Stadig knirkelyde fra venstre forhjul på F~
Fra : Kent

Dato : 04-06-07 16:01

Jeg har tidligere spurgt her i gruppen, hvad der kan
give lyde fra venstre forhjul på vores Skoda Fabia.
Det kan især høres, når vi fx kører rundt på en
parkeringsplads, eller når vi kører over et vejbump.

Nu har bilen været på værksted hos min lokale
Skoda-pusher. De smurte undervognen, og det
hjalp da også..... i ca. 15 minutter .

For at de ikke bare skal prøve et eller andet ud i
det blå, så vil jeg gerne selv prøve at finde ud af
hvad det kan være. Mit værksted (Holstebro) virker
som om, de famler i blinde med dette.

Via forummet på Briskoda.net har jeg fundet ud af,
at det skulle være en ret kendt Fabia-fejl. Der er
tale om en "Front Suspension Bush" - men hvad
dælen hedder sådan en fætter på dansk????

Nogen der kan sige mig det? Jeg har uploadet et
billede af én på dk.binaer.

Og så i øvrigt - hvad er jeres mening om det? Kan
det være en "Fron Suspension Bush", eller hvad?
Andre forslag?

Tak.

Kent.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-06-07 16:10

> [...]
> at det skulle være en ret kendt Fabia-fejl. Der er
> tale om en "Front Suspension Bush" - men hvad
> dælen hedder sådan en fætter på dansk????

Sådan en fætter hedder en bøsning.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 04-06-07 18:06

> Nogen der kan sige mig det? Jeg har uploadet et
> billede af én på dk.binaer.
>
> Og så i øvrigt - hvad er jeres mening om det? Kan
> det være en "Fron Suspension Bush", eller hvad?
> Andre forslag?

Slidte stabilisatorbøsninger

se
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/A23891D0-B6F8-4251-9763-8230BA4B31CA/0/5861.pdf

En super irriterende fejl som koster omkring 7000 - 8000 kr. på et skoda
værksted at få laver

/AB

Fra : Kent

Dato : 04-06-07 18:33

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En super irriterende fejl som koster omkring 7000 - 8000 kr. på et skoda

Så er det heldigt, at vores bil er fra november 2006 .

I FDM-skrivelsen, som du linker til, står der imidlertid, at
slidte stabilisatorbøsninger viser sig ved dunkelyde! Det er
bestemt ikke det, jeg hører. Lyder absolut som knirken.
Nærmest som en fjeder, der knirker - men var det fx
en knækket fjeder, havde værkstedet vel opdaget det.

Jeg har printet skrivelsen ud og tager den med til min
Skoda-pusher. Tak for det .

Kent.

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 04-06-07 18:48

> [...]
> Nærmest som en fjeder, der knirker - men var det fx
> en knækket fjeder, havde værkstedet vel opdaget det.

Mine "lyd" er en blanding af både knirken og dunk , og den har lige
holdt 4 års dag

> Jeg har printet skrivelsen ud og tager den med til min
> Skoda-pusher. Tak for det .

God ide

/AB

Fra : Brian

Dato : 04-06-07 18:39

> [...]
>
> En super irriterende fejl som koster omkring 7000 - 8000 kr. på et skoda

Er der noget specielt ved Fabia'en der gør at det er _så_ dyrt? På en gammel
Fiat Uno kan Quick Pot klare det, incl. sporing for næsten ingen penge :)

Fra : Kent

Dato : 04-06-07 18:44

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget specielt ved Fabia'en der gør at det er _så_ dyrt? På en
> gammel Fiat Uno kan Quick Pot klare det, incl. sporing for næsten ingen
> penge :)

Jeg tror, AB tager fejl. I FDM-rapporten står der 700 kr. pr. side.

Kent.

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 04-06-07 19:17

> Jeg tror, AB tager fejl. I FDM-rapporten står der 700 kr. pr. side.

Desværre ikke (og måske). Det var prisen jeg fik ved bekker biler
(http://skoda.bekker-biler.dk/) for cirka 2 måneder siden

Han fortalt mig, at den pris om motor havde skrevet var forkert, et eller
andet med, at man skulle skilde ret meget ad for de kunne skiftes, og at det
var det der kostet!!!.
Heldigvis fik han ikke love til at lave det, så den faktiske pris stå hen i
et uvise, idet jeg ikke har forhørt mig andre steder endnu.

Men hvis der er nogen der kender den rigtige pris (og naturligvis sted) så
høre jeg gerne om det.

/AB

Fra : Kong Gulerod

Dato : 04-06-07 21:20

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> wrote in message

> [...]
| et uvise, idet jeg ikke har forhørt mig andre steder endnu.
|
| Men hvis der er nogen der kender den rigtige pris (og naturligvis sted) så

Hmm.. Ifg. min Haynes er det altså ikke noget der kan tage lang tid!!, den
er angivet til tre skruenøgler, og det er ikke så meget der skal laves incl
at få taget gummibøsningerne af og sat nye på.

der skal løsnes lidt forbindelses arme fra ophæng plus styretøj, samt
frigøres så man kan komme ind til bøsningerne.

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 04-06-07 21:45

> [...]
>
> der skal løsnes lidt forbindelses arme fra ophæng plus styretøj, samt
> frigøres så man kan komme ind til bøsningerne.

Jeg fandt også hans forklaring (meget) langt ude. Lød som om, at han gerne
ville tjene lidt penge, på sådan en bildum person som mig. Dog er jeg
udemærket klar over hvad penge er være, og det "tilbud" var bare for langt
ude.

/AB

Fra : Tom

Dato : 04-06-07 19:31

> [...]
>
> Er der noget specielt ved Fabia'en der gør at det er _så_ dyrt? På en
> gammel Fiat Uno kan Quick Pot klare det, incl. sporing for næsten ingen

Samme ved mondeo. Her kunne jeg skifte bærearm incl. det hele på 1½ time
første side og 1 time til den anden. Blev endda klaret i indkørslen

--
Tom

Fra : Kong Gulerod

Dato : 04-06-07 21:27

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> wrote in message
> [...]
| billede af én på dk.binaer.
|
| Og så i øvrigt - hvad er jeres mening om det? Kan
| det være en "Fron Suspension Bush", eller hvad?

lidt svenskt om problemet, mit svenskt er ikke så godt men det er vist noget
med at der er en nyere bedre løsning og at man kan sætte et stopper på så
bøsningen ikke går i stykker??

jeg har det bekanta problemet med att det slamrar i framvagnen när man kör
över små ojämnheter. Jag läste här på forumet i flera trådar att det
sannolikt var krängningshämmarstagen eller kanske hela hämmaren. Ett inlägg
tipsade om att hela krängningshämmaren kunde kana i sidled om bussningarna
(stoppringarna) på hämmaren gått sönder/trillat av. Precis det verkar ha
hänt ser jag om jag kikar in under bilen - med resultatet att
krängningshämmaren ligger an mot främre hjulupphängningen så det bonkar när
hjulet rör sig fort upp och ned.

På de gamla krängningshämmarna finns inget stopp som hindrar den från att
vandra ut åt sidorna tills det tar i framaxel balken .. fanns bara en plast
hylsa som med tiden går sönder o trillar av.. från o med 05 så finns det
riktiga stoppar på hämmarna ! så både de gamla hämmarna o stagen är av dålig
kvalite ..

Nu till min undran... På vilket sätt skulle det klonkande ljudet kunna
uppstå om det bara varit stagen som var kass (läser på flera ställen att det
kan räcka att byta stagen när det klonkar)? K-hämmaren verkar ju, som någon
mycket övertygande påpekade, fixeras i sidled av bussningarna (eller
"stoppen") och inte av själva stagen?

För den intresserade kan jag påpeka att jag fixerade krängningshämmaren med
att par slangklämmor, och det värsta klonkandet försvann då! men helt borta
är det inte... Kan det vara stagen också då som skramlar? Nån som har bytt
bara stagen och fått tyst helt på eländet?

Jag ersatte "stoppen" av plast med slangklämmor för över ett år sedan och
det har hindrat krängningshämmaren att vandra i sidled. Men för ett halvår
sedan så uppstod ett dunkande ljud från framvagnen vid körning på ojämn väg.
Jag upptäckte då att de plasthylsor som "stoppen" hade hängt ihop med och
som befunnit sig på krängningshämmaren innanför gummibussningarna hade
spruckit och ramlat bort. Då uppstod ett glapp mellan gummibussning och
krängningshämmaren. Eftersom nöden är uppfinningarnas moder så tog jag en
bit av en skarvmuff av plast till ett kabelrör för elledningar (20 mm). Jag
sågade upp en slits i denna och krängde denna på krängningshämmaren där
fästet med gummibussningen skall sitta. På med gummibussning och fäste och
drog åt. Det har nu fungerat "skitbra" i ett halvår. Inget dunkande!

Det är sant att drivaxlarna är i vägen. Jag gör på min bil så att jag
skruvar loss nedre bulten på bygeln när bilen står på hjulen (fullt
rattutslag för att komma åt bättre). Sedan hissar jag upp bilen och tar bort
hjulen och skruvar bort övre bulten. Åtdragningen gör jag i omvänd ordning.
Vid monteringen av bussningar och hylsor använde jag lite silikonfett på
dessa för att de skulle komma på plats lite lättare. Det gick förvånansvärt
lätt, på min bil i alla fall.

Fra : alten

Dato : 06-06-07 11:23

Jeg har samme problem og spurgte FDM om hvad de tror det er. Her er deres
svar:

Tak for din henvendelse.

Ud fra din beskrivelse lyder det som om, at det er fjederen der giver sig
lidt i fjederskålen på fjederbenet. Det er der sådan set ikke noget galt i.
Man kan vælge at montere "plasticslange" på de yderste fjedervindinger. Det
kan eliminere støjen.

Om det har noget med eftersynet at gøre, er vanskeligt at svar på. Men da
fjedrene har været aflastet da bilen har været hejst op, kan det godt tænkes
ar fjedrene ikke har fundet deres rette leje. Så måske går det væk af sig
selv.

mvh,

Henrik