Røggastest
Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 24-06-07 18:25

Hej
Bilen er indkaldt til syn.
Mazda 626 DiTD fra 1999, 2,0 med 100HK
Denne fyr skal jo have foretaget den der røggastest.
Hvordan klargører man sådan en dieselbil til den bedste performance i
testen?
Bilen har kørt ligeved 280.000 km og den oser lidt ved belastning f.ex ved
hård acceleration efter længere tids langsom-kørsel, derudover oser den også
hvis der hænger en tung trailer bag på og den skal flytte sig lidt.

Er der noget vundet i at skifte olie+filter, luftfilter mv.?
Måske et additivt til dieselolien fra Uno-X/OK?

Michael

Fra : Henrik

Dato : 24-06-07 18:27

Luftfilter er altid en god ting at skifte.
Og naturligvis er olien osv ok.

Fra : Jan Vennike

Dato : 24-06-07 18:52

> [...]
>
> Er der noget vundet i at skifte olie+filter, luftfilter mv.?
> Måske et additivt til dieselolien fra Uno-X/OK?

Det er sørme da ikke sikkert den skal røggastestes.

Var i onsdags tilsyn med min 6 år/160 kkm gamle VW Lupo 1.4 TDi.

Da han havde rykket lidt i hjul og kigget på undervognen, fik jeg at vide at
den var ok - så spurgte jeg om ikke den skulle røggastestes - hvortil han
svarede (med lidt højere stemme)

"Den er OK".

5 minutter/469 kr - god timeløn

/Jan

Fra : Kent Nielsen

Dato : 24-06-07 19:27

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sørme da ikke sikkert den skal røggastestes.

Jo det "skal" den.

> [...]
> at den var ok - så spurgte jeg om ikke den skulle røggastestes - hvortil

Hvor var det ?

Kent Nielsen

Fra : Jan Vennike

Dato : 25-06-07 18:49

"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse

> "Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Kolding Bilsyn, Vonsilvej - http://koldingbilsyn.dk/ - og jo, jeg ved godt
den SKAL røggasttestes - det bemærkede jeg jo også over for synsmanden - og
så var det han talte med lidt større bogstaver.

Nåja - de bemærkede heller ikke min flotte stjerne i forruden.

Men hvad - det var det samme sidste gang jeg var til syn - samme sted, samme
standard.

/Jan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 20:25

>svarede (med lidt højere stemme)
>
>"Den er OK".

Nåh ja, men det kunne jo være du ikke havde hørt ham første gang

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-06-07 18:58

Michael Kirkegaard skriver:

> Hvordan klargører man sådan en dieselbil til den bedste performance i
> testen?

Evt nyt luftfilter og så en god lang køretur med "solidt pedaltryk".

> [...]
> hård acceleration efter længere tids langsom-kørsel, derudover oser den også
> hvis der hænger en tung trailer bag på og den skal flytte sig lidt.

Det smarte ved sådan en test er at den ikke belastes under målingen.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Brian

Dato : 24-06-07 19:52

Michael Kirkegaard wrote:

> Er der noget vundet i at skifte olie+filter, luftfilter mv.?
> Måske et additivt til dieselolien fra Uno-X/OK?

Nææ, ikke hvis den ellers er serviceret med olie + filter som den skal. Det
eneste du evt. kan gøre, er at køre en tur med lidt gas på - hvis du normalt
er af den type som aldrig river den over 3000 rpm. Så smider den det værste
"os" der ligger og rumsterer.

Derudover plejer de da også at være flinke til at give den et forsøg mere,
hvis den ligger for højt i første forsøg.

Du kan se på typegodkendelsen et sted i motorrummet, hvad røggastallet for
bilen maksimalt må være iflg. fabrikken. På så "gammel" en bil, skal den så
vidt jeg husker bare være under 3,0, ligemeget hvad typegodkendelsen ellers
siger.

/Brian

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 24-06-07 20:20

> [...]
> bilen maksimalt må være iflg. fabrikken. På så "gammel" en bil, skal den
> så vidt jeg husker bare være under 3,0, ligemeget hvad typegodkendelsen

Der står *GULP* "smoke level 1,00

Åh nej......hvad gør vi dog?!

