Valg af bil Benzin vs diesel
Fra : news.cybercity.dk

Dato : 16-06-07 21:29

Jeg er ved at skulle købe ny bil. Skal i morgen ud og prøve en diesel
version af modellen.

Ud fra den økonomiske betragtning er dieselversion
- 20.000 kr. dyre en benzin versionen
- Den køre 4 kilometer længere på literen. (16,9 i benzin og 20,8 i diesel,
frabrikstal)
- Partikkelfilter koster cirka 2000 kr. ekstra og bliver naturligvis valg
til.

Omvendt er diesel cirka 2 kr. billiger end bensin pr. liter.

Vedligeholdelsen er stort set den samme.

Mit kørelsesbehov ligger på ikke under 15.000 km pr år. men nok heller ikke
meget over 20.000 kr.

Jokeren i mit valg ligger i begrebet "korte ture", men hvad er en kort tur.
Området er københavn med omegenskommuner, med skiftende arbejdssteder (er
konsulent) i disse områder.

Nogen som kan komme med et par gode indspark?

/AB

Fra : Lars Holst

Dato : 16-06-07 22:12

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> said in

> [...]
> arbejdssteder (er konsulent) i disse områder.
>
> Nogen som kan komme med et par gode indspark?

Kommer meget an på hvordan dit budget ser ud og hvilken bil du kigger på.
Nogle laver ikke særlig gode diesel maskiner mens andre gør og vice versa
med benzin motorerne.

Nogle er dyre i service andre billige.

der er mange faktorer der spiller ind.

Kan du fortælle lidt flere detaljer?

--
Lars Holst

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 16-06-07 22:48

> Kan du fortælle lidt flere detaljer?
Ja da

Skoda Fabia Ambient 1.2 (måske 1.4) benzin eller 1.4 tdi diesel

/AB

Fra : Nicolai

Dato : 16-06-07 23:00

> Skoda Fabia Ambient 1.2 (måske 1.4) benzin eller 1.4 tdi diesel

Der kan næppe være 20k i prisforskel efter afgiftsændringen?

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 16-06-07 23:07

> Der kan næppe være 20k i prisforskel efter afgiftsændringen?

I følge deres prisliste på www.skoda.dk (mellem 1.2 benzin og 1.4 diesel)

/AB

Fra : Flemming Kanstrup

Dato : 17-06-07 07:51

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse
> Ja da
>
> Skoda Fabia Ambient 1.2 (måske 1.4) benzin eller 1.4 tdi diesel
>
> /AB

Jeg ville klart vælge diesel-modellen. Efter min mening er den 3-cylindrede
1.2 så dvask at den er uudholdelig (eller bliver det), og 1,4 TDi'er kører
rigtigt godt. Det er en helt, helt anden bil med TDi'eren - primært pga
turboladeren og det forholdsvis høje moment. Bevares....1,4 benzin'eren er
også fin, men føles meget mere dvask end TDi'eren.

Desuden er dette tilfælde et af dem hvor det påtegnede brændstofforbrug rent
faktisk kan gå hen og passe.

Mht de korte ture skal du ikke være nervøs - det eneste muligere
irritationsmoment er at bilen kan få svært ved at blive varm om vinteren
hvis du kører morfar og kun korte ture.

Tag en diesel...

Mvh.
Flemming Kanstrup

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 09:52

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse
> Ja da
>
> Skoda Fabia Ambient 1.2 (måske 1.4) benzin eller 1.4 tdi diesel

Snup en TDi!

Fra : Nicolai

Dato : 17-06-07 09:55

> Snup en TDi!

HØRT!

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 10:17

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> said in news:4674f6f1$0$2096
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> HØRT!

Jeg ville også vælge diesel modellen af dem der nævnes.

Dog skal man være obs på at Skoda TDI er en smule støjende og måske er der
andre biler på markedet der kunne konkurrere med de krav der opstilles som
har bedre maskiner.

F.eks. har Fiat GP/Opel Corsa (som deler maskine med Fiat) bedre maskiner.

Der er også Peugeot 206 som jeg opfatter som mere komfortabel end Skoda
hvis man ellers ikke er bygget for stor til førersædet.
Peugeots maskiner er også bedre end Skodas.

Vær obs på at vedligehold på Skoda sandsynligvis vil være dyrere end på
Fiat/Opel fordi sådan er VAG koncernen bare. Dyre.

Fordelen ved Skodaen er pladsen og fordelen ved Opel/Fiat er maskinerne.
Hvad vil man helst?

Men Skodaen er garanteret en god bil uanset den støjende maskine.
1,9 modellen er ikke langt fra i pris men maskinen støjer bare endnu mere.

--
Lars Holst

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 10:36

Lars Holst skrev:
> [...]
> har bedre maskiner.
>
> F.eks. har Fiat GP/Opel Corsa (som deler maskine med Fiat) bedre maskiner.

Kommer an på hvordan man definerer det, støjmæssigt så er de bedre, men
på alle andre områder ville jeg umiddelbart hellere have TDI motoren.

> [...]
>
> Vær obs på at vedligehold på Skoda sandsynligvis vil være dyrere end på
> Fiat/Opel fordi sådan er VAG koncernen bare. Dyre.

Ikke specielt, svjh. er både Fiat og Opel dyrere når det eks. drejer sig
om skadesreservedele end Skoda er. Desuden skulle du prøve at høre hvad
timepriser eks. er hos Andersen og Martini.

> Fordelen ved Skodaen er pladsen og fordelen ved Opel/Fiat er maskinerne.
> Hvad vil man helst?

Maskinen og pladsen, hvis man kan holde den lidt højere støj ud på
Skodaen, mener jeg den klart er Opel og Fiats motor overlegen.

Jesper

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 11:57

Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com> said in

> Skodaen, mener jeg den klart er Opel og Fiats motor overlegen.
>
> Jesper

Jeg er meget uenig i det.
FIAT/Opel maskinerne (som er udviklet af Fiat som jo er opfinderen af
common rail systemet) er år foran VAG koncernens dieselprodukter.

VAG har også erkendt problemet og udmeldt at de skal have deres pumpe/dyse
maskiner udskiftet med nyere common rail maskiner.
Sådan en process tager tid.
Makinerne skal købes eller udvikles.
Når det er VAG tror jeg de vælger at udvikle dem.

Det er jo det samme som at erkende at Fiat/Opel maskinerne er bedre end
deres egne.

--
Lars Holst

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 12:39

Lars Holst skrev:
> Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com> said in

> Jeg er meget uenig i det.

Det regnede jeg også med.

> [...]
>
> VAG har også erkendt problemet og udmeldt at de skal have deres pumpe/dyse
> maskiner udskiftet med nyere common rail maskiner.

Jep, vist nok pga. produktionsomkostninger og forurering.

> [...]
> Når det er VAG tror jeg de vælger at udvikle dem.
>
> Det er jo det samme som at erkende at Fiat/Opel maskinerne er bedre end

Kommer igen an på hvad du kigger på, synes at VW's motorer er mere
økonomiske og har klart større bundtræk, men ja de larmer mere.

Jesper

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-06-07 12:47

> Kommer igen an på hvad du kigger på, synes at VW's motorer er mere
> økonomiske og har klart større bundtræk, men ja de larmer mere.
>
> Jesper

Hmm det kan jeg nu ikke se ud fra tallene på producenternes hjemmesider.

