Blink på motorvej - hvad er "ikke ubetydel~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-07 09:45

I en eller anden efterhånden halvgammel tråd hvor der blev diskuteret om
hvornår man skal blinke på motorvejen lovede jeg at forespørge
Justitsministeriet (som står som ansvarlig for færdselsloven) og
Færdselspolitiet om hvordan de tolker Færdselslovens §32 stk 2: "Kørende
skal endvidere give tegn før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig
ændring af køretøjets placering til siden på motorvej."

Jeg har nu endelig fået svar fra Færdselspolitiet, ikke overraskende er det
ikke noget helt klart svar:

Det er Rigspolitiets opfattelse, at under tilkørsel til motorvej kan der
være tale om en ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden,
der dog er afhængig af de konkrete forhold, hvorefter der skal gives tegn.
Der er i færdselsloven ikke direkte nævnt signalgivning ved tilkørsel på
motorvej, hvorfor det må afhænge af udformningen af den enkelte tilkørsel
og forholdene i øvrigt. Ved henholdsvis tilkørsel og frakørsel på motorvej
kan man anlægge den betragtning, at der ikke sker en ikke ubetydelig
ændring til siden, men ingen er i tvivl om, at der skal gives tegn ved
frakørsel.

En ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden kan f.eks.
være manøvren før parkering i siden.

Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at den endelige afgørelse af et
spørgsmål i sidste instans vil bero på en domstolsafgørelse.

Min konklusion er:
Der skal blinkes ved vognbaneskift (har der aldrig været tvivl om)
Der skal blinkes ved stop i nødsporet
Der skal, ligesom på det øvrige vejnet, blinkes når det kan vejlede andre
billister.

Ud over ved vognbaneskift og frakørsel fra motorvej er det altså en
vurdering fra situation til situation om der skal blinkes.

--
Henrik Stidsen

Fra : Henning

Dato : 30-05-07 10:13

>Ud over ved vognbaneskift og frakørsel fra motorvej er det altså en
>vurdering fra situation til situation om der skal blinkes.

Hvad med udfletninger på motorvejen - skal eller bør man blinke?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-07 10:17

Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote in

> Hvad med udfletninger på motorvejen - skal eller bør man blinke?

Som jeg forstår det skal du blinke hvis du vurderer det er nødvendigt.
Umidelbart ka jeg ikke komme på nogen situationer hvor det skulle være det.

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 30-05-07 10:26

> Som jeg forstår det skal du blinke hvis du vurderer det er nødvendigt.
> Umidelbart ka jeg ikke komme på nogen situationer hvor det skulle være
> det.

Ja, rattet kan sgu drejes til højre uanset om blinkerapparatet er tændt
eller ej.

Troels

Fra : Henning

Dato : 30-05-07 12:02

On 30 May 2007 09:16:39 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

>Henning <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote in

>Som jeg forstår det skal du blinke hvis du vurderer det er nødvendigt.
>Umidelbart ka jeg ikke komme på nogen situationer hvor det skulle være det.

Tæt trafik - du ligger i midterbanen fordi om kort tid skal trække til
venstre. Den bagfrakommende overvejer måske at overhale fordi han tror
du bare ligger og fylder i midtersporet.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-05-07 12:24

Henning wrote:

> Tæt trafik - du ligger i midterbanen fordi om kort tid skal trække til
> venstre. Den bagfrakommende overvejer måske at overhale fordi han tror
> du bare ligger og fylder i midtersporet.

Motorvej der deler sig fra 3 baner til 2*2?

Hvis du ikke vil lave baneskift er der vel ingen grund til blink - det
ville bare forvirre mere, fordi man tror at du vil skifte til venstre
bane. Hvis den bagfrakommende vil overhale må høn jo vurdere de mulige
scenarier.

--
vh
Torben

Fra : Henning

Dato : 30-05-07 13:28

On Wed, 30 May 2007 13:24:00 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Motorvej der deler sig fra 3 baner til 2*2?

Korrekt, f.eks. ved Køge-udfletningen mod Odense og Rødby. Eller lige
efter Lillebælt mod Århus eller Esbjerg.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-05-07 13:54

Henning wrote:

> Korrekt, f.eks. ved Køge-udfletningen mod Odense og Rødby. Eller lige
> efter Lillebælt mod Århus eller Esbjerg.

Jeg ville så ikke blinke.

--
vh
Torben

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-06-07 08:44

Torben Scheel skrev:
> Jeg ville så ikke blinke.

Jeg blinker når jeg skifter til det spor jeg skal videre i. Men ikke i
selve udfletningen.

Med lastbilen er der vist ikke mange der er i tvivl om hvad jeg vil når
jeg ligger i 2. spor lige før en udfletning. Men det kan da nok være
lidt sværere at regne hensigten ud hvis det er en Legobil der gør det.

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-07 12:47

> Tæt trafik - du ligger i midterbanen fordi om kort tid skal trække til
> venstre. Den bagfrakommende overvejer måske at overhale fordi han tror
> du bare ligger og fylder i midtersporet.

