Mazda6 Diesel - tandrem eller kæde?
Fra : Henning

Dato : 30-05-07 13:45

120.000 km eftesynet nærmer sig - er min Mazda6 med kæde eller
tandrem?

Fra : Mikkel Lund

Dato : 30-05-07 14:22

Henning skrev:
> 120.000 km eftesynet nærmer sig - er min Mazda6 med kæde eller
> tandrem?

1) kig ned i motorrummet
2) ring til mazda

Mazda har valg ikke at skrive det på deres hjemmeside :(

--
Hilsen Mikkel Lund
Jokeren i "Mænds ruin"

Fra : SoL

Dato : 30-05-07 14:27

Kig dog efter - det er da et mere sikkert svar end at spørge her. Der er
formentlig ingen som ved hvilken bil du kører i.

Knud

Fra : Kaas

Dato : 30-05-07 14:31

> Kig dog efter - det er da et mere sikkert svar end at spørge her. Der er
> formentlig ingen som ved hvilken bil du kører i.

Gætter på en Mazda 6 Diesel......

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-07 14:43

"Kaas" <dsl8595@vip.cybercity.dk> wrote in

> Gætter på en Mazda 6 Diesel......

Jeg kører i en Peugeot 306 HDI. Hvilken type bremser har jeg ? (der findes
8 forskellige bremsevariationer til den model alt efter hvilken årgang det
er)

Fra : Kaas

Dato : 30-05-07 14:51

> Jeg kører i en Peugeot 306 HDI. Hvilken type bremser har jeg ? (der findes
> 8 forskellige bremsevariationer til den model alt efter hvilken årgang det
> er)

Det er ikke det der er spørgsmålet, men sol skriver:

> Der er formentlig ingen som ved hvilken bil du kører i.

Jo det ved vi, nemlig en Mazda 6 Diesel, hvis sol istedet for havde spurgt
til årgang og evt. yderligere til modellen, så var der sikkert nogle der
kunne svare manden på spørgsmålet, istedet så får han et ½ flabet svar, om
at se efter selv..... der er vel en grund til at der bliver spurgt.

Fra : SoL

Dato : 30-05-07 15:34

"Kaas" <dsl8595@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne svare manden på spørgsmålet, istedet så får han et ½ flabet svar, om
> at se efter selv..... der er vel en grund til at der bliver spurgt.

Den grund er da uanset dårlig - det bedste og sikreste svar er da at kigge
efter - selv den største amatør kan kende forskel på en tandrem og en kæde.

Knud

Fra : Henning

Dato : 30-05-07 16:15

On Wed, 30 May 2007 16:33:39 +0200, "SoL" <ssen@bit.lk> wrote:

> [...]
>efter - selv den største amatør kan kende forskel på en tandrem og en kæde.

Det kræver så bare at "den største amatør" ved hvor man kigger Jeg
formoder ikke den ligger til fri anskuelse, ligger den ikke pakket ind
i et skjold el.lign?

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-05-07 16:19

> Det kræver så bare at "den største amatør" ved hvor man kigger Jeg
> formoder ikke den ligger til fri anskuelse, ligger den ikke pakket ind
> i et skjold el.lign?

En tandrem er pakket ind i et skjold på samme side af motoren som
generatoren. En knastkæde sidder højst sandsynligt inde i motoren i oliebad.

- Martin

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-05-07 09:48

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En tandrem er pakket ind i et skjold på samme side af motoren som
> generatoren. En knastkæde sidder højst sandsynligt inde i motoren i

Generatoren er som regel _ikke_ drevet af tandremmen og skjoldet kan være af
letmetal.
Hvad er det så den umekaniserede spørger skal kigge efter?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-05-07 09:45

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 8 forskellige bremsevariationer til den model alt efter hvilken årgang det

Skiver foran.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-05-07 10:25

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote in

> Skiver foran.

Korrekt - hva med bagpå? :)

Men en ting er skiver, som Christian også antyder, er der forskellige
variationer af skiver/klodser også.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-05-07 11:28

> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote in

> Korrekt - hva med bagpå? :)
>
> Men en ting er skiver, som Christian også antyder, er der forskellige
> variationer af skiver/klodser også.

Hov-hov, jeg er jo kun kommet 1 op ad den der 8 trins stige
(8 forskellige slags bremser

Alle skal vel starte et sted.
Har også præsteret at stå ved forhandleren der havde solgt bilen fra ny af,
med stelnummeret og alligevel få forkerte dele med hjem.
Det er ikke altid let at finde sandheden i bunden af bundkarret, overført
betydning

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-05-07 11:57

> Hov-hov, jeg er jo kun kommet 1 op ad den der 8 trins stige
> (8 forskellige slags bremser

8 variationer, ikke forskellige slags ;)

> Alle skal vel starte et sted.

Jo tak, og vi er nogen der lærer tingene på den hårde måde - er mange ting
jeg ville have gjort anderledes hvis jeg kunne i forbindelse med min bil.
Men det er jo lidt sent nu...

> Har også præsteret at stå ved forhandleren der havde solgt bilen fra
> ny af, med stelnummeret og alligevel få forkerte dele med hjem.

Det har jeg også prøvet - da jeg skulle have ny nøgle (fjernbetjening var
defekt ved købet) bestilte værkstedet den forkerte type nøglehoved hjem.
Den de bestilte var med infrarød sender og den virker ikke særlig godt
sammen med den radiomodtager der sidder i bilen ;) Og det var altså
værkstedet hos den forhandler der har importeret bilen til landet i 2000 og
siden har solgt den 4 gange. De burde have styr på det sku jeg mene...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-05-07 13:45

> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> wrote in

> 8 variationer, ikke forskellige slags ;)

Det lyder lidt som om de har stået i lære ved Ford

> Jo tak, og vi er nogen der lærer tingene på den hårde måde - er mange ting
> jeg ville have gjort anderledes hvis jeg kunne i forbindelse med min bil.
> Men det er jo lidt sent nu...

Men du har mange t-shirts?

> [...]
> og
> siden har solgt den 4 gange. De burde have styr på det sku jeg mene...

Errare humanum est.
og jeg er meget menneskelig

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-05-07 15:02

> Det lyder lidt som om de har stået i lære ved Ford

Skræmmende, er der flere af den slags? ;)

> Men du har mange t-shirts?

Det må jeg sige ja til, næste gang går det forhåbentlig bedre. Hjalp jo
heller ikke på det at jeg stod og havde knap 14 dage til at finde og købe
en bil før jeg skulle starte på arbejde.

> Errare humanum est.
> og jeg er meget menneskelig

:)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-05-07 16:34

> [...]
> heller ikke på det at jeg stod og havde knap 14 dage til at finde og købe
> en bil før jeg skulle starte på arbejde.

Husk bare på følgende:

Definition:
Ekspert: En der har begået alle fejl det er muligt at begå inden for et
snævert område,
og lært af dem.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Michael Thybo Jørgen~

Dato : 31-05-07 10:45

[snip]
> Jeg kører i en Peugeot 306 HDI. Hvilken type bremser har jeg ? (der findes
> 8 forskellige bremsevariationer til den model alt efter hvilken årgang det
> er)

Nu er det jo heldigvis ikke alle bilfabrikanter der gør ligesom PSA

Mandens Mazda6 2.0 DE findes i 2 x 2 varianter: 120 og 136 HK, samt 2 med
partikelfilter på hhv. 121 og 143 HK (fra efteråret 2005). Det er samme
motor, blot motorstyringen (samt partikelfiltret) er forskellig.

Så svaret er: Der er tandrem i den pågældende bil, og den skal skiftes for
hver 120.000 km.

Mvh
Michael

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-05-07 11:59

Michael Thybo Jørgensen <no@way.dk> wrote in

> Nu er det jo heldigvis ikke alle bilfabrikanter der gør ligesom PSA

Nej og det er nok meget godt :) Godt nok er der både en gammel og en ny
(faceliftet) version af 306'eren og der findes forskellige modeller af den
- men ligefrem 8 forskellige kombinationer af bremsetyper, det er da noget
spøjst noget.

> Så svaret er: Der er tandrem i den pågældende bil, og den skal skiftes
> for hver 120.000 km.

Er det så fabrikkens interval eller det man bør gå efter? :)

Fra : Michael Thybo Jørgen~

Dato : 31-05-07 13:45

[snip]

> Er det så fabrikkens interval eller det man bør gå efter? :)

Min erfaring med Mazdarati er at det er det samme. "Biler uden brok" ved du
nok

Mvh
Michael

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 30-05-07 20:52

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
> 120.000 km eftesynet nærmer sig - er min Mazda6 med kæde eller
> tandrem?

Hej Henning,

lidt googling giver resultatet tandremsdreven knast:
http://www.honestjohn.co.uk/road_tests/index.htm?id=183

/tue

Fra : Henning

Dato : 31-05-07 07:32

On Wed, 30 May 2007 21:52:16 +0200, "Nygaard \(4330\)"
<fjerndette@tiscali.dk> wrote:

>"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hej Henning,
>
>lidt googling giver resultatet tandremsdreven knast:
>http://www.honestjohn.co.uk/road_tests/index.htm?id=183

Tak - dvs. benzinmotoren har kæde, diesel har rem Øv øv...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 31-05-07 09:51

> Tak - dvs. benzinmotoren har kæde, diesel har rem Øv øv...

Det vigtige er vist ikke om den har det ene eller det andet.
Det er mere vigtigt om den kan tåle at smide tandremmen,
uden at bukke ventiler.
Om den nævnte bil kan, ved jeg desværre ikke noget om

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Christian B. Andrese~