F.eks
Opel/Fiat 1,3CDTI
90Hk
200Nm v. 1750-2500rpm

20,8Km/l i en Opel Astra

VW 1,9TDI
90Hk
210Nm v. 2100rpm

20,0Km/l i en Golf

Og VW er endda over 600ccm større!

Mvh
Anders

Fra : Kent

Dato : 17-06-07 13:09

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Hmm det kan jeg nu ikke se ud fra tallene på producenternes hjemmesider.
>
> F.eks
> Opel/Fiat 1,3CDTI
> 90Hk
> 200Nm v. 1750-2500rpm
>
> 20,8Km/l i en Opel Astra
>
> VW 1,9TDI
> 90Hk
> 210Nm v. 2100rpm
>
> 20,0Km/l i en Golf
>
> Og VW er endda over 600ccm større!
>
> Mvh
> Anders

Som yderligere info er 1,9-motoren i Fabia på
101 HK med 240Nm. 20,4 km/literen ved blandet.

Kent

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 13:39

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> said in news:4675249b$0$13954
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Som yderligere info er 1,9-motoren i Fabia på
> 101 HK med 240Nm. 20,4 km/literen ved blandet.
>
> Kent

Ja, det er tankevækkende at VAG skal have en 46 % større maskine for at
få den til at yde 12 % mere.

--
Lars Holst

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 14:44

Lars Holst skrev:
> [...]
> $edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> hjemmesider.

> Ja, det er tankevækkende at VAG skal have en 46 % større maskine for at

Så skal du bare hive fat i deres 1.4 TFSI så er du ude over det problem.

Jesper

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-06-07 15:37

> Så skal du bare hive fat i deres 1.4 TFSI så er du ude over det problem.
>
> Jesper

Tjaee, kig engang på tallene

Opel Astra 1,6T
180Hk
230Nm v. 1980-5500rpm

VW Golf 1,4TSI (Kan ikke finde nogen TFSI på VWs hjemmeside,
sælges den ikke i DK?)
140Hk
220Nm v. 1750rpm

Mvh
Anders

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 16:04

Anders Thorup skrev:

> Tjaee, kig engang på tallene
>
> Opel Astra 1,6T
> 180Hk
> 230Nm v. 1980-5500rpm
>

> VW Golf 1,4TSI (Kan ikke finde nogen TFSI på VWs hjemmeside,
> sælges den ikke i DK?)
> 140Hk
> 220Nm v. 1750rpm

Tjae, kig engang på tallene

1,4TSI TSI
170 hk
240 nm ved 1500 rpm.

Jesper

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-06-07 16:34

> Tjae, kig engang på tallene
>
> 1,4TSI TSI
> 170 hk
> 240 nm ved 1500 rpm.
>
> Jesper

Hvor fandt du disse tal? Sælges den i DK?

Du kan jo også få 1,6T i Corsa OPC

1,6T
192Hk
260Nm v. 1980

Literydelse 120Hk

1,4TSI

Literydelse 121Hk

Så der er da ikke noget specielt ved den TSI!!!

Mvh
Anders

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 16:40

http://www.volkswagen.dk/V3/models/priserogteknik.asp?model=touran&variant=&year=07&menu=info

> Sælges den i DK?

Ja da.

> [...]
>
> 1,4TSI
>
> Literydelse 121Hk
>
> Så der er da ikke noget specielt ved den TSI!!!

Har jeg sagt noget om det, men den har stadig bedre literydelse end
Opel, jeg reagerede bare på Lars Holst indlæg: "Ja, det er tankevækkende

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 16:51

> [...]
>>> 170 hk

> [...]
> Opel, jeg reagerede bare på Lars Holst indlæg: "Ja, det er
> tankevækkende at VAG skal have en 46 % større maskine for at

Det er jo faktum for deres hamrende sløve 1,9 TDI sammenlignet med en
Fiat 1,3 common Rail diesel.
Jamen det er også muligt at tune Fiats common Rail sindsygt vildt som VW
og Opel.
Men det var ikke det der var tale om.
Spørgeren havde kastet bolden op med et forslag til en bil som koster et
givent beløb.

--
Lars Holst

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 20:28

Lars Holst skrev:
> Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com> said in

>>> 192Hk

> Det er jo faktum for deres hamrende sløve 1,9 TDI sammenlignet med en
> Fiat 1,3 common Rail diesel.

De er vist nøjagtigt lige hurtige svjv.

> Jamen det er også muligt at tune Fiats common Rail sindsygt vildt som VW
> og Opel.

Ja, man kan vel også tune VW TSI motor, men så må du jo også mene at
Fiat/Opels diesel maskine er helt vildt tunede når de får 90 hk ud af en
1,3 liters motor.

> Men det var ikke det der var tale om.

Hvad var det så?

> Spørgeren havde kastet bolden op med et forslag til en bil som koster et
> givent beløb.

Jep.

Jesper

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-06-07 16:52

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message
> [...]
>>> 170 hk

> http://www.volkswagen.dk/V3/models/priserogteknik.asp?model=touran&variant=&year=07&menu=info

> Ja da.

Nå ok, jeg kiggede bare på Golf, regnede med at det var der den motor vil
være mest naturlig at bruge.

> [...]
> jeg reagerede bare på Lars Holst indlæg: "Ja, det er tankevækkende at VAG

Jojo, en hel hestekraft mere pr. liter

VAG skal jo åbenbart bruge 46% større maskine, ihvertfald når vi snakker
diesel

Anyway, man skal jo bare købe den bil man synes passer bedst til ens
behov...

Mvh
Anders

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 20:29

Anders Thorup skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> wrote in message

> Nå ok, jeg kiggede bare på Golf, regnede med at det var der den motor vil
> være mest naturlig at bruge.

Der kan man også få motoren i ihvertfald Tyskland.

> Jojo, en hel hestekraft mere pr. liter

Jep, det er helt vildt

> VAG skal jo åbenbart bruge 46% større maskine, ihvertfald når vi snakker
> diesel

På nogle af deres maskiner, prøv at kigge på deres 2.0 170 hk.

> Anyway, man skal jo bare købe den bil man synes passer bedst til ens
> behov...

Det er altid en god idé.

Jesper

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-06-07 20:34

> På nogle af deres maskiner, prøv at kigge på deres 2.0 170 hk.

Ja, den kommer op i ydelse. Nu sammenlignede jeg bare 2 motorer med samme
ydelse.

Ps. om ca. 2 måneder ankommer 1,9TTiD i SAAB. 180Hk og 400Nm
Videreudvikling af FIAT dieselen.

Mvh
Anders

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 20:43

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> said in

> [...]
> samme ydelse.
>
> Ps. om ca. 2 måneder ankommer 1,9TTiD i SAAB. 180Hk og 400Nm

Købt af Fiat, ligesom den der ligger i Cadillac.

--
Lars Holst

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-06-07 16:16

> Købt af Fiat, ligesom den der ligger i Cadillac.
>
> --
> Lars Holst

Yup, det er korrekt. Den motor bruges i en del forskellige biler, og i
forskellige afskygninger.

Mvh
Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:06

Lars Holst skriver:

> Ja, det er tankevækkende at VAG skal have en 46 % større maskine for at
> få den til at yde 12 % mere.

