/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bandit 600 ujævn motorgang
Fra : Søren Larsen


Dato : 10-06-07 10:05

Hej NG.

Min Bandit 600 ('02) kører ujævnt ved lav hastighed (<60kmt). Den hugger
lidt som om den ikke får nok at æde. Der er ingen problemer ved
accelleration eller højere hastighed. Tændrør og luftfilter er skiftet. Gode
råd?

/Søren



 
 
Jacob Bunk Nielsen (10-06-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 10-06-07 13:40

"Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> writes:

> Min Bandit 600 ('02) kører ujævnt ved lav hastighed (<60kmt). Den hugger
> lidt som om den ikke får nok at æde. Der er ingen problemer ved
> accelleration eller højere hastighed. Tændrør og luftfilter er skiftet. Gode
> råd?

Tøm svømmehusene eller giv den en sjat karburatorsprit i tanken.

Synkronisér evt. dine karburatorer.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

mikkelflott@gmail.co~ (10-06-2007)
Kommentar
Fra : mikkelflott@gmail.co~


Dato : 10-06-07 18:53

On Jun 10, 9:05 am, "Søren Larsen" <sbl...@fjerndette.surfpost.dk>
wrote:
> Hej NG.
>
> Min Bandit 600 ('02) kører ujævnt ved lav hastighed (<60kmt). Den hugger
> lidt som om den ikke får nok at æde. Der er ingen problemer ved
> accelleration eller højere hastighed. Tændrør og luftfilter er skiftet. Gode
> råd?
>
> /Søren

Har selv erfaret at noget så simpelt som et slidt kædekit, kan være
årsag til ujævn motorgang ved lave hastigheder.

/mikkel


Søren Larsen (10-06-2007)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 10-06-07 19:13


<mikkelflott@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1181497950.842652.326380@h2g2000hsg.googlegroups.com...
On Jun 10, 9:05 am, "Søren Larsen" <sbl...@fjerndette.surfpost.dk>
wrote:
> Hej NG.
>
> Min Bandit 600 ('02) kører ujævnt ved lav hastighed (<60kmt). Den hugger
> lidt som om den ikke får nok at æde. Der er ingen problemer ved
> accelleration eller højere hastighed. Tændrør og luftfilter er skiftet.
> Gode
> råd?
>
> /Søren

Har selv erfaret at noget så simpelt som et slidt kædekit, kan være
årsag til ujævn motorgang ved lave hastigheder.

/mikkel

Tak for rådene. Tømning af svømmerhuse gav ikke noget. Kædekit er i orden.
Hvad med synkronisering, det er vel ikke noget man selv kan gøre uden uden
vakummåler?

/Søren



Armand (10-06-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-06-07 21:01


"Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> skrev i en meddelelse
news:466c3f2f$0$883$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> <mikkelflott@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1181497950.842652.326380@h2g2000hsg.googlegroups.com...
>
>> Min Bandit 600 ('02) kører ujævnt ved lav hastighed (<60kmt). Den hugger
>> lidt som om den ikke får nok at æde. Der er ingen problemer ved
>> accelleration eller højere hastighed. Tændrør og luftfilter er skiftet.
>> Gode råd?
>>
> Har selv erfaret at noget så simpelt som et slidt kædekit, kan være
> årsag til ujævn motorgang ved lave hastigheder.
>
> Tak for rådene. Tømning af svømmerhuse gav ikke noget. Kædekit er i orden.
> Hvad med synkronisering, det er vel ikke noget man selv kan gøre uden uden
> vakummåler?
>
En skraldebang-udstødning, hvor Db ved indkøb blev prioriteret højere end
motorgang!? :-/

--
Armand.



Søren Larsen (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 11-06-07 11:01


"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:466c5840$0$833$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> En skraldebang-udstødning, hvor Db ved indkøb blev prioriteret højere end
> motorgang!? :-/
>
> --
> Armand.
Nej, udstødningen er original - ellers godt bud



Jacob Bunk Nielsen (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 11-06-07 00:02

"Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> writes:

> Tak for rådene. Tømning af svømmerhuse gav ikke noget. Kædekit er i orden.

Hmmm, har du også prøvet med lidt sprit i tanken, så du er sikker på
at den ikke bare har taget noget "frisk" vand med ned i
karburatorerne?

Da jeg havde min Bandit fik den altid lidt sprit i tanken når jeg
oplevede at den somme tider gik ujævnt ved lave omdrejninger. Det
klarede altid problemet.

> Hvad med synkronisering, det er vel ikke noget man selv kan gøre uden uden
> vakummåler?

Nej, ikke umiddelbart.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søren Larsen (11-06-2007)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 11-06-07 11:02


"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
news:spamdrop+m37iqbjtvw.fsf@paven.bunk.cc...
> "Søren Larsen" <sblar1@fjerndette.surfpost.dk> writes:
>
>> Tak for rådene. Tømning af svømmerhuse gav ikke noget. Kædekit er i
>> orden.
>
> Hmmm, har du også prøvet med lidt sprit i tanken, så du er sikker på
> at den ikke bare har taget noget "frisk" vand med ned i
> karburatorerne?
>
> Da jeg havde min Bandit fik den altid lidt sprit i tanken når jeg
> oplevede at den somme tider gik ujævnt ved lave omdrejninger. Det
> klarede altid problemet.
>

Ok, så prøver jeg det også.

/Søren



sblar (09-07-2007)
Kommentar
Fra : sblar


Dato : 09-07-07 19:18

Hej NG.
Nu er næsten alt prøvet; tændrør skiftet, luftfilter skiftet,
karburatorer renset og synkroniseret, ventiler justeret. Stadig
hakkende motorgang ved jævn hastighed. Og forresten har jeg også
prøvet at blokere vakumslangen fra cylinder 4 til benzinhanen efter at
have læst om en fejl med utæt membran i hanen - det hjalp heller ikke!
Hvad nu, er der andre gode råd, eller skal en bandit opføre sig så'n?


Johan Vikkelsøe-Pede~ (09-07-2007)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 09-07-07 19:59

Hvis du blokerer vacumslangen, så dør cyklen da før eller siden...
Så mangler du kun og checke membranerne, og evt slidte nåle...
Min gamle bandit havde kørt 95000km, og spandt fint, men havde vist af
forrige ejer fået nye styr til nålene, ved omkring 40000km.
MVH
Johan

"sblar" <sblar1@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1184005063.884325.44980@n2g2000hse.googlegroups.com...
Hej NG.
Nu er næsten alt prøvet; tændrør skiftet, luftfilter skiftet,
karburatorer renset og synkroniseret, ventiler justeret. Stadig
hakkende motorgang ved jævn hastighed. Og forresten har jeg også
prøvet at blokere vakumslangen fra cylinder 4 til benzinhanen efter at
have læst om en fejl med utæt membran i hanen - det hjalp heller ikke!
Hvad nu, er der andre gode råd, eller skal en bandit opføre sig så'n?



Søren Larsen (09-07-2007)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 09-07-07 20:22


"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:4692857c$0$69189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvis du blokerer vacumslangen, så dør cyklen da før eller siden...
> Så mangler du kun og checke membranerne, og evt slidte nåle...
> Min gamle bandit havde kørt 95000km, og spandt fint, men havde vist af
> forrige ejer fået nye styr til nålene, ved omkring 40000km.
> MVH
> Johan
>

Jeg glemte lige at sige/skrive at hanen stilles på PRI - så dør den ikke.
Idéen var at den ikke skulle suge benzin gennem den utætte membran, via
vakumslangen direkte ind i indsugningen.
Min bandit har kun gået 17000, så den kan vel næppe have slidte nåle
allerede?

/Søren



Johan Vikkelsøe-Pede~ (10-07-2007)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 10-07-07 21:51

så burde det ikke være det. hvis du er 100% sikker på at tanken ikke er
fyldt med skidt, og hanen ikk er bare lidt stoppet til, samt at den person
der har justeret den for dig, har vidst hvad han har skruet på.. så kan det
også være dårlige tændrørshætter, forbindelsen deri, eller tændspolerne..
min gamle havde dte med, efter en grundig vask, eller lang tur i regn, at
der kom vand ned til tændrørshætterne, og den derfor gik dårligt,, så skulle
man hive hætterne op, og rense, lidt træls til tider..
held og lykke med fejlsøgningen
johan



sblar (10-07-2007)
Kommentar
Fra : sblar


Dato : 10-07-07 22:14

On 10 Jul., 22:50, "Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJ...@ofir.dk>
wrote:
> så burde det ikke være det. hvis du er 100% sikker på at tanken ikke er
> fyldt med skidt, og hanen ikk er bare lidt stoppet til, samt at den person
> der har justeret den for dig, har vidst hvad han har skruet på.. så kan det
> også være dårlige tændrørshætter, forbindelsen deri, eller tændspolerne..
> min gamle havde dte med, efter en grundig vask, eller lang tur i regn, at
> der kom vand ned til tændrørshætterne, og den derfor gik dårligt,, så skulle
> man hive hætterne op, og rense, lidt træls til tider..
> held og lykke med fejlsøgningen
> johan

Hmm - jeg er ikke 100% sikker på skidt eller stoppet hane, men burde
det så ikke give problemer i alle forhold? Mit problem opstår kun ved
jævn hastighed under 60-70 km/t. Ved accelleration eller højere
hastighed kører den fint. Hvordan kan jeg sikre at tændspolerne er ok?
/Søren


Johan Vikkelsøe-Pede~ (11-07-2007)
Kommentar
Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~


Dato : 11-07-07 16:19

Tændspoler kan man normalt måle sig frem til om de er ok, om de får strøm,
om modstanden er ok, men selvfølgelig kan der også være usynlige fejl på
sådan en satans eldims..
Hvis kun det opstår ved hastighed lavere end 60/70km/t( altså i højeste
gear/omdrejninger under 3000rpm, så tror jeg det er tomgangssystemet der
kører for magert, evt nålene der også er for langt nede..
Når du accelererer, suger motoren vacum, og spjældene er højere oppe=fed
blanding, ved lav hastighed, er der ingen væsentlig vacum, på spjældene, og
de er langt ned= mager, hvis den kører for mager, kører den også af H.. til.
man kan prøve og grundjustere blandingsskruen på karburatorerne, helt ind og
så f.eks 3 runder ud( bare det er ens på alle 4), men husk og skriv ned,
hvor mange runder de var ude i forvejen, hvis det går helt i kludder...

mvh
johan

"sblar" <sblar1@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1184102048.007770.291950@n60g2000hse.googlegroups.com...
On 10 Jul., 22:50, "Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJ...@ofir.dk>
wrote:
> så burde det ikke være det. hvis du er 100% sikker på at tanken ikke er
> fyldt med skidt, og hanen ikk er bare lidt stoppet til, samt at den person
> der har justeret den for dig, har vidst hvad han har skruet på.. så kan
det
> også være dårlige tændrørshætter, forbindelsen deri, eller tændspolerne..
> min gamle havde dte med, efter en grundig vask, eller lang tur i regn, at
> der kom vand ned til tændrørshætterne, og den derfor gik dårligt,, så
skulle
> man hive hætterne op, og rense, lidt træls til tider..
> held og lykke med fejlsøgningen
> johan

Hmm - jeg er ikke 100% sikker på skidt eller stoppet hane, men burde
det så ikke give problemer i alle forhold? Mit problem opstår kun ved
jævn hastighed under 60-70 km/t. Ved accelleration eller højere
hastighed kører den fint. Hvordan kan jeg sikre at tændspolerne er ok?
/Søren



Søren Larsen (11-07-2007)
Kommentar
Fra : Søren Larsen


Dato : 11-07-07 18:55


"Johan Vikkelsøe-Pedersen" <jv-pFJERN@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:4694f4f2$0$914$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tændspoler kan man normalt måle sig frem til om de er ok, om de får strøm,
> om modstanden er ok, men selvfølgelig kan der også være usynlige fejl på
> sådan en satans eldims..
> Hvis kun det opstår ved hastighed lavere end 60/70km/t( altså i højeste
> gear/omdrejninger under 3000rpm, så tror jeg det er tomgangssystemet der
> kører for magert, evt nålene der også er for langt nede..
> Når du accelererer, suger motoren vacum, og spjældene er højere oppe=fed
> blanding, ved lav hastighed, er der ingen væsentlig vacum, på spjældene,
> og
> de er langt ned= mager, hvis den kører for mager, kører den også af H..
> til.
> man kan prøve og grundjustere blandingsskruen på karburatorerne, helt ind
> og
> så f.eks 3 runder ud( bare det er ens på alle 4), men husk og skriv ned,
> hvor mange runder de var ude i forvejen, hvis det går helt i kludder...
>
> mvh
> johan

OK, jeg prøver mig frem. Jeg kan da i hvertfald måle om der er den samme
modstand på begge spoler og evt. hæve nålene et hak.
Det med blandingsskruerne ved jeg ikke rigtigt men jeg kan vel prøve at give
dem alle en halv omgang...

Mange tak for alle råd. Jeg vender tilbage hvis jeg finder en løsning.

Hilsen Søren



sblar (22-07-2007)
Kommentar
Fra : sblar


Dato : 22-07-07 12:08

Ja, så nåede jeg til blandingsskruerne i mine talrige forsøg på at
opnå en nogenlunde jævn motorgang. Jeg gav dem alle en halv omgang ud
og det hjalp en smule (tror jeg - man bliver efterhånden skør af det
her). En hel omgang var tilsyneladende for meget, der begynder
hakkeriet igen. Er der nogen der kender kender grundinstillingen på
blandingskruerne. Min Haynes siger 1 7/8 omgang ud, med den dækker kun
bandit til '97 og jeg kan se at det ikke er helt de samme karburatorer
som på en '02 model.

/Søren


Armand (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-07 13:20


"sblar" <sblar1@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1185102465.352206.48950@22g2000hsm.googlegroups.com...
> Ja, så nåede jeg til blandingsskruerne i mine talrige forsøg på at
> opnå en nogenlunde jævn motorgang. Jeg gav dem alle en halv omgang ud
> og det hjalp en smule .... En hel omgang var tilsyneladende for meget, der
> begynder hakkeriet igen.
> Er der nogen der kender kender grundinstillingen på blandingskruerne. Min
> Haynes siger 1 7/8 omgang ud, med den dækker kun bandit til '97 og jeg kan
> se
> at det ikke er helt de samme karburatorer som på en '02 model.
>
Grundindstillingen er ikke til for andet end at dér skal motoren kunne
starte og gå i tomgang - Hvorefter at man kan trimme til det punkt hvor
motoren løber med højeste omdrejninger (á bedste blanding).
Fifl med én luftskrue ad gangen og juster tomgangen ned til normalt leje
inden næste skrue får sin tur og afslut med at give skruerne den halve
omdrejning ud/ind (hvilken vej, bliver jeg ved med at glemme - også logikken
i hvorfor ), som Haynes sikkert også omtaler!

--
Armand.



Ukendt (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-07 16:17

On Sun, 22 Jul 2007 14:20:15 +0200, Armand wrote:

> omdrejning ud/ind (hvilken vej, bliver jeg ved med at glemme - også logikken
> i hvorfor ), som Haynes sikkert også omtaler!

Logikken er ret simpel. Under fifleriet med at finde bedste/hurtigste
tomgang ender man uvægerlig med lidt for mager tomgangsblanding til alt
andet end "for varm" motor. Derfor stiller man til sidst en lidt federe
tomgangsblanding, som bedre passer til både kolde og varme dage, og som
hindrer knalderiet når gashåndtaget slippes.

Helt OT i denne forbindelse:

Sådan en sprøjt-ting som "makita'en" forsøger at tilpasse blandingen hele
tiden, det betyder under påløb at der lukkes helt for dyserne. Det betyder
at den kun akkurat når at "fange" tomgang hvis at man kobler ud under
påløb. Skulle man så lige i det den "fanger" være knaldet et par gear ned,
og så kobler til, så ender det i et knalderi, der er en rallybil værdig.
Vist ikke helt tilsigtet tror jeg

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Armand (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-07 20:04


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:1rombpmrbdmfb.ty79kkrjo43n$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 22 Jul 2007 14:20:15 +0200, Armand wrote:
>
>> omdrejning ud/ind (hvilken vej, bliver jeg ved med at glemme - også
>> logikken
>> i hvorfor ), som Haynes sikkert også omtaler!
>
> Logikken er ret simpel. Under fifleriet med at finde bedste/hurtigste
> tomgang ender man uvægerlig med lidt for mager tomgangsblanding ..
> Derfor stiller man til sidst en lidt federe tomgangsblanding, som bedre
> passer til både kolde og varme dage,...
>
Jup!
Men hvilken vej er det nu at juster-skruerne skal for at magre blandingen?
Rune Larsen fremstod engang med en forklaring som skulle være til at googe
sig til, men min erindring vedbliver at forlægge kendsgerningerne - Måske
netop fordi at hjernen har erkendt det som unyttigt at gemme på fordi det
kan findes ved behov :-/

--
Armand.



Ukendt (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-07 20:38

On Sun, 22 Jul 2007 21:03:35 +0200, Armand wrote:


> Jup!
> Men hvilken vej er det nu at juster-skruerne skal for at magre blandingen?

Ja i oldtiden var det let, Amal, Bing, Jikov, Mikuni på R5, alle skulle
ud/mod uret for at magre. Men nuomdage er man vist nødt til at slå op for
at vide det. VTR'ens Keihin CV skulle drejes ind/med uret for at magre. :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Armand (23-07-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-07-07 20:59


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:3zaqypd6yh0e.1bb0pujv2mla5$.dlg@40tude.net...
> On Sun, 22 Jul 2007 21:03:35 +0200, Armand wrote:
>
>
>> Jup!
>> Men hvilken vej er det nu at juster-skruerne skal for at magre
>> blandingen?
>
> Ja i oldtiden var det let, Amal, Bing, Jikov, Mikuni på R5, alle skulle
> ud/mod uret for at magre. Men nuomdage er man vist nødt til at slå op for
> at vide det. VTR'ens Keihin CV skulle drejes ind/med uret for at magre.
> :-/
>
Rune forklarede det fint med, hvorvidt at skruen (som i grunden er en
ventil) sidder før eller efter nåledysen, bestemmer om den er "tør" eller
"våd" og at man derfor magrer med modsatte bevægelser á mindre bensin eller
mere luft.
Men sgis'me om jeg erindrer præcist hvad og hvor - og Runes indlæg har jeg
endnu ikke forfulgt

--
Armand.



sblar (22-07-2007)
Kommentar
Fra : sblar


Dato : 22-07-07 20:55

On 22 Jul., 21:38, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> On Sun, 22 Jul 2007 21:03:35 +0200, Armand wrote:
> > Jup!
> > Men hvilken vej er det nu at juster-skruerne skal for at magre blandingen?
>
> Ja i oldtiden var det let, Amal, Bing, Jikov, Mikuni på R5, alle skulle
> ud/mod uret for at magre. Men nuomdage er man vist nødt til at slå op for
> at vide det. VTR'ens Keihin CV skulle drejes ind/med uret for at magre. :-/
>
Når man har haft karburatorerne skilt helt ad er man ikke i tvivl om
hvilken vej der skal skrues; blandingsskruens koniske spids skruens
ind i et hul som derved bliver mindre for hver omgang ind. (Iøvrigt er
banditten også udstyret med Keihin CV).

Ellers tak for vejledningen - jeg går i gang....og går selvfølgelig ud
fra at det skal gøres med driftvarm motor....
/Søren


Ukendt (22-07-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-07-07 21:16

On Sun, 22 Jul 2007 19:55:21 -0000, sblar wrote:

> Når man har haft karburatorerne skilt helt ad er man ikke i tvivl om
> hvilken vej der skal skrues; blandingsskruens koniske spids skruens
> ind i et hul som derved bliver mindre for hver omgang ind. (Iøvrigt er
> banditten også udstyret med Keihin CV).

Ja, spidse er de allesammen, men nogle regulerer på tilsatsluft, og andre,
som VTR-Keihin regulerer på benzin. Déraf forvirringen.

> Ellers tak for vejledningen - jeg går i gang....og går selvfølgelig ud
> fra at det skal gøres med driftvarm motor....

Nemli

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste