Hej
Nedenstående er måske lidt OT, men håber dog at Steen Gruby eller andre med
forstand på el kan hjælpe
Jeg har en stubfræser udstyret med en Hatz dieselmotor.
Denne motor er monteret med en Ducati enfaset generator og et Ducati
laderelæ/spændingsregulator.
Systemet er identisk med det som Steen Gruby har beskrevet på side 13 i
denne her artikel fra 2005.
Link:
http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
Jeg har nu været igennem et par spændingsregulatorer uden at få systemet til
at virke.
Når jeg sætter tænding på systemet, kommer der ikke lys i ladelampen.
Starter jeg motoren uden at generatoren er tilkoblet spændingsregulatoren
kan jeg måle AC spænding på generatoren på op til 30 volt afhængig af motor
rpm. (her lyser ladelampem så)
Tilslutter jeg nu generatoren til spændingsregulatoren falder "AC"
spændingen til ca. 10 volt, mens der går en strøm på 15 - 20 amp, der
"genereres" dog ingen DC spænding til batteriet.
Jeg prøvede så at afmonterer generatoren fra motoren (og holde den isoleret
fra motoren) og tilslutte den til spændingsregulatoren, nu lyste ladelampen
så som den skulle (med stoppet motor).
Måler jeg mellem en af de to ledninger fra generatoren og stel, er der kun
ca. 8 ohm, jeg mener ikke at der bør værer nogen forbindelse.
Spørgsmålet er nu om der skal / må være forbindelse fra "spolen" i
generatoren til stel på motoren ?
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen
ps, en link til en lille video af "uhyret" hvorpå generatoren er sidder.
(taget lidt at hente)
http://www.minigravko.dk/stubfraser1.wmv
pps, spændingsreuglatoren (Ducati 343638) skulle også passe på nyere
Ducatier. Jeg har købt den til 1120 kr + moms hos
www.ep.dk , dette skulle
være en del billigere end hos ducati importøren hvis nogen mangler en i
fremtiden.