Og sådan kan man blive ved så længe man henter specifikke motorer ud:

Fiat 1,9 diesel = 150 HK (sådan en har du lige købt)
78,9 HK/liter

VAG 2,0 diesel = 170 HK.
85 HK/liter

Det er tankevækkende at en topmoderne Fiat kun kan få knap 93%
litereffekt af hvad VW kan i en gammel PD konstruktion.......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 20:30

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> said in

> [...]
>
> Det er tankevækkende at en topmoderne Fiat kun kan få knap 93%
> litereffekt af hvad VW kan i en gammel PD konstruktion.......

Den eneste VW der var konkurrent prismæssigt med den jeg har nu har købt
var VW Golf plus van Sportline 2.0 TDI DPF og den var klart mere
brystsvag.
10 HK mindre faktisk.
Til trods for at maskinen var større.

Køreegenskaberne var også betydelig mere stenalderagtige i VW end den jeg
har købt.

Samtidig støjede den mere end en jomfrutrøster mod hærdet beton.

Samtidig var den total skrabet. ALT udstyr skulle tilkøbes for enorme
summer sammenlignet med alle andre biler.
Jeg fatter ikke hvad folk begejstres over i VW andet end at blive en del
af den store mængde der ved en fejl har købt samme bil.

Det var en af de biler jeg først fravalgte ud af rigtig mange testede.
Jeg mener at huske at det var 16 forskellige.

Hvad det lige er for en VAG diesel der har 170 HK er jeg ikke helt klar
over.
Gider ikke undersøge det, for jeg kan da også finde eksemplarer af Fiats
maskine (Selvom den kun er på 1,9 liter) med tæt ved 190 HK.

Så din selvopfundne dokumentation holder ingen steder.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 22:02

Lars Holst skriver:

> Den eneste VW der var konkurrent prismæssigt med den jeg har nu har købt
> var VW Golf plus van Sportline 2.0 TDI DPF og den var klart mere
> brystsvag.

Hvad har det med sagen at gøre ?

> [...]

Hvad har det med sagen at gøre ?

> Hvad det lige er for en VAG diesel der har 170 HK er jeg ikke helt klar

Sjovt, du testede den selv....

> Gider ikke undersøge det, for jeg kan da også finde eksemplarer af Fiats
> maskine (Selvom den kun er på 1,9 liter) med tæt ved 190 HK.

Som jeg skrev fra starten, så kan det lade sig gøre at finde motorer der
kan lidt af hvert, bare man sammenligner de rigtige.

> Så din selvopfundne dokumentation holder ingen steder.

"Selvopfundne" ?
Du har såmænd selv kørt biler med de 2 motorer jeg hentyder til.
Du har selv læst specifikationer på dem.

Er din hukommelse _så_ ringe, eller er den bare selektiv ?

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 22:18

> Er din hukommelse _så_ ringe, eller er den bare selektiv ?
>

> Klaus

Du er på fejlspor.

Den VW jeg kørte havde 140 og ikke 170 HK.

Alt det lort du fyrer af som kommentar til mit indlæg er tydeligt tegn på
psykiske mén.

Søg læge.
NU!

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 22:26

Lars Holst skriver:

> Den VW jeg kørte havde 140 og ikke 170 HK.

VAG - det er dig selv der skrev VAG - ikke VW.
Du har selv kørt VAG med 170 HK fra en 2 liter PD.

Er din hukommelse virkeligt så ringe ?
Det er ikke engang 2 måneder siden.

> Alt det lort du fyrer af som kommentar til mit indlæg er tydeligt tegn på
> psykiske mén.
>
> Søg læge.
> NU!

Lars Holst mode igen.
At du gider gøre dig selv sådan til grin, blot fordi jeg påviste at
vælger man selv, hvilke motorer man sammenligner, ja så vælger man også
selv, hvilken der skal stå som den mest effektive....

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 22:34

> [...]
> vælger man selv, hvilke motorer man sammenligner, ja så vælger man
> også selv, hvilken der skal stå som den mest effektive....

VAG =Volkswagen AG.

Tumbe

Jeg har kørt VAG's 170 HK maskine i en SEAT og deres 140 HK i en VW.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-07 05:36

Lars Holst skriver:

> Jeg har kørt VAG's 170 HK maskine i en SEAT

Okay, din hukommelse er ikke helt så ringe som man turde frygte.

Men som skrevet kan VAG trække en højere litereffet ud af deres 2 liters
end Fiat gør i din Chroma.

Ergo skal VAG ikke bruge 46% mere volumen for at hente 12 % mere effekt
ud. Fiat har derimod en litereffekt der er ca 8 % lavere end VAG
motoren.

Fra : Nicolai

Dato : 18-06-07 06:28

> Samtidig var den total skrabet. ALT udstyr skulle tilkøbes for enorme
> summer sammenlignet med alle andre biler.

5K for DK-pakken ?

> Jeg fatter ikke hvad folk begejstres over i VW andet end at blive en del
> af den store mængde der ved en fejl har købt samme bil.

Nu lyser du langt væk af at have briller på - pinligt.

> Så din selvopfundne dokumentation holder ingen steder.

Det gør du heller ikke

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 14:41

Anders Thorup skrev:

> Hmm det kan jeg nu ikke se ud fra tallene på producenternes hjemmesider.

Det kan man sjældent, men det viser sig ofte når man i praksis kører i
dem. Det skal dog siges at jeg ikke kender den omtalte motor i praksis,
men sådan er det eksempelvis med en Peugeot 406 og 206.

> F.eks
> Opel/Fiat 1,3CDTI
> 90Hk
> 200Nm v. 1750-2500rpm
>
> 20,8Km/l i en Opel Astra
>
> VW 1,9TDI
> 90Hk
> 210Nm v. 2100rpm
>
> 20,0Km/l i en Golf
>
> Og VW er endda over 600ccm større!

Så er det også meget godt klaret at den kører lige så langt som en 1,3
ltr motor.

Jesper

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 16:52

Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com> said in news:467539b4$0$7638$c3e8da3
@news.astraweb.com:

> [...]
> men sådan er det eksempelvis med en Peugeot 406 og 206.

> Så er det også meget godt klaret at den kører lige så langt som en 1,3

Og forurener væsentligt mere og larmer væsentligt mere selvom den er
sløvere.

--
Lars Holst

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 20:28

Lars Holst skrev:
> [...]
> @news.astraweb.com:

> hjemmesider.

> Og forurener væsentligt mere og larmer væsentligt mere selvom den er

Den er stadigvæk ikke sløvere, har du noget dokumentation for at den
forurener mere?

Jesper

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-06-07 20:31

> Den er stadigvæk ikke sløvere, har du noget dokumentation for at den
> forurener mere?
>
> Jesper

1,3CDTI har som standard dieselpartikkelfilter(DPF)
Der har 1,9TDI ikke.

Røgtætheden ligger typisk under 0,5 for en bil med DPF og over 1,0 uden.

Mvh
Anders

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-06-07 07:26

Anders Thorup skrev:

> 1,3CDTI har som standard dieselpartikkelfilter(DPF)
> Der har 1,9TDI ikke.
>
> Røgtætheden ligger typisk under 0,5 for en bil med DPF og over 1,0 uden.

Ok, tak for opklaringen.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 18:55

Anders Thorup skriver:

> Hmm det kan jeg nu ikke se ud fra tallene på producenternes hjemmesider.

> [...]

PAsser det ?

> VW 1,9TDI
> 90Hk

105HK, 90HK er en neddroslet 105HK "tilpasset det danske marked"

> 210Nm v. 2100rpm

250Nm ved 1900 omdrejninger

> 20,0Km/l i en Golf
>
> Og VW er endda over 600ccm større!

Og ?
Den lever op til forbruget, som ikke er større end Fiatmotoren. Og se så
dig selv i spejlet, hvad vil du helst have, en hårdt pumpet motor eller
en med mere volumen der yder det samme, har samme brændstofforbrug ?

Lyden fra en PR motor er anderledes. Den er ikke højere, hvad diverse
støjmålinger af biler med PD motorer også bekræfter.

FDM skriver i deres stortest af Golf V
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/A8E92D0C-62EC-48B8-9A3D-8177FBA37CE1/0/1621.pdf

"Imponerende køreegenskaber, lækre materialer, fine motorer og en
støjsvag kabine."
(Støjniveaumåling foretaget i netop en 1,9TDI)

Opel Corsa med netop 1,3CDTI
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/E8794582-4217-4CF5-B102-39B15086117C/0/1827.pdf

"Men motorener en del støjende under acceleration og ved
motorvejskørsel, hvilket skyldes en noget lav gearing. Servostyringen er
desuden lidt for nervøs, og det generer."

Kigger man på støjniveau ligger det generelt højere i en Corsa end en
Golf. Ja Golf'en er en større og dermed også mere støjdæmpet bil, men
den har jo den "støjende" PD motor.......

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 18:59

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Kigger man på støjniveau ligger det generelt højere i en Corsa end en
> Golf. Ja Golf'en er en større og dermed også mere støjdæmpet bil, men
> den har jo den "støjende" PD motor.......

Det er da godt at du selv ved, at den sammenligning er ude i skoven...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:21

Brian skriver:

> Det er da godt at du selv ved, at den sammenligning er ude i skoven...

Jo, men en "støjende PD", i en større bil må jo give mere larm i kabinen
da en CR er "tyst som graven"....

Kan du finde støjmålinger på en ny Astra med dieselmotor ?

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 19:31

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Jo, men en "støjende PD", i en større bil må jo give mere larm i
> kabinen da en CR er "tyst som graven"....

Du sammenlignede en lille bil med en større bil - endda en lille bil i den
billige ende, med en mellemklassebil i den dyre ende. Den sammenligning er
ude i skoven.

> Kan du finde støjmålinger på en ny Astra med dieselmotor ?

Nu er der jo mange andre ting der kan spille ind på sådan en måling, men for
en Astra: http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1219 og for en Golf:
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1734 Kig nederst i det grå felt.

En usikkerhedsfaktor i dette tilfælde, er at Astra'en er en stationcar,
hvilket alt andet lige, vil give lidt ekstra lyd.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:37

Brian skriver:

> Nu er der jo mange andre ting der kan spille ind på sådan en måling, men for
> en Astra: http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1219 og for en Golf:
> http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=1734 Kig nederst i det grå felt.

Det passer jo meget bedre at en PD er langt mere "larmende". Eller er
det overhovedet motoren man kan høre ved de hastigheder ?

Som daglig bruger af en 2 liters PD med 140 HK og DSG kasse vil jeg sige
nej....

Fra : Kent

Dato : 17-06-07 19:42

> [...]
> det overhovedet motoren man kan høre ved de hastigheder ?
>
> Som daglig bruger af en 2 liters PD med 140 HK og DSG kasse vil jeg sige

Ja, det er sgu noget gammelt sludder. En PD er kun lidt mere støjende end
fx Commonrail ved hastigheder på 50 eller derunder. Ved 90 km/timen kan
du slet ikke høre motoren. I hvertfald ikke i min 1,9 Fabia.

Kent.

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 19:45

Kent wrote:

> Ja, det er sgu noget gammelt sludder. En PD er kun lidt mere støjende
> end fx Commonrail ved hastigheder på 50 eller derunder. Ved 90
> km/timen kan du slet ikke høre motoren. I hvertfald ikke i min 1,9 Fabia.

Det er netop pga. den slags holdninger at jeg normalvis er meget tøvende med
at bruge den slags målinger som "dokumentation" - det bliver som regel fejet
af banen.

Forøvrigt - har du overvejet grunden til at du ikke kan høre motoren over
90km/t ?

/Brian

Fra : Kent

Dato : 17-06-07 20:05

> [...]
> fejet af banen.
>
> Forøvrigt - har du overvejet grunden til at du ikke kan høre motoren over

Der er heller ikke anden støj, hvis det er dét, du mener.
Den manglende støj skyldes de lave omdrejninger. Ved 3000 rpm
kører motoren lige godt 150 km/timen.

Kent.

Fra : Kent

Dato : 17-06-07 20:08

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Der er heller ikke anden støj, hvis det er dét, du mener.
> Den manglende støj skyldes de lave omdrejninger. Ved 3000 rpm

Jeg mener.... ved 3000 rpm kører BILEN lige godt 150 km/timen.

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 20:10

Kent wrote:

> Der er heller ikke anden støj, hvis det er dét, du mener.

Se, dét er jo en smagssag og et spørgsmål om hvad man har været vant til.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:46

Kent skriver:

> Ja, det er sgu noget gammelt sludder. En PD er kun lidt mere støjende end
> fx Commonrail ved hastigheder på 50 eller derunder. Ved 90 km/timen kan
> du slet ikke høre motoren. I hvertfald ikke i min 1,9 Fabia.

Øøøøøh, vi er helt enige - læs lige, hvad jeg skriver.....

Fra : Kent

Dato : 17-06-07 20:06

> Kent skriver:

> Øøøøøh, vi er helt enige - læs lige, hvad jeg skriver.....

Du misforstår mig. Jeg bakkede dig bare op .

Kent.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 20:07

Kent skriver:

> Du misforstår mig. Jeg bakkede dig bare op .

Okay okay (dukker mig

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 20:11

Kent wrote:

> Du misforstår mig. Jeg bakkede dig bare op .

Og jeg gjorde ingen af delene, men bragte de efterspurgte målinger

/Brian

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 19:43

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det passer jo meget bedre at en PD er langt mere "larmende". Eller er
> det overhovedet motoren man kan høre ved de hastigheder ?

Se det er jo det tricky ved den slags målinger. På samme side kan du finde
målinger af forrige Golf model med dieselkværn og PD motor, der ligger på
68/69db.

Personligt føler jeg mig mere generet af vej og vindstøj, end hvordan
motoren lyder.

> Som daglig bruger af en 2 liters PD med 140 HK og DSG kasse vil jeg
> sige nej....

Touran (som van) er også bedre støjisoleret end Golf'en, efter min mening...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:46

Brian skriver:

> Touran (som van) er også bedre støjisoleret end Golf'en, efter min mening...

Sjovt nok, som daglig bruger af begge mener jeg at det er lige
omvendt.....

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 19:48

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Sjovt nok, som daglig bruger af begge mener jeg at det er lige
> omvendt.....

Hvilket jo fortæller alt om hvor forskelligt den slags kan opleves.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-06-07 19:29

On Sun, 17 Jun 2007 19:54:36 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Men motorener en del støjende under acceleration og ved
>motorvejskørsel, hvilket skyldes en noget lav gearing. Servostyringen er
>desuden lidt for nervøs, og det generer."

Men det er bare forkert!

Gearingen er længere end jeg har set i mange andre biler...

