/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Volvo 2003T bliver for varm
Fra : Ellinor & Niels Otto~


Dato : 04-06-07 12:45

Vores dieselmotor 2003T (1988) bliver af og til for varm med det
resultat at den blæser kølevandet ud af reservoiret. Normaltemperatur
er 70-80 C, men pludselig stiger temperaturmåleren til 100 C uden
påviselig grund og alarmen går. Motoren har kørt ca. 2500 t ialt og er
udstyret med ferskvandskøling og varmtvandsbeholder. Søvands
fødepumpen til varmeveksleren lader til at virke fint idet der kommer
godt med vand ud af udstødningen, men ferskvandscirkulationen har jeg
svært ved at kontrollere. Termostaten er nu udskiftet og systemet
lader til at lufte ud ved at der løber kølevand igennem reservoiret
fra turbocharger toppen og derfra til ferskvandspumpen.

Er der en af Jer i gruppen, som har ideer til hvor problemet kan komme
fra. Det startede da vi satte båden i vandet i år. Da vi købte båden
sidste sommer oplevede vi ingen problemer.

Niels Otto
s/y SOLVIND
OE32


 
 
Leo John Kramme (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Leo John Kramme


Dato : 04-06-07 14:26

Hej Ellinor og Niels Otto.
Sandsynligvis er (gummi?)pakninger i varmeveksler eller
ferskvandskøler utætte og ferskvandet er blevet pumpet overbord
med saltvandet. Skift pakninger eller O-ringe. Det kan også
være utætheder i cylindre eller topstykker, men det er en helt
anden boldgade.

MVH og good luck

Leo

Ellinor & Niels Otto Wind-Jensen <windjensen@40VCRgmail.com>
(slet 40VCR) skrev:
>Vores dieselmotor 2003T (1988)
>bliver af og til for varm med det
>resultat at den blæser kølevandet
>ud af reservoiret.
>Normaltemperatur
>er 70-80 C, men pludselig stiger
>temperaturmåleren til 100 C uden
>påviselig grund og alarmen går.
>Motoren har kørt ca. 2500 t ialt og er
>udstyret med ferskvandskøling og
>varmtvandsbeholder. Søvands
>fødepumpen til varmeveksleren
>lader til at virke fint idet der kommer
>godt med vand ud af udstødningen,
>men ferskvandscirkulationen har jeg
>svært ved at kontrollere.
>Termostaten er nu udskiftet og systemet
>lader til at lufte ud ved at der
>løber kølevand igennem reservoiret
>fra turbocharger toppen og derfra
>til ferskvandspumpen.
>
>Er der en af Jer i gruppen, som
>har ideer til hvor problemet kan komme
>fra. Det startede da vi satte
>båden i vandet i år. Da vi købte båden
>sidste sommer oplevede vi ingen problemer.
>
>Niels Otto
>s/y SOLVIND
>OE32


Ellinor & Niels Otto~ (20-06-2007)
Kommentar
Fra : Ellinor & Niels Otto~


Dato : 20-06-07 08:04

Kære Leo,
Tak for dine råd !
Desværre var det en længere varende og dyrere reparation, som
var nødvendig. Ferskvandscirkulationen var for dårlig i motoren
og der opstod derfor luftlommer. Tilslutningen til
varmtvandsbeholderen var ikke lavet rigtigt med de kalibrerede
rør og kølevandsreservoiret sad for lavt. Herved kunne systemet
ikke selv fjerne luftlommerne og overhedning fulgte. Nu har
Dansk Marineservice øjensynlig rettet fejlene og weekendens
sejlads var uden ubehagelige oplevelser.
Med sejlerhilsen,
Niels Otto

Leo John Kramme <ljk@c.dk> skrev:
>Hej Ellinor og Niels Otto.
>Sandsynligvis er (gummi?)pakninger i varmeveksler eller
>ferskvandskøler utætte og ferskvandet er blevet pumpet overbord
>med saltvandet. Skift pakninger eller O-ringe. Det kan også
>være utætheder i cylindre eller topstykker, men det er en helt
>anden boldgade.
>
>MVH og good luck
>
>Leo
>
>Ellinor & Niels Otto Wind-Jensen <windjensen@40VCRgmail.com>
>(slet 40VCR) skrev:
>>Vores dieselmotor 2003T (1988)
>>bliver af og til for varm med det
>>resultat at den blæser kølevandet
>>ud af reservoiret.
>>Normaltemperatur
>>er 70-80 C, men pludselig stiger
>>temperaturmåleren til 100 C uden
>>påviselig grund og alarmen går.
>>Motoren har kørt ca. 2500 t ialt og er
>>udstyret med ferskvandskøling og
>>varmtvandsbeholder. Søvands
>>fødepumpen til varmeveksleren
>>lader til at virke fint idet der kommer
>>godt med vand ud af udstødningen,
>>men ferskvandscirkulationen har jeg
>>svært ved at kontrollere.
>>Termostaten er nu udskiftet og systemet
>>lader til at lufte ud ved at der
>>løber kølevand igennem reservoiret
>>fra turbocharger toppen og derfra
>>til ferskvandspumpen.
>>
>>Er der en af Jer i gruppen, som
>>har ideer til hvor problemet kan komme
>>fra. Det startede da vi satte
>>båden i vandet i år. Da vi købte båden
>>sidste sommer oplevede vi ingen problemer.
>>
>>Niels Otto
>>s/y SOLVIND
>>OE32

--
Niels Otto
s/y SOLVIND
OE32


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste