke videre lyst til at tvinge min taxa ned i 2-3 gear ved 50+
kilometer i timen :)

---

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-07 17:36

wrote:

> [...]
>gear ned af Fredericiavej i Vejle (fra motorvejssiden). Nogen steder på
>vejen kan den holde farten på 50 og ellers mister den fart. I 4. gear kan

Der er stor forskel på, hvor meget motorbremse der er. I firmaets
Zafira 1.9 CDTI (105 HK) er motorbremse stort set ikke eksisterende -
i hvert fald i forhold til Puntoen og Xsaraen.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-07 18:29

Ivan Madsen <> wrote in news:mjrv73dguk8bd9fugna2que4ha4ovmovg1@4ax.com:

> Der er stor forskel på, hvor meget motorbremse der er. I firmaets
> Zafira 1.9 CDTI (105 HK) er motorbremse stort set ikke eksisterende -
> i hvert fald i forhold til Puntoen og Xsaraen.

Er det mon forskellen i type af dieselmotor?

Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-07 19:37

On 25 Jun 2007 17:29:20 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>Er det mon forskellen i type af dieselmotor?

Aner det ikke - måske. Men....jeg forstår baggrunden for spørgsmålet
en del bedre efter at have siddet og bandet over at skulle bruge
bremserne på motorvejen i stedet for bare at slippe speederen og
stille og roligt komme ned i fart. Opel'en skal være ca. 2 gear lavere
for at motorbremse og da den har 6 er man typisk i et gear uden andet
end noget der føles som avanceret friløb Den er iøvrigt også
pissehysterisk med at skulle holdes i omdrejninger for ikke at "dø".
Når man kører den på dens egne præmisser er det en fin maskine - men
hvis man kommer fra noget andet er den bare "pain in the ass"
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-06-07 19:57

Ivan Madsen <> wrote in news:2i2083h9k7c01031rl8akef85eane8s1d9@4ax.com:

> [...]
> en del bedre efter at have siddet og bandet over at skulle bruge
> bremserne på motorvejen i stedet for bare at slippe speederen og

Nå det er derfor der er så mange der bremser nærmest konstant når man kører
i tæt trafik :)

Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-07 20:19

On 25 Jun 2007 18:57:08 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>Nå det er derfor der er så mange der bremser nærmest konstant når man kører
>i tæt trafik :)

Aner det ikke - men en kombination af ikke særlig meget motorbremse og
et antal biler med tomatgear giver nok en del røde lygter

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-07 16:08

Ivan Madsen <> wrote in news:p650839dt7j63a4buabrtp4ccse6i8c6ja@4ax.com:

> Aner det ikke - men en kombination af ikke særlig meget motorbremse og
> et antal biler med tomatgear giver nok en del røde lygter

Jeg har faktisk nogen gange undret mig over det når jeg har kørt på
motorvejen i tæt trafik, der er rigtig mange der bremser hvor jeg selv bare
slipper speederen og oplever at jeg bremser hurtigere end dem foran hvor
bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)

Overtag mit job: http://skybrud.dk/page203.aspx

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-07 18:45

> [...]
> bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)

Udover at de er mange der ikke forsøger at gøre en dyd ud af at køre bil så
skal man jo også signalerer med bremselyset at man sætter hastigheden ned...
Når lastbiler bruger retarderen til at motorbremse så lyser bremselyset også

Men i kø trafik lægger jeg mig gerne ind bag en lastbil - det giver ofte en
mere glidende kørsel end det stop'n'go i banerne mod venstre ...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-06-07 21:37

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in

> Udover at de er mange der ikke forsøger at gøre en dyd ud af at køre
> bil så skal man jo også signalerer med bremselyset at man sætter
> hastigheden ned...

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvor kraftigt du bremser.

Færdselsloven §32:
Stk. 4. Kørende, der standser eller hurtigt nedsætter hastigheden, skal
give tegn, når det er påkrævet til vejledning for andre. Tegnet skal gives
ved brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller
tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.

> Når lastbiler bruger retarderen til at motorbremse
> så lyser bremselyset også ...

Hvilket nok er fordi bremseeffekten af det er så kraftig at det er
nødvendigt for at overholde §32.

Fra : ShutEye

Dato : 27-06-07 08:38

> [...]
> ved brug af stoplygte, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller
> tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes i vejret.

Haha ja den er sgu god!
Prøv at blokke bremserne på din cykel med den ene arm i vejret :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-06-07 12:13

"ShutEye" <no@no.no> wrote in news:f5t44o$g1v$1@news.datemas.de:

> Haha ja den er sgu god!
> Prøv at blokke bremserne på din cykel med den ene arm i vejret :)

Det bliver lidt svært for min cykel har kun håndbremser ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 01-07-07 11:36

Henrik Stidsen skrev:
> Hvilket nok er fordi bremseeffekten af det er så kraftig at det er
> nødvendigt for at overholde §32.

Den jeg kører i har ikke retarder, kun "almindelig" Volvo motorbremse.
Men den er sat til at kunne aktivere bremselyset hvis effekten kommer
over et vist niveau.

Under hvilke forhold det sker er noget Volvo har bestemt i elektronikken.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-07 19:34

On 26 Jun 2007 15:07:56 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)

Nogle sidder måske med foden på bremsen, simpelthen fordi somme tider,
så er det nu der skal stoppes (ganske fornuftigt når man kører så tæt,
som DE gør . Men sådan er vi så forskellige - den ene kan køre 100
kkm på et sæt skiver, så er de tærede, den anden skifter næsten ved
hvert service.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : KASO

Dato : 28-06-07 00:32

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det mon forskellen i type af dieselmotor?

Mon ikke det hænger sammen med gearingen?

Min kører svjh. 52-54km/t v. 1.000rpm i 6. gear - det giver ikke megen
motorbremsning....

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-07 05:23

On Thu, 28 Jun 2007 01:32:17 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:

>"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Mon ikke det hænger sammen med gearingen?
>
>Min kører svjh. 52-54km/t v. 1.000rpm i 6. gear - det giver ikke megen
>motorbremsning....

Puntoen går 48 v 1000 rpm i 5., så stor forskel burde der ikke være.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : KASO

Dato : 01-07-07 08:34

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Puntoen går 48 v 1000 rpm i 5., så stor forskel burde der ikke være.

Næh - det har du ret i. Jeg har så ikke noget umiddelbart bud på en
forklaring....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-07 08:45

On 26 Jun., 17:07, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:

> [...]
> bremselygterne lyser op. Måske jeg har for meget modstand i motor mv ? ;)

De skal sikkert bare slå fartpiloten fra og mange bruger ikke
koblingen eller fartpilotarmen til det.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-06-07 12:14

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in

> De skal sikkert bare slå fartpiloten fra og mange bruger ikke
> koblingen eller fartpilotarmen til det.

Mærkeligt at de så skal gøre det 8 gange indenfor 5km kørsel i
myldretiden... ;)

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-07 18:40

On Wed, 27 Jun 2007 00:44:37 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>De skal sikkert bare slå fartpiloten fra og mange bruger ikke
>koblingen eller fartpilotarmen til det.

Fartpilot og Køge Bugt om morgenen - det må du ikke engang sige for
sjov. Så skal den da bruges med +/- og gå utroligt langt ned -
Xsaraens kan kun og 4. og 5. gear.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-07 08:48

On 26 Jun., 20:33, Ivan Madsen <> wrote:

> Nogle sidder måske med foden på bremsen, simpelthen fordi somme tider,
> så er det nu der skal stoppes (ganske fornuftigt når man kører så tæt,
> som DE gør .

Det må være stressende at skulle ligge så tæt og presse de
forankørende at bare der sker en lille hastighedsnedsættelse bliver
man nødt til at bremse for en sikkerhedsskyld.

> Men sådan er vi så forskellige - den ene kan køre 100
> kkm på et sæt skiver, så er de tærede, den anden skifter næsten ved
> hvert service.

Ham som kører 100kkm skifter så også kalibre, ham med 30-50 kkm pr sæt
skiver skifter kun klodser og skiver

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-07 12:23

On 27 Jun., 13:14, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:

> Mærkeligt at de så skal gøre det 8 gange indenfor 5km kørsel i
> myldretiden... ;)

Nej for de slår den jo til lige så snart trafikken bevæger sig hurtigt
nok igen. Tro mig, jeg har selv fartpilot, men jeg bruger koblingen
til at slå den fra med.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-06-07 12:28

> Nej for de slår den jo til lige så snart trafikken bevæger sig hurtigt
> nok igen. Tro mig, jeg har selv fartpilot, men jeg bruger koblingen
> til at slå den fra med.

Det lyder som en dårlig vane for det er da dumt at slå den til når man med
stor sandsynlighed skal slå den fra igen efter højest få minutters kørsel.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-07 13:24

On 27 Jun., 13:28, Henrik Stidsen <henrikstid...@gmail.com> wrote:

> Det lyder som en dårlig vane for det er da dumt at slå den til når man med
> stor sandsynlighed skal slå den fra igen efter højest få minutters kørsel.

Selv få minutter med fartpiloten er nok for mig. Desuden kan man tit
bare nøjes med at ændre +/-