|
| Aircondition - løbende udgifter ? Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 26-05-07 13:42 |
|
Hvis man vælger at få aircondition i sin nye bil, hvilke løbende
udgifter skal man regne med ?
Kræver det årlige service og opfyldning af gas ?
mvh
Michael Kristensen
| |
Lars Knudsen (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 26-05-07 16:02 |
|
On 26 May 2007 05:42:17 -0700, "mbk112@hotmail.com"
<mbk112@hotmail.com> wrote:
>Hvis man vælger at få aircondition i sin nye bil, hvilke løbende
>udgifter skal man regne med ?
>
>Kræver det årlige service og opfyldning af gas ?
Ikke i følge serviceplanen på de biler jeg har haft. Det eneste
problem jeg har haft i praksis med det var på min tidligere bil, der
gik kompressoren i stykker - ved 220.000 km. Det kostede 6000 kroner.
** Lars
| |
Dennis Pedersen (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 26-05-07 17:20 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180183337.257160.317930@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>Hvis man vælger at få aircondition i sin nye bil, hvilke løbende
>udgifter skal man regne med ?
>
>Kræver det årlige service og opfyldning af gas ?
Det vigtigste er næsten korrekt og regelmæssig brug.
Bliver det ikke brugt jævnligt er der større chance for en pakning eller
andet går til så der siver kølemiddel ud.
Det koster et sted mellem en 500 mand og en tusse at få fyldt alt efter sted
(og/eller kvitering).
Hvis man altid har A/C tændt og ikke slukker det før bilen stoppes kan det
komme til at lugte af "sure sokker" - der skal bruges noget bakterierens til
150DKK for en flaske.
Jeg vil sige hvis man ikke køber sin nye bil med AC skal man have et par på
låget :)
/Dennis
| |
Leonard (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 26-05-07 18:10 |
|
On Sat, 26 May 2007 18:19:32 +0200, Dennis Pedersen wrote:
> Jeg vil sige hvis man ikke køber sin nye bil med AC skal man have et par på
> låget :)
Heldigvis kan du ikke nå at slå på alle, der køber ny bil
Jeg har absolut intet at bruge AC til i mine biler, ventilationsanlægget
og åbne vinduer klarer såmænd den afkøling, jeg har brug for. Boede jeg
længere sydpå, dvs syd for Hamburg, så havde jeg nok en anden mening.
Men biler uden oliefyr gider jeg ikke, når der er risiko for is eller
sne på ruderne
--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php
| |
Tom (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 26-05-07 18:16 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:fcyblwtneoqc.1hy3eqva0c36.dlg@40tude.net...
> On Sat, 26 May 2007 18:19:32 +0200, Dennis Pedersen wrote:
>
>> Jeg vil sige hvis man ikke køber sin nye bil med AC skal man have et par
>> på
>> låget :)
>
> Heldigvis kan du ikke nå at slå på alle, der køber ny bil
> Jeg har absolut intet at bruge AC til i mine biler, ventilationsanlægget
> og åbne vinduer klarer såmænd den afkøling, jeg har brug for.
Hmmm, men der ER nu en speciel oplevelse at gå på indkøb i fakta på en varm
sommerdag og så "dufte" de personer som ikke har installeret AC i bilen
--
Tom
| |
Mikker (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Mikker |
Dato : 26-05-07 19:42 |
|
Leonard skrev:
> On Sat, 26 May 2007 18:19:32 +0200, Dennis Pedersen wrote:
>
>> Jeg vil sige hvis man ikke køber sin nye bil med AC skal man have et par på
>> låget :)
>
> Heldigvis kan du ikke nå at slå på alle, der køber ny bil
> Jeg har absolut intet at bruge AC til i mine biler, ventilationsanlægget
> og åbne vinduer klarer såmænd den afkøling, jeg har brug for. Boede jeg
> længere sydpå, dvs syd for Hamburg, så havde jeg nok en anden mening.
>
> Men biler uden oliefyr gider jeg ikke, når der er risiko for is eller
> sne på ruderne
>
Ja det er fint nok...men ungerne & begge os 2 større ind i bilen efter
et regnskyl...se så tænder man lige for A/C...og roligt kan man se over
på dig ved siden af der febrilsk sidder med blæser & varme på max for at
fjerne duggen på ruderne..........
Men enhver er sføli frisk at have sin mening til tilstedeværelsen ;)
Hygge
Mikker
| |
Leonard (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 26-05-07 19:57 |
|
On Sat, 26 May 2007 20:42:00 +0200, Mikker wrote:
> Ja det er fint nok...men ungerne & begge os 2 større ind i bilen efter
> et regnskyl...se så tænder man lige for A/C...og roligt kan man se over
> på dig ved siden af der febrilsk sidder med blæser & varme på max for at
> fjerne duggen på ruderne...
Jeg har nu aldrig problemer med dug på ruderne, det er mest et spørgsmål
om at have rene ruder
--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php
| |
Tom (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-05-07 09:32 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:pwyskonez8ln$.64pu624otk53.dlg@40tude.net...
> On Sat, 26 May 2007 20:42:00 +0200, Mikker wrote:
>
>> Ja det er fint nok...men ungerne & begge os 2 større ind i bilen efter
>> et regnskyl...se så tænder man lige for A/C...og roligt kan man se over
>> på dig ved siden af der febrilsk sidder med blæser & varme på max for at
>> fjerne duggen på ruderne...
>
> Jeg har nu aldrig problemer med dug på ruderne, det er mest et spørgsmål
> om at have rene ruder
Lyder nu temmelig usansynlig. Hvis du sætter dig ind i en bil med lidt vådt
tøj og det p*sse regner udenfor så afsætter fugten sig også på ruderne. Det
har intet med rene ruder at gøre
--
Tom
| |
Mikker (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Mikker |
Dato : 27-05-07 20:50 |
|
Tom skrev:
> "Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:pwyskonez8ln$.64pu624otk53.dlg@40tude.net...
>> On Sat, 26 May 2007 20:42:00 +0200, Mikker wrote:
>>
>>> Ja det er fint nok...men ungerne & begge os 2 større ind i bilen efter
>>> et regnskyl...se så tænder man lige for A/C...og roligt kan man se over
>>> på dig ved siden af der febrilsk sidder med blæser & varme på max for at
>>> fjerne duggen på ruderne...
>> Jeg har nu aldrig problemer med dug på ruderne, det er mest et spørgsmål
>> om at have rene ruder
>
> Lyder nu temmelig usansynlig. Hvis du sætter dig ind i en bil med lidt vådt
> tøj og det p*sse regner udenfor så afsætter fugten sig også på ruderne. Det
> har intet med rene ruder at gøre
>
> --
> Tom
>
>
Når nu man ikke vil ha A7C så går alle historier vel ;)
Hygge
Mikker
| |
Leonard (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 27-05-07 22:04 |
|
On Sun, 27 May 2007 10:31:32 +0200, Tom wrote:
>> Jeg har nu aldrig problemer med dug på ruderne, det er mest et spørgsmål
>> om at have rene ruder
>
> Lyder nu temmelig usansynlig. Hvis du sætter dig ind i en bil med lidt vådt
> tøj og det p*sse regner udenfor så afsætter fugten sig også på ruderne. Det
> har intet med rene ruder at gøre
Hvis ruderne er rene, så tager det meget kort tid at få duggen væk med
den almindelige blæser og lidt varm luft.
--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php
| |
Tom (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-05-07 22:38 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1tksunpug0kj0$.10f2108qsc18m.dlg@40tude.net...
> On Sun, 27 May 2007 10:31:32 +0200, Tom wrote:
>
>>> Jeg har nu aldrig problemer med dug på ruderne, det er mest et spørgsmål
>>> om at have rene ruder
>>
>> Lyder nu temmelig usansynlig. Hvis du sætter dig ind i en bil med lidt
>> vådt
>> tøj og det p*sse regner udenfor så afsætter fugten sig også på ruderne.
>> Det
>> har intet med rene ruder at gøre
>
> Hvis ruderne er rene, så tager det meget kort tid at få duggen væk med
> den almindelige blæser og lidt varm luft.
Jep problemet er bare at det tager flere minutter at få varm luft ud af en
motor når man ikke har fyr og i den tid kan ruderne dugge pænt meget.
--
Tom
| |
Klaus D. Mikkelsen (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 26-05-07 22:07 |
|
Mikker skriver:
>
> Ja det er fint nok...men ungerne & begge os 2 større ind i bilen efter
> et regnskyl...se så tænder man lige for A/C...og roligt kan man se over
> på dig ved siden af der febrilsk sidder med blæser & varme på max for at
> fjerne duggen på ruderne..........
Hvilken dug ?
Når oliefyret har kørt, er ruderne varme og vandet sætter sig ikke der.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Tom (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-05-07 09:33 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:4658A156.648E0FBF@du.kan.finde.den...
> Mikker skriver:
>>
>> Ja det er fint nok...men ungerne & begge os 2 større ind i bilen efter
>> et regnskyl...se så tænder man lige for A/C...og roligt kan man se over
>> på dig ved siden af der febrilsk sidder med blæser & varme på max for at
>> fjerne duggen på ruderne..........
>
> Hvilken dug ?
>
> Når oliefyret har kørt, er ruderne varme og vandet sætter sig ikke der.
Hvilket oliefyr i en benzinbil?
--
Tom
| |
Leonard (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 27-05-07 22:06 |
|
On Sun, 27 May 2007 10:33:08 +0200, Tom wrote:
> Hvilket oliefyr i en benzinbil?
Jeg har ingen benzinbil, der kan køre, og når jeg engang får min
benzinbil til at køre, så bliver det med dug i regnvejr det mindste
problem
--
Leonard
http://buggy.leonard.dk/
| |
Martin Johansen [600~ (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 26-05-07 21:07 |
|
On Sat, 26 May 2007 19:09:32 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
>Heldigvis kan du ikke nå at slå på alle, der køber ny bil
>Jeg har absolut intet at bruge AC til i mine biler, ventilationsanlægget
>og åbne vinduer klarer såmænd den afkøling, jeg har brug for.
På en varm sommerdag hvor luften udenfor er 32grader hvordan får du så
kabinetemp ned under 25 grader?
Og hvordan har en en dejlig behagelig rejse på motorvejen hvor man
nemt kan snakke med de andre i bilen samt lytte til stille musik?
Min pointe er, at du bilder dig selv ind, at det er den afkøling du
har brug for :)
Og hvorfor mener jeg så det... jo fordi en bil uden AC er et helvede i
sommervarmen.. man sveder som en hest og enhver tur på motorvej hvor
åbne vinduer ikke kan bruges, så ønsker man sig AC.
--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj
| |
Leonard (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 26-05-07 21:16 |
|
On Sat, 26 May 2007 22:07:28 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:
> På en varm sommerdag hvor luften udenfor er 32grader hvordan får du så
> kabinetemp ned under 25 grader?
Ligegyldigt, for så kører jeg højst 5 km for at komme i
vandskiklubben
> Og hvordan har en en dejlig behagelig rejse på motorvejen hvor man
> nemt kan snakke med de andre i bilen samt lytte til stille musik?
Har faktisk aldrig andre med i bilen og lytter helst ikke til stille
musik
> Min pointe er, at du bilder dig selv ind, at det er den afkøling du
> har brug for :)
Vores behov er jo forskellige ...
--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php
| |
Martin Johansen [600~ (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 26-05-07 22:50 |
|
>Ligegyldigt, for så kører jeg højst 5 km for at komme i
>vandskiklubben
Så kan du blive svalet der
>Har faktisk aldrig andre med i bilen og lytter helst ikke til stille
>musik
Hmm :)
>Vores behov er jo forskellige ...
Man kan jo skabe og/eller slukke for visse behov :)
--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj
| |
Tom (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-05-07 09:35 |
|
"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:apah53dlcuni2icq9dfgo7vch23cklgg39@4ax.com...
>
>>Ligegyldigt, for så kører jeg højst 5 km for at komme i
>>vandskiklubben
>
> Så kan du blive svalet der
>
>>Har faktisk aldrig andre med i bilen og lytter helst ikke til stille
>>musik
>
> Hmm :)
>
>>Vores behov er jo forskellige ...
