For et syns skyld
Fra : HHH

Dato : 25-05-07 22:55

Hej.
Jeg tror ikke jeg er den eneste brillebruger, der synes det er et problem at
få nogle ordentlige sejlerbriller med styrke, Jeg har hidtil brugt
forsatsbriller, men jeg synes ikke kvaliteten er ordentlig, ligesom de altid
enten er i vejen, eller tabes på dæk eller i vandet, når der sejles lidt
frisk til.
Hvordan har I løst problemet?

--
Go' vind
"Carpe Diem" Kongebro

3xH

Fra : SørenH

Dato : 26-05-07 08:10

HHH skrev:
> [...]
> enten er i vejen, eller tabes på dæk eller i vandet, når der sejles lidt

Det er nærmest uløseligt, - især hvis éns styrke er sådan at man stort
set ikke kan se noget uden briller.

Jeg har prøvet forskelligt:
- Kontaktlinser. Gik ikke, jeg ku ikke vænne mig til dem.
- Skift mellem 2 par briller hvor konen vaskede saltet af det ene par
hele tiden. Upraktisk, - især for konen!
- Lille spand med ferskvand med en dråbe opvask og et tørt håndklæde i
en pose oppe ved "pinden". Fumlefumle - besværligt, og ikke praktisk
muligt i kuling.
- Oftest var løsningen at lade kone eller børn stå ved roret i hårdt
vejr, men det var jo ellers dér man helst selv ville overtage ansvaret.

Det blev først lidt bedre da jeg skiftede til en båd med stor sprayhood
og en rorpindsforlænger. Så kunne jeg - lidt akavet - sidde fremme og
undgå røgvand i ansigtet.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

PS Det eneste jeg ikke har prøvet er sådn nogen Elton-John-briller med
indbyggede vinduesviskere

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-07 09:55

Passer fuldstændigt til mine forsøg og erfaringer ...
Har endnu ikke fundet en løsning, der fungerer godt ...
Kan ikke læse en avisoverskirft uden briller ...

Mit bedste bud er en kasket med en STOR skygge ....
Som naturligvis blæser af når vinden frisker ...
eller "sydvest" ... og en gammel ble i lommen til at førre det værste ...
eller konens hjælpsomhed ...

Er spændt på at følge denne tråd, for ligeså glad jeg er for brillerne er i
tørvejr - lige så PITA er de i røgvand ...
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-07 10:38

Ja det er drøn irriterende ikke at kunne se. Med saltvand,
delvist indtørrede saltrester, er det som at have et par "klare"
plasticposer over hovedet, det er det også uden briller for mig.
Brillerne skal selvfølgelig ikke kunne falde af og de skal
sikres med en brillerem. Jeg købte en bred neoprenrem med
lukkede celler. Falder brillerne af flyder de, remmen er rød så
er den til at få øje i vandet, for andre ombord.
Desuden har jeg i U.S.A. hos West Marine købt en sejlerkasket
med en meget stor skygge. Siderne kan foldes ned så vandet ikke
let løber ned ad halsen og så har en et bændel der kan sættes
under hagen således at den ikke kan flyve af.
Endeligt kører vi normalt med autopilot på og holder os inde
under sprayhooden.
M.h.t. anvendelse af kikkert ombord så har min bløde gummi"rør"
for dem som ikke bruger briller og gummi2rørene" kan foldes
tilbage når en brillebruger skal anvende kikkerten. Endelig har
den så vide indstillingsmuligheder at man uden briller med
nærsynethed på minus 7,5 kan indstille skarpt.

U.S.A. kasketten er rigtig god at anvende. Bare et let buk med
hovedet og der kommer ikke vandsprøjt ind på brillerne. Til
gengæld skal kasketskyggen slås op når man skal se op på sejl og
Windex.

Mvh/Harding

Fra : ...

Dato : 26-05-07 09:29

Jeg har brugt briller de sidste 5 - 6 år...... det må være alderen der har
trykket øjnene flade
Min styrke er ikke voldsom, men det er nok til, at jeg ikke kan finde
bøjerne, som jeg før kunne.
Efter lidt roden frem og tilbage, har jeg løst det ved at jeg har købt 2 sæt
briller, et sæt solbriller og et sæt almindelige briller.
Jeg bruger kun læsestyrke, når jeg skal arbejde længe med bøger eller PC, så
der har jeg valgt kun at have en læsebrille.

Omkring kikkert, så har jeg ikke fundet nogen god løsning.

Fra : Ivar Holm

Dato : 26-05-07 11:19

Jeg husker, at Lasse Hjortnæs, jollesejleren, i et interview sagde, at han
løste problemet ved at bruge hårde kontaktlinser under sejlads. De bløde
duede ikke, da de ikke kunne tåle havvand. Løsning duer selvfølgelig ikke,
hvis man ikke kan vende sig til kontaktlinser.

Ivar Holm

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 26-05-07 14:30

"HHH" <3xhSLETDETTE@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ordentlig, ligesom de altid enten er i vejen, eller tabes på dæk eller
> i vandet, når der sejles lidt frisk til.

Kender problemet, men ikke løsningen. Jeg har engang læst/hørt, at man
skulle gnide glassene med et halvt æble. Det skulle være godt, men jeg
har aldrig et halvt æble, når det er aktuelt

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : HH

Dato : 26-05-07 14:43

On 26 Maj, 15:29, "Henning Rasmussen" <henningrasmuss...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> skulle gnide glassene med et halvt æble. Det skulle være godt, men jeg
> har aldrig et halvt æble, når det er aktuelt

Hej gruppe!

Løsningen er selvfølgelig at bruge kontaktlinser for sit nærsyn og så
tage et par gode solbriller på i solskin. Det virkede for mig for 20
år siden, indtil jeg blev overfølsom for linserne.
Jeg var nærsynet, og kunne bare tage brillerne af når jeg skulle læse.

Så efterfølgende har løsningen været at få et par gode briller med:
- dobbeltstyrke (glidende overgang læsefelt/fjernsynsfelt)
- farveskift, så de af sig selv agerer solbriller
- antireflexbehandlede glas
- rigtige glas, ikke noget med lette plasticglas. Så kan de pudses
uden at glassene får ridser.
- en ordentlig brillerem (neoprenskum som ovenfor nævnt)

Men, men, det løser jo fortsat ikke problemet med saltsprøjt. Men det
gør naturen helt af sig selv, så læs videre gamle mænd:

Jeg har i mit voksne liv været nærsynet med minus 3 på begge øjne, men
sidst jeg fik nye briller i en alder af 60 så kunne jeg nøjes med
minus 1,5. Og direkte adspurgt sagde min optiker at det er normalt at
den type nærsynethed forsvinder med alderen. Så hvis jeg bliver
tilstrækkelig gammel vil jeg kunne sejle med fuldt syn til sejlads -
men skal jo så i stedet bruge læsebriller til kort og småtekst på
mobiltelefoner og andet grej med små bogstaver og tal i displayet.
Giv tid kommer råd!
Med sejler- og optimisthilsen
Hans-Henrik

Fra : SørenH

Dato : 26-05-07 15:14

HH skrev:
> Giv tid kommer råd!

Gnæg gnæg, - det var derfor jeg brugte datid i mit indlæg!
I dag kan jeg sagtens sejle uden briller og blot hive læsebrillerne frem
når jeg skal konferere med søkortet!
Det værste i vore dage er at rollatoren fylder så satans meget i
cockpittet
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 26-05-07 17:20

"HH" <hhmcsv@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej gruppe!

[...]

Velkommen i klubben

Ganske vist er jeg lidt modsat = langsyn. For ca. 30 år siden måtte jeg
have læsebriller, som efterhånden måtte udskiftes med glidende overgang.
Men det er vist snart 10 år siden jeg fik nye, altså mit syn bliver ikke
dårligere, men efterhånden vil det begynde at blive bedre og bedre igen,
siges der.
I virkeligheden sker der det, sagt populært, at blænden bliver mindre og
mindre jvf. fototeknik. Om 20 - 30 år kan jeg igen læse avisen uden
briller, som der før i tiden stod i avisen om den 90-årige. For at være
på forkant er jeg begyndt at udfritte havnebestyrelsen om vilkårene for
at forlænge min kontrakt for havnepladsen, når den udløber i 20029
)))

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 26-05-07 17:54

> [...]
> forsatsbriller, men jeg synes ikke kvaliteten er ordentlig, ligesom de
> altid enten er i vejen, eller tabes på dæk eller i vandet, når der sejles

Jeg har været beæret med brille hele mit liv og den dejlige fedtede hinde &
striber siden optimist-tiden.
Men jeg købte Hobie jolle i sin tid, begyndte jeg at bruge nanoteknologi og
det er faktisk slet ikke så dumt.
Det er i hvert fald bedre end ingen ting.

Mvh
Leon

Fra : Niels & Astrid

Dato : 27-05-07 10:29