/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Valg af bil - Benzin vs Diesel (update)
Fra : news.cybercity.dk


Dato : 20-06-07 20:58

Jeg ved godt at jeg har lavet dette indlæg tidligere, men diskussionen løb
lidt ud i noget andet.

Mit indlæg lød således

Jeg er ved at skulle købe ny bil. Skal i morgen ud og prøve en diesel
version af modellen.

Ud fra den økonomiske betragtning er dieselversion
- 20.000 kr. dyre en benzin versionen
- Den køre 4 kilometer længere på literen. (16,9 i benzin og 20,8 i diesel,
frabrikstal)
- Partikkelfilter koster cirka 2000 kr. ekstra og bliver naturligvis valg
til.

Omvendt er diesel cirka 2 kr. billiger end bensin pr. liter.

Vedligeholdelsen er stort set den samme.

Mit kørelsesbehov ligger på ikke under 15.000 km pr år. men nok heller ikke
meget over 20.000 kr.

Jokeren i mit valg ligger i begrebet "korte ture", men hvad er en kort tur.
Området er københavn med omegenskommuner, med skiftende arbejdssteder (er
konsulent) i disse områder.

Jeg har nu fået en tilbagemelding fra forhandleren, som siger at det ikke er
noget problem at køre korte ture i en diesel bil. Et eksempel kunne være en
tur på 10 kilometer i KBH område som tager 20 minutter (en tur gennem byen)

Nogen som har erfaring for hvad en "kort" tur er eller som kan komme med et
par gode indspark. I øvrigt en stor tak til de (få) som gav nogen direkte
indput til mit spørgsmål og naturligvis en tak til de mange som gav en
diskussion om alt det andet, selv om det ikke var så relevant for mit
spørgsmål.

/AB



 
 
Kurt B. Andersen (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 20-06-07 21:21


"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse
news:467986dd$0$21931$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg ved godt at jeg har lavet dette indlæg tidligere, men diskussionen løb
> lidt ud i noget andet.
>
> Mit indlæg lød således
>
> Jeg er ved at skulle købe ny bil. Skal i morgen ud og prøve en diesel
> version af modellen.
>
> Ud fra den økonomiske betragtning er dieselversion
> - 20.000 kr. dyre en benzin versionen
> - Den køre 4 kilometer længere på literen. (16,9 i benzin og 20,8 i
> diesel,
> frabrikstal)
> - Partikkelfilter koster cirka 2000 kr. ekstra og bliver naturligvis valg
> til.
>
> Omvendt er diesel cirka 2 kr. billiger end bensin pr. liter.
>
> Vedligeholdelsen er stort set den samme.
>
> Mit kørelsesbehov ligger på ikke under 15.000 km pr år. men nok heller
> ikke
> meget over 20.000 kr.
>
> Jokeren i mit valg ligger i begrebet "korte ture", men hvad er en kort
> tur.
> Området er københavn med omegenskommuner, med skiftende arbejdssteder (er
> konsulent) i disse områder.
>
> Jeg har nu fået en tilbagemelding fra forhandleren, som siger at det ikke
> er noget problem at køre korte ture i en diesel bil. Et eksempel kunne
> være en tur på 10 kilometer i KBH område som tager 20 minutter (en tur
> gennem byen)
>
> Nogen som har erfaring for hvad en "kort" tur er eller som kan komme med
> et par gode indspark. I øvrigt en stor tak til de (få) som gav nogen
> direkte indput til mit spørgsmål og naturligvis en tak til de mange som
> gav en diskussion om alt det andet, selv om det ikke var så relevant for
> mit spørgsmål.
>
> /AB
>
Det er nok kun 1,50 kr. som normalt er forskellen på benzin og diesel.
Hvis vi forudsætter at du kører 17.500 km om året, vil det betyde en
besparelse på brændstofforbruget på ca. 3.400 kr. om året, ud fra de tal som
du opgiver.
Vi har en turbodiesel som hver dag kører ca. 6 km til arbejde og 6 km hjem
igen. Det har den overhovedet ingen problemer haft med. Vi har så en masse
anden kørsel, som gør at diesel er attraktivt for os.
Men dieselbiler i dag kan slet ikke sammenlignes med dem fra fordumstider. I
dag kan de meget mere og især som familiebiler er de nu blevet særdeles
attraktive.

Kurt



joppe (20-06-2007)
Kommentar
Fra : joppe


Dato : 20-06-07 21:49

Husk at dieselbiler typisk har lavere værditab ligesom statiocars.
Undtaget er typer som F... som jeg ville undgå, men det er jo lidt som
religion...


Anders Majland (21-06-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 21-06-07 11:05

> Husk at dieselbiler typisk har lavere værditab ligesom statiocars.
> Undtaget er typer som F... som jeg ville undgå, men det er jo lidt som
> religion...

En skoda fabia kombi 1,9 tdi taber ihvertfald ikke meget - bare se på
brugtpriserne ... og den lille tdi'er er jo billigere i indkøb og har en
smule bedre brændstoføkonomi så samlet set er den nok billigere at være
kørende i

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste