West Epoxy, krydsfiner og cockpit
Fra : andreas_dtu

Dato : 23-05-07 16:20

Hej Folkens

Jeg håber nogle af West-eksperterne kan komme med nogle gode råd, som de så
ofte har gjort!
Vi skal til at renovere cockpittet i en Banner 26. Cockpittet er oprindeligt
bygget i plywood og belagt med glasfiber på ydersiden, men krydsfineren er
rådnet godt og grundigt.

Første spørgsmål er, hvilken krydsfiner skal vi bruge? Marinekrydsfiner er
MEGET dyrt, mens fx tagkrydsfiner eller østenfiner er langt mere
overkommeligt. Er det noget der kan bruges, hvis det bliver dækket med
glasfiberdug og West Epoxy på både yder og indersiden?

Næste spørgsmål er hvilken tykkelse krydsfineren skal have, det er lidt
svært at vurdere hvor tykt det der er brugt i forvejen er, da det er så
ødelagt. Jeg havde forestillet mig 18 eller 21 mm?

Og hvor mange lag glasfiber + epoxy skal cockpittet have hhv. udvendigt og
indvendigt? Desuden hvilken dug (eller måtte, eller hvad det nu måtte være
g/m3, biaxial, west' egen etc.?

Alle skot og halvskot og hvad de ellers hedder har vi tænkt os at fabrikere
på nøjagtig samme måde som de var i forvejen. Jeg har læst at når et skot
monteres er det vigtigt at der er et mellemrum mellem skrog og skot, der
fyldes med en form for "fugemasse" for at give skroget lidt fleksibilitet,
men hvordan forholder det sig med stederne A, B, C, D på tværsnittet, altså
mellem skrog og dæk, skrog og cockpit etc.?
http://www.banner26.info/Ideer/tvarsnit.JPG
http://www.banner26.info/Ideer/skot.JPG

Endnu et spørgsmål: Mange steder bruger de "stictch and glue" og lignende
teknikker, men hvordan forholder det sig med fx rustfrie skrue, må de
benyttes og derefter dækkes med glasfiber? Desuden, er det en god ide at
skrue skroget fast til dækket ud over at bruge glasfiber og er fx hulkehl C
og D på denne tegning nødvendige?
http://www.banner26.info/Ideer/tvarsnit.JPG

Andre gode råd og ideer på faldrebet modtages med kyshånd

Med venlig hilsen

Andreas
http://www.banner26.info/

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 23-05-07 22:22

Hvis du beklæder på begge sider kan du bruge østen finer eller endnu
billigere embalagefiner, tykkelse 12mm, Hvorfor bruge epoxy? fineren
beklædes med f.eks 450g glasvæv og brug dog polyester, det er meget
billigere end epoxy, det er faktisk også lettere at arbejde med, et lag
indvendig og 2 lag udvendig, hvor du støber sammen med skrog 4 lag.

Fra : andreas_dtu

Dato : 23-05-07 23:01

Hej Varly

"Varly Fich Jespersen" <varly@ny-post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billigere end epoxy, det er faktisk også lettere at arbejde med, et lag
> indvendig og 2 lag udvendig, hvor du støber sammen med skrog 4 lag.

Tak for rådene omkring antallet af lag. Årsagerne til at bruge epoxy var
først og fremmest at der ingen styrendampe er, men også at det skulle være
mere vandtæt, men måske polyester skal genovervejes... Tror du 12 mm finer
er nok, det der var der i forvejen så nemlig ud til at være omkring 2 cm.
Svarer embalagefiner til det der nogle steder kaldes tagfiner (som er dejlig
billigt ?

Med venlig hilsen Andreas
http://www.banner26.info/

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 24-05-07 22:23

Hej, ja 12mm er rigeligt, grunden til at den gamle så tykkere ud skyldes
sandsynligvis at den har suget vand,

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-07 20:32

Hvis du vælger polyester, bør du kigge på QXL. Der er en fyr ude på
djursland der sælger billige materialer.
\michael