/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
KN filter Fup eller Fakta???
Fra : Mazda DiTD


Dato : 23-06-07 07:58

Hej med jer.

Jeg overvejer at skifte det originale luftfilter ud med et KN filter. Ikke
sådan et af dem som kræver den store ombygning, bare sådan et jeg kan stoppe
ned i den originale indsugningskasse. Men da sådan et ikke er helt billigt,
var det jo interasant at vide om det virker??? Bilen som det skal monteres i
er en Mazda 6 1,8 stc. fra 2003. Det mest interasante er om jeg kan hente
noget økonomi ved at skifte til KN. Altså går fra knap 12 km/l til ja måske
13 Km/l. Eller er det bare salgs gejl??, det er selvfølgelig ikke et minus
hvis man kan hente lidt ekstra HK, men det er ikke det der er det alt
afgørende. Håber der er nogen af jer der ude der har prøvet filteret i
virkeligheden, og at i så vil give lidt ord med på vejen.

Mvh
Morten Dahl



 
 
Kim Voss Schrader (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 23-06-07 08:33

Hej!

Mazda DiTD wrote:
>
> Jeg overvejer at skifte det originale luftfilter ud med et KN filter. Ikke
> sådan et af dem som kræver den store ombygning, bare sådan et jeg kan stoppe
> ned i den originale indsugningskasse. Men da sådan et ikke er helt billigt,
> var det jo interasant at vide om det virker??? Bilen som det skal monteres i
> er en Mazda 6 1,8 stc. fra 2003. Det mest interasante er om jeg kan hente
> noget økonomi ved at skifte til KN. Altså går fra knap 12 km/l til ja måske
> 13 Km/l. Eller er det bare salgs gejl??,

Lortet sælges hos T-Hansen, hvad tror du selv?

Det eneste et KN-filter gør, er at give dig en lidt mere rå motorlyd*1. Og så
ser det lidt Brian-agtigt ud i motorrummet...


(*1 = Det giver samme effekt at bore et hul i udstødningen, dette er bare
billigere.)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Tonni Madsen (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Tonni Madsen


Dato : 23-06-07 10:09

> Lortet sælges hos T-Hansen, hvad tror du selv?
Jeg har nu aldrig set K/N hos Thansen... De føre Simota istedet... ved ikke
om der er nogen forskel, men ville bare lige pointere det....

> Det eneste et KN-filter gør, er at give dig en lidt mere rå motorlyd*1. Og
> så ser det lidt Brian-agtigt ud i motorrummet...
Det vil jeg så gi dig ret i...

> (*1 = Det giver samme effekt at bore et hul i udstødningen, dette er bare
> billigere.)
Det er jeg tilgengæld ikke enig med dig i, filteret giver en dubere mere
"diskret" lyd end en hullet udstødning, det syntes jeg lyder noget bedre...
Men alt kan naturligvis overdrives...

> Mvh, Kim Voss Schrader
Mvh Tonni Madsen



Niels Munk (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 23-06-07 10:19

"Tonni Madsen" <Tonnimadsen@privat.dk> wrote in message
news:467ce338$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

>> (*1 = Det giver samme effekt at bore et hul i udstødningen, dette er bare
>> billigere.)
> Det er jeg tilgengæld ikke enig med dig i, filteret giver en dubere mere
> "diskret" lyd end en hullet udstødning, det syntes jeg lyder noget
> bedre... Men alt kan naturligvis overdrives...

Yeps, og filteret larmer kun nævneværdigt ekstra når bilen sejtrækker,
hvorimod en hullet udstødning altid er irriterende at høre på, uanset
motorbelastning...

