Afgifter: Hvad skal bilen koste?
Fra : Leo Havmøller

Dato : 20-06-07 11:31

Hej,

Et (for mig) særdeles aktuelt eksempel.
Jeg har afrundet lidt, og udeladt diverse uændrede omokstninger (metallak,
levering osv.).

Den 20/4 skrives slutseddel på en fabriksny bil til en listepris på 306.000.

Den 30/4 sænker forhandleren listeprisen til 298.000 pga. nye afgifter.

Den 20/6 hæver forhandleren listeprisen til 305.000 pga. ???

Den 21/6 skal bilen leveres, og der skal afregnes. Hvad er prisen?

Leo Havmøller.

Fra : Nicolai

Dato : 20-06-07 11:49

> [...]
> 306.000.
> Den 30/4 sænker forhandleren listeprisen til 298.000 pga. nye afgifter.

Hvad var aftalen med de kommende afgiftsnedsættelser da du skrev under?

(jeg har lavet samme nummer men med en klar aftale om en korrektion efter
vedtagelse af afgifterne)

> Den 20/6 hæver forhandleren listeprisen til 305.000 pga. ???

Nem måde at få deres pris op

> Den 21/6 skal bilen leveres, og der skal afregnes. Hvad er prisen?

Hvi i intet har aftalt er prisen vel 306.000 ?

Medmindre i netop har aftalt levering 21.6 for at komme forbi 15.6?

Fra : Leo Havmøller

Dato : 20-06-07 14:44

> Hvi i intet har aftalt er prisen vel 306.000?

Så forhandleren putter 8000 ekstra i lommen, og er rigtig glad for at
regeringen har ændret afgifterne.

> Medmindre i netop har aftalt levering 21.6 for at komme forbi 15.6?

Produktions/leveringstid 10 uger, så det er en tilfældighed.

Leo Havmøller.

Fra : Hr. Jensen

Dato : 20-06-07 11:52

On Wed, 20 Jun 2007 12:31:08 +0200 Leo Havmøller <rtxleh@nospam.nospam>
sent the following smoke signals:

> [...]
>levering osv.).
>
>Den 20/4 skrives slutseddel på en fabriksny bil til en listepris på 306.000.

Aftalen er 306.000 kr. Så du skal vel betale 306.000 kr.
Det kan jo aldrig være forhandlerens problem at prisen efterfølgende er
faldet, med mindre at der var prisgaranti som i bl.a.
radio/tv-forretninger.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Leo Havmøller

Dato : 20-06-07 14:42

> Aftalen er 306.000 kr. Så du skal vel betale 306.000 kr.
> Det kan jo aldrig være forhandlerens problem at prisen efterfølgende er
> faldet

Bilens pris uden afgift er den samme, det er afgiften der ændrer sig.
Forhandleren er blot mellemled for afgiftsbetalingen.

Hvad nu hvis vi forestiller os at afgiften istedet for at falde med 8000,
var steget med 8000?
Ville forhandleren så stå ved slutsedlen, eller ville han forsøge at få
kunden til at betale 8000 mere?

Leo Havmøller.

Fra : Frederiksen

Dato : 20-06-07 15:23

> Hvad nu hvis vi forestiller os at afgiften istedet for at falde med
> 8000, var steget med 8000?
> Ville forhandleren så stå ved slutsedlen, eller ville han forsøge at få
> kunden til at betale 8000 mere?

Det er forhandlerens problem. Hvis slutsedlen alt andet lige siger
306.000 kr, er det irrelevant om prisen stiger eller falder og af hvilke
grunde. Aftalen er 306.000 kr.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-07 17:14

>Det er forhandlerens problem. Hvis slutsedlen alt andet lige siger
>306.000 kr, er det irrelevant om prisen stiger eller falder og af hvilke
>grunde. Aftalen er 306.000 kr.

Prisen kan ændre sig plus/minus 10% hvis ikke andet er aftalt
specifikt.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 20-06-07 20:51

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> said in

> Prisen kan ændre sig plus/minus 10% hvis ikke andet er aftalt
> specifikt.

Nej.
Ikke hvis ikke det fremgår af slutsedlen.

--
Lars Holst

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-07 21:15

>Nej.

Jo.

>Ikke hvis ikke det fremgår af slutsedlen.

Hvilket det som regel gør :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 20-06-07 21:22

> Jo.

> Hvilket det som regel gør :)

Næ.
Hvor køber du som regel bil?

--
Lars Holst

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-07 21:22

>Næ.

Joh.

>Hvor køber du som regel bil?

Det er forskelligt.

Sidste sted stor det bag på sedlen med småt...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : F.Larsen

Dato : 20-06-07 21:41

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Sidste sted stor det bag på sedlen med småt...

