On 4 Jun., 13:05, "Hekto" <u...@urxgb.qx> wrote:
> On Sat, 02 Jun 2007 13:20:17 +0200, Armand wrote:
> > "WaZZa" <MSGDil...@gmail.com> skrev i en meddelelse
> >news:1180781952.711629.176460@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>
> >> OK er glad for at høre med de 10.000km
> >> Der er flere der har sagt til mig at det er ved hver 3000km. Tror en
> >> 3-4 monster ejere!
>
> > Problemet i Ducati-topstykket er at der også findes en knast/vippearm der
> > lukker ventilerne, og at en sådan selvsagt ikke bør være særligt meget for
> > løs før det kan medføre problemer!
>
> > Den gamle Ducati-motor med stangtrukken knastaksler havde det IMO ubrugelige
> > service-interval på 3.000km.
> > Efter lanceringen af motorerne med tandremstrukne knastaksler er intervallet
> > stille og roligt forøget til de nuværende 10.000 km!
>
> > Læg forøvrigt mærke til at det er et service/kontrol -interval, der er ingen
> > der siger at ventilerne vitterligt skal stilles
>
> 'Lukkerne' skal stille med 500/100mm. Det betyder i praksis, at man lige
> akkurat skal kunne dreje dem, når man trykker ned på vippearmen med en
> skruetrækkr. Bemærk at servicemålet faktisk er 2/10 !!!! Imodsætning til
> 'åbnerne' der er lige omvendt af 'lukkerne'!
>
> Lukkerne støjer hvis spillerummet er for stort; men egentlig skade sker
> der ikke. Det er langt værre hvis de står for stramt for så gnaver den i
> knasterne.
>
> Iøvrigt er det oftest de små ½-måner der bankes flade. Skiftes de, er
> ventilerne ofte på plads igen.
>
> På de nye motorer fra i år er intervallet oppe på 15.000. Når man er vant
> til motoren, kan man let selv høre om det er tid. Det kan også høres hvis
> man under remskift drejer remhjulet med hånden. Så kan man tydeligt høre
> når vippearmen til lukkeren banker imod knasten, og så er det tid lige at
> kontrollere spillerummet og evt. justere/skifte ½-måner.
>
> --
> /Hekto- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
ok, er der noget man skal lytte efter op den 600 fra 97?
den klikker ret meget lige pt :)