>
> Man kan jo skabe og/eller slukke for visse behov :)
Jeg kan slet ikke se behovet for en bil, hvis det længste den nogensinde
kommer til at køre er 5 Km. Men ok, det må give en høj gensalgsværdi med så
lille et tal på Km-tælleren
--
Tom
| |
Leonard (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 27-05-07 22:08 |
|
On Sun, 27 May 2007 10:34:59 +0200, Tom wrote:
> Jeg kan slet ikke se behovet for en bil, hvis det længste den nogensinde
> kommer til at køre er 5 Km. Men ok, det må give en høj gensalgsværdi med så
> lille et tal på Km-tælleren
Nu er det jo ret få dage, der 32 graders varme.
Det er lidt ligesom med vinterdæk, jeg har ikke brug for dem på min
Lupo, for den kommer bare ikke ud at køre i snevejr.
Og når det er så varmt, at der er noget at bruge AC til, så kører jeg
sjældent meget længere end de 5 km i vandskiklubben.
--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:16 sælges
http://leonard.dk/tilsalg/kh.php
| |
Tom (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-05-07 22:40 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:zzmg4go745me.1kxwpyuj8f3dz.dlg@40tude.net...
> On Sun, 27 May 2007 10:34:59 +0200, Tom wrote:
>
>> Jeg kan slet ikke se behovet for en bil, hvis det længste den nogensinde
>> kommer til at køre er 5 Km. Men ok, det må give en høj gensalgsværdi med
>> så
>> lille et tal på Km-tælleren
>
> Nu er det jo ret få dage, der 32 graders varme.
> Det er lidt ligesom med vinterdæk, jeg har ikke brug for dem på min
> Lupo, for den kommer bare ikke ud at køre i snevejr.
> Og når det er så varmt, at der er noget at bruge AC til, så kører jeg
> sjældent meget længere end de 5 km i vandskiklubben.
Jeg tror de fleste tænder deres AC lææænge før temperaturen sniger sig op på
32°C udenfor. Bare der er en smule sol og temp. på 18-20°C så begynder temp
i bilen at blive så høj at man mister koncentration
--
Tom
| |
Henning (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 27-05-07 13:47 |
|
On Sat, 26 May 2007 19:09:32 +0200, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:
>On Sat, 26 May 2007 18:19:32 +0200, Dennis Pedersen wrote:
>
>> Jeg vil sige hvis man ikke køber sin nye bil med AC skal man have et par på
>> låget :)
>
>Heldigvis kan du ikke nå at slå på alle, der køber ny bil
>Jeg har absolut intet at bruge AC til i mine biler, ventilationsanlægget
>og åbne vinduer klarer såmænd den afkøling, jeg har brug for. Boede jeg
>længere sydpå, dvs syd for Hamburg, så havde jeg nok en anden mening.
Fuldstændig samme smøre hører man fra folk der ikke har ABS, ESP,
cruise control, regn sensor osv. "Vi har ikke brug for det" - næ, men
når først du har vænnet dig til det kan du ikke forestille dig hvordan
du nogensinde kunne leve uden
| |
Martin Johansen [600~ (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 27-05-07 14:18 |
|
>Fuldstændig samme smøre hører man fra folk der ikke har ABS, ESP,
>cruise control, regn sensor osv. "Vi har ikke brug for det" - næ, men
>når først du har vænnet dig til det kan du ikke forestille dig hvordan
>du nogensinde kunne leve uden
Præcis..
Ligesom med mobiltelefoner, farvetv, radio/CD i bilen, vinterdæk mv.
Min pointe er, at man bilder sig selv ind, at man ikke har brug for
det. Og da man en gang har stået fast på, at man ikke har brug for
det, så vil man heller ikke have det i fremtiden da det er = man har
taget fejl.
Og det, at indrømme man har taget fejl er nok en større pille, at
sluge end AC
--
Martin Lind Johansen
Kolding, DK
http://martinlj.blogspot.com
http://picasaweb.google.dk/martinlj
| |
Hans (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Hans |
Dato : 26-05-07 20:52 |
|
On 2007-05-26 18:19:32 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> said:
SNIP
> Jeg vil sige hvis man ikke køber sin nye bil med AC skal man have et
> par på låget :)
Det er ihvertfald et stort plus, den dag bilen skal sælges....
/Hans
| |
Michael Rasmussen (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Michael Rasmussen |
Dato : 27-05-07 08:41 |
|
Hans skrev:
> Det er ihvertfald et stort plus, den dag bilen skal sælges....
Hvor stort et plus er det egentlig, er det ligefrem sådan at man får det
meste af investeringen i aircondition retur ved brugtsalg?
Nu findes der selvfølgelig både manuel og automatisk klimaanlæg, men jeg
tænker her mest på manuel aircondition, altså der hvor man reelt blot
blæser kold luft ind i kabinen. Er det noget der kan betale sig at få
eftermonteret i bilen?
Det koster så vidt jeg husker godt 12.000 kr. i Danmark, men måske det
kan gøres billigere i Tyskland :-/
--
Michael Rasmussen
------------------------------------------------------------------------
»If you don't fail at least 90 percent of the time,
you're not aiming high enough«, Alan Kay.
| |
Tom (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-05-07 09:29 |
|
"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> skrev i en meddelelse
news:4659360d$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nu findes der selvfølgelig både manuel og automatisk klimaanlæg, men jeg
> tænker her mest på manuel aircondition, altså der hvor man reelt blot
> blæser kold luft ind i kabinen. Er det noget der kan betale sig at få
> eftermonteret i bilen?
Nej det "betaler" sig ikke. Man skal ofre pengene fordi man ønsker den
komfort det giver og ikke for at få pengene igen. Jeg mener det er alle
pengene værd, især hvis man sidder i en tysk eller københavn'sk bilkø på en
stegende hed dag hvor end ikke fartvind kan bringe lindring til folkene i
bilen.
--
Tom
| |
Michael Rasmussen (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Michael Rasmussen |
Dato : 27-05-07 10:27 |
|
Tom skrev:
> Nej det "betaler" sig ikke. Man skal ofre pengene fordi man ønsker den
> komfort det giver og ikke for at få pengene igen.
Nu kan "betale sig" måske nok forstås på flere måder, og det var jo ikke
hensigten at jeg ville tjene penge på det. Rettere om det kan "svarer
sig" at eftermontere aircondition i en bil, altså om det øger bilens
værdi en smule så udgiften til eftermontering på sigt bliver en anelse
mindre. Og her er der selvfølgelig tale om fabriksoriginal aircondition.
Alternativet er at "holde ud", og så overveje at få det i næste bil.
Når man kigger i salgsannoncer er aircondition tit fremhævet i teksten,
som værende et stort plus - men hvor stor betydning har det mon reelt og
er det noget forhandleren ser på, ved køb af bilen. Det er sådan set mit
spørgsmål.
Komfort er fint nok, men når man ikke er vant til aircondition, og
aldrig har haft det, så er det ikke noget man savner så meget, at man
ikke kan leve uden det. Som med så meget andet, så er det uden tvivl
værre at gå den anden vej, altså gå fra en bil med aircondition til en uden.
--
Michael Rasmussen
------------------------------------------------------------------------
»If you don't fail at least 90 percent of the time,
you're not aiming high enough«, Alan Kay.
| |
Sp@msen (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Sp@msen |
Dato : 27-05-07 12:32 |
|
"Michael Rasmussen"
>> Tom skrev:
>
>> Nej det "betaler" sig ikke. Man skal ofre pengene fordi man ønsker den
>> komfort det giver og ikke for at få pengene igen.
>
> Nu kan "betale sig" måske nok forstås på flere måder, og det var jo ikke
> hensigten at jeg ville tjene penge på det. Rettere om det kan "svarer sig"
> at eftermontere aircondition i en bil, altså om det øger bilens værdi en
> smule så udgiften til eftermontering på sigt bliver en anelse mindre. Og
> her er der selvfølgelig tale om fabriksoriginal aircondition. Alternativet
> er at "holde ud", og så overveje at få det i næste bil.
>
> Når man kigger i salgsannoncer er aircondition tit fremhævet i teksten,
> som værende et stort plus - men hvor stor betydning har det mon reelt og
> er det noget forhandleren ser på, ved køb af bilen. Det er sådan set mit
> spørgsmål.
nemlig, jeg ville aldrig købe en bil uden aircon/klima eller hvad man nu
vælger at kalde det :)
så annoncen med din bil 'uden' ville slet ikke komme i betragtning..
