Banekørsel mc
Fra : thomassloth@hotmail.~

Dato : 05-06-07 09:32

Jeg har tilmeldt mig racing4fun's banekørsel på Knutstorp for 2. gang.
Det er et super arrangement, men synes nok prisen (1350kr) er lidt
pebret for en lille dags kørsel.
Hvor/hvordan kan man komme til at køre på bane for lidt billigere
penge, uden instruktør?
vh T

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-06-07 09:50

thomassloth@hotmail.com skrev:
> [...]
> pebret for en lille dags kørsel.
> Hvor/hvordan kan man komme til at køre på bane for lidt billigere

Så vidt jeg ved - inge steder - det er prisen, og det er mig bekendt
ikke en guldgruppe for arrangørene - for dem der arrangerer selv, har
jeg set priser på op til 1700-2000, for en dag, og det er "non-profit",
sååå...

Så skal du være heldig at blive inviteret til nogle "hverdags
arrangementer" på Padborg park - der er sometider mulighed for at komme
med, her taler vi om ca en tusse.

Men her er lige et ink til hvad jeg anser for den ultimative track-day,
men det er også lige lidt dyrere

http://www.donington-park.co.uk/trackattack/

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-06-07 10:09

> [...]
> pebret for en lille dags kørsel.
> Hvor/hvordan kan man komme til at køre på bane for lidt billigere

Nu vi har gang i emnet - vil jeg lige dele nogle tanker med dig jeg selv
har gjort, efter at have opdaget racerbanens magi -

Der gennemføres ved en trackday - en ansvarsfraskrivelsesprocedure, der
fritager arrangøren for alt ansvar.

Det mener jeg dels er tvivlsomt i en dansk retsal!
Dels gælder fraskrivelsen alene arrangøren, ikke dig...

Så hvis du forårsager en andens styrt med fatale skader/død til følge,
tvivler jeg på at den fordrettede eller dennes bo, vil tænke " nå det
var jeg/han selv skyld i - det var jo en track day"

Så er jeg bange for at de får den tanke at komme efter dig :-/ - gør de
det, er du i alt væsentlighed på balderne! Dit forsikringsselskab løber
sikkert skrigende væk, medens de råber " farlig sport - det dækker vi
ikke"

Derfor bør du nok overveje det jeg overvejer - køb et gammelt vrag af et
banejern - meld dig ind i en klub under DMU - få en træningslicens - hav
det sjovt der er du nemlig dækket.

Fra : Moller

Dato : 05-06-07 10:35

J.C.Kløve skrev:

> Derfor bør du nok overveje det jeg overvejer - køb et gammelt vrag af et
> banejern - meld dig ind i en klub under DMU - få en træningslicens - hav
> det sjovt der er du nemlig dækket.

   Lige præcis, og så er der mulighed for at være med i flere træningsdage
osv. og derved komme til at køre billigere. Men start omkostningerne er
lidt højere, men betaler sig i enden. Og så er den med dækningen også
lige fikset.

   f.eks. er der på nogen bane dage en blanding af Licens køre, og alm.
cykel med ansvarsforsikrings køre... hvad sker der så hvis en Licens
køre knalder ind i en med ansvars forsikringen ? og modsat, det er et
meget spændene emne, som er set vent på en del race forums.

   Så vidt jeg har forstået det, så dækker Licensen de skader man kan
forvolde på sig selv, men ikke modparten... det er så fint nok, hvis
alle på banen har en Licens.

   Men er det en med ansvarsforsikring, så gør den det modsatte, den
dækker skade man forvolder på modpart(vi går ud fra at man har den
udvidet der dækker farlig sport)... og derved har vi en grå zone hvis de
to typer dækninger rammer hinanden.

--
VH
   Moller

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 05-06-07 11:38

Moller <news@molnit.com> wrote:

> [...]
> dækker skade man forvolder på modpart(vi går ud fra at man har den
> udvidet der dækker farlig sport)... og derved har vi en grå zone hvis de

Hej

Undskyld at jeg maser mig på her, jeg står selv i akkurat samme
overvejelser, men har mange spg:

- hvad koster det typisk at melde sig ind i en klub?
-tilbyder klubber typisk 'undervisning'? dvs. sving/køreteknik?
- kan man få en ok bane cykel (600'er) til ca. 20-25000?
- Hvordan klarer man det med licens? Hvad koster det og hvad skal der
til?

Hvor kan jeg finde yderligere info?
Mvh
Anna

--
http://www.dfmc.dk/?id=672
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14646

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-06-07 12:01

Anna M. Andersen skrev:

> [...]
> - kan man få en ok bane cykel (600'er) til ca. 20-25000?
> - Hvordan klarer man det med licens? Hvad koster det og hvad skal der

En 20-25000, burde du kunne komme et langt stykke af vejen for!
Jeg har selv holdt et vågent øje med markedet siden 1. maj (der havde
jeg min første track day http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=1552 ) og
ses der bort fra at danskere tror deres +20 år gamle lorte RR maskiner
skal koste flere milioner, er der rigtig fornuftige priser på brugte RR
jern i udlandet - så er der kun "afhentningsproblemet" da der ofte
følger en del reservedele med, og da maskinerne jo ikke må fres på
offentlig vej.
Jeg regner med at smide ca det samme i projektet og nå i mål

I klubberne kan du få undervisning

Info her:
http://www.rrherning.dk/Vis.asp?side=rrinfo

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 06-06-07 17:45

"J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

> [...]
> offentlig vej.
> Jeg regner med at smide ca det samme i projektet og nå i mål

Tak for linket... lad høre fra dig hvis du engang får købt en baneged

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-06-07 18:51

Anna M. Andersen skrev:

> Tak for linket... lad høre fra dig hvis du engang får købt en baneged

Det vil blive annonceret med stort i NG -

Fra : Jakob

Dato : 05-06-07 13:38

J.C.Kløve wrote:
> Derfor bør du nok overveje det jeg overvejer - køb et gammelt vrag af et
> banejern - meld dig ind i en klub under DMU - få en træningslicens - hav
> det sjovt der er du nemlig dækket.

1) En træningslicens gælder kun din klubs hjemmebane - hvilket ikke
giver mange muligheder for at træne.

2) Licensen ulykkes forsikring dækker 75.000 - hvilket lige knapt dækker
en kørestol.

3) Som licens kører må du kun deltage i DMU godkendte arrangementer -
dette er ikke en regl der blive håndhævet, men det betyder at licensen
ikke dækkker til trackdays (Der findes ingen godkendte trackdays).

Det er korrekt at der er et ansvars problem, men jeg har aldrig hørt om
nogle sager og jeg tror en sådan vil blive afvist, med mindre der er
tale om grov uansvarlighed.

Hvis man gerne vil køre ræs billigt, så kig på 80ccm og pocketbike.

--
Jakob, 748SP+749S

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-06-07 19:33

noname@mail.dk (Anna M. Andersen) writes:

> - hvad koster det typisk at melde sig ind i en klub?
> -tilbyder klubber typisk 'undervisning'? dvs. sving/køreteknik?

http://www.superbikeschool.com er noget af det ultimative, men det
koster også knaster...

http://www.mestersvinger.dk tilbyder undervisning i svingteknik.

Selve teoridelen om hvad de enkelte flag betyder osv, er en del af
kurset for at få trænings licens.

> - kan man få en ok bane cykel (600'er) til ca. 20-25000?

Det er typisk de ældre som fåes til 20-25.000Kr. Udvalget bliver noget
større og nyere ved at nærme sig de 30.000kr.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Armand

Dato : 05-06-07 23:01

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.superbikeschool.com er noget af det ultimative, men det
> koster også knaster...

En tidligere kollega kørte rally med sin far. Nu arbejder jeg med hans
lillebror der beretter at storebroderen har sat sig for at køre (er det?)
Clio-Cup i år.
Klassen er let tilgængelig derved at man skal møde op med køredragt incl.
hjelm og bliver tildelt en bil ved banen.
Prisen er også til at føle på: over 20.000,- pr. løbsweekend, hvortil kommer
dækning af reperationsomkostninger; men til gengæld skal man ikke selv
investere i racejern og ligge inde med et reservedelslager, endsige have
værekstedsplads hjemme og et køretøj der kan transportere baneraceren til
løb!

Jeg kaster lige denne OT-historie ind i snakken for at understrege hvad det
koster at køre race og hvilke skillinger det i virkeligheden er at der ynkes
om i tråden :-|

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-06-07 23:14

Armand skrev:
> [...]
> koster at køre race og hvilke skillinger det i virkeligheden er at der ynkes

Bestemt ikke billigt at leje med hvis man skal med i mesterskaber m.m.

Men er det for en god gang spas, _uden_ at sætte gadecyklen som indsats
hver gang man er afsted, kommer man langt med en trailer, et gnuppet
jern årgang 99-01 og så rækker 20-25kkr da det meste af vejen (hvis man
ikke er bange for at hente skidtet i Sverige, Tyskland, eller England
(det sidste er dog lidt dyrt i afhentning, til gengæld er brugtpriserne
tilsvarende lavere og udvalget relativt stort)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 05-06-07 23:08

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> [...]
>
> Det er typisk de ældre som fåes til 20-25.000Kr. Udvalget bliver noget
> større og nyere ved at nærme sig de 30.000kr.

Udvalget i banejern over 30k kr, er nydeligt, men igen skal man - syntes
jeg - holde det op mod hvad man vil med "sporten" - for mit vedkommende
har jeg een gang været på bane, og det var totalt fedt, men jeg
forventer ikke at kunne finde tid til at komme af sted mere end 2-3
gange om året max - og har bestemt ingen _aktuelle_ planer om at køre
rookie 2 - så jeg kan godt klare mig med et "ældre brugt småridset ikke
konkurrencedygtigt banejern" - nu kan jeg også godt lide at skrue lidt,
så det gør ikke noget at der skal laves lidt.

Så mit udgangspunkt er først og fremmest at jeg ikke har lyst til at
prøve grænser af på min gade-cykel

Nå ja så ville det da være fedt at prøve en international motogp bane,
sådan lige for at prøve det

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-06-07 08:44

thomassloth@hotmail.com wrote:
> Hvor/hvordan kan man komme til at køre på bane for lidt billigere
> penge, uden instruktør?

I Tyskland ligger der noget der hedder Nordsløjfen. Det skulle være ret
godt. Og billigt, hvis man har klippekort/årskort. Og meget besøgt.

/jim

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 06-06-07 10:24

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> I Tyskland ligger der noget der hedder Nordsløjfen. Det skulle være ret
> godt. Og billigt, hvis man har klippekort/årskort. Og meget besøgt.
>
> /jim

Det er ikke en (racer)bane (selv om der er curbs), men en offentlig, tysk,
ensrettet betalingsvej med nogenlunde fri hastighed - afhængig af de
trafikale forhold. De tyske færdselsregler gælder også på denne strækning.
Der er ingen egentlige sandkasser beregnet til afkørsel - kun Eifelbjerge og
autoværn.
Evt. skader på autoværnet bliver man charget for.
Det koster også noget over DKK 1000,- at blive bugseret ud med
Abschlepdienst (fejebladsservice).
Vildt ophidsende men farligt område for ukyndige

Mvh.
Carsten Eilersen
Pt. 3 x 5 dages bilkørekursus på Nordsløjfen + 5 dages kørsel samme sted på
mc - i alt 116 hele omgange.
Back for more in Sept. 07

Fra : Armand

Dato : 06-06-07 21:47

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> I Tyskland ligger der noget der hedder Nordsløjfen. Det skulle være ret
> godt. Og billigt, hvis man har klippekort/årskort. Og meget besøgt.

- - - - - - Og har allerede én DFM'ers liv på samvittigheden

--
Armand.
(der hermed sender Jørund Seims minde en tanke)

Fra : Emil

Dato : 06-06-07 12:25

On Jun 6, 12:13 am, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:
> [...]
> (det sidste er dog lidt dyrt i afhentning, til gengæld er brugtpriserne
> tilsvarende lavere og udvalget relativt stort)

Det er sjovt du mener at danske banejern er dyre. Jeg syntes ikke
rigtigt det prisniveauet er så forskelligt fra tyskland. I sverige er
banejern typisk noget dyere fordi de tit kommer med mulighed for at
smide gadekåber på igen, og så sælge som gadecykel med lavt km. tal
(noget med de svenske synsregler og notering af km. tal ved syn).

Jeg kan forresten anbefale RR Hernings handelsside på
http://rrherning.dk/Vis.asp?side=handel

Og jeg kan IKKE anbefale at tage licens hvis man bare vil køre på bane
for sjov. Det er for dyrt, og man får typisk meget lidt køretid for
sine penge. Undtagelsen er DM på Tor Poznan hvor der er oceaner af
køretid til alle.

Mvh.

Emil S. Hansen

Fra : Anna M. Andersen

Dato : 06-06-07 17:45

Emil <sofushansen@gmail.com> wrote:

> [...]
> for sjov. Det er for dyrt, og man får typisk meget lidt køretid for
> sine penge. Undtagelsen er DM på Tor Poznan hvor der er oceaner af

mmm.. foruroligende... folk tager vel licens for sjov? Det er vel ikke
alle der regner med at køre DM / Superbike eller MotoGP???

Tak for henvisningen til handelssiden... der er nogle spændende ting og
sager må man sige..