Erfaringer med brugt Alfa 156 2,0 TSpark
Fra : Tom

Dato : 24-06-07 20:10

Hej

Jeg går og overvejer at købe en brugt bil .... til omkring 80.000

eneste krav er at der skal være:
- air/klima
- køre godt/sportsligt
- min 130 hk
- må godt være lidt drengerøv
- plads til 2 barnestole og klapvogn bagi
- jeg er selv mekaniker og har lavet alle mine biler, incl motorskift... så
det er ingen hindring

Hvad siger i til en Alfa?? som ovennævnte??? eller skal jeg holde fingrene
væk??

hvad skal jeg kigge efter hvis jeg skal ud og kigge på en brugt??

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 24-06-07 20:42

"Tom" <Tom@tom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - plads til 2 barnestole og klapvogn bagi
> - jeg er selv mekaniker og har lavet alle mine biler, incl motorskift...

Er du også pladesmed?
For det får du brug for. Hvis bilen hører vejrudsigten bobler lakken 2
minutter efter og efter 5 minutter kan du se landevejen mellem dine fødder.
Eller ca. deromkring.

Michael

Fra : Tom

Dato : 24-06-07 21:04

Ok... overdrivelse fremmer forståelsen.

Og ja... rust kan jeg lave, men havde nu ikke tænkt det skulle være det
første jeg finder i min næste bil.

men så slemt kan det ikke være.

Jeg ved godt de har et problem med rust... men forventer heller ikke at de
ikke skal ruste, ligesom mine tidliger biler.
Dvs. jeg har kørt Audi de sidste år... men da vi er blevet selvstændige vil
vi ikke have 400-500.000 stående i bilen.
Men vil gerne være lidt godt/sjovt kørende alligevel

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-06-07 08:50

Tom wrote:
> [...]
> vi ikke have 400-500.000 stående i bilen.
> Men vil gerne være lidt godt/sjovt kørende alligevel

Audi S2 Avant?

--
vh
Torben Audi 80 2,3E Avant

Fra : Lars Holst

Dato : 24-06-07 21:12

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> said in

> [...]
> For det får du brug for. Hvis bilen hører vejrudsigten bobler lakken 2
> minutter efter og efter 5 minutter kan du se landevejen mellem dine

Sikke noget sludder.
De ruster ikke mere end tyske, japanske, tjekkiske, spanske, eller andre
landes biler.
Rygtet stammer fra Alfa's brug af russisk og kinesisk dybhavsstål fra de
tidlige 70'ere.
Rygtet hænger kun ved hos folk der er mindre oplyste.

--
Lars Holst

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-06-07 09:49

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Rygtet stammer fra Alfa's brug af russisk og kinesisk dybhavsstål fra de
> tidlige 70'ere.

Hvad er dybhavsstål?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Lars Holst

Dato : 25-06-07 11:22

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> said in news:467f8180$0$52112
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er dybhavsstål?

Affaldsstål fra sunkne skibe.

Købes billigt af bl.a. Rusland og Kina.

--
Lars Holst

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-06-07 19:38

> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> said in news:467f8180$0$52112
> $edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Affaldsstål fra sunkne skibe.
>

> Købes billigt af bl.a. Rusland og Kina.

Hvordan definerer du skibsstål for affaldsstål
Hvad gør det til affald?

Michael

Fra : Lars Holst

Dato : 25-06-07 20:51

> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan definerer du skibsstål for affaldsstål
> Hvad gør det til affald?
>
> Michael

At det har ligget på havets bund.

--
Lars Holst

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-06-07 21:31

> At det har ligget på havets bund.

Så syntes jeg at det er mærkeligt at stål fra ophuggede skibe er i så høj
kurs som de nu er. De må trods alt være temmelig påvirkede af års vandslid
og metaltræthed.
Stål fra ophuggede skibe, boreplatforme, off shore vindmølletårne,
undervandstanke, brokonstruktioner og whatever, købes i stor stil af
vestlige stålværker til omsmeltning og udstøbning af nyt stål.
Det undrer mig at du mener at russiske og kinesiske værker skulle have brugt
skrot i deres produktion, faktisk eksporterer ihvertfald Rusland meget store
mængder skrot til vesten.
Derudover råder både Kina og Rusland over store forekomster af jernmalm,
mangan, silicium, vanadin, niobium osv som er alfa-omega i stålproduktion.
Så hvorfor skulle de producere nyt stål fra skrot. Det er langt billigere at
grave det ud af en bjergside og så hyle det i ovnen.
I vesten baserer vi meget produktion på skrot og det skyldes for en stor
dels vedkommende at vi ingen, eller meget lidt, jernmalm har og skal
importere det fra.....jo da Rusland, derudover er det god tone i
miljø-debatten at genbruge, trods stort dioxinudladning ved skrotsmeltning.
Faktisk var det konkursramte stålværk i Danmark skrotbaseret, og det
leverede da stål i høj kvalitet, men med ret store omkostninger.