> Komfort er fint nok, men når man ikke er vant til aircondition, og aldrig
> har haft det, så er det ikke noget man savner så meget, at man ikke kan
> leve uden det. Som med så meget andet, så er det uden tvivl værre at gå
> den anden vej, altså gå fra en bil med aircondition til en uden.
du skal nok forvente at være lidt snottet de første 14dage du bruger det :)
og så bruger det en anelse mere brændstof, skal du også være opmærksom på.
vh.
Flemming
| |
Claus Nygaard-Peders~ (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 27-05-07 13:38 |
|
Sp@msen skrev:
>
> du skal nok forvente at være lidt snottet de første 14dage du bruger det :)
> og så bruger det en anelse mere brændstof, skal du også være opmærksom på.
Grunden til at folk bliver snottet af at køre med aircondition er typisk
at de retter den kolde luftstrøm lige i ansigtet på sig selv. Samtidig
med dette er der varmestråling fra specielt forruden/instrumentbordet.
Dette gør at man kommer til at sidde i træk og det er aldrig sundt. Hvis
man primært blæser den kolde luft op på forruden slipper man for
varmestrålingen fra forruden/instrumentbordet samtidig med at luften når
den når frem til ansigtet er mere tempereret.
Der er selvfølgelig også de som forsøger at gøre kabinen til et
frysehus, med det resultat at temperaturforskellen man oplever ved
udstigning er ganske stor. Det kan også give løbende næser.
Det med det ekstra brændstofforbrug er rigtigt, dog har jeg aldrig selv
kunnet måle nogen egentlig forskel. Hvis alternativet er at køre med
åbne sideruder kan man faktisk spare brændstof ved at brugs aircondition
i stedet.
Mvh
Claus
| |
Sp@msen (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Sp@msen |
Dato : 27-05-07 17:47 |
|
"Claus Nygaard-Pedersen"
> Grunden til at folk bliver snottet af at køre med aircondition er typisk
> at de retter den kolde luftstrøm lige i ansigtet på sig selv. Samtidig med
> dette er der varmestråling fra specielt forruden/instrumentbordet. Dette
> gør at man kommer til at sidde i træk og det er aldrig sundt. Hvis man
> primært blæser den kolde luft op på forruden slipper man for
> varmestrålingen fra forruden/instrumentbordet samtidig med at luften når
> den når frem til ansigtet er mere tempereret.
du har helt ret :)
> Der er selvfølgelig også de som forsøger at gøre kabinen til et frysehus,
> med det resultat at temperaturforskellen man oplever ved udstigning er
> ganske stor. Det kan også give løbende næser.
ja plejer at holde den ca. min 20/22grader og sydpå 5-8grader under ude
temp. så det stadig virker køligt, men ikke så man får varme chok når man
stiger ud..
> Det med det ekstra brændstofforbrug er rigtigt, dog har jeg aldrig selv
> kunnet måle nogen egentlig forskel. Hvis alternativet er at køre med åbne
> sideruder kan man faktisk spare brændstof ved at brugs aircondition i
> stedet.
uden der er nogen mærker blotlagt, så en 0,9L motor med ~50hk, mister vel
5-10% kraft.. så der skal altså lidt til at trække ved. f.eks en overhaling.
jo større motor, ja jo mindre har aircon'en at "sige" på det daglige
forbrug.
>
> Mvh
> Claus
| |
Tom (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 27-05-07 21:51 |
|
"Sp@msen" <breznewXX@XX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4659b5ed$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> uden der er nogen mærker blotlagt, så en 0,9L motor med ~50hk, mister vel
> 5-10% kraft.. så der skal altså lidt til at trække ved. f.eks en
> overhaling.
> jo større motor, ja jo mindre har aircon'en at "sige" på det daglige
> forbrug.
Det er slet ikke så slemt. Fruens Yaris har AC og motoren er da kun en 1.0.
Det går egentlig ganske fint når AC kører. Man mærker ikke øget forbrug
eller nævneværdig mistet trækkraft
--
Tom
| |
Ukendt (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-05-07 16:10 |
|
"Dennis Pedersen" <usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> skrev i meddelelsen
news:46585e12$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:1180183337.257160.317930@q75g2000hsh.googlegroups.com...
>>Hvis man vælger at få aircondition i sin nye bil, hvilke løbende
>>udgifter skal man regne med ?
>>
>>Kræver det årlige service og opfyldning af gas ?