Den er god nok. +/- 10 % (listepris) er en del af standard aftalen for min
slutseddel.
Så det er måske en ide at tjekke din egen slutseddel Leo !

--
Flemming

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-07 21:43

>Den er god nok. +/- 10 % (listepris) er en del af standard aftalen for min
>slutseddel.

OGså her.

Hvilket også har været oppe mange gange før i gruppen.. at Lars så
lige er på tværs igen undrer mig godt nok lidt...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 21-06-07 00:37

> OGså her.
>
> Hvilket også har været oppe mange gange før i gruppen.. at Lars så
> lige er på tværs igen undrer mig godt nok lidt...

Det står ingen steder på min slutseddel.

--
Lars Holst

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-07 00:43

>Det står ingen steder på min slutseddel.

Hvor plejer du, at handle bil?

Hør nu på hvad vi siger til dig.. det er normalt, at det står der. Så
med mindre man skriver sig ud af det så er det plus/minus 10%.

At det ikke står på din gør det ikke til, at det er sådan alle steder.

Det er da kun godt det ikke står på din - vær du glad for det!

Men fakta er, at normalvis hedder det sig plus/minus 10% MED MINDRE
man aftaler andet da det givetvis vil være nedfældet i kontrakten.

Det står i vores seneste kontrakt, men vi har skriftlig aftalt noget
andet med sælger så vi ikke hæfter for mere end det beløb vi har
oplyst vi er villige til. Resten æder firmaet. Ikke ved, at annullere,
men ved, at æde beløbet så vi stadig får vores bil til aftalte pris.

As simple as that ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Lars Holst

Dato : 21-06-07 09:07

> [...]
> oplyst vi er villige til. Resten æder firmaet. Ikke ved, at annullere,
> men ved, at æde beløbet så vi stadig får vores bil til aftalte pris.

Jeg ville aldrig skrive på sådan noget lort.

Det er da en rigtig forbrugerfælde man naivt accepterer hvis det er sådan
en slutseddel man underskriver.

Tror du også det står på en slutseddel hvis bilens pris er 1.800.000,-?

What is the world comming to?

--
Lars Holst

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-07 09:22

>Jeg ville aldrig skrive på sådan noget lort.

Heller ikke jeg.

>Det er da en rigtig forbrugerfælde man naivt accepterer hvis det er sådan
>en slutseddel man underskriver.

Der er jo forhandlere nok, at vælge imellem :)

>Tror du også det står på en slutseddel hvis bilens pris er 1.800.000,-?

Ja.

>What is the world comming to?

Disaster

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-07 22:50

> Det er forskelligt.
>
> Sidste sted stor det bag på sedlen med småt...

Så er det bare om det er nok at det står på bagsiden... Efter underskriften
er sat, man skulle nok have hørt bedre efter i timerne...

/SWP

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-07 22:52

>Så er det bare om det er nok at det står på bagsiden... Efter underskriften
>er sat, man skulle nok have hørt bedre efter i timerne...

Man skal altid læse det med småt :)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-06-07 23:55

> Man skal altid læse det med småt :)

Ja, men hvorfor er rammen rundt om kontrakten så takket?

Det er fordi der står det med _meget_ småt

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-07 00:35

>Det er fordi der står det med _meget_ småt

Og jeg der troede det var kunst pga. de finere handelssteder..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-07 12:32

> Man skal altid læse det med småt :)

Ja, men er ret sikker på at jeg i min lettere søvn, hørte at man kun skriver
under på det som står over underskriften.. derfor man skriver under på
sidste side.... Men falder jeg nok over nu her når der skal læses op på det
hele.... Eller hvad der skal i denne varme.. =)

/SWP

Fra : Hr. Jensen

Dato : 20-06-07 11:59

> [...]

>Den 30/4 sænker forhandleren listeprisen til 298.000 pga. nye afgifter.
>
>Den 20/6 hæver forhandleren listeprisen til 305.000 pga. ???

Grådigheds-tillæg.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Leo Havmøller

Dato : 20-06-07 14:46

> Grådigheds-tillæg.

Ja, det er også min mistanke. Forhandlerne udnytter afgiftændringen til at
forhøje avancen.

Leo Havmøller.

Fra : alexbo

Dato : 20-06-07 15:25

"Leo Havmøller" skrev

> Ja, det er også min mistanke. Forhandlerne udnytter afgiftændringen til at
> forhøje avancen.

Ja, det er derfor det er så ærgerligt at man sænker afgiften, man skulle
have forhøjet den, så man pressede forhandlerne noget mere.

Suzuki har en reklame i lokalavisen hvor skriver at de for at modvirke
afgiftstigningerne har sænket prisen på Grand Vitara med 18.700 kr.