/Niels Munk



TDN (23-06-2007)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 23-06-07 10:48


"Mazda DiTD" <hvolgaarde1@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:467cc459$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer.
>
> Jeg overvejer at skifte det originale luftfilter ud med et KN filter. Ikke
> sådan et af dem som kræver den store ombygning, bare sådan et jeg kan
> stoppe ned i den originale indsugningskasse. Men da sådan et ikke er helt
> billigt, var det jo interasant at vide om det virker??? Bilen som det skal
> monteres i er en Mazda 6 1,8 stc. fra 2003. Det mest interasante er om jeg
> kan hente noget økonomi ved at skifte til KN. Altså går fra knap 12 km/l
> til ja måske 13 Km/l. Eller er det bare salgs gejl??, det er selvfølgelig
> ikke et minus hvis man kan hente lidt ekstra HK, men det er ikke det der
> er det alt afgørende. Håber der er nogen af jer der ude der har prøvet
> filteret i virkeligheden, og at i så vil give lidt ord med på vejen.
>
> Mvh
> Morten Dahl
>

På en Polo 6N 1.6, gav det foruden en "fræk" lyd en bedre speederrespons og
ved højere omdrejninger trak den klart bedre. Dette også sammenlignet med et
rent papirfilter. Jeg kunne ikke umiddelbart mærke større forskel i
brændstofforbruget, men da heller målte på det dengang kan jeg ikke være
sikker

På en Passat 1.8 20V fra 1997 kunne jeg ikke mærke nogen forskel på nogen
måder, så der var det penge ud af vinduet.

Mvh
Thomas



Martin Johansen [600~ (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 23-06-07 10:53


>afgørende. Håber der er nogen af jer der ude der har prøvet filteret i
>virkeligheden, og at i så vil give lidt ord med på vejen.

Hvis vi snakker ægte KN og ikke en billig kinakopi, så giver det som
regel en hel del på en turbobil, men meget lidt/intet på en sugebil.

På en SAAB med turbo og forhøjet tryk giver det helt vildt og bør
betragtes som en nødvendighed.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Tom (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 23-06-07 12:48


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:58rp73d4a2o8nv1vefp7uuhk9g5lfdceg8@4ax.com...
>
>>afgørende. Håber der er nogen af jer der ude der har prøvet filteret i
>>virkeligheden, og at i så vil give lidt ord med på vejen.
>
> Hvis vi snakker ægte KN og ikke en billig kinakopi, så giver det som
> regel en hel del på en turbobil, men meget lidt/intet på en sugebil.

Det gjorde det i hvert fald ikke på min sierra med turbo da jeg kørte med
KN.
Det gav heller ikke anden lyd pga turboen der sad imellem. Men der kom da
mere støv i motoren med KN så noget fik jeg da for pengene.

--
Tom



Martin Johansen [600~ (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 23-06-07 12:54


>Det gjorde det i hvert fald ikke på min sierra med turbo da jeg kørte med
>KN.

Jeg skrev også "som regel"

>Det gav heller ikke anden lyd pga turboen der sad imellem. Men der kom da
>mere støv i motoren med KN så noget fik jeg da for pengene.

Hvis det var et ægte KN burde der ikke komme mere støv hvis det er
olieret som man bør og skal.

På en SAAB 9000 med turbo giver det rigtig godt med sådan et filter.
Og den lyd når turboen rigtig suger luft... for satan det lyder godt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Tom (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 23-06-07 13:08


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:8c2q7396oep53pdcemqfo2i14ebvuudrk9@4ax.com...

> Hvis det var et ægte KN burde der ikke komme mere støv hvis det er
> olieret som man bør og skal.

Det var et ægte K&N med 100.000 miles levetid. Der var olie på som der
skulle være og hver gang man lige checkede med en finger i slangen efter
filteret, så kunne man dels mærke det fedtede olie og dels en masse fine
sandkorn. Når først sådanne sankorn er efter filteret, så er der nok kommet
en million gange flere ind i motoren.

--
Tom



Martin Johansen [600~ (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 23-06-07 13:24


>filteret, så kunne man dels mærke det fedtede olie og dels en masse fine
>sandkorn. Når først sådanne sankorn er efter filteret, så er der nok kommet
>en million gange flere ind i motoren.

Ja det lyder ikke godt... en kammerat jeg har med KN på hans turbo
oplever heldigvis ikke det,,,

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Henrik B. (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-06-07 13:52

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:58rp73d4a2o8nv1vefp7uuhk9g5lfdceg8@4ax.com...

> På en SAAB med turbo og forhøjet tryk giver det helt vildt og bør
> betragtes som en nødvendighed.

Iflg. BSR, så kan man lihge så godt køre med originalt luftfilter, og så
bare skifte lidt oftere...

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



BJ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-06-07 14:02


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:467e6907$0$97856$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

>> På en SAAB med turbo og forhøjet tryk giver det helt vildt og bør
>> betragtes som en nødvendighed.
>
> Iflg. BSR, så kan man lihge så godt køre med originalt luftfilter, og så
> bare skifte lidt oftere...

Hårtørreren burde også uden problemer kunne suge luft igennem og blæse det
videre ind i møllen.

Det er vel derfor man tvangsfodrer og slipper for et tab over venturien.

mvh
Bjørn J.



Henrik B. (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-06-07 15:10

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:467e6b44$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hårtørreren burde også uden problemer kunne suge luft igennem og blæse det
> videre ind i møllen.

Jep.

P.S. Jeg har jo fået det BSR-stads på min nye Ekvipage...

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



BJ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-06-07 15:19


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:467e7b2b$0$2102$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

KLIP

>> Hårtørreren burde også uden problemer kunne suge luft igennem og blæse
>> det videre ind i møllen.
>
> Jep.
>
> P.S. Jeg har jo fået det BSR-stads på min nye Ekvipage...

LOL .. jeg har prøvet at køre med og uden KN. Det lyder bedre med ..

mvh
Bjørn J.



Henrik B. (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-06-07 15:34

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:467e7d4a$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> P.S. Jeg har jo fået det BSR-stads på min nye Ekvipage...
>
> LOL .. jeg har prøvet at køre med og uden KN. Det lyder bedre med ..

Larm....

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Martin Johansen [600~ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-06-07 16:22


>Hårtørreren burde også uden problemer kunne suge luft igennem og blæse det
>videre ind i møllen.

Filteret fejler intet

Det er hele systemet der er restriktivt. Det ved Henrik også godt.

Det man skal gøre istedet for åbent filter er en anden åbning på selve
luftkassen hvis man gerne vil slippe for åbent filter. Det ved Henrik
_også_ godt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

BJ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-06-07 16:39


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:bu2t73l9rr7jt0hg5e45kvaeuisgv1869g@4ax.com...

KLIP

>>Hårtørreren burde også uden problemer kunne suge luft igennem og blæse det
>>videre ind i møllen.
>
> Filteret fejler intet
>
> Det er hele systemet der er restriktivt. Det ved Henrik også godt.
>
> Det man skal gøre istedet for åbent filter er en anden åbning på selve
> luftkassen hvis man gerne vil slippe for åbent filter. Det ved Henrik
> _også_ godt.

Hvis du skal åbne noget, er det med et komplet racerudstødningssystem inkl..
ditto katalysatorer fra turbo-flange(r) til bageste kofanger.

Det giver noget.

mvh
Bjørn J.



Martin Johansen [600~ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-06-07 19:50


>Hvis du skal åbne noget, er det med et komplet racerudstødningssystem inkl..
>ditto katalysatorer fra turbo-flange(r) til bageste kofanger.

I know.. men kat?? væk med det lort hvis man vil åbne for noget.

>Det giver noget.

Jep.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

BJ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-06-07 19:58


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:95ft7356daua43tg7tr7fibciveoqclc67@4ax.com...

KLIP

>>Hvis du skal åbne noget, er det med et komplet racerudstødningssystem
>>inkl..
>>ditto katalysatorer fra turbo-flange(r) til bageste kofanger.
>
> I know.. men kat?? væk med det lort hvis man vil åbne for noget.
>
>>Det giver noget.
>
> Jep.

Jeg tror ikke man umiddelbart kan fjerne kat´n helt på en moderne bil.

På min potte ville de 4 manglende lambda-sonder få hele potten til at flippe
ud og gå i sort.

mvh
Bjørn J.



Martin Johansen [600~ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-06-07 20:24


>Jeg tror ikke man umiddelbart kan fjerne kat´n helt på en moderne bil.

Kommer an på systemet.

>På min potte ville de 4 manglende lambda-sonder få hele potten til at flippe
>ud og gå i sort.

