Tophastighed på 406 2.0?
Fra : Tom

Dato : 28-05-07 19:29

Hej

Hvad er den officielle tophastighed for en Peugeot 406 2.0 sedan?

Blev i dag overhalet af en ældre dame som vist havde pedalen helt i bund.
Underligt nok var min 1.8 mondeo en aaaanelse hurtigere i tophastighed men
kunne slet ikke følge med i acceleration. Sådan foregik det over et længere
stykke at jeg overhalede hende flere gange men hver gang jeg skulle bremse
ned, så smuttede hun forbi fordi mondeo'en er rimelig lam til at accelerere.
Mit speedometer siger 205 Km/t som mondeo'en ingen problemer har med at
komme op på, når det er vindstille som i dag. Speedometer er kalibreret
efter GPS så der er 0% fejlvisning.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 28-05-07 19:33

"Tom" skrev

> [...]
> Mit speedometer siger 205 Km/t som mondeo'en ingen problemer har med at
> komme op på, når det er vindstille som i dag. Speedometer er kalibreret

Det kan være denne ældre dame ikke bryder sig om at køre mere end 200 km/t,
måske viser hendes speedometer også for meget, så når det viser 200 letter
hun på speederen.
Og så kommer Mondeoen ræsende udenom.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 28-05-07 19:37

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> Mit speedometer siger 205 Km/t som mondeo'en ingen problemer har med at
> komme op på, når det er vindstille som i dag. Speedometer er kalibreret

Tophastigheden er ved hjælp af lidt googling fundet til at være 208Km/t for
Peugeoten.

Mvh
Anders

Fra : Mogens

Dato : 28-05-07 19:42

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mit speedometer siger 205 Km/t som mondeo'en ingen problemer har med at
> komme op på, når det er vindstille som i dag. Speedometer er kalibreret

Du går ned på den motors ringe moment...

Ford:

Acceleration 0-100 km/t :
10,9 s

Tophastighed :
195 km/t

Antal cylindre :
4

Slagvolumen :
1.795 ccm

Effekt :
115 HK

Drejningsmoment :
158 NM

Brændstofforbrug (gns.) :
12,8 km/l

Peugeot:

Acceleration 0-100 km/t : 10,8s

Tophastighed :
208 km/t

Antal cylindre :
4

Slagvolumen :
1.996 ccm

Effekt :
133 HK

Drejningsmoment :
190 NM

Brændstofforbrug (gns.) :
12,0 km/l

--
/Mogens, sportsdriver :)
Remember! Growing older is mandatory - growing up is optional

Fra : Tom

Dato : 28-05-07 20:02

"Mogens" <jow@jow.dk> skrev i en meddelelse

> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Du går ned på den motors ringe moment...

Jep, det var ret markant at hendes var en 2.0. Jeg havde ikke en chance når
vi skulle op i hastighed, men undrede mig at jeg kunne blive ved med at
indhente hende igen på de lange lige stykker.....og jeg tror nu nok at hun
gav den alt hvad den kunne (som undertegnede)

--
Tom

Fra : Brian Sørup

Dato : 28-05-07 19:45

> [...]
at
> komme op på, når det er vindstille som i dag. Speedometer er

Hmm - det vil sige din 'deo går 10Km/t hurtigere end fabrikken opgiver ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Anders Thorup

Dato : 28-05-07 19:47

> Hmm - det vil sige din 'deo går 10Km/t hurtigere end fabrikken opgiver ?
> --
> Brian Sørup
> Volvo V70 2,5T Aut.

Det kan nu sagtens lade sig gøre. Mange biler kan lidt mere end fabrikken
lover. Min Corsa 1,3CDTI er opgivet til 163km/t og jeg har haft den oppe på
172km/t på GPS og speedovisning på 181km/t.

Mvh
Anders

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-05-07 21:08

Anders Thorup wrote:

> Det kan nu sagtens lade sig gøre. Mange biler kan lidt mere end
> fabrikken lover. Min Corsa 1,3CDTI er opgivet til 163km/t og jeg har
> haft den oppe på 172km/t på GPS og speedovisning på 181km/t.

"Jeg har haft den oppe på ..."

Det minder mig lidt om mine knallertdage .. hvor hurtigt løber din knallert?
40 - og den er /helt/ lovlig.

Jow jow, når man så spørger ind til det, så har han /engang/ haft den oppe
på 40 godt nok ud af lige, men når man så spurgte hvor, så var det en
strækning der gik lidt nedad...