Fra : Brian

Dato : 24-06-07 20:32

Michael Kirkegaard wrote:

> Der står *GULP* "smoke level 1,00
>
> Åh nej......hvad gør vi dog?!

Ikke noget, da den typegodkendelse først er gældende for biler fra 2003 (?)
og frem. Biler før 2003 (med turbo), skal bare ligge under 3,0 - så der er
lidt at give af på din Mazdarati

/Brian

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 24-06-07 20:39

> Ikke noget, da den typegodkendelse først er gældende for biler fra 2003
> (?) og frem. Biler før 2003 (med turbo), skal bare ligge under 3,0 - så
> der er lidt at give af på din Mazdarati

Ja.....puuuuuuuha....
Den har turbo, og jeg må se det i øjnene: Det er ikke en fin VAG TDI'er der
ligger nede i kælderen.

Tak for hjælpen, jeg lover at jeg slipper (røg)gassen lidt når jeg kører
fordi dit hus..

Fra : Brian

Dato : 24-06-07 20:44

Michael Kirkegaard wrote:

> Tak for hjælpen, jeg lover at jeg slipper (røg)gassen lidt når jeg
> kører fordi dit hus..

Der må være noget sarkasme der er fløjet over hovedet på mig, jeg troede det
var et oprigtigt spørgsmål ?

/Brian

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 24-06-07 20:48

> Der må være noget sarkasme der er fløjet over hovedet på mig, jeg troede
> det var et oprigtigt spørgsmål ?

Det var skam et oprigtigt spørgsmål, så absolut.
Skal synes inden 17 juli, tror jeg der stod i brevet.
Mht. at slippe gassen, vil alle der har prøvet at køre bagved en Mazda
diesel vide at der hørmer temmelig meget af bus.

Michael

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-06-07 21:27

>Den har turbo, og jeg må se det i øjnene: Det er ikke en fin VAG TDI'er der
>ligger nede i kælderen.

Det skal du kun være glad for.. der er ikke meget fint over dem
længere

Ønsk du dig hellere en CR diesel :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-06-07 06:24

> Det skal du kun være glad for.. der er ikke meget fint over dem
> længere
>
> Ønsk du dig hellere en CR diesel :)

CR diesel?

Fra : Rune S. Larsen

Dato : 25-06-07 10:19

Michael Kirkegaard skrev:
> "Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> CR diesel?

Common Rail diesel. VAG's pumpedyse (PD) diesel var en teknologisk
blindgyde. VAG er også skiftet til Common Rail - de kommer fra 2008.

Fra : Jan Vennike

Dato : 25-06-07 18:57

"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse

> Common Rail diesel. VAG's pumpedyse (PD) diesel var en teknologisk
> blindgyde. VAG er også skiftet til Common Rail - de kommer fra 2008.

På det tidspunkt, hvor VAG lavede PD'erne, kunne CR ikke lave det samme høje
tryk og dermed de samme hypper/gode økonomi - da jeg købte min Lupo 1.4 TDi
i 2001, kunne man i en P206 kun få en HDI med 90 hypper - fra en 2 liters
maskine og så uden Intercooler. Og den var afsindig dårlig rent
brændstofmæssigt. Min 1.4 yder 75 hk (uden boks ) og skulle rende
omkring 22.7 km/l - en 2.0 HDi den gang var vist svær at få over 19 km/l.

Det er først nu at CR er kommet helt op i tryk - og så er det jo logik for
VW at skifte - hvorfor bruge en teknologi, som man er den eneste der bruger
istf at dele med resten af bil verdenen og dermed få del i den fælles
udviklingspulje.

/Jan

Fra : Jan Vennike

Dato : 25-06-07 18:52

> Det skal du kun være glad for.. der er ikke meget fint over dem
> [...]

Så'en en rå PD lyder nu noget bedre end de der CR symaskiner - man kan jo
ikke høre de er der

Og nej, det var IKKE sarkasme - jeg kan lide en rå motorlyd og hader de der
symaskiner i benzin/diesel trim nu om dage - nææ, en Harley eller en gammel
V8'er med fri udblæsning, som lægger fra land - numf.

/Jan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-06-07 19:58

>Så'en en rå PD lyder nu noget bedre end de der CR symaskiner - man kan jo
>ikke høre de er der

Mener du det det seriøst?

>Og nej, det var IKKE sarkasme - jeg kan lide en rå motorlyd og hader de der
>symaskiner i benzin/diesel trim nu om dage - nææ, en Harley eller en gammel
>V8'er med fri udblæsning, som lægger fra land - numf.

Harley er ren larm.. fatter ikke de må køre rundt.

V8 lyder feeee

PD diesel lyder bare som det de er.. en traktor maskine. Jeg synes
seriøst den har en træls lyd og så er den højere end mine ører bryder
sig om.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 25-06-07 20:25

">
> Harley er ren larm.. fatter ikke de må køre rundt.

Ud af din ovenstående sætning kan jeg udlede at aldrig har kørt på en
Harley...
Se..En Harley kilder nemlig dine boller, så selv en kort køretur bliver ren
ydelse..! ;c)

> V8 lyder feeee
>
> PD diesel lyder bare som det de er.. en traktor maskine. Jeg synes
> seriøst den har en træls lyd og så er den højere end mine ører bryder
> sig om.

Jeg kan ikke, ud af hukommelsen, høre forskel på CR og PD, jeg ved bare at
Mazda DiTD er larmer som en gammel traktor

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-06-07 04:56

>Ud af din ovenstående sætning kan jeg udlede at aldrig har kørt på en
>Harley...

Korrekt.

>Se..En Harley kilder nemlig dine boller, så selv en kort køretur bliver ren
>ydelse..! ;c)

Hihi

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 25-06-07 20:26

> Mener du det det seriøst?

Jeps

En CR lyder af symaskine - en PD af motor.

> Harley er ren larm.. fatter ikke de må køre rundt.

Feeed

> V8 lyder feeee

Jeps - men ikke de der 7-8000 omdr/minut tingester som de nye BMW motorer -
de SKRIGER - nææh, en god gammel US V8 - rå tomgang - numf.

> PD diesel lyder bare som det de er.. en traktor maskine. Jeg synes
> seriøst den har en træls lyd og så er den højere end mine ører bryder
> sig om.

Så er du godt nok sippe sart anlagt - køw dig en ellert

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-06-07 04:57

>En CR lyder af symaskine - en PD af motor.

Hmm...

>Jeps - men ikke de der 7-8000 omdr/minut tingester som de nye BMW motorer -
>de SKRIGER - nææh, en god gammel US V8 - rå tomgang - numf.

Jep - de helt gamle fra en gammel Mustang.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 26-06-07 17:09

> Hmm...

Men sådan er smag og behag forskellig - heldigvis, for ellers ville
verdenen da godt nok være kedelig.

> Jep - de helt gamle fra en gammel Mustang.

I store træk hvilken som helst V8 fra 60 med rimelig fri udstødning - savle,
savle

/Jan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-06-07 17:15

>Men sådan er smag og behag forskellig - heldigvis, for ellers ville
>verdenen da godt nok være kedelig.

>I store træk hvilken som helst V8 fra 60 med rimelig fri udstødning - savle,
>savle

Enig.. det lyder bare hammerlækkert.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 26-06-07 18:52

> Enig.. det lyder bare hammerlækkert.
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk

Her er motoren til min havetraktor

http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=88192EB9-B79C-4377-8ADD-2743E1D136A9&p=0

/Jan

Fra : Jan Vennike

Dato : 26-06-07 18:54

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Her med bedre lyd:

http://www.nvbackflow.com/inprogress/V-8.mpg

Video fundet her: http://www.nvbackflow.com/inprogress/mpegs.htm

/Jan

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-06-07 19:08

>http://www.nvbackflow.com/inprogress/V-8.mpg

Hehehe den er da sød!!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 26-06-07 20:03

> Hehehe den er da sød!!
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> http://tuxx.dk

Og det bedste er, at den har den helt rigtige V8 "snublende" lyd i tomgang

/Jan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-06-07 20:40

Michael Kirkegaard wrote:

> Der står *GULP* "smoke level 1,00

> Åh nej......hvad gør vi dog?!

Min gav 1.00 ved sidste syn - men måtte forurene 3.0.

Og den er chippet en "smule" ... :)

--
Per, Esbjerg