I dit tilfælde nej.

Men på en hvor kat og sonde er adskilt kan jeg ikke forestille mig
problemer.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Henrik B. (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 25-06-07 07:37

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:d4ht739d4eg3ipraesj7f7pr95r78hpc2c@4ax.com...

>>På min potte ville de 4 manglende lambda-sonder få hele potten til at
>>flippe
>>ud og gå i sort.
>
> I dit tilfælde nej.

Ej heller på Saab'er nyere end 1997...

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Martin Johansen [600~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 25-06-07 13:30


>Ej heller på Saab'er nyere end 1997...

Problem solved

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Martin Johansen [600~ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-06-07 16:20


>Iflg. BSR, så kan man lihge så godt køre med originalt luftfilter, og så
>bare skifte lidt oftere...

Måske det var derfor din 9k'er aldrig kom til, at gå godt nok?

Standard luftsystemet på en 9k'er er ret så restriktiv ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Henrik B. (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-06-07 19:38

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:ls2t73902m3oqks9logiaip5e0tb7sq1b7@4ax.com...

>>Iflg. BSR, så kan man lihge så godt køre med originalt luftfilter, og så
>>bare skifte lidt oftere...
>
> Måske det var derfor din 9k'er aldrig kom til, at gå godt nok?

Den gik skam gaaaanske fint. Luftfilterkassen havde så også ca. 10 stk.
s-krone store huller - ekstra.
Nu var BSR's udsagn så også ang. Aero'en.....ikke 9000'eren. Men jeg er helt
enig med Bjørn, udstødning betyder laaangt mere.

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Martin Johansen [600~ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-06-07 19:49


>Den gik skam gaaaanske fint. Luftfilterkassen havde så også ca. 10 stk.
>s-krone store huller - ekstra.

Se så var systemet jo heller ikke standard :)

Det giver lige det sidste med et åbent filter.

>Nu var BSR's udsagn så også ang. Aero'en.....ikke 9000'eren.

Ok det synes jeg ikke stod klart.

>Men jeg er helt
>enig med Bjørn, udstødning betyder laaangt mere.

Ja for satan.. sådan en 3" sætter skub i tingene :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Leo Jensen (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 23-06-07 12:35


"Mazda DiTD" <hvolgaarde1@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:467cc459$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej med jer.
>
> Jeg overvejer at skifte det originale luftfilter ud med et KN filter. Ikke
> sådan et af dem som kræver den store ombygning, bare sådan et jeg kan
> stoppe ned i den originale indsugningskasse. Men da sådan et ikke er helt
> billigt, var det jo interasant at vide om det virker??? Bilen som det skal
> monteres i er en Mazda 6 1,8 stc. fra 2003. Det mest interasante er om jeg
> kan hente noget økonomi ved at skifte til KN. Altså går fra knap 12 km/l
> til ja måske 13 Km/l. Eller er det bare salgs gejl??, det er selvfølgelig
> ikke et minus hvis man kan hente lidt ekstra HK, men det er ikke det der
> er det alt afgørende. Håber der er nogen af jer der ude der har prøvet
> filteret i virkeligheden, og at i så vil give lidt ord med på vejen.

Hvis bilen har problemer med 'at få vejret' vil det nok give mere
makseffekt. Så længe du kører økonomisk, dvs på de første måske 20-40% af
pedalens vandring vil det ikke betyde en pind hvis ikke det originale
indsugningssystem er helt umuligt. Lambdasonde og motorstyring sørger for at
blandingsforholdet er uændret, så hvis der komme rmere luft tilføres der
også mere benzin, og så letter du på speederen indtil der kommer nøjagtig
det samme ind i motoren som før (hvis du vil holde f.eks. 110 km/t)

Hvis man læser hvad du skriver, nemlig at du vil bruge den originale
luftfilterkasse og dermed en KN-udgave af et originalt filter kan jeg heller
ikke forestille mig at lyden ændres.
Min erfaring med det du vil her stammer fra en Pug 405 1.9, og jeg mærkede 0
forskel på hverken økonomi eller lyd.