Jeg kan ikke se problemet. Hvis det er 3 spor der deler sig ud til to 2
sporede veje kan den bagfrakommende overhale i sporet længst til venstre
hvis han selv skal med den venstre vej eller tage den højre om hvis han
skal til højre (ja, det må man godt i det tilfælde).

Fra : Henning

Dato : 30-05-07 13:29

On 30 May 2007 11:47:02 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>hvis han selv skal med den venstre vej eller tage den højre om hvis han
>skal til højre (ja, det må man godt i det tilfælde).
Ja, forudsat han er klar over at "klovnen" i midterbanen drejer til
venstre. Ellers koster det et klip i kortet - måske en bøde til
"klovnen" for ikke at holde til højre. Jeg ser scenariet hver eneste
dag.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-07 13:37

> [...]
> venstre. Ellers koster det et klip i kortet - måske en bøde til
> "klovnen" for ikke at holde til højre. Jeg ser scenariet hver eneste

Hvis man kører højre om en der kører i midtersporet EFTER der har været
skiltet om den kommende udfletning vil jeg påstå man er i god tro når man
antager at den anden billist vil til venstre. Specielt hvis det er en
lastbil (som regel dem det er relevant med).

Der ka man så komme ud for en lidt spøjs situation. Forestil dig 3
lastbiler. Den ene kører i midtersporet og de to andre kører i indersporet.
Afstanden mellem dem er passende til at man kan overhale den bagerste,
trække ind foran, højre om den i midtersporet og så ud i midtersporet for
at overhale den forreste. Jeg tvivler på man kan snakke sig fra at få en
bøde for enten slalomkørsel eller højre om overhaling og jeg er egentlig i
tvivl om hvorvidt en bøde vil være korrekt eller ej.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-06-07 08:41

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> antager at den anden billist vil til venstre. Specielt hvis det er en
> lastbil (som regel dem det er relevant med).

Netop den situation mener jeg blev brugt til at beskrive et tilfælde
hvor hvor "højre-om" var forbikørsel og ikke overhaling.

> [...]
> bøde for enten slalomkørsel eller højre om overhaling og jeg er egentlig i
> tvivl om hvorvidt en bøde vil være korrekt eller ej.

Den vil være ude i det område hvor du bør kunne snakke dig fra det.
Forudsat altså at du selv holder til højre i udfletningen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-06-07 00:34

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> Netop den situation mener jeg blev brugt til at beskrive et tilfælde
> hvor hvor "højre-om" var forbikørsel og ikke overhaling.

Enig

> Den vil være ude i det område hvor du bør kunne snakke dig fra det.

Jeg mener også den burde være - men jeg er ikke sikker på den vil være det
i praksis.

> Forudsat altså at du selv holder til højre i udfletningen.

Selvfølgelig

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 30-05-07 12:22

Henrik Stidsen wrote:
> Der skal, ligesom på det øvrige vejnet, blinkes når det kan vejlede
> andre billister.

Min erfaring fra det københavnske motorvejsnet er at ved indfletning er
dette påkrævet i ca. 90% af tilfældene.

Der er godt nok mange, der ikke har fattet at når man kommer i
indfletningsbane og ligger foran ham ude på motorvejen, så skal sidstnævnte
holde tilbage. Så jeg bruger blinklyset til at gøre opmærksom på at der
anden trafik end ham selv.

Ebbe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-07 12:45

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in

> Min erfaring fra det københavnske motorvejsnet er at ved indfletning
> er dette påkrævet i ca. 90% af tilfældene.

Ja det er nok mest i tæt trafik det kan være nødvendigt.

> [...]
> sidstnævnte holde tilbage. Så jeg bruger blinklyset til at gøre
> opmærksom på at der anden trafik end ham selv.

Det er også en af de situationer hvor jeg vil mene der er brug for at
markere hvad man vil og for at "vække" den anden billist der måske ikke har
registreret at man er der.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 30-05-07 15:27

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er også en af de situationer hvor jeg vil mene der er brug for at
> markere hvad man vil og for at "vække" den anden billist der måske ikke
> har
> registreret at man er der.

Der skal sq mere end en gang blinkeri til at vække en
trucker der kommer brølende i inderste bane.
Ved ikke med jeres erfaringer, men min siger mig at
dem fra Holland skal man passe ekstra godt på.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-05-07 16:57

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> wrote in

> Der skal sq mere end en gang blinkeri til at vække en
> trucker der kommer brølende i inderste bane.
> Ved ikke med jeres erfaringer, men min siger mig at
> dem fra Holland skal man passe ekstra godt på.

Ja der skal noget der ligner et kanonslag ind af vinduet før sådan en
vågner - derfor jeg skrev "billist" ;)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-06-07 08:47

Andersen [3650] skrev:
> Der skal sq mere end en gang blinkeri til at vække en
> trucker der kommer brølende i inderste bane.
> Ved ikke med jeres erfaringer, men min siger mig at
> dem fra Holland skal man passe ekstra godt på.

Det skal du med alle udlændinge. Og så er det ligegyldigt med størrelsen
på bilen.

Svjv findes fletreglen ikke i andre lande. Og det skal selvfølgelig give
nogle problemer når udlændinge kommer til landet.

Selv tyskere, fra de første byer lige syd for grænsen, der bruger det
meste af deres dag på at køre rundt i Danmark har problemer med at finde
ud af det der med fletreglen.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-06-07 09:12

> Det skal du med alle udlændinge. Og så er det ligegyldigt med størrelsen
> på bilen.
Det kan godt være, men Hollænderne er nu stadigvæk værst
i mine øjne (og andre jeg har snakket med).

> Svjv findes fletreglen ikke i andre lande. Og det skal selvfølgelig give
> nogle problemer når udlændinge kommer til landet.
Manglende kendskab til reglerne i landet, fritager ikke udlændinge
fra ansvar. Omvendt er det lidt sent at holde på sin ret når man
ligger i en bodybag.

> Selv tyskere, fra de første byer lige syd for grænsen, der bruger det
> meste af deres dag på at køre rundt i Danmark har problemer med at finde
> ud af det der med fletreglen.
Men de opfører sig som regel ordentlig i trafikken.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-06-07 09:42

Andersen [3650] skrev:
> Det kan godt være, men Hollænderne er nu stadigvæk værst
> i mine øjne (og andre jeg har snakket med).

Som lastbilchauffør har jeg kolleger der er størrere problemer med end
med hollænderne.

> [...]
> ligger i en bodybag.

> Men de opfører sig som regel ordentlig i trafikken.

Hvor?

Mine mange år i trafikken har givet at jeg mener at tyskernes placering
som dem med 3. dårligste trafikkultur (blandt de 15 "gamle" EU-lande)
passer udmærket til de faktiske forhold.

Fra : Lars Holst

Dato : 02-06-07 09:54

Finn Guldmann <n@a.invalid> said in

> [...]
> placering som dem med 3. dårligste trafikkultur (blandt de 15 "gamle"
> EU-lande) passer udmærket til de faktiske forhold.

Har Danskerne så den dårligste?
For vi ligger i hvert fald ikke højere end Tyskerne.

Det viser alene det faktum at tyskerne har langt færre motorvejsulykker
pr. trafikant pr. kørt motorvejskilometer selvom de må køre lige så
stærkt de vil mange steder.

Jeg mener klart vi skal kigge på Italiens Napoli eller Græske bjerge hvis
vi skal finde den værste trafikkultur inden for EU.

--
Lars Holst

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-06-07 10:34

Lars Holst skrev:
> Har Danskerne så den dårligste?

Nej det var Portugal som nr. 2 og Grækenland som dårligst.

> For vi ligger i hvert fald ikke højere end Tyskerne.

Vi mangler lidt endnu i at være lige så dårlig som tyskerne, men vi
bestræber os kraftig på at komme derned.

> Det viser alene det faktum at tyskerne har langt færre motorvejsulykker
> pr. trafikant pr. kørt motorvejskilometer selvom de må køre lige så
> stærkt de vil mange steder.

Nu kan man jo ikke opgøre trafikkultur i ulykkestal alene. Noget så
simpelt som at acceptere andres tilstedeværelse på det stykke vej men
mener man har eneret til spiller også ind der.

> Jeg mener klart vi skal kigge på Italiens Napoli eller Græske bjerge hvis
> vi skal finde den værste trafikkultur inden for EU.

Jeg vil meget hellere køre i Italien end i Tyskland. De kører som en
brækket arm, men man ved det, og de har visse evner til at gøre det.
Tyskerne kører overlegent, som om de ejede det hele. De er jo ikke
"Herrefolket" for ingenting.

Fra : claus b.p.

Dato : 31-05-07 23:09

>I en eller anden efterhånden halvgammel tråd hvor der blev diskuteret om
> hvornår man skal blinke på motorvejen

Den korte udgave: Er du i tvivl så blink.
Den superkorte udgave: Blink!
Den sikre udgave: Tag den i retten.
Den usikre udgave: øh, øh, øh, øh, bl... ink.
Den dumme udgave: Hvorfor blinke, - jeg ved godt hvor jeg vil hen?
Den italienske udgave: båt-båt-båt-blink.
Den franske udgave: La'blink mon amour.
Den tyske udgave: BLINK!
Den nordjyske udgave: Der kommer jo ikke nogen (udtalt på jysk)
Den vestjyske udgave: Her blinkes sort.
Københavnerudgaven: Det er mig der har betalt hele vejen!

Det kom lige over mig - undskyld.

/Claus

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 01-06-07 11:00

Fra : TheTransporter

Dato : 04-06-07 17:47

On 30 May 2007 08:44:52 GMT, Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Ud over ved vognbaneskift og frakørsel fra motorvej er det altså en
>vurdering fra situation til situation om der skal blinkes.

Blinker altid når at jeg skifter vognbane, ved jndfletning og ved
indkørsel på motorvej og uanset om det er i byen, på landevej eller
motorvej, såfremt der er biler bagved mig. På den måde har jeg da mit
på det rene :P

---
Mvh
TheTransporter
1996 Nissan Almera 1,6 SR
2006 Passat Variant Highline 2,0 TDI (Taxa)