Så mon ikke at Alfa-romeo bare brugte alm. italiensk stål, men sparede
kraftigt på malingskvaliteten.
Det skulle undre mig meget hvis stålet er bedre nu, for autostål er
traditionelt blandt det billigste at producere.

Nu gik den lidt OT, undskyld for det.

Michael

Fra : Lars Holst

Dato : 25-06-07 22:55

> [...]
> Det skulle undre mig meget hvis stålet er bedre nu, for autostål er
> traditionelt blandt det billigste at producere.

Næ.

Ifølge flere af de bøger jeg har på hylden om emnet så er det dybhavsstål
og stål fra gamle russiske tanks der var årsagen til den ringe
modstandsdygtighed overfor rust.

Uanset dine fine kemiske anal-yser så tror jeg mere på det trykte ord i
det her tilfælde.

Men der er da ingen tvivl om at man idag har langt bedre teknologi til
omsmeltning af forurenet stål til et renere produkt end i gamle dage.
Det undrer mig bare at Mercedes og VW f.eks. stadig ruster så utrolig
meget.

Idéen med at genbruge stål er fin hvis affaldsprodukterne ikke er alt for
miljøbelastende og hvis slutproduktet er rent nok.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-07 05:17

Lars Holst skriver:

> Det undrer mig bare at Mercedes og VW f.eks. stadig ruster så utrolig
> meget.

TROLL !!

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-07 05:22

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> TROLL !!

(hint:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D6B42A85-44E1-4FE7-AEC9-62D262A171C9/0/1417.pdf)

Fra : TDN

Dato : 26-06-07 05:48

> [...]
> omsmeltning af forurenet stål til et renere produkt end i gamle dage.
> Det undrer mig bare at Mercedes og VW f.eks. stadig ruster så utrolig

Du aner da ikke hvad du taler om. VW og i det hele taget VAG er da
duksedrengene med især AUDI, Skoda og VW mht. rustbekyttelse. Efter
1997-1998 afhængig af model da VW gik over til at galvanisere, ser du ikke
rustne VW mere, du kan allerhøjest være heldig at finde en lille plet på en
bagklap hvor galvanisering er kogt op.

De ringeste nyere biler er Mercedes, Ford og Mazda der alle har erkendte
rustproblemer.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-07 15:04

TDN skriver:

> [...]
> rustne VW mere, du kan allerhøjest være heldig at finde en lille plet på en

Selvfølgelig. Lars kan endda dokumentere det.

Glem det, han troll'er bare.

Fra : Lars Holst

Dato : 26-06-07 17:00

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> TDN skriver:

> Selvfølgelig. Lars kan endda dokumentere det.
>
> Glem det, han troll'er bare.
>

> Klaus

Næ nej.

Måske du triller i din smadderkasse af en rustbunke.
Men jeg troller såmænd ikke.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-07 18:46

Lars Holst skriver:

> Men jeg troller såmænd ikke.

Okay, du kan ligefrem fremvise dokumentation ?

Fra : Lars Holst

Dato : 26-06-07 18:59

> Lars Holst skriver:

> Okay, du kan ligefrem fremvise dokumentation ?
>

> Klaus

Hvorfor skal jeg dokumentere at du triller i en smadderkasse?

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-06-07 19:07

Lars Holst skriver:

> Hvorfor skal jeg dokumentere at du triller i en smadderkasse?

Gaaab, nu troller du igen.
Dokumenter nu at en VW "ruster så utrolig meget".

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-07 16:33

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Gaaab, nu troller du igen.
> Dokumenter nu at en VW "ruster så utrolig meget".

Tænkte det nok, du troller bare.

Fra : Tom

Dato : 28-06-07 17:42

> "Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Tænkte det nok, du troller bare.

øhhh er det dig selv du svarer på?

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-07 20:12

Tom skriver:

> øhhh er det dig selv du svarer på?

Ja. TrollLarsHolst opgav jo.

Fra : Lars Holst

Dato : 28-06-07 21:07

> Tom skriver:

> Ja. TrollLarsHolst opgav jo.
>

> Klaus

Ja, jeg har opgivet dig.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-07 21:46

Lars Holst skriver:

> Ja, jeg har opgivet dig.

Ja, sådan går det jo altid, når jeg påpeger at du tager fejl.

Fra : Lars Holst

Dato : 28-06-07 22:48

> Lars Holst skriver:

> Ja, sådan går det jo altid, når jeg påpeger at du tager fejl.
>

> Klaus

Sådan går det sikkert altid for dig...........at andre opgiver dig.
Det trækker sikkert tråde tilbage tilbage til din opvækst.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-07 05:05

Lars Holst skriver:

> Sådan går det sikkert altid for dig...........at andre opgiver dig.
> Det trækker sikkert tråde tilbage tilbage til din opvækst.

Endnu en "Lars Holst".

Når han får fremsat et postulat uden hold i virkeligheden, ja så ryger
han direkte over i mudderkastningen. Fint med mig, det eneste du får ud
af det er et underlinere din troværdighed og flere og flere plonker dig.

Fra : Lars Holst

Dato : 29-06-07 11:04

> [...]
> han direkte over i mudderkastningen. Fint med mig, det eneste du får ud
> af det er et underlinere din troværdighed og flere og flere plonker dig.

hvad betyder "et underlinere"?

--
Lars Holst

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-06-07 12:10

Lars Holst skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> hvad betyder "et underlinere"?

Plejer man ikke at starte en sætning med stort begyndelsesbogstav?

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-07 15:25

> Plejer man ikke at starte en sætning med stort begyndelsesbogstav?
>
> Jesper

hehe, den ultimative klassiker.
Hvis man vil rette andres grammatik/stavefejl, så skal man f... sørge for
først at have styr på sin egen inden.

Altid et stort smil værd.
(Lars din gokkke!)

Fra : Lars Holst

Dato : 29-06-07 19:20

"Anden" <anden112...deterenhotmailkonto> said in

> [...]
> Hvis man vil rette andres grammatik/stavefejl, så skal man f... sørge
> for først at have styr på sin egen inden.

Hvor mange k'er er der i gok..?

Din første sætning i indlæget starter med "hehe"......med lille bogstav!

Din sidste sætning hænger heller ikke sammen, da der mangler noget efter
"inden"........tag et kursus hvis du vil finde ud af hvad det er der
mangler.

--
Lars Holst

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-07 16:41

> [...]
>
> Din sidste sætning hænger heller ikke sammen, da der mangler noget efter
> "inden"........tag et kursus hvis du vil finde ud af hvad det er der

hold da kæft du er en nar (det er yderst sjældent jeg skriver "fransk"...så
du er da vitterlig en kæmpe nar).
Nu er det jo, sjovt nok, ikke mig som retter andre, men dig - jeg er så
fløjtende ligeglad, hvad og hvordan jeg skriver - og ikke mindst hvordan
ANDRE skriver, så længe det er forståeligt.
Det burde du også pænt seriøst overveje.

I øvrigt: gokkkkkke.. som i en lille henvisende joke til det du skrev. Men
okay, den var da også svær, specielt når man er så meget i forsvar som dig.

Btw... kender du de simple kommaregler, som vi alle lærte i 4-klasse? Igen,
hvis du vil rette, så får først styr på din egen grammatik - det er pinligt
blot at være tilskuer til dine dumheder.

Spassser

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-07 14:28

Troll'en Lars Holst skriver:

> hvad betyder "et underlinere"?

Gæt selv.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 29-06-07 15:11

> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> hvad betyder "et underlinere"?

Leder vi efter det laveste lavmål nu?

Fra : Jesper Juul

Dato : 29-06-07 18:31

Michael Kirkegaard skrev:
> "Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Leder vi efter det laveste lavmål nu?