Se det er den vej vi skal.
Nu har vi årevis kunne købe bilerne billigere end alle andre steder, netop
p.g.a. den høje afgift, nu bliver det ødelagt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom

Dato : 20-06-07 16:02

> "Leo Havmøller" skrev

> Ja, det er derfor det er så ærgerligt at man sænker afgiften, man skulle
> have forhøjet den, så man pressede forhandlerne noget mere.

Sikke da noget vås. Den afgift skal helt væk så vil kan blive harmoniseret
med resten af eu. INTET andet er fornuftigt på sigt. Politikerne er selv de
varmeste fortalere for eu og fri handel og varenes fri bevægelighed osv osv
og så lægger man sådan en sindsyg høj punktafgift på bilerne. Men de fleste
danskere synes jo åbenbart at det er ok som det.

--
Tom

Fra : Nicolai

Dato : 20-06-07 19:03

> Ja, det er også min mistanke. Forhandlerne udnytter afgiftændringen til at
> forhøje avancen.

Uden tvivl

Fra : S.o.L

Dato : 20-06-07 15:37

Du har jo tilsyneladende lavet en aftale på 306.000 kr.

Har du ikke taget forbehold for prisændringer (begge retninger) hænger du
nok på den pris.

Knud

Fra : Leo Havmøller

Dato : 21-06-07 15:10

> Den 21/6 skal bilen leveres, og der skal afregnes. Hvad er prisen?

Så blev det den 21/6, og bilen er nu hentet.

Forhandleren ladge ud med "ja, afgiften er jo faldet med 6000".
Jeg havde gemt deres prislister efterhånden som de blev lavet om, så jeg
kunne bevise at det faktisk var 8000, og jeg kunne se på ham at det var han
fuldstændig klar over.
Derefter forslog han af vi skulle slå halv skade.
Jeg forlangte fuld reduktion, med henvisning til skatteministeriet:
http://www.skm.dk/publikationer/notater/5634.html
og FDM:
http://www.fdm.dk/public/nyheder/Trafikpolitik/trafikpolitik/2007/forhandlerescorerdinepenge.htm
Forhandleren gav mig en længere sørge-sang om at bilsalget er sat i stå, og
de urimelige tab som regeringen har påført bilbranchen.
Men han gav efter til sidst, så jeg fik den fulde reduktion.

Leo Havmøller.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 21-06-07 13:06

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 21-06-07 19:42

Leo Havmøller wrote:

> [...]
> og de urimelige tab som regeringen har påført bilbranchen.
> Men han gav efter til sidst, så jeg fik den fulde reduktion.

Fint. Og tillykke med bilen! Sådan skulle det nu gerne forløbe i alle
handler* (det var jo hensigten). Jeg skal selv betale for min nye
Avensis snart, og der gælder det samme at jeg får afgiftsreduktionen retur.

*Forudsat prisen blev aftalt inden forslaget om ændringerne blev
fremsat, og bilen indregistreres efter forslaget.

-Thomas Jørgensen (TJG) :)

Fra : Samson

Dato : 21-06-07 20:39

Thomas Jørgensen <thomas@no-spam.dk> skrev i

> [...]
>
> *Forudsat prisen blev aftalt inden forslaget om ændringerne blev
> fremsat, og bilen indregistreres efter forslaget.

Husk at være efter dem... Jeg har hørt om en flere Toyota-forhandlere, hvor
man nærmest skal trampe ovenpå dem, før de giver dig dine penge.

Men Avensis'en er en fed bil, så glæd dig.

Fra : Tom

Dato : 21-06-07 20:43

"Samson" <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Thomas Jørgensen <thomas@no-spam.dk> skrev i

> Husk at være efter dem... Jeg har hørt om en flere Toyota-forhandlere,
> hvor
> man nærmest skal trampe ovenpå dem, før de giver dig dine penge.

Skulle det være et problem?

--
Tom

Fra : Samson

Dato : 21-06-07 21:55

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i news:467ad4a0$0$15897
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Skulle det være et problem?

Nej, nej - det er jo den sjove del - var også derfor jeg skrev "husk at
være efter dem".

Fra : Lars Holst

Dato : 21-06-07 20:17

Leo Havmøller <rtxleh@nospam.nospam> said in

> [...]
> om at bilsalget er sat i stå, og de urimelige tab som regeringen har
> påført bilbranchen. Men han gav efter til sidst, så jeg fik den fulde

Sikken en plattenslager.
Jeg kan heldigvis fornemme at dem/ham jeg købte bil af for nylig var ærlig,
engageret og på forbrugerens side.
Han skal nok tjene sine penge alligevel.......eller måske netop derfor.

Men tillykke med bilen.
Håber du nyder den.

--
Lars Holst