MKS - 74 wrote:
>> Nogle gode råd i den forbindelse - jeg regnede med at købe den i
>> Flensburg? Hvor meget kan man være heldig at spare ved en helt ny model?
> resten er op til handelstalentet
Eeek - jeg skal tydeligvis alliere mig med en god forhandler, da mine
evner er ret begrænsede. Jeg har en kammerat hvis kompetance primært er
hvidevarer, men det er vel næsten det samme :)
>> Jeg skal vel heller ikke betale en eventuel tysk indregistrering?
> Nej naturligvis ingen udgifter til det...Nogle tyske forhandlere har
> speciel erfaring med export, andre nærmest ingen.
Jeg har prøvet at få flere af Honda-forhandlerne i Flensburg-området i
tale via e-mail, men der kom meget få (læs: ingen) svar tilbage. Jeg
tror fremgangsmåden er at tage på dåseølsekspedition og ved samme
lejlighed besøge en solid håndfuld forhandlere.
> _Men_ det er meget vigtigt, at man tager SKAT med
> på råd tidligt i processen, hvis man påtænker parallelimport af nye
> cykler - Samtidig skal man dog også være klar over, at ikke alle
> SKAT's medarbejdere er lige inde i reglerne, hvorfor alle udtalelser
> fra dem skal følges op af relevante lov-ref eller lign.
Nogle gange ville det være nemmere at være svensker eller tysker :-/ Det
lykkedes mig at få fat i en medarbejder fra Skat - tydeligvis med
speciale i import - og han var venlig nok til at sende mig en noget
fesen kopi af et oplysningsskema. Der var dog ingen supplerende
oplysninger, eller for den sags skyld nogen returadresse. Når de kræver
150.000 kunne de da i det mindste præstere en smule gennemskuelighed
omkring hele proceduren.
>> Honda-forhandleren i DK har konsekvent nægtet at
>> røre ved import af CB1300.
> Hænger sikkert sammen med at hans kalkule også siger .....den bliver
> for dyr + at Honda-DK importøren er en klovn
.
Uden tvivl, og det var iøvrigt også det indtryk jeg fik. En medarbejder
hos importøren svarede tilbage på min forespørgsel på min "drømmebike",
at den var for dyr og jeg istedet burde købe den de havde satset på at
sælge her i landet. Iøvrigt en helt anden type and den jeg var
interesseret i.
>> Alt ialt virker det som om import af fabriksnye køretøjer fra udlandet
>> er en rigtig dårlig ide?
> Nej egentlig ikke, men man skal gøre sig klart at det varierer helt
> enormt, nogle _kan_ det vitterlig slet ikke betale sig at importere
> uanset hvad, med andre kan det i nogle tilfælde godt.
Sådan set i forhold til de andre mærker, så er er prisen for en 1300cc
naked bike fra Honda godtnok fulgt op af en syngende lussing og en
regning på næsten 100.000 kr. mere end konkurrenterne (baseret på
salgsprisen på f.eks. Suzuki GSX1400K7 på 140k). Jeg ved godt det er en
helt anden diskussion men Honda syntes da godtnok at tage *ret* kraftigt
ved.
Hvad mener du/I? Er 230k for sådan en cykel det glade vanvid? Jeg har
ikke rigtig nogle referencepunkter.
/HC