Min Golf står til at køre 193 stykker - jeg har haft min Golf oppe på 204
efter GPS ... men derfor går jeg ikke og siger at den går 204.

Jeg siger den går 199!

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Mogens

Dato : 30-05-07 21:13

> Min Golf står til at køre 193 stykker - jeg har haft min Golf oppe på 204
> efter GPS ... men derfor går jeg ikke og siger at den går 204.
> Jeg siger den går 199!

He he - under vor forårstur til Alsace, fulgte en Golf Variant TDI os
i lang tid problemfrit. Vi kørte omkring 200 km/t konstant - jeg var
imponeret...

Fra : Anders Thorup

Dato : 30-05-07 21:50

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> "Jeg har haft den oppe på ..."
<SNIP>
> Min Golf står til at køre 193 stykker - jeg har haft min Golf oppe på 204
> efter GPS ... men derfor går jeg ikke og siger at den går 204.
>
> Jeg siger den går 199!

Nu var det ikke det der var diskutionen, men blot om en bil kan køre
hurtigere end hvad den er opgivet til, og der er svaret JA!.

Læs Brian Sørup's kommentar til Tom's indlæg. Jeg opfattede Brians kommentar
som om at han ikke troede på at Toms Mondeo havde kørt 10km/t hurtigere end
hvad den er opgivet til fra fabrikken.
Dertil kommenterer jeg, at det ofte forholder sig sådan at du kan komme til
er køre hurtigere end hvad fabrikken lover.

Mvh
Anders

Mvh.
Anders

Fra : Tom

Dato : 30-05-07 22:10

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dertil kommenterer jeg, at det ofte forholder sig sådan at du kan komme
> til er køre hurtigere end hvad fabrikken lover.

Ja, det er nu ret let at eftervise. Min deo' er bestemt ikke nogen ræser og
den bliver taget i acceleration af selv de mest alm. potter, men
tophastigheden fejl nu ikke noget. Om ST spoiler og ST200 udstødning også er
med til liiiige at give lidt ekstra på toppen skal jeg ikke kunne sige. Men
som også skrevet så kan jeg op ad bakke eller i moderat modvind let få en ny
max. hastighed der ikke kan komme over 175 eller deromkring. Ved
ligeudkørsel uden vind og en temp ikke over 10-15 grader, så kan min deo'
mere end fabrikken opgiver den til målt med GPS...og speedometer

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-07 19:51

On Mon, 28 May 2007 20:44:50 +0200, "Brian Sørup"
<camaroFJERNpower454@hotmail.com> wrote:

> [...]
>at
>kalibreret
>
>Hmm - det vil sige din 'deo går 10Km/t hurtigere end fabrikken opgiver ?

Et da ikke usandsynligt, har været med i en Deo 2.0 hvor speedometer
var ubrugeligt og o-tæller tydede på 240+. Og har selv kørt en Saxo
1.4 med 5800 o/min i 5. gear - speedometernålen pegede lodret nedad.
Så under gunstige omstændigheder kan man sagtens køre stærkere end
fabrikanten lover.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Tom

Dato : 28-05-07 20:05

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1.4 med 5800 o/min i 5. gear - speedometernålen pegede lodret nedad.
> Så under gunstige omstændigheder kan man sagtens køre stærkere end

Ja i min mondeo kan tophastigheden også svinge temmelig meget. I strid
modvind kan jeg nogen gange ikke komme over 175 og så på en kold vindstille
vinterdag napper den 210.....bare det ikke begynder at gå lidt opad, men
bare på lige vej.

--
Tom

Fra : Tom

Dato : 28-05-07 19:59

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> kalibreret
>
> Hmm - det vil sige din 'deo går 10Km/t hurtigere end fabrikken opgiver ?

Ja, ingen problemer i det
Den bliver godt nok taget af de fleste biler i acceleration, men
tophastigheden er egentlig ganske flot når der ikke ligefrem er en strid
modvind.

--
Tom

Fra : Otto J

Dato : 30-05-07 07:56

> Hmm - det vil sige din 'deo går 10Km/t hurtigere end fabrikken opgiver ?

I betragtning af at jeg har haft min Getz 1.1 til at vise 195 på klokken, og
tæt på 180 på GPS'en, så skulle det vel ikke være så vanskeligt... (det går
jo også nedad engang imellem ) At tophastigheden så er ca. 120 når det
går opad i modvind, det er jo en anden ting...

