Autopilot.
Fra : Hanne og Hans

Dato : 24-05-07 10:55

Er der nogen der har erfaring med Raymarine/Autohelm ST2000
versus Simrad TP 22. Der er jo ca 1000 kr. forskel.
Hans.

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 24-05-07 19:34

hej Jeg har en ST2000 den kører perfekt, har ikke prøvet TP 22
mvh henrik kolle

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 20:32

Hej,

og jeg har en TP22 - der kører perfekt - bliver flittigt brugt, er koblet
til kortplotteren og er nu en uundværlig del af "besætningen"

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 07:17

Hej (igen),

hov... jeg fik skrevet TP22... det ER retteligt en TP20... (forskellen er
vist kun at TP22 har Simnet indgang, og dét havde jeg ikke behov for).

Da jeg i sin tid skulle vælge, stod jeg i samme dilemma som dig - og ræsede
derfor rundt på nettet for at finde info om de to typer piloter.

Dét der gjorde udslaget for mit vedkommende, var at jeg fandt adskillige
"brokkerier" fra ejere af ST2000 hvor problemet (stadigt ifølge dem selv)
var at de blev utætte ved displayet således at de ikke tålte vand... en
kedelig tendens på grej der skal bruges på vandet

Og da man som ny køber af sådan noget grej gerne vil undgå fejlkøb, så
valgte jeg som sagt tp20.

Jeg var selv besnæret at netop displayet på ST2000... men endte altså med at
være en kylling .

Ovenstående vedrørende utætheder, er altså ikke noget jeg selv har erfaret -
det er udelukkende andres forklaringer jeg fandt på nettet.

venlig hilsen

JN

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-05-07 07:35

Jeg har aldrig haft problemer med displayet (eller andre utætheder) på den
ST1000 jeg havde på min tidligere båd.

Internet har jo også den bagside, at hvis 2 ud af 100.000 går i stykker så
finder de to personer hinanden på nettet og advarer vidt og bredt om hvor
ringe det er og derved giver os den opfattelse at det er et generelt
problem. Der er jo ikke meget objektiv statistik i den måde vi kommunikerer
på her på nettet. Det er jo bare stemningsbilleder.....

Nå... anyway.... Jeg var glad for min ST1000+.... Ingen problemer. Om det
var held ved jeg ikke ....

Hvis jeg skal sige noget negativt om ST1000+ så skulle det da være at den
ikke kunne styre båden i kuling. PÅ læns var den ikke hurtig nok og på andre
kurser havde den ikke altid kræfter nok hvis jeg kortvarigt var uden af
trim. Jeg skulle nok have købt et ST2000+ ...

Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 25-05-07 04:36

Efter mange tanker skrev Hanne og Hans:
> Er der nogen der har erfaring med Raymarine/Autohelm ST2000
> versus Simrad TP 22. Der er jo ca 1000 kr. forskel.
> Hans.

Min erfaring går godt nok på ST1000 vs. TP20, så det bør tges med et
gran salt.

Jeg vil anbefale foretrække Raymarines, for den TP20 jeg havde gik
ustandseligt i stykker, og til sidst måtte købet hæves (det var vist en
defekt serie for nogle år siden, så det er de nok ovre nu).

MEN Det jeg følte som bedre på ST1000 var:
- Mere støjsvag
- Bedre reguleringsevne ved søgang (imunitet over for bådens slingren
pga bølger)
- Lettere 'kalibrering' af det interne kompas (generering af
deviationstabel)
- Det lille display på ST1000 er en genistreg. Meget brugbart.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 06-06-07 19:48

Jeg vil på det kraftigste advare mod at købe Simrad i det hele taget!
Havde selv en TP10, som der var endeløse problemer med. Den blev sendt ind
til reparation 3 gange (for samme fejl). Hver gang tog det 6 uger+, før jeg
fik den tilbage, og til sidst klagede jeg, og fik hævet købet. En forhandler
har betroet mig, at Simrad satser næsten 100 % på kommerciel skibsfart, så
deres "hobby-produkter" kommer altid bagest i køen. Et elendigt produkt,
bakket op af en endnu mere elendig service!

I dag bruger jeg en Raymarine, og den fungerer helt perfekt :0)

VH
Mads Bo Falk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 06-06-07 21:49

On Jun 6, 8:47 pm, "Mads Bo Falk" <mads.f...@get2net.dk> wrote:

> En forhandler
> har betroet mig, at Simrad satser næsten 100 % på kommerciel skibsfart, så
> deres "hobby-produkter" kommer altid bagest i køen.

Man kan slet ikke sammenligne Simrads erhvervs- og fritidsprodukter,
de kommer fra 2 forskellige fabrikker. Top-kvalitet erhvervsprodukter
til især fiskeriet kommer fra Norge, mens ragelse til fritidssejlere
kommer fra Støvring i Danmark.

--

Flemming Jensen