Det gør Lars Holst altid, så det er der ikke noget nyt i.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-07 18:38

Michael Kirkegaard skriver:

> Leder vi efter det laveste lavmål nu?

Nej, det er bare Lars Holst.

Når han ikke kan argumentere for sine fejlagtige udtalelser, ja så
forsøger han at trække opmærksomheden væk fra det vrøvl han har skrevet
og begynder gerne på mudderkastning.

På usenet'sk hedder det at "lave en Lars Holst".

Fra : Lars Holst

Dato : 29-06-07 19:26

> [...]
> og begynder gerne på mudderkastning.
>
> På usenet'sk hedder det at "lave en Lars Holst".

Nej det gør ikke.

Det hedder det måske i din bevidsthed.

Og jeg står ved hvad jeg har skrevet.

Jeg har ikke fejlpostuleret noget her.

Det er et problem for dig at folk, inklusive jeg selv, bliver trætte af
dine infantile udgydelser og simpelthen stopper debatten p.g.a. din
karakterafvigende adfærd.

Det er også et problem at du tolker på andres indlæg og vender dem til at
have en anden betydning end meningen var. Din citatteknik er uetisk fordi
du klipper efter forgodtbefindende så det kommer til at være i
overensstemmelse med hvad du står for af tåbeligheder.

Det er sådan set derfor at jeg så ofte foranlediges til, med rette, at
kalde dig en spade.

Hvad du så efterfølgende synes om mig kunne ikke rage mig mindre.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-06-07 19:45

Lars Holst skriver:

> Nej det gør ikke.

Jo det gør.

> Og jeg står ved hvad jeg har skrevet.

"Det undrer mig bare at Mercedes og VW f.eks. stadig ruster så utrolig
meget."

Kan du dokumentere det ?

Set i lyset af denne, må du da have en smule tvivl i dit sind:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D6B42A85-44E1-4FE7-AEC9-62D262A171C9/0/1417.pdf

> Jeg har ikke fejlpostuleret noget her.

Jo, netop VW ruster ikke "så utroligt meget".

> Det er et problem for dig at folk, inklusive jeg selv, bliver trætte af
> dine infantile udgydelser og simpelthen stopper debatten p.g.a. din
> karakterafvigende adfærd.

Nej, det er kun dig der gør.

> [...]
> du klipper efter forgodtbefindende så det kommer til at være i
> overensstemmelse med hvad du står for af tåbeligheder.

Ja, citatteknik er tydeligvis ikke noget du mesterer, så måske det er
derfor at du bliver tabt sådan i mange tråde....

> Det er sådan set derfor at jeg så ofte foranlediges til, med rette, at
> kalde dig en spade.

Ja, kaste med mudder, det kan du.... hvorfor tror du at det hedder at
lave en Lars Holst......

> Hvad du så efterfølgende synes om mig kunne ikke rage mig mindre.

Tjah, endnu engang beviser du hvad du er, en mudderkaster - ikke andet.
Det sjove er at det ikke kun er mig der ser det - også mange andre og
det er _dig_ der selv underminerer din troværdighed og ikke mig.

Fra : Tom

Dato : 29-06-07 20:27

> [...]

> Det sjove er at det ikke kun er mig der ser det - også mange andre og
> det er _dig_ der selv underminerer din troværdighed og ikke mig.

Jeg er ikke helt uenig

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 30-06-07 13:39

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke helt uenig

For nogle år siden entrede en skribent gruppen på samme måde med
brask og bram. Alle var med hans øjne nogle fjolser, der intet vidste,
og blev majet ned. Efter nogen tid måtte skribenten imidlertid indse,
at han var fejl på den - og skiftede stil. Det blev efterfølgende til nogle
gode år, hvor han nu er stoppet (Jan W)

Jeg synes, tiden er inde for dig nu Lars H, fordi jeg er træt af at læse alt
det pis hele tiden - og du kan stadig nå at "redde" den. Jeg gider ikke
bruge noget killfilter

Fra : TDN

Dato : 30-06-07 13:48

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> alt
> det pis hele tiden - og du kan stadig nå at "redde" den. Jeg gider ikke

Enig......

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 30-06-07 22:12

> [...]

> alt
> det pis hele tiden - og du kan stadig nå at "redde" den. Jeg gider ikke

Jeg er sikker på, Lars har gjort alt i bedste mening.
Håber ikke han fortryder sine indlæg, blot for
at undgå, nogle vil anvende et filter, eller
ændrer stil for at behage øvrigheden.

