Hældt 0-40 olie på Golf 2 benziner - probl~
Fra : Jesper

Dato : 21-06-07 20:53

Hej

Jeg er kommet til at hælde 0-40 motorolie på en gl. Golf II benziner.
Er det er stort problem - dvs. kan det ødelægge motoren eller er det
udelukkende et spørgsmål om ydeevne?

Bilen bruger en del olie så jeg har egenligt tænkt mig bare at hælde oveni
med 15-40 og så udligner det sig vel efterhånden.

Men nu har jeg pludseligt fået lidt kolde fødder.

Mvh. Jesper

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-06-07 22:32

Jesper skrev:

> Men nu har jeg pludseligt fået lidt kolde fødder.

Tror det er fint nok - brugte jeg osse på min -86 Kadett GSi uden problemer
(Mobil 1) - har jeg fortsat tænkt mig at bruge på vores -97er Toyotaer.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jakob

Dato : 21-06-07 23:21

Der skulle ikke ske det store ved at komme 0-40 motorolie i.

Har selv en 1,6 Golf II og bruger 10-40. Men pas på ikke at overfylde!!!
Ellers tap olien af og og skift filter og hæld ny olie på.

Fra : Tau

Dato : 22-06-07 14:38

"Jesper" <2006@edderfugl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med 15-40 og så udligner det sig vel efterhånden.
>
> Men nu har jeg pludseligt fået lidt kolde fødder.

Ingen problem, sålænge vi er under minus 30 grader.
Du vil nok have et væsentlig større olieforbrug da det er en meget tynd
olie.

vh
Poul>

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-06-07 14:58

Tau skrev:

> Ingen problem, sålænge vi er under minus 30 grader.
> Du vil nok have et væsentlig større olieforbrug da det er en meget tynd
> olie.

Det har du vist ikke fået helt korrekt fat i.

0 angiver oliens viskositet ved kold tilstand og 40 angiver oliens
viskositet ved varm tilstand.

10W-40 og 0W-40 olie er altså akkurat lige tyk, eller tynd om du vil,
ved varm tilstand.

10W-40 olie er tykkere ved kold tilstand end 0W-40 olie. For begge olier
gælder at de altid vil være tyndere ved varm tilstand end ved kold.

Det er korrekt at olieforbruget typisk vil stige ved at fylde en tyndere
olie på motoren, men i dette tilfælde gør det altså kun en forskel i
motorens opvarmningsperiode og bliver motoren bliver her bedst smurt med
den tynde olie.

Så hvis olieforbruget stiger skyldes det store tolerancer internt i
motoren eller at den simpelthen er slidt.

Hvis motoren er snasket med olieslam indvendig så stempelringe og andre
komponenter ikke kan komme til at arbejde ordentlig kan en god olie med
rensende egenskaber, efter en tid, faktisk nedsætte motorens olieforbrug.

Mvh
Claus

Fra : Tau

Dato : 23-06-07 09:18

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> komponenter ikke kan komme til at arbejde ordentlig kan en god olie med
> rensende egenskaber, efter en tid, faktisk nedsætte motorens olieforbrug.

Tak for belæringen, det er altid dejligt at blive opdateret.

vh
Poul