MVH Leo



Nicolai Mølgaard-And~ (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai Mølgaard-And~


Dato : 23-06-07 13:19

Jeg havde tidligere en volvo 850 gle benzin 2,5 hvor jeg udskiftede det
dårlige papfilter i luftfilterkassen til en ægte KN filtere som skulle
renses en gang imellem, for derefter at blive olieret, og det virkede
bestemt.

I stedet for at få ca 9 km på literen i bykørsel kørte den nærmere 10 km på
literen ved samme kørsel, så jeg tror faktisk på KN som et godt alternativ
til et papfilter som svines til igen og igen, hvilket betyder direkte øget
benzinforbrug.

Omkring brugen af KN i en dieselbil har jeg ingen erfaring, men overvejer da
at få et monteret i vores nuværende volvo V70 D5.

Mvh.
Nicolai Mølgaard-Andersen
Tilst

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:467d0619$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "Mazda DiTD" <hvolgaarde1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:467cc459$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hej med jer.
>>
>> Jeg overvejer at skifte det originale luftfilter ud med et KN filter.
>> Ikke sådan et af dem som kræver den store ombygning, bare sådan et jeg
>> kan stoppe ned i den originale indsugningskasse. Men da sådan et ikke er
>> helt billigt, var det jo interasant at vide om det virker??? Bilen som
>> det skal monteres i er en Mazda 6 1,8 stc. fra 2003. Det mest interasante
>> er om jeg kan hente noget økonomi ved at skifte til KN. Altså går fra
>> knap 12 km/l til ja måske 13 Km/l. Eller er det bare salgs gejl??, det er
>> selvfølgelig ikke et minus hvis man kan hente lidt ekstra HK, men det er
>> ikke det der er det alt afgørende. Håber der er nogen af jer der ude der
>> har prøvet filteret i virkeligheden, og at i så vil give lidt ord med på
>> vejen.
>
> Hvis bilen har problemer med 'at få vejret' vil det nok give mere
> makseffekt. Så længe du kører økonomisk, dvs på de første måske 20-40% af
> pedalens vandring vil det ikke betyde en pind hvis ikke det originale
> indsugningssystem er helt umuligt. Lambdasonde og motorstyring sørger for
> at blandingsforholdet er uændret, så hvis der komme rmere luft tilføres
> der også mere benzin, og så letter du på speederen indtil der kommer
> nøjagtig det samme ind i motoren som før (hvis du vil holde f.eks. 110
> km/t)
>
> Hvis man læser hvad du skriver, nemlig at du vil bruge den originale
> luftfilterkasse og dermed en KN-udgave af et originalt filter kan jeg
> heller ikke forestille mig at lyden ændres.
> Min erfaring med det du vil her stammer fra en Pug 405 1.9, og jeg mærkede
> 0 forskel på hverken økonomi eller lyd.
>
> MVH Leo
>



Tom (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 23-06-07 13:25


"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:467d0f4b$0$48050$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg havde tidligere en volvo 850 gle benzin 2,5 hvor jeg udskiftede det
> dårlige papfilter i luftfilterkassen til en ægte KN filtere som skulle
> renses en gang imellem, for derefter at blive olieret, og det virkede
> bestemt.
>
> I stedet for at få ca 9 km på literen i bykørsel kørte den nærmere 10 km
> på literen ved samme kørsel, så jeg tror faktisk på KN som et godt
> alternativ til et papfilter som svines til igen og igen, hvilket betyder
> direkte øget benzinforbrug.

Jeg nægter kategorisk at tro at bilfabrikkerne skulle montere et filter i
biler som din, med det formål at begrænse vejrtrækningen og ligefrem øge
benzinforbruget med 10%. Så ringe er Volvo's konstruktører heller ikke

--
Tom



Per Henneberg Kriste~ (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 23-06-07 13:28

Mazda DiTD wrote:
> Hej med jer.
>
> Jeg overvejer at skifte det originale luftfilter ud med et KN filter.

De fleste der besvarer dit spørgsmål sammenligner et godt brugt papirfilter
med et "nyt" KN-filter. Ingen sammenligner - af gode grunde - et KN med et
nyt papirfilter ....