130km/t ved 2500rpm...

--
Martin Johansen [6000]
http://martinlj.blogspot.com

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:35

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Men det er bare forkert!
>
> Gearingen er længere end jeg har set i mange andre biler...
>
> 130km/t ved 2500rpm...

Jo, men du mener at deres måling er usand ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-06-07 20:15

On Sun, 17 Jun 2007 20:35:26 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" skriver:

>Jo, men du mener at deres måling er usand ?

Såfremt de skriver den er lavgearet så ja!

1,3 CDTi 90HK kommer i deres Sport version og dens 6 trins kasse er
alt andet end lavgearet...

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-06-07 20:29

Øhh, ja. Du må godt selv kigge på www.opel.dk

> [...]
> dig selv i spejlet, hvad vil du helst have, en hårdt pumpet motor eller
> en med mere volumen der yder det samme, har samme brændstofforbrug ?

Prøver du indirekte at sige Opel Astra ikke lever op til det?

Hårdt pumpet??
VW´s egen 2,0TDI med 170Hk er da endnu hårdere spændt for!!
Men du foretrækker måske også en amerikaner 6L V8 fra 50'erne der yder 150Hk
istedet for en "hårdt pumpet" moderne 2L motor der yder det samme?

> Lyden fra en PR motor er anderledes. Den er ikke højere, hvad diverse
> støjmålinger af biler med PD motorer også bekræfter.

Jeg har slet ikke skrevet noget om støjen, men det skal da nok passe når du
siger det

> [...]
> Golf. Ja Golf'en er en større og dermed også mere støjdæmpet bil, men
> den har jo den "støjende" PD motor.......

Ved ikke lige hvorfor du kommer med denne sammenligning, men jeg har nu
altid godt kunne lidt VAG's PD motorer, men mener ikke de er bedre en hvad
der ellers findes på markedet i dag!

Mvh
Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 22:06

Anders Thorup skriver:

> Prøver du indirekte at sige Opel Astra ikke lever op til det?

Vi ved det jo ikke.

> Hårdt pumpet??

Ja, netop.

> VW´s egen 2,0TDI med 170Hk er da endnu hårdere spændt for!!

Jeps - det er heller ikke alle der overlever. 140HK's er der et par
stykker der allerede har "stukket et ben ud".

> Men du foretrækker måske også en amerikaner 6L V8 fra 50'erne der yder 150Hk
> istedet for en "hårdt pumpet" moderne 2L motor der yder det samme?

Hvis den kan kan klare det med samme forbrug (eller derunder9 - ja ingen
tvivl.

> Ved ikke lige hvorfor du kommer med denne sammenligning, men jeg har nu
> altid godt kunne lidt VAG's PD motorer, men mener ikke de er bedre en hvad
> der ellers findes på markedet i dag!

Såmænd mest for at komme "PD-larmer-tuderne" i forkøbet.

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 22:22

> [...]
> ingen tvivl.

> Såmænd mest for at komme "PD-larmer-tuderne" i forkøbet.

Bare rolig.

Du formår aldrig at komme nogen i forkøbet.
Det kræver nemlig skarpsindighed.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 22:27

Lars Holst skriver:

> Bare rolig.
>
> Du formår aldrig at komme nogen i forkøbet.
> Det kræver nemlig skarpsindighed.

Nå, mere mudder fra Lars holst.

Det er selvfølgelig også lettere end komme med facts og dokumentation,
som han selv skriger på.......

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 22:36

> Lars Holst skriver:

> Nå, mere mudder fra Lars holst.
>
> Det er selvfølgelig også lettere end komme med facts og dokumentation,
> som han selv skriger på.......
>

> Klaus

Jeg tror efterhånden at du er sådan en 16-årig der sidder sætter tonsvis af
bussemænd under dit skrivebord hver dag.
Sådan en rigtig "Wanna-be"

Jeg har ikke andre forklaringer på din provokerende infantile adfærd.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-07 05:43

Lars Holst skriver:

> [...]
> Sådan en rigtig "Wanna-be"
>
> Jeg har ikke andre forklaringer på din provokerende infantile adfærd.

Det har jeg.

Og det er at det er så skide sjovt at se dig opføre dig som en tosse -
skrige på dokumentation, kalde alle andre ukvemsord, når de fanger dig i
nogle af dine fejlagtige fordomme - dete r jo forrygende at du gider
gøre dig sådan til grin.

Du kan ikke dokumentere tal du mener du har set på Danmarks Statestik,
finder andre tal derfra der modbeviser dine tanker kommer du med
ukvemsord.

Finder man pludselig en motor med højere litereffekt end en VAG motor du
selv har prøvet, ja så er det "selvopfunden dokumentation" og du kommer
igen med dine ukvemsord der hører til i mudderet og ikke her.

Du minder mig om en sang, "Micky Freddie P rap"
(tjensten på p3): "Er jeg den enste der kan se det, den sag er jo banal.
Alle er psykopater, jeg er den eneste der er normal"

Fra : Nicolai

Dato : 18-06-07 06:30

> Jeg har ikke andre forklaringer på din provokerende infantile adfærd.

LOL hvem er det lige der har kastet med mudder?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-07 06:34

Nicolai skriver:

> LOL hvem er det lige der har kastet med mudder?

Det hedder at "lave en Lars Holst".

Kan man ikke komme med argumenter, kan man smide en masse mudder og
forsøge tale udenom på den måde....

Fra : Lars Holst

Dato : 18-06-07 09:30

> Nicolai skriver:

> Det hedder at "lave en Lars Holst".
>
> Kan man ikke komme med argumenter, kan man smide en masse mudder og
> forsøge tale udenom på den måde....
>

> Klaus

Get a life

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-07 15:12

Lars Holst skriver:

> Get a life

Igen taler han udenom.

Fra : Lars Holst

Dato : 18-06-07 19:26

> Lars Holst skriver:

> Igen taler han udenom.
>

> Klaus

Get a life

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-07 22:03

Lars Holst skriver:

> Get a life

Er det alt du kan sige ?

Jeg kan se at du opgav tråden omkring litereffekt.

Fra : Lars Holst

Dato : 18-06-07 22:25

> Lars Holst skriver:

> Er det alt du kan sige ?
>
> Jeg kan se at du opgav tråden omkring litereffekt.
>

> Klaus

Jeg har ikke opgivet nogen tråd.

Jeg har blot opgivet dig.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-07 22:27

Lars Holst skriver:

> Jeg har ikke opgivet nogen tråd.

Jo.

> Jeg har blot opgivet dig.

Ja, sådan går det jo, når andre modbeviser dine "facts", så går du i
mudderet og taler udenom.

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-06-07 22:23

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Lars Holst skriver:

> Er det alt du kan sige ?
>
> Jeg kan se at du opgav tråden omkring litereffekt.

Helt ærligt, er det ikke muligt at få en mindelig afslutning uden at skulle
svine hinanden til?

Enhver har ret til sin egen mening, og der er vel ingen grund til at begynde
at blive personlig?

Mvh
Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-07 22:30

Anders Thorup skriver:

> Helt ærligt, er det ikke muligt at få en mindelig afslutning uden at skulle
> svine hinanden til?

Spørg Lars Holst.

> Enhver har ret til sin egen mening, og der er vel ingen grund til at begynde
> at blive personlig?

Igen. Jeg kaster ikke med mudder eller bliver "personlig".
Til gengæld morer jeg mig fortrinligt over hans kasten med mudder.

Fra : Anders Thorup

Dato : 18-06-07 22:34

> Anders Thorup skriver:

> Spørg Lars Holst.

> Igen. Jeg kaster ikke med mudder eller bliver "personlig".
> Til gengæld morer jeg mig fortrinligt over hans kasten med mudder.

Nu vil jeg ikke vælge nogen side, men mener blot at 2 voksne mennesker(går
jeg da ud fra), burde kunne holde en mere sober tone, især i et offentligt
forum!!!

Mvh
Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-06-07 22:57

Anders Thorup skriver:

> Nu vil jeg ikke vælge nogen side, men mener blot at 2 voksne mennesker(går
> jeg da ud fra), burde kunne holde en mere sober tone, især i et offentligt
> forum!!!

Seriøst, så holder jeg en meget sober tone.

Hvilket man næppe kan sige om Lars Holst.

Fra : Lars Holst

Dato : 18-06-07 22:51

> [...]

> Igen. Jeg kaster ikke med mudder eller bliver "personlig".
> Til gengæld morer jeg mig fortrinligt over hans kasten med mudder.

Du er en af dem som straks ville blive spottet i fængselsgården som en af
de usynlige urostiftere som forsøger at få alle andre til at lave uro og så
snart du konfronteres ville du stikke halen imellem benene.

Du ville nok næppe overleve mange minutter.

Get another life.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 18:34

Lars Holst skriver:

> FIAT/Opel maskinerne (som er udviklet af Fiat som jo er opfinderen af
> common rail systemet) er år foran VAG koncernens dieselprodukter.

VAG koncernen har gennem utallige år leveret CR motorer. Hvordan kan
Fiat så være foran (nej Opel _køber_ sig til motorene)

> VAG har også erkendt problemet og udmeldt at de skal have deres pumpe/dyse
> maskiner udskiftet med nyere common rail maskiner.
> Sådan en process tager tid.
> Makinerne skal købes eller udvikles.

De er allerede i stalden - så nej.

> Når det er VAG tror jeg de vælger at udvikle dem.

De er jo allerede udviklet.

> Det er jo det samme som at erkende at Fiat/Opel maskinerne er bedre end
> deres egne.

Øøøøhh, nåh ?

Det er vidst lommefilosofi a'la Holst vi har gang i der......

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 18:53

> [...]
>
> De er jo allerede udviklet.

> Øøøøhh, nåh ?
>
> Det er vidst lommefilosofi a'la Holst vi har gang i der......

Hvorfor er der så ikke CR motorer i alle VW endnu når de allerede har
meldt ud fra VAG at de overgår til CR teknologi.

Fiat er foran i CR teknologi fordi de have CR maskiner klar mange år
tidligere end VAG.
Da de var færdige med at udvikle hvad de kunne selv solgte de patentet
til Bosch som de efterfølgende videreudviklede teknologien med.
Dette skete uden at VAG eller mange andre fabrikker havde adgang til CR
teknologien imens det stod på.

Så i dag har Fiat koncernen en del års forspring når det gælder
finpudsning at CR teknologien i deres diesel maskiner.

Forresten er jeg ligeglad med om du er enig eller uenig i dette for det
er den virkelighed der er omkring emnet.

--
Lars Holst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:24

Lars Holst skriver:

> Hvorfor er der så ikke CR motorer i alle VW endnu når de allerede har
> meldt ud fra VAG at de overgår til CR teknologi.

Fordi man først skal til at producere CR motorene i de størrelser.

> Fiat er foran i CR teknologi fordi de have CR maskiner klar mange år
> tidligere end VAG.

WOW, og fiat laver langt bedre biler end VW fordi Fiat startede i 1897
hvorimod VW først startede i 1930'erne ?

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 19:35

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> WOW, og fiat laver langt bedre biler end VW fordi Fiat startede i 1897
> hvorimod VW først startede i 1930'erne ?

Endelig er du ved at forstå det

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:40

Brian skriver:

> Endelig er du ved at forstå det

Damn....

Så Mercedes er endnu bedre (1886):
http://www.popularmechanics.com/automotive/reader_rides/1267571.html

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 19:47

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Så Mercedes er endnu bedre (1886):
> http://www.popularmechanics.com/automotive/reader_rides/1267571.html

Og Opel blev stiftet tilbage i 1863 - det forklarer de helt sublime biler

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:49

Brian skriver:

> Og Opel blev stiftet tilbage i 1863 - det forklarer de helt sublime biler

Ooooh !

Fra : Nicolai

Dato : 17-06-07 11:20

> Men Skodaen er garanteret en god bil uanset den støjende maskine.
> 1,9 modellen er ikke langt fra i pris men maskinen støjer bare endnu mere.

Ca 195000 på gaden - sgu nice for 1.9 HDI

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-06-07 11:32

Nicolai skrev:

> Ca 195000 på gaden - sgu nice for 1.9 HDI

Er det ikke en TDI?

Jesper

Fra : Nicolai

Dato : 17-06-07 11:36

> Er det ikke en TDI?

Jo - jeg sover - tanke og tastefejl ;)

Fra : Kent

Dato : 17-06-07 11:51

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men Skodaen er garanteret en god bil uanset den støjende maskine.
> 1,9 modellen er ikke langt fra i pris men maskinen støjer bare endnu mere.

Vi har en Fabia Combi 1,9 TDI, og i tomgang eller ved hastigheder på
50 og derunder, kan man da godt høre, det er en diesel. Men egentlig
er det ikke en generende eller irriterende lyd. En dyb lyd som lyden fra
en stor motor, vil jeg sige. Ved hastigheder over 50 forsvinder lyden,
og ved 90 km/timen er den fuldstændig væk. Ved den bil kører
bilen tyst. Der en smule vindstøj, men ikke mere end i så mange andre
biler - men motorstøjen er faktisk ikke eksisterende.

Dette er vores og andres holdninger, der har været med os oppe at
køre.

Kent.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-06-07 12:55

Kent wrote:

> [...]
> bilen tyst. Der en smule vindstøj, men ikke mere end i så mange andre
> biler - men motorstøjen er faktisk ikke eksisterende.

Jeg kan kun sammenligne med husets Ford Puma - og den larmer meget mere end
min bette Golf, når man kører motorvejshastighed - for ikke at snakke om
hastigheder omkring fuldgas (dog ikke over :)).

--
Per, Esbjerg

Fra : Kent

Dato : 17-06-07 13:12

> [...]
> end min bette Golf, når man kører motorvejshastighed - for ikke at snakke
> om hastigheder omkring fuldgas (dog ikke over :)).

Hvad mener du? Er der en 101 HK 1,9 TDI motor i din Puma eller hvad?
Forstår dig ikke helt.

Kent.

Fra : Kent

Dato : 17-06-07 13:29

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du? Er der en 101 HK 1,9 TDI motor i din Puma eller hvad?
> Forstår dig ikke helt.
>
> Kent.

Glem ovenstående

Jeg ville have spurgt, om der er en 101 HK 1,9 TDI i din Golf?

Kent.

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 13:30

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg kan kun sammenligne med husets Ford Puma - og den larmer meget
> mere end min bette Golf, når man kører motorvejshastighed - for ikke
> at snakke om hastigheder omkring fuldgas (dog ikke over :)).

Tænk sig bare - jeg havde en helt anderledes oplevelse af min Golf III'er.
Jeg har aldrig haft, og skal aldrig igen have, en bil med så meget larm i
kabinen.

Min var endda bedre støjddæmpet fra fabrikken end din(som svjh er en
ombygget benziner?) pga. noget DSP anlæg og dieselkværnen uden foran.

/Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 17-06-07 14:13

> Ja da
>
> Skoda Fabia Ambient 1.2 (måske 1.4) benzin eller 1.4 tdi diesel

Jeg har solgt min 2004 1,2 benziner til en københavner med samme profil som
dig han skulle til at køre som it konsulent og havde opdaget at som
nybilist var en skoda meget billigere at forsikre end en polo ....

Vores gennemsnit blev i praksis 15,9km/l som snit over 65000km og service
har den bedt om hver 25/26000km og det har kostet 2343 og 2983kr - Ved næste
service kommer der så nok bremser på så det bliver lidt dyrere. Men motoren
er med kæde istedet for tandrem så der kommer ikke et dyrt tandremsskift som
på mange andre motorer.

Men regn selv på om hvad der er billigst - benzinerens ejerafgift er ret lav
og hvis du overvejer forsikring gennem skoda forhandleren er 1,2'eren også
billigere end 1,4'eren.

Jeg tror ikke du vil blive ked af den begrænsede effekt til det skitserede
kørselsbehov ..

Mvh
Anders Majland

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-06-07 10:13

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen som kan komme med et par gode indspark?

Hej

Laves der stadigvæk benzinbiler?

Nej, du skal have en TDI, jeg kører med en 1,9 TDI, som nu har rundet de
356.000 km, og den kører stadigvæk på den rigtige side af de 20 km/l

--
Leif Langgaard
"Det er blevet vanskeligt at fotografere, alle de gode billeder er jo taget"

Fra : Mogens

Dato : 17-06-07 16:52

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> [...]

Gør den økonomiske beregning og vælg efterfølgende

> Laves der stadigvæk benzinbiler?

Ja da - der er jo bunke af penge at spare. Kører man en bi-fuel-model
sparer man til eksempel 3,20 DKK pr liter benzin !

> Nej, du skal have en TDI, jeg kører med en 1,9 TDI, som nu har rundet de
> 356.000 km, og den kører stadigvæk på den rigtige side af de 20 km/l

OG?
Jeg har både en benzin og dieselbil -> skal det gå stækt og sporty,
er en benzindrevet klart at foretrække. Penge og økonomi er bestemt
ikke alt, og det har dieselfanatics utrolig let ved at overse !

Fra : Anders Thorup

Dato : 17-06-07 16:56

> [...]
> er en benzindrevet klart at foretrække. Penge og økonomi er bestemt
> ikke alt, og det har dieselfanatics utrolig let ved at overse !

Jeg foretrækker helt klart diesel i det daglige, men jeg giver dig
fuldstændig ret i at en benziner er bedre når det skal være sjovt

Mvh
Anders

Fra : Nicolai

Dato : 17-06-07 17:10

> OG?
> Jeg har både en benzin og dieselbil -> skal det gå stækt og sporty,
> er en benzindrevet klart at foretrække. Penge og økonomi er bestemt

Jeg prøvede samme størrelse op imod hinanden, og TDI's moment gjorde
kongeforskel så nej...

> ikke alt, og det har dieselfanatics utrolig let ved at overse !

Hvad er ellers vigtigt end økonomi hvis man ikke er 18 år og kun bruger
pengene på nørdeting?

Fra : Brian

Dato : 17-06-07 17:18

Nicolai wrote:

> Hvad er ellers vigtigt end økonomi hvis man ikke er 18 år og kun
> bruger pengene på nørdeting?

Tjaa, hvis bilen kun er et transportmiddel for dig, er jeg sikker på at
økonomien er det vigtigste.

Hvis man derimod nyder at køre bil, er der andre ting der tæller. Ting der
kan ses som ligegyldigheder, for folk uden den slags tendenser.

Da jeg kun har 12Km på jobbet og bor i en større by, er økonomien i forhold
til mit bilvalg, langt nede på listen

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-06-07 17:27

>Jeg prøvede samme størrelse op imod hinanden, og TDI's moment gjorde
>kongeforskel så nej...

Tja jeg har mere moment i min benziner end du har i din TDI'er og så
har jeg det sjoverer så snart nålen passerer de 4000 omdrejninger..

>Hvad er ellers vigtigt end økonomi hvis man ikke er 18 år og kun bruger
>pengene på nørdeting?

En størrelse som "køreglæde" kommer til mig.... ;)

Fra : Mogens

Dato : 17-06-07 17:45

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøvede samme størrelse op imod hinanden, og TDI's moment gjorde
> kongeforskel så nej...

Samme størrelse?

> Hvad er ellers vigtigt end økonomi hvis man ikke er 18 år og kun bruger
> pengene på nørdeting?

Hvad mener du?
Det er masser af muligheder for at få en spændende bil til rimelige penge

Fra : KASO

Dato : 17-06-07 17:52

> Jeg har både en benzin og dieselbil -> skal det gå stækt og sporty,
> er en benzindrevet klart at foretrække.

Jeps se blot de seneste 2 års Le Mans

(PS. Jeg har også en af hver - og diesel'en er klart den sjoveste efter min
smag....)

Fra : Mogens

Dato : 17-06-07 18:02

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeps se blot de seneste 2 års Le Mans

Jeg tror ikke du er klar voer, hvorfor en dieselracer vinder Le Mans
(ift. en benzinracer). Hvorfor tror du ikke resten af racerverdenen er
gået over til diesel ??

> (PS. Jeg har også en af hver - og diesel'en er klart den sjoveste efter
> min smag....)

Hvilken benzinvogn er der tale om?
Jeg taler jo ikke om en Lupo 3L ift. Lupo 1.0/1.4 !

Fra : KASO

Dato : 17-06-07 18:46

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke du er klar voer, hvorfor en dieselracer vinder Le Mans
> (ift. en benzinracer). Hvorfor tror du ikke resten af racerverdenen er
> gået over til diesel ??

Omstilling tager tid - og firkantede reglementer gør det
besværligt/umuligt...
Vent blot - det kommer.....

Der er ingen naturlov, der siger at en benzinbil er mere "sporty" - det er
blot vanens magt, at man forbinder sporty med høje omdrejninger, fordi det
var vejen til HK. Idag kan man opnå mange HK med et højere moment - og så er
der blot et spørgsmål om gearing.

> Hvilken benzinvogn er der tale om?
> Jeg taler jo ikke om en Lupo 3L ift. Lupo 1.0/1.4 !

Diesel: Grand Scénic 1.9dCi
Benzin: Torsdag: Mégane Coupé 1.6 16V - Nu: Berlingo 1.6 16V (Fruens bil).
Coupéen var sjov med en fin maskine, men det var primært køreegenskaberne,
der gjorde den sjov. Maskinen (også i Berlingoen) trækker fint - også ved
høje omdrejningstal, men jeg kan godt lide at have trækkraft ved lave
omdrejninger. Det kan opnåes med benzin - med turbo eller stort volumen og
der kommer da også flere og flere benzinturboer.

Renault'en trækker fra tomgang og snurrer også fint op over 4.000 rpm - og
højere op gider jeg alligevel ikke at høre på omdrejningerne - hverken fra
benzin eller diesel. Jeg har derfor (næsten) ingen fornøjelse af
benzin'ernes evne til at snurre med højere omdrejninger - og derfor kan jeg
lige så godt nyde godt af dieselens lave forbrug. At jeg så alligevel har
købt ny benzin skyldes, at den kommer til at køre en del småture - noget jeg
ikke synes en diesel er specielt egnet til.

Generelt er jeg hverken benzin- eller diesel-tilhænger - jeg vælger den
motor, der pt. passer bedst til mit behov - hvilket pt. betyder en af hver
slags. Om nogle år kan det være en hybrid bil, en bil med en lille, men
kraftig benzinturbo eller noget helt tredie. Min pointe var egentlig også
bare, at smag og behag er forskellig - og der er intet "rigtigt" svar på,
hvilken teknologi, der er bedst/mest sporty/.....

Fra : Mogens

Dato : 17-06-07 18:54

> Omstilling tager tid - og firkantede reglementer gør det
> besværligt/umuligt. Vent blot - det kommer.....

Eller noget helt andet.

> [...]
> bare, at smag og behag er forskellig - og der er intet "rigtigt" svar på,
> hvilken teknologi, der er bedst/mest sporty/.....

Prøv en ordentlig motor og få din overbevisning reformeret.
F.eks. en Alfa Romeo V6 - gerne en 3.0/3.2 !

Fra : KASO

Dato : 17-06-07 19:17

> Eller noget helt andet.

Jeps!

> Prøv en ordentlig motor og få din overbevisning reformeret.
> F.eks. en Alfa Romeo V6 - gerne en 3.0/3.2 !

Jeg gider ikke fodre den - og jeg gider ikke høre på de høje
omdrejningstal - og så kan jeg lige så godt tage konsekvensen....

Om den er "sporty" - tjah - det er den da - men en kraftig (turbo)diesel med
passende gearing er lige så "sporty" - det er et spørgsmål om vane. Alfa har
da f.eks. selv nogle glimrende eksempler....

Fra : Mogens

Dato : 17-06-07 19:26

> KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg gider ikke fodre den - og jeg gider ikke høre på de høje
> omdrejningstal

Er du da wimmer man en fejludtalelse.

> Om den er "sporty" - tjah - det er den da - men en kraftig (turbo)diesel
> med passende gearing er lige så "sporty" - det er et spørgsmål om vane.

Du tager helt fejl - og jeg ved det, fordi jeg har ejet 3 liters biler.
Såvel benzin som diesel...

Fra : Flemming Kanstrup

Dato : 17-06-07 21:31

> Du tager helt fejl - og jeg ved det, fordi jeg har ejet 3 liters biler.
> Såvel benzin som diesel...

Er en E60 535d ikke sporty? Det synes jeg sgu...

Fra : Lars Holst

Dato : 17-06-07 21:43

"Flemming Kanstrup" <nej@tak.dk> said in

> Er en E60 535d ikke sporty? Det synes jeg sgu...

Bare fordi en bil er hurtig er det ikke ensbetydende med at det er en
sportsvogn.

Jeg har haft bittesmå biler som i høj grad var sportsvoggne og jeg har haft
store hurtige skrumler som var som at køre en svedekasse på hjul.

--
Lars Holst

Fra : KASO

Dato : 18-06-07 07:21

> "Flemming Kanstrup" <nej@tak.dk> said in

> Bare fordi en bil er hurtig er det ikke ensbetydende med at det er en
> sportsvogn.

Bare fordi en motor kan tage mange omdrejninger, er det ikke ensbetydende
med at den er sporty - eller omvendt....

Fra : KASO

Dato : 18-06-07 07:20

> Er du da wimmer man en fejludtalelse.

Hvorfor dog?

Det er ved de høje omdrejninger, at den adskiller sig - ikke ved
bundtrækket.

(At den derudover er en "lækker" motor, omdrejningsvillig etc. etc. er
fint - men trækkraften - isoleret set - adskiller sig primært i toppen.
Uanset hvor godt bundtrækket er, kommer det ikke i nærheden af en kraftig
turbodiesel - det er først når omdrejningerne stiger, at den kan begynde at
trække fra. )

> Du tager helt fejl - og jeg ved det, fordi jeg har ejet 3 liters biler.

Jeg har så måttet "nøjes" med 2.8 benzin.....

Så må du jo komme med definitionen på "sporty"?

Fra : Mogens

Dato : 18-06-07 22:40

> Hvorfor dog?
> Det er ved de høje omdrejninger, at den adskiller sig - ikke ved
> bundtrækket.

Jamen dog - har du kørt een ?
Der er langt mere end det område, der betyder noget i sån en Alfa

> [...]
> turbodiesel - det er først når omdrejningerne stiger, at den kan begynde

Uha, det kan SLET ikke sammenlignes overhovedet.

> Så må du jo komme med definitionen på "sporty"?

En sporty bil er kendetegnet ved, at
motoren er let på "tråden" og omdrejningsvillig
gearkassen har små spring de matcher motorens karekteristik (hk/nm)
affjedringen er tilpas hårdt afstemt således, at køreegenskaberne er
perfekte
bremserne tilpasset ovenstående
styringen er direkte
osv...

Fra : KASO

Dato : 19-06-07 06:03

> Jamen dog - har du kørt een ?
> Der er langt mere end det område, der betyder noget i sån en Alfa

Nope - ikke specifikt den - men andre Alfa'er og lign.

En god turbodiesel har - alt andet lige - bedre bundtræk. Alfa'ens force er
så, at den kan trække højere oppe i omdrejninger.

> Uha, det kan SLET ikke sammenlignes overhovedet.

> En sporty bil er kendetegnet ved, at
> motoren er let på "tråden" og omdrejningsvillig

Mao.: Omdrejningsvillig?
Men det er den jo også nødt til, når det er omdrejningerne, der giver den
kræfterne. En motor, der "træder hårdere" for hver omdrejning har ikke helt
samme behov. Det føles anderledes - men virkningen er den samme...

> gearkassen har små spring de matcher motorens karekteristik (hk/nm)
> affjedringen er tilpas hårdt afstemt således, at køreegenskaberne er
> [...]

Jo-jo - men det var nu motoren, vi talte om....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-06-07 19:12

"news.cybercity.dk" skriver:

> Nogen som kan komme med et par gode indspark?

Ja:

Turbomotorer er vanedannende. Om det er benzin eller diesel er
ligemeget, det er turboen der gør forskellen.

Dieselmotorere er lang tid om at varme op. Mange korte ture i en diesel
vil give højere slid, da den ikke når at få olien op på
arbejdstemperetur.

Benzinbilen er ikke turbo. Derfor er motorkarakteristikken helt
anderledes på den. En Benzinturbo er omend mere sjov end en dieselturbo
da den kan komme til at tage langt flere omdrejninger og derved yde
endnu flere HK.

Det er et svært valg og jeg vil ikke råde dig til hverken det ene eller
det andet.

Jeg stod selv med valget mellem benzin og diesel til en bil som (indtil
da) kun skulle gå knapt 20kkm/år. Jeg valgte alligevel diesel på grund
af turboen (og heraf følgende motorkarateristik). At den så kom til at
gå knapt 50% længere/år end jeg havde regnet med, gjorde kun købet mere
attraktivt, da vil i snit går 20km/l ved hver tankfuld.....