Mvh. Otto

Fra : Lars Holst

Dato : 28-05-07 21:08

"Tom" <christensen@bigfoot.com> said in

> [...]
> Km/t som mondeo'en ingen problemer har med at komme op på, når det er
> vindstille som i dag. Speedometer er kalibreret efter GPS så der er 0%

På hvilken sognevej var det?

--
Lars Holst

Fra : Mogens

Dato : 28-05-07 21:18

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> På hvilken sognevej var det?

Sønderborg - Kruså

Fra : Tom

Dato : 28-05-07 21:25

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> said in

> På hvilken sognevej var det?

A7

--
Tom

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 30-05-07 09:28

On 28 Maj, 20:29, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
> Speedometer er kalibreret
> efter GPS så der er 0% fejlvisning.

Hvorfor er det at du mener at GPS'ens hastighedsmåling er så nøjagtig,
at du ligefrem har kalibreret (hvordan du så end gør det) dit
speedometer efter den?

Husk på at GPS'ens hastighedsmåling angiver den horisontale bevægelse
på jordkloden, så hvis du kører lidt opad eller lidt nedad, ja så
viser den ikke den reelle hastighed.

/Thomas

Fra : ShutEye

Dato : 30-05-07 10:18

> [...]
>
>Husk på at GPS'ens hastighedsmåling angiver den horisontale bevægelse
>på jordkloden, så hvis du kører lidt opad eller lidt nedad, ja så

Han skal nærmest køre på en 45grader vej før det betyder noget.

Fra : Lars Holst

Dato : 30-05-07 12:44

Thomas Lykkeberg <thomas.lykkeberg@privat.dk> said in

> [...]
>
> Husk på at GPS'ens hastighedsmåling angiver den horisontale bevægelse
> på jordkloden, så hvis du kører lidt opad eller lidt nedad, ja så

Det er da vist ikke korrekt da en fastlåsning af satelitter kan give 3D
låsning.
Ikke at jeg har GPS i bilen selv men jeg bruger det da på min sejlbåd.
Og ikke at man sejler ned eller op ad bakke på havet.

Men displayet i mine 2 GPS/kortplotter enheder viser 3D fastlåsning ved et
bestemt antal satelitter.

--
Lars Holst

Fra : Tom

Dato : 30-05-07 17:11

"Thomas Lykkeberg" <thomas.lykkeberg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>Hvorfor er det at du mener at GPS'ens hastighedsmåling er så nøjagtig,
>at du ligefrem har kalibreret (hvordan du så end gør det) dit

+- 0,1 Knots eller +- 0,18 Km/t af readings skulle være tollerancen. Det er
fint nok til at kalibrere mit speedometer efter. Det stemmer også med de
displays der hænger ved mange byporte, så jeg betragter min fejlvisning som
0%.

>Husk på at GPS'ens hastighedsmåling angiver den horisontale bevægelse
>på jordkloden, så hvis du kører lidt opad eller lidt nedad, ja så
>viser den ikke den reelle hastighed.

Jaja, nu er vi vist ude i noget flueerotik
SÅ krum er jorden nu heller ikke, at jeg med 100 Km/t skal til at kompensere
for jordens krumning.

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-05-07 21:16

Tom wrote:
> Jaja, nu er vi vist ude i noget flueerotik
> SÅ krum er jorden nu heller ikke, at jeg med 100 Km/t skal til at
> kompensere for jordens krumning.

Til geng;ld kompenserer din bil nok for tophastighed da den jo er forsynet
med diverse skorter og vel ogsaa saenket *keyboard defekt*

--
Per, Esbjerg

Fra : Tom

Dato : 30-05-07 21:48

> Til geng;ld kompenserer din bil nok for tophastighed da den jo er forsynet
> med diverse skorter og vel ogsaa saenket *keyboard defekt*

hmm, de er originale på den hurtigste af mondeo'erne så mon ikke Ford har
styr på aerodynamikken

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-05-07 21:17

Thomas Lykkeberg wrote:

> Husk på at GPS'ens hastighedsmåling angiver den horisontale bevægelse
> på jordkloden, så hvis du kører lidt opad eller lidt nedad, ja så
> viser den ikke den reelle hastighed.

Husk selv på at der skal faktisk en temmelig stor stigning til at give en
fejlpricent på bare ½ procent ...

En stigningsprocent du vil have svært ved at finde herhjemme og endnu
sværere at finde hvis du også vil køre over 100 på stedet :)

--
Per, Esbjerg