Politi-Carabinieri
Fra : hafelaffen

Dato : 31-05-07 20:58

Hejsa

Netop hjemvendt fra Pisa-Italien, melder der sig et enkelt spørgsmål.
Vi så meget politi i gadebilledet. Både omkring seværdighederne og i
trafikken.
Jeg fik dog aldrig helt på plads hvad forskellen på deres politi
egentlig er.

Der er nogle hvide politibiler med _polizia_ skrevet på siden.
Samtidig har de nogle helt blå biler med teksten _Carabinieri_ ...

Er der nogen der kan kaste lys over forskellen på de 2 ?

Mange Hilsner
/Haffe

Fra : Per Tolbøll

Dato : 31-05-07 21:29

> [...]
>
> Der er nogle hvide politibiler med _polizia_ skrevet på siden.
> Samtidig har de nogle helt blå biler med teksten _Carabinieri_ ...

Det er mere speget end som så:

Carabinieri er et halvmilitært politikorps, der svarer til det franske
gendarmeri - de er militært organiserede og løser både politi- og
militære opgaver (f.eks FN-fredsstyrker)
Carabinieri har traditionelt haft en dummepeter-image ( = syditalienske
boldeknolde i flotte uniformer), og det er stadig ikke til megen nytte
at spørge dem om vej på et af hovedsprogene, f.eks.

Det "almindelige" politi (som vi kender det) er Polizia di Stazio - dem
i de hvide biler - som tager sig af trafikregulering og almindelige
patruljer.

I Rom har jeg også observeret "Polizia Muncipale", der mest holdt øje
med seværdighederne.

Enfelig er der Guardia della Finanzia, hvis hovedformål tilsyneladende
er at stresse de utallige gadesælgere af mærkevare-efterligninger.

Du kan læse mere på den engelske udgave af Wikipedia.

--
/Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-06-07 08:31

Per Tolbøll skrev:
> [...]
> er at stresse de utallige gadesælgere af mærkevare-efterligninger.
> Du kan læse mere på den engelske udgave af Wikipedia.

Ikke for at det skal lyde som en opfordring, men en forskel på de tre
korps er at hvor man kan komme langt med "Polizia (di Stazio)" og
Polizia Muncipale" ved ikke at bede om papir på hændelsen frarådes det
stærkt overfor "Carabinieri". Det hedder sig at blot det at forsøge er
den nemmeste måde at komme i håndjern.

I øvrigt er alle tre korps ganske hjælpsomme hvis kan spørger pænt.

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun

Fra : Bruno

Dato : 31-05-07 21:29

hafelaffen wrote:

> Der er nogle hvide politibiler med _polizia_ skrevet på siden.

Det er alm. politi.

De har nu også blå biler:

http://it.wikipedia.org/wiki/Immagine:Lamborghini_Polizia.JPG

> Samtidig har de nogle helt blå biler med teksten _Carabinieri_ ...

Og det er de hårde drenge - det er faktisk et værn i militæret ligesom
luftvåben, søværn osv.

Mvh
Bruno

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 31-05-07 22:24

> http://it.wikipedia.org/wiki/Immagine:Lamborghini_Polizia.JPG
Ja det er ikke sådan at bo i et land hvor det er nødvendig med en
Lamborghini for at fange en Ferrari, men mon ikke det var bedre med en
McLaren, i formel 1 ser det da ud til de snilt klare Ferrari´s automobiler.