Bagsæde i gulpladebil
Fra : Simsalabim

Dato : 28-05-07 08:51

Jeg søger information vedr. lovligheden om montering af bagsæder i
gulpladebil under kørsel i udlandet (EU).
Bilen er registeret til privatkørsel i DK, men hvordan forholder det sig når
man krydser grænsen.
Har søgt på nettet, og de steder synes jeg mere det ender i diskussioner end
reelle fakta.
Kan heller ikke finder nogle oplysninger hos skat.dk

-nogle her der kan hjælpe med links

/Carsten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-05-07 09:15

Simsalabim skriver:

> [...]
> gulpladebil under kørsel i udlandet (EU).
> Bilen er registeret til privatkørsel i DK, men hvordan forholder det sig når

Så er det stadigvæk dine danske regler der gælder. Dem kender de bare
ikke syd for grænsen. Men det er vel ikke til at genmontere sæderne ?

For øvrigt, hvis du bliver indbblandet i et uheld med nogle på bagsædet
kan det være at din forsikring siger: "Too bad, du betaler selv".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : NHF

Dato : 28-05-07 13:45

Hej

Der er IKKE forskel i forsikringspræmien på hhv. gulplade og hvidplade
biler. Det betyder også at der IKKE er forskel på dækningen såfremt alle er
spændt fast efter gældende regler. MEN det er der er noget bøvl mht.
selerne, de skal være fjernet når du køre i DK, og sideruderne skal være
spæret således de ikke kan åbnes. Et total tåblig regel som betyder, hvis du
køre med giftigt gods i en gulpladebil, så er det i.flg. loven bedst føren
bliver kvalt!

Og husk så, sæderne må IKKE være monteret ved kørsel i DK, de skal ligge
løst i varerummet. Danske afgifter i en nøddeskal.

NHF, Århus

Fra : Lars Holst

Dato : 28-05-07 21:16

"NHF" <volvo4sale@privat.dk> said in

> [...]
>
> Og husk så, sæderne må IKKE være monteret ved kørsel i DK, de skal
> ligge løst i varerummet. Danske afgifter i en nøddeskal.

Der er forskel på præmien på en gulplade og en hvidpladebil i mit selskab.

Desuden så burde sæderne have været destrueret ved konvertering.
Det har den der konverterer bilen til gulpladebrug pligt til at gøre.
Det sker langt fra altid. Man kan selvfølgelig også købe sæderne som
reservedel efterfølgende.

--
Lars Holst

Fra : alexbo

Dato : 28-05-07 09:10

"Simsalabim" skrev

> Bilen er registeret til privatkørsel i DK, men hvordan forholder det sig
> når man krydser grænsen.
Der er den også indreg. til privatkørsel.

> Kan heller ikke finder nogle oplysninger hos skat.dk
Næh, SKAT tager sig kun af danske regler.

Problemet i udlandet kan være krav om seler på alle benyttede pladser, det
kan sætte en stopper for den meget benyttede praksis med at have ungerne
liggende på tæpper i varerummet.

Jeg tror ikke du kan finde nogen regler om "udlandet".

De tyske regler er ifølge FDM

Sikkerhedsseler
Brug af sele er påbudt på for- og bagsæde.
Et barn der er mindre end 1,5 meter skal sidde i barnestol eller specielt
tilpasset sele.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim S

Dato : 28-05-07 13:45

"Simsalabim" <carsten1962@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg søger information vedr. lovligheden om montering af bagsæder i
> gulpladebil under kørsel i udlandet (EU).
> Bilen er registeret til privatkørsel i DK, men hvordan forholder det sig
> når man krydser grænsen.

Du har ihvertfald et forsikringsproblem, da den formodentlig er
forsikret som 2-personers gulpladebil, og ikke en mandskabsvogn.

Mvh, Kim

Fra : alexbo

Dato : 28-05-07 14:30

"Kim S" skrev

> Du har ihvertfald et forsikringsproblem,

Det hører man ofte i forbindelse med den slags spørgsmål, men jeg har aldrig
hørt om en afgørelse hvor et forsikringsselskab har afvist erstatning p.g.a.
"ulovlige" passagerer, hverken for kørsel i danmark eller udlandet.

Er der nogen der kender til en sådan afgørelse, enten med passagerer i
varevogn eller med for mange i en personbil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik

Dato : 28-05-07 17:55

"Simsalabim" skrev i en meddelelse
> [...]
> end reelle fakta.
> Kan heller ikke finder nogle oplysninger hos skat.dk

Søger du reelle fakta, så tag kontakt til Skat, tlf 72 22 18 18 (evt. læs
http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/altombilen.html ) og
Forsikringsoplysningen (evt. læs
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Bilist.aspx)
tlf 33 43 55 00

Giv os endelig besked om de svar du får.

Men nu har du købt en afgiftsreduceret bil til privatkørsel og dermed
afstået fra at have bagsædepassagerer - hvor store chancer tror du så der er
for at Skat, Politi eller Forsikringen vil nikke anerkendende til dit
forehavende?

Et gæt ..

Skat vil mene at du undrager staten for afgifter.
Politi vil mene at du omgår færdselsloven.
Forsikringen vil mene at du har ombygget bilen i forhold til hvad den er
indregistreret og forsikret til.

Fra : Simsalabim

Dato : 28-05-07 20:40

Jeg kan ikke tage mig af hvad de forskellige instanser vil MENE. Jeg kan kun
forholde mig til om det loven siger.
Jeg kan dertil oplyse at sæder og seler bliver korrekt monteret udenfor DK's
grænser. Dette tager max ½ time.
Det er korrekt at bilens ruder ikke kan åbnes, og hvad så. Det har ikke
noget med sikkerhed eller forsikring at gøre.
Alle passagerer er forsikret, dette har jeg talt med forsikringsselskabet
om.
Jeg er ikke ude på at være en krakiler. Jeg vil bare vide om man må eller
ej, og hvis man ikke må er det selvfølgelig accepteret.

Fra : Leonard

Dato : 28-05-07 20:46

On Mon, 28 May 2007 21:40:08 +0200, Simsalabim wrote:

> Jeg er ikke ude på at være en krakiler. Jeg vil bare vide om man må eller
> ej, og hvis man ikke må er det selvfølgelig accepteret.

Du må ikke sætte bagsæder i en gulpladebil. Bilen er godkendt efter
danske regler og det er den godkendelse, den kører på også i udlandet.

I Tyskland har de ikke gulpladebiler, så de ved måske ikke noget om
reglen, men det bliver bagsæderne ikke lige pludselig lovlige af.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-06-07 06:59

Leonard skrev:
> Du må ikke sætte bagsæder i en gulpladebil. Bilen er godkendt efter
> danske regler og det er den godkendelse, den kører på også i udlandet.

I løbet af ugen så jeg en dansk "varevogn", i Berlingo-størrelse, med
gule plader og to sæderækker.

Ved du noget om hvilke forhold der kan gøre at den kombination findes?

Normalt er persontransport jo med hvide plader mens godstransport er med
gule plader. Men da der i forvejen findes en del undtagelser fra det,
f.eks. bybusser på gule plader, kan det jo godt ske der er andre også.

Jeg tænkte på om det kunne være en person, under 18 eller af anden grund
ikke har kørekort selv, kan købe en bil som andre så kører vedkommende i.

Jeg ved at det tidligere har været sådan at en sådan bil kunne købes
uden afgift. Men om man stadig kan det og hvilken farve plader der ville
komme på ved jeg ikke.

> I Tyskland har de ikke gulpladebiler, så de ved måske ikke noget om
> reglen, men det bliver bagsæderne ikke lige pludselig lovlige af.

Selvom man ikke kan se det på nummerpladerne har de stadig forskellige
regler for brug af biler indregistreret til persontransport og til
godstransport.

"Fordelen" for os er vistnok mest at de ikke sætter sig ind i hvilke
ordninger der findes i andre lande.

--
MVH Finn Fremover vil MC'ister i flok have samme ret til
vejen som cykelryttere i flok, i min verden. (M.a.o. kun

Fra : Leonard

Dato : 02-06-07 17:08

On Sat, 02 Jun 2007 07:59:26 +0200, Finn Guldmann wrote:

> I løbet af ugen så jeg en dansk "varevogn", i Berlingo-størrelse, med
> gule plader og to sæderækker.
>
> Ved du noget om hvilke forhold der kan gøre at den kombination findes?

Berlingo er lidt for lille, men alle biler, der på et tidspunkt kunne
indregistreres som 10 pers. (med klapsæder el. lign fusk) kunne også
nedstoles til kørestolsbrugere, musikere og tv-produktionsselskaber.
De fleste af den slags har gule plader, men de findes også på hvide
plader, fordi motorkontoret har taget fejl ved indregistreringen.

Min Transporter er på gule plader, har officielt 4 sæder (det 4. står
godt nok oftest hjemme i garagen) og er kun belagt med moms (som
kommunen har fået refunderet, men jeg har betalt) og
dieseludligningsafgift (årligt 1230,-).
Den er indregistreret som en alm. personbil M1, med en bemærkning om, at
der skal tolddokument med ved omregistrering.

Fordelen er ligeså åbenlys som ulempen: Billig i indkøb, men usælgelig
når den skal skiftes ud.

Man skal være kørestolsbruger for at få den på de samme vilkår, men man
kan sagtens være under 18 år og have chauffør på (forældre eller andre).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-06-07 17:20

Leonard skrev:
> [...]
> Man skal være kørestolsbruger for at få den på de samme vilkår, men man
> kan sagtens være under 18 år og have chauffør på (forældre eller andre).

Kan det så havde været en bil der tilhører en eller anden institution?

Kan det ikke forekomme at en mindre bus der tilhører en institution er
på gule plader?

Fra : Leonard

Dato : 02-06-07 17:46

On Sat, 02 Jun 2007 18:20:04 +0200, Finn Guldmann wrote:

> Kan det så havde været en bil der tilhører en eller anden institution?
>
> Kan det ikke forekomme at en mindre bus der tilhører en institution er
> på gule plader?

Jo, men det skal stadig være en bil, der er stor nok til at kunne være
en 10 pers., der så kan være nedstolet, så der er plads til en kørestol
eller flere.

Det kan jo også have været en mandskabsvogn?
Men så er der nogle regler om at, der skal være firmanavn på dørene,
mener jeg at kunne huske.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-06-07 18:00

Leonard skrev:
> Jo, men det skal stadig være en bil, der er stor nok til at kunne være
> en 10 pers., der så kan være nedstolet, så der er plads til en kørestol
> eller flere.

Ja, så mange var der ikke plads til i den jeg så. Højest 5.

> Det kan jo også have været en mandskabsvogn?
> Men så er der nogle regler om at, der skal være firmanavn på dørene,
> mener jeg at kunne huske.

Det var der ikke noget af. (Ellers har det været meget lille.)

Fra : Mogens

Dato : 28-05-07 20:49

"Simsalabim" <carsten1962@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke ude på at være en krakiler. Jeg vil bare vide om man må eller
> ej, og hvis man ikke må er det selvfølgelig accepteret.

Bilen må ikke anvendes på anden måde i udlandet, end hvad
den er godkendt til i DK. Så forget it