>
>
> Det vigtigste er næsten korrekt og regelmæssig brug.
Hvad er korrekt brug?
(Jeg spørger ganske givet af uvidenhed, da jeg har lidt tvivl om bilens
auto-funktion)
>
> Bliver det ikke brugt jævnligt er der større chance for en pakning eller
> andet går til så der siver kølemiddel ud.
> Det koster et sted mellem en 500 mand og en tusse at få fyldt alt efter
> sted (og/eller kvitering).
>
> Hvis man altid har A/C tændt og ikke slukker det før bilen stoppes kan det
> komme til at lugte af "sure sokker" -
Hva´ skyldes det?
Jeg har kørt i 2 biler og over 150000 km. i hver. Har altid haft A/C tændt,
og har ikke slukket A/C inden bilen blev stoppet.
> Jeg vil sige hvis man ikke køber sin nye bil med AC skal man have et par
> på låget :)
Det burde da snart være standard udstyr i alle nye biler
--
/HB
| |
Tom (26-05-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 26-05-07 18:10 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1180183337.257160.317930@q75g2000hsh.googlegroups.com...
Hvis man vælger at få aircondition i sin nye bil, hvilke løbende
udgifter skal man regne med ?
Kræver det årlige service og opfyldning af gas ?
mvh
Michael Kristensen
-----------------------------------------------------------
Næh en fylding hvert 4-5. år er nok i de fleste tilfælde. Jeg har svært ved
at finde en fyldning til meget under 1000 Kr. Ellers koster det kun hvis
noget går i stykker, men det er det samme for resten af bilen også
--
Tom
| |
Niels Bengaard (27-05-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 27-05-07 10:54 |
|
> Hvis man vælger at få aircondition i sin nye bil, hvilke løbende
> udgifter skal man regne med ?
>
> Kræver det årlige service og opfyldning af gas ?
>
> mvh
> Michael Kristensen
>
> -----------------------------------------------------------
> Næh en fylding hvert 4-5. år er nok i de fleste tilfælde. Jeg har svært
> ved at finde en fyldning til meget under 1000 Kr. Ellers koster det kun
> hvis noget går i stykker, men det er det samme for resten af bilen også
>
> --
> Tom
Men det kan være høje regninger der koster.
Jeg har en defekt fordamper, den vil Volvo have 17.000 kr for at skifte, tak
for kaffe.
6.500 for dele, så fyldnign osv. af anlægget og resten arvbejdsløn. Så man
kunne få lavet det samme i Sverige for 8000 Skr, men nu laver jeg det selv
for 2500 i dele + genfyldning af anlæg og 8 arbejdstimer.
Mvh Niels
| |
mbk112@hotmail.com (28-05-2007)
| Kommentar Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 28-05-07 08:58 |
|
> Det med det ekstra brændstofforbrug er rigtigt, dog har jeg aldrig selv
> kunnet måle nogen egentlig forskel. Hvis alternativet er at køre med
> åbne sideruder kan man faktisk spare brændstof ved at brugs aircondition
> i stedet.
Det er faktisk blevet testet af Mythbusters på Discovery. Deres
konklusion var:
Under 50 km/t : mest økonomisk med åbne vinduer
Over 50 km/t : mest økonomisk med AC på.
| |
Ukendt (28-05-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-05-07 10:28 |
|
>Det er faktisk blevet testet af Mythbusters på Discovery. Deres
>konklusion var:
>Under 50 km/t : mest økonomisk med åbne vinduer
>Over 50 km/t : mest økonomisk med AC på.
Holder meget af Mythbusters, men denne "test" var en af de mere ringe.
Som jeg husker det:
Af forsikringsmæssige årsager måtte de ikke køre ret hurtigt på banen, i
tilfælde af dækpunkteringer og lign. Så de testede ved ca 50 km/t, og fik
nogle dårlige resultater med meget lille forskel mellem de to situationer.
Senere, (var det et re-visit i en senere udsendelse ?) , stod de så med en
tavle og sagde at AC-udgiften er konstant, og "åben vindue" er lineær med
hastigheden (!). Så derfor skulle man gøre som du skriver. Uden yderligere
test. Ingen rullefelt test, ingen vindtunnel.
tpt
| |
|
|