Keep up the good Work.,o)

Fra : Tom

Dato : 30-06-07 22:56

"Egue" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er sikker på, Lars har gjort alt i bedste mening.
> Håber ikke han fortryder sine indlæg, blot for
> at undgå, nogle vil anvende et filter, eller

Olsen, hvad er du lige du mener er "good Work" ?

--
Tom

Fra : TDN

Dato : 01-07-07 08:04

> "Egue" <-> skrev i en meddelelse

> Olsen, hvad er du lige du mener er "good Work" ?
>
> --
> Tom

Om Lars påstår nye VW ruster eller Euge påstår Ford ikke gør, er vel på
samme niveau - begge løgne. Man kan jo bare håbe på der ikke er nogle der
tror på dem....

Mvh
Thomas

Fra : Brian

Dato : 01-07-07 10:16

Tom wrote:

> Olsen, hvad er du lige du mener er "good Work" ?

At han ikke mere er alene om at være provocateur

/Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-06-07 11:59

On 29 Jun., 12:04, Lars Holst <delfine...@yahoo.com> wrote:

> hvad betyder "et underlinere"?

Prøv med "at underminere".

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-07 22:41

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> For det får du brug for. Hvis bilen hører vejrudsigten bobler lakken 2
> minutter efter og efter 5 minutter kan du se landevejen mellem dine

Hvor har du været de sidste 10 - 15 år siden du kommer med den udtalelse...
LOL

--
/HB

Fra : Lars Holst

Dato : 24-06-07 21:07

"Tom" <Tom@tom.dk> said in

> [...]
> fingrene væk??
>
> hvad skal jeg kigge efter hvis jeg skal ud og kigge på en brugt??

Du skal sikre dig at serviceeftersyn er overholdt og at tandrem er
skiftet ved 80.000 km og ved 160.000km. i stedet for oprindeligt i
servicehæftet beskrevne.
Som regel er knastforstilleren tjekket/skiftet ved hver tandrems skift.
Er der diesellyd ved koldstart så fortvivl ikke. Det skal være særdeles
udpræget før dette problem behøver afhjælpning før næste tandremsskift.

Tjek også for om den er tør under tæpperne for og bag og tjek
reservedelsbrønd for mug.

Tjek dørhængsler.

Tjek bøsninger i hjulophæng. De skal altid holdes velsmurte. De har en
tendens til at slides hurtigere end på andre biler hvis de tørrer ud.

Tjek at alle belysningerne i knapperne og instrumenter er i orden.
Specielt i midterkonsol.

Tjek bundplade under maskinen. Folk der har kørt dem råddent smadrer dem.
De er udpræget sårbare for høje kantsten på denne model.
Tjek for stenslag i rude og på front.

Tjek alarmfunktionen og dril den lidt her.

Bilen må aldrig have været behandlet med Pava.
Det SKAL have været mercasol.

Undgå Selespeed modeller.

Køb modeller efter 1999. De er fri for børnesygdomme.

Læs evt. lidt i disse fora:

http://forum.alfa156.net/
http://www.alfasmeden.dk/
http://www.alfaklub.dk/
http://www.cuoresportivo.dk

Vælg dit værksted med omhu.
Bor du i KBH er Car Ceter på Amager et godt valg.

En uerfaren mekaniker kan virkelig lave ged i en Alfa og det er, oftere
end med andre biler, årsag til rygter om manglende pålidelighed.

Vær ikke ked af hvis det bliver 1.8'eren. Den er mere harmonisk i
maskinen og er endnu mere pålidelig end 2.0'eren.
Tidlige 1.8'ere har 144 HK og senere er en smule svagere. H.h.v. 140 og
136 HK.
Desuden er vægtfordelingen bedre. Den er knap så snudetung som de større
modeller.

Overvej Sportswagon. Den har mere plads i bagagerummet når man medtænker
pladsen over bæltestedet. Pladsen er i særdeleshed bedre i bagagerummet
på SW en på Sedan'en hvis man slår sæderne ned.
Personligt synes jeg at den er smukkere end sedan'en og i SW er
vægtfordelingen igen bedre end sedan.

--
Lars Holst