Go figure ...
--
Per, Esbjerg



Hans (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 23-06-07 14:20

Jeg var med til test af en Escort RS Turbo på rullefelt.

Motoren var ny renoveret og havde fået en størrer turbo.

Vi prøvede først med at måle HK med de orginale luftfilter og bagefter
blev der monteret et af de fine KN kit.

Men pengene var spildt, for KN filteret gav højst 2 HK mere og først efter
6000 rpm

Et nyt papfilter er lige så godt som KN efter min mening

Hans



Mazda DiTD (23-06-2007)
Kommentar
Fra : Mazda DiTD


Dato : 23-06-07 22:33

Tak for de mange svar. Jeg tror sku jeg spare pengene.


"Hans" <ask@meeeee.not> skrev i en meddelelse
news:467d1deb$0$99530$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg var med til test af en Escort RS Turbo på rullefelt.
>
> Motoren var ny renoveret og havde fået en størrer turbo.
>
> Vi prøvede først med at måle HK med de orginale luftfilter og bagefter
> blev der monteret et af de fine KN kit.
>
> Men pengene var spildt, for KN filteret gav højst 2 HK mere og først
> efter 6000 rpm
>
> Et nyt papfilter er lige så godt som KN efter min mening
>
> Hans
>



Rasmus Rydstrom (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Rasmus Rydstrom


Dato : 24-06-07 13:39

De der K&N eller S&P - filtre koster da ikke meget mere end 60 dkk,
hvad koster et papfilter?


Martin Johansen [600~ (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 24-06-07 16:22

On Sun, 24 Jun 2007 05:39:00 -0700, Rasmus Rydstrom <rwkes@telus.net>
wrote:

>De der K&N eller S&P - filtre koster da ikke meget mere end 60 dkk,
>hvad koster et papfilter?

KN koster som regel et sted mellem 400-1000,-.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Tom (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 24-06-07 17:14


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:e03t73ho86ll5qjh2npl93vfnmbgbte6kk@4ax.com...
> On Sun, 24 Jun 2007 05:39:00 -0700, Rasmus Rydstrom <rwkes@telus.net>
> wrote:
>
>>De der K&N eller S&P - filtre koster da ikke meget mere end 60 dkk,
>>hvad koster et papfilter?
>
> KN koster som regel et sted mellem 400-1000,-.

....og rensesættet kostede dengang jeg skulle købe et omkring 500 Kr....HOST
det godt nok nogle hamper priser når man ser på hvad det koster at rense til
en motocross cykel som benytter nøjagtig samme princip

--
Tom



Henrik B. (24-06-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-06-07 19:39

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:467e9840$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> KN koster som regel et sted mellem 400-1000,-.
>
> ...og rensesættet kostede dengang jeg skulle købe et omkring 500
> Kr....HOST det godt nok nogle hamper priser når man ser på hvad det koster
> at rense til en motocross cykel som benytter nøjagtig samme princip

Det rensesæt jeg købte sammen med et tidligere filter, lå omkring en
100-las...

--
--------------------------------
Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk



Anders Majland (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 25-06-07 12:30

>>> KN koster som regel et sted mellem 400-1000,-.
>>
>> ...og rensesættet kostede dengang jeg skulle købe et omkring 500
>> Kr....HOST det godt nok nogle hamper priser når man ser på hvad det
>> koster at rense til en motocross cykel som benytter nøjagtig samme
>> princip
>
> Det rensesæt jeg købte sammen med et tidligere filter, lå omkring en
> 100-las...

Jeg har monteret kn filtre på min xtz750 (mc) istedet for papirfiltre -
samtidig med at "snablen" på luftfilterkassen ikke kom på igen. Det gav så
meget mere luft at der skulle andre dyser/nåle i karburatorerne (men de
skulle der alligeve da de gamle var tydeligt slidte)

Samlet set giver det en bedre brændstoføkonomi end standard og meget bedre
økonomi end med de slidte karb dele, så jeg nu kører 17km/l hvor snittet
inden var 13,5km/l (og jeg kører ikke "pænere" nu og efter snittet er med
sidetasker og topboks mens før tallet var uden bagage)

Btw så er papirfiltrene til den så dyre at jeg kn filtrene er tjent ind
efter 2-3 papirskift

Risikoen er så rigtig nok at der måske kommer mere skidt igennem ... Det
ideelle er imho oliesmurte skumfiltre som er standard på de fleste
motorcykler. De kan i modsætning til papir nemt rengøres og genbruges...



Torben Scheel (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-06-07 20:48

Anders Majland wrote:

> Samlet set giver det en bedre brændstoføkonomi end standard og meget bedre
> økonomi end med de slidte karb dele, så jeg nu kører 17km/l hvor snittet
> inden var 13,5km/l (og jeg kører ikke "pænere" nu og efter snittet er med
> sidetasker og topboks mens før tallet var uden bagage)

Det var ligodt s*tans. Jeg kører mellem 19 og 22km/l på TDM'en - de har
da fået optimeret lidt.. eller også kører jeg meget morfar (TDM'ens
motor er en videreudvikling af XTZ'en - med 270grader knast i stedet for
180 grader(?) 6 gear i stedet for 5, sprøjt m. kat isf. karb. Og så
lige lidt opboring/slaglængde)

> Risikoen er så rigtig nok at der måske kommer mere skidt igennem ... Det
> ideelle er imho oliesmurte skumfiltre som er standard på de fleste
> motorcykler. De kan i modsætning til papir nemt rengøres og genbruges...
>
De fleste? Ikke én af af mine maskiner har haft det? Men bilen har K&N
uden dog at hæve sig over "bovlam" af den grund.

--
vh
Torben

Anders Majland (26-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 26-06-07 20:42

>> Samlet set giver det en bedre brændstoføkonomi end standard og meget
>> bedre økonomi end med de slidte karb dele, så jeg nu kører 17km/l hvor
>> snittet inden var 13,5km/l (og jeg kører ikke "pænere" nu og efter
>> snittet er med sidetasker og topboks mens før tallet var uden bagage)
>
> Det var ligodt s*tans. Jeg kører mellem 19 og 22km/l på TDM'en - de har da
> fået optimeret lidt.. eller også kører jeg meget morfar (TDM'ens motor
> er en videreudvikling af XTZ'en - med 270grader knast i stedet for 180
> grader(?) 6 gear i stedet for 5, sprøjt m. kat isf. karb. Og så lige lidt
> opboring/slaglængde)

Jeg tror 6 gearet gør en stor forskel jeg kører ved ret mange omdrejninger
i forhold til hvad den kan trække og rækker også efter det manglende
6gear... Og så tager sidetaskerne nu også rigtig meget vind... Sprøjt burde
også være mere økonomisk end karb'en

Men i torsdags kørte jeg kbh->odden->århus->hjørring og så ud til kysten.
Dvs mest motorvej og da jeg tankede i hjørring efter 327km var snittet
19km/l. Det var ikke meget trafik og jeg lå med ~10% over
hastighedsgrænserne derop ad motorvejen. Så er de 19 da meget pænt, men jeg
har ikke checket hvor meget medvind jeg havde ...

> De fleste? Ikke én af af mine maskiner har haft det? Men bilen har K&N
> uden dog at hæve sig over "bovlam" af den grund.

Ulempen ved at have en mc som reference

Husstandens 1,6hdi'er sørger da for at man kommer mageligt frem i tørvejr
(efter at klimaanlægget kondens lander udendørs) men selv min gamle xtz er
opgivet til 5sekunder på 0-100. Det er der ikke mange familieslæder der
kommer i nærheden af (der samtidig er til at betale)




Christian B. Andrese~ (25-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-06-07 12:50

On 23 Jun., 23:33, "Mazda DiTD" <hvolgaar...@mail.dk> wrote:
> Tak for de mange svar. Jeg tror sku jeg spare pengene.

Hvis dit mål er at spare brændstof så tjek dæktrykket.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord
- Udvidelse af E 45 motorvejen mellem Randers og Kolding til seks spor
- En fast forbindelse over Kattegat til hurtigtog og biler


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste