|
| Hærværk eller forsøgt brugstyveri ... Fra : Ukendt |
Dato : 05-06-07 23:36 |
|
Fedt!
Skulle ud at rulle i det fine vejr, men nogen har valgt at skære alle
ledninger fra låsecylinderen til resten af mc'en over.
Jeg antager for at kortslutte cyklen, men for Guds skyld: Hvorfor??
Anyway:
Hvad siger I:
Skal ledningsnettet skiftes, eller kan det splejses/loddes/krimpes?
Med v h
Bandit 650S
2005
| |
Stud (05-06-2007)
| Kommentar Fra : Stud |
Dato : 05-06-07 23:46 |
|
<B t> wrote in message news:j4pb6311o4sa2h27en90ftj4ohd0u20d4n@4ax.com...
> Fedt!
> Skulle ud at rulle i det fine vejr, men nogen har valgt at skære alle
> ledninger fra låsecylinderen til resten af mc'en over.
Surt! Sikke en røv.
Oppe ved tændingslåsen?
> Jeg antager for at kortslutte cyklen, men for Guds skyld: Hvorfor??
Det tror jeg også. Angiveligt for at stjæle den. Er den måske aldeles
ustjælelig, forankret med fede kæder i jorden?
> Anyway:
> Hvad siger I:
> Skal ledningsnettet skiftes, eller kan det splejses/loddes/krimpes?
Jeg ved ikke meget om elektronik, men jeg tør da næsten garantere dig, at du
bare kan "samle" det igen, og så være kørende. Udskiftning af hele
ledningsnettet, ville da være helt vildt "overkill"
Pisse irriterende at nogen er så samvittighedsløse.
--
Mvh
Morten
http://dfmc.dk/?id=699
| |
Ukendt (10-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-06-07 21:16 |
|
On Wed, 6 Jun 2007 00:45:30 +0200, "Stud" <studen@gmail.com> wrote:
>Oppe ved tændingslåsen?
>
Ja. Så tæt på den at det var møgbesværligt at lodde.
>> Jeg antager for at kortslutte cyklen, men for Guds skyld: Hvorfor??
>
>Det tror jeg også. Angiveligt for at stjæle den. Er den måske aldeles
>ustjælelig, forankret med fede kæder i jorden?
Nej, men havde det lykkedes at kortslutte den havde styret jo stadig
været låst. Og hvis det skulle knækkes op var der ingen mening i at
skære kablerne.
| |
F.Syndergaard (05-06-2007)
| Kommentar Fra : F.Syndergaard |
Dato : 05-06-07 23:52 |
|
Kedeligt vi skal udsættes for den slags.
Hvis det var mig ville jeg lodde ledningerne sammen og med krympeflex over.
Evt. den gode type med lim i.
Hvis du ikke har den store øvelse i at lodde bør du finde een der har noget
øvelse i den slags.
Det kan sagtens blive ok.
MVH.
Finni
<B t> skrev i en meddelelse
news:j4pb6311o4sa2h27en90ftj4ohd0u20d4n@4ax.com...
> Fedt!
> Skulle ud at rulle i det fine vejr, men nogen har valgt at skære alle
> ledninger fra låsecylinderen til resten af mc'en over.
>
> Jeg antager for at kortslutte cyklen, men for Guds skyld: Hvorfor??
>
> Anyway:
> Hvad siger I:
> Skal ledningsnettet skiftes, eller kan det splejses/loddes/krimpes?
>
> Med v h
> Bandit 650S
> 2005
| |
Steen Gruby (06-06-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 06-06-07 19:14 |
|
On Wed, 06 Jun 2007 00:36:00 +0200, B t wrote:
Hej.
>
>Anyway:
>Hvad siger I:
>Skal ledningsnettet skiftes, eller kan det splejses/loddes/krimpes?
>
Det er ikke nødvendigt at skifte hele ledningsnettet.
Du kan lodde det sammen igen.
Den simple metode er at afisolere begge ledningsstumper ca 10 mm og
fortinne dem.
Stik en stump krympeflex på 25 cm ned over den længste af ledningerne
og lod så enderne sammen således at de to afisolerede stykker ligger
parallelt og tæt sammen.
Krymp derefter flexen omkring samlingen.
Krympeflexen er samtidig med til at støtte kanten af lodningen således
at der ikke opstår brud ved bevægelse.
Nu er der normalt nogen bevægelse i ledningerne omkring tændingslåden,
så du bør nok sikre dem lidt mere end blot at lodde dem.
Hvis der er plads - altså at ledningerne er lange nok - så afisoler så
meget at du kan sno ledningerne sammen før du lodder.
Det giver en stærkere samling.
Den helt rigtige metode er at stikke de afisolerede ledningsender ind
i et 10mm langt tyndvægget kobberrør og så lodde dem inde i røret.
Kobberrørene kan fås hos den lokale EL installatør - De bruger dem til
at fiksere bløde ledninger med før de skal spændes under en bøjle.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (06-06-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-06-07 22:12 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:aftd63hahdc5tco8t2hm9f2p8s1tdtkjuf@4ax.com...
>
> Det er ikke nødvendigt at skifte hele ledningsnettet.
> Du kan lodde det sammen igen.
>
Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en tændingslås (som reservedel) må
have en given længde ledning(er) og et multistik!
Var det ikke bedre at afmontere hele stykket og forny ledningerne i hele
længden?
--
Armand.
| |
Steen Gruby (06-06-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 06-06-07 22:20 |
|
On Wed, 6 Jun 2007 23:12:24 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:
Hej Armand.
>>
>Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en tændingslås (som reservedel) må
>have en given længde ledning(er) og et multistik!
>Var det ikke bedre at afmontere hele stykket og forny ledningerne i hele
>længden?
Joeh, det kan du have ret i.
Mange tændingslåse lader sig problemløst åbne og ledningerne kan
skiftes i den ende.
Værre er det med stikket - Her slipper du ikke for lodning med mindre
du kan få nye stikben (kontakter)..
Stikbenene er krimpet på, og de lader sig meget vanskeligt åbne uden
at ødelægge dem, og efter den behandling kan de ikke genkrimpes.
Jeg tror stadig en sammenlodning af de eksisterende ledninger er den
letteste løsning, og bestemt ikke den dårligste.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (10-06-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-06-07 21:15 |
|
On Wed, 6 Jun 2007 23:12:24 +0200, "Armand" <kim-armand@mail.dk>
wrote:
>
>"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
>news:aftd63hahdc5tco8t2hm9f2p8s1tdtkjuf@4ax.com...
>>
>> Det er ikke nødvendigt at skifte hele ledningsnettet.
>> Du kan lodde det sammen igen.
>>
>Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en tændingslås (som reservedel) må
>have en given længde ledning(er) og et multistik!
>Var det ikke bedre at afmontere hele stykket og forny ledningerne i hele
>længden?
Tak for hjælpen drenge.
Jeg er ikke helt ueffen med en loddekolbe, men var i tvivl om
vibrationer og fugt kunne dømme den løsning ude.
Grundet et par mislykkede snit med en kniv, måtte jeg smide ca. 10 cm
ekstra kabel på alle syv.
Jeg har loddet og krympflexet i begge ender (og for første gang
nogensinde husket at komme al krympflex på, før lodning) og derefter
smidt noget 3M Super 88 isolerbånd omkring.
Det ser solidt og pænt ud. Derefter skiftede jeg hovedsikringen, og
alt virker.
Hvis det på et tidspunkt driller, skifter jeg nok hele kabelstumpen
(Armand har ret: Der er et multistik ca 50cm fra låsen), men den tid
den sorg.
| |
Armand (10-06-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-06-07 21:32 |
|
<B t> skrev i en meddelelse
news:ummo63p8v7kcph5s6tkc88rtumtbdborbk@4ax.com...
> >
> Hvis det på et tidspunkt driller, skifter jeg nok hele kabelstumpen
> (Armand har ret: Der er et multistik ca 50cm fra låsen), men den tid
> den sorg.
>
Jeg synes bare at lodning tidligere har været dømt nede her på gruppen:
Ledninger skulle tendere til at knække lige ved lodningen. hvilket ikke sker
med påklemte terminaler :-/
Alt efter hvorledes at ledningen er monteret oppe i låsens bundstykke, kunne
man købe sig en uoriginal lås og kun bruge ledningerne til at lodde/montere
på/i låsen for derved at bibeholde én og samme nøgle til motorcyklens låse
:-/
--
Armand.
| |
Steen Gruby (10-06-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 10-06-07 21:39 |
|
Hej.
>
>Tak for hjælpen drenge.
>
Sæ'l tak
>Jeg er ikke helt ueffen med en loddekolbe, men var i tvivl om
>vibrationer og fugt kunne dømme den løsning ude.
>
Metoden er helt efter bogen.
Man skal altid være opmærksom på at kanten af en lodning er sårbar
mht. mekanisk påvirkning og dermed et potentielt brudsted.
Brugen af krympeflex reducerer risikoen til at være minimal.
Hvis krympeflexen passer til ledningen og er varmet ordentligt er
fugtrisikoen også ringe.
>Grundet et par mislykkede snit med en kniv, måtte jeg smide ca. 10 cm
>ekstra kabel på alle syv.
>
Surt show, men det giver noget at arbejde med ,-)
>Jeg har loddet og krympflexet i begge ender (og for første gang
>nogensinde husket at komme al krympflex på, før lodning) og derefter
>smidt noget 3M Super 88 isolerbånd omkring.
>
Bare rolig - Det med at glemme at sætte flex på før lodningen har vi
alle prøvet - Mere end een gang
>Det ser solidt og pænt ud. Derefter skiftede jeg hovedsikringen, og
>alt virker.
>
Te' lykk'
>Hvis det på et tidspunkt driller, skifter jeg nok hele kabelstumpen
>(Armand har ret: Der er et multistik ca 50cm fra låsen), men den tid
>den sorg.
Det kommer du vist ikke til at rode mere med med mindre "kniven"
kommer forbi igen.
Armand har altid ret
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Kai Harrekilde-Peter~ (07-06-2007)
| Kommentar Fra : Kai Harrekilde-Peter~ |
Dato : 07-06-07 18:35 |
|
Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:
> Stik en stump krympeflex på 25 cm ned over den længste af ledningerne
^^^^^
Her skulle der have stået 25 mm, ikke 25 cm.
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29
| |
Steen Gruby (07-06-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 07-06-07 21:52 |
|
On Thu, 07 Jun 2007 19:34:59 +0200, Kai Harrekilde-Petersen
<khp@harrekilde.dk> wrote:
Hej Kai.
>
>> Stik en stump krympeflex på 25 cm ned over den længste af ledningerne
> ^^^^^
>Her skulle der have stået 25 mm, ikke 25 cm.
>
Fandens - Intet forbigår dit røntgensyn
Tak for korrektionen og undskyld til jer andre.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
|
|