To dræbt...
Fra : Jacob

Dato : 25-05-07 05:28

Fra : tp

Dato : 25-05-07 06:07

> Igen....
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7063132.html?rss
> /Jacob

Tragisk

Hmm, jeg har ikke talt sammen, men vi ryger sgu da snart over de sædvanlige
24 :-/

Hvad er det der skete i det uheld. Satte i gang fra grønt lys og rammer
taxa der laver uvending?!?! Begge dræbt på stedet. Det må sgu da ha krævet
et voldsomt sammenstød eller?!

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 08:18

tp skrev:

> Hvad er det der skete i det uheld. Satte i gang fra grønt lys og
> rammer taxa der laver uvending?!?! Begge dræbt på stedet. Det må sgu
> da ha krævet et voldsomt sammenstød eller?!

Man kan ikke køre på sin "ret" som motorcyklist - man bliver nødt til at
køre som om alle de andre er idioter.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Dr. Enduro

Dato : 25-05-07 10:50

Hans Paulin (6310) skrev:

> Man kan ikke køre på sin "ret" som motorcyklist - man bliver nødt til at
> køre som om alle de andre er idioter.

Ja nemlig ja. Det kaldes også at køre 20% fra limit.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-07 12:10

> Ja nemlig ja. Det kaldes også at køre 20% fra limit.

Det er langt fra nok ... Det er mere at forudse de tåbeligheder de andre kan
finde på ...

Fra : Dr. Enduro

Dato : 25-05-07 12:15

Anders Majland skrev:

> Det er langt fra nok ... Det er mere at forudse de tåbeligheder de andre kan
> finde på ...

Jeg tror nu alligevel, at vi mener det samme. Hvis man f.eks. kommer
kørende på en hovedvej og ser biler, der vil køre ud, så gør man klogt i
at sagtne farten en anelse og være klar over, at de evt. vil trække ud
foran dig.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Ole

Dato : 25-05-07 16:52

Hans Paulin (6310) wrote:

> Man kan ikke køre på sin "ret" som motorcyklist - man bliver nødt til at
> køre som om alle de andre er idioter.

"som om" HA, jeg har kørt MC i 27 år, det er sgutte "som om"

Ole

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 17:42

Ole skrev:

> "som om" HA, jeg har kørt MC i 27 år, det er sgutte "som om"

Og jeg har haft motorcykel de sidste 33 år

Jow, de kører da (næsten alle sammen) som de blinde slås!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Max Andersen

Dato : 25-05-07 18:05

Hans Paulin (6310) wrote:

> Og jeg har haft motorcykel de sidste 33 år
>
> Jow, de kører da (næsten alle sammen) som de blinde slås!

ROFL :D

.....som blinde slås.... min mave kramper. DAMN! den var god :)

Max

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 18:09

Max Andersen skrev:

> ROFL :D
>
> ....som blinde slås.... min mave kramper. DAMN! den var god :)

Takker ydmygst!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 25-05-07 17:12

"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> writes:

> Jeg tror nu alligevel, at vi mener det samme.

Højst sandsynligt, men dine knee-jerk "20% fra limit" udtalelser gør
dig en bjørnetjeneste.

Eller kandiderer du bare til at blive den næste direktør for Rådet for
Større Færdselssikkerhed?

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Dr. Enduro

Dato : 25-05-07 19:28

Kai Harrekilde-Petersen skrev:

> [...]
> dig en bjørnetjeneste.
>
> Eller kandiderer du bare til at blive den næste direktør for Rådet for

Jeg ved ikke, hvorfor du altid bliver så personligt fornærmende. For
øvrigt synes jeg, at la Cour Sell bortset fra enkelte smuttere har gjort
et udmærket job. Hans mål er jo ikke at drille motorcyklister, men at
sørge for, at færre trafikanter dør. Und jetzt kommst du.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 25-05-07 07:02

On 25 Maj, 07:06, "tp" <skods...@yahoo.com> wrote:

> [...]
> taxa der laver uvending?!?! Begge dræbt på stedet. Det må sgu da ha krævet

En bil der foretager en pludselig u-vending og overser MC'en.
Kombinationen er desværre set før. Oftest ligeså fatalt som bilisten
der ikke overholder sin vigepligt i et kryds. En de-acceleration selv
fra 70 - 0 km/t i løbet af et splitsekund er meget usundt og kan få
alvorlige konsekvenser for os MC-ister!

Jeg overvejede egentlig at afmontere mine Termignoni racing potter,
men hændelser som denne får mig til at beholde dem på, udfra devisen:
Hvis de ikke kan se mig, kan de da ihvertfald HØRE mig!

Pas på derude...

Mvh
Hornsved
TRX850

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 08:39

On 24 May 2007 23:01:33 -0700, hornsved@post6.tele.dk wrote:

> Jeg overvejede egentlig at afmontere mine Termignoni racing potter,
> men hændelser som denne får mig til at beholde dem på, udfra devisen:
> Hvis de ikke kan se mig, kan de da ihvertfald HØRE mig!

Dårlig argument :-/ lyden høres stortset kun bagved, så det redder ingen af
de frontale påkørsler, eller biler, (som motorcykler), der trækker ud foran
overhalende. Alle, der også kører bil, er klar over den sammenhæng. :-/

> Pas på derude...

Jovist :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Hans

Dato : 26-05-07 09:57

> [...]
> foran
> overhalende. Alle, der også kører bil, er klar over den sammenhæng. :-/

Hmmm...

....er der ikke noget med at lydens hastighed er enorm stor, og at der findes
en eller anden effekt (som jeg ikke kan huske navnet på), der gør at lyden
faktisk høres bedre fremefter end bagud, når noget der larmer kommer
kørende.

Rigtig dårligt formuleret, sorry

Effekten kendes fra ambulancer med udrykning sirenen slået til.
Man hører den længe før den kommer frem, men så snart den har passeret dig,
dør lyden hurtig ud.

....så et eller andet sted har Hornsved vel ret, med hans larme-potter.

Mv.
Hans
(..og JA,.....Pas på derude.)

Fra : MKS - 74

Dato : 26-05-07 10:32

On Sat, 26 May 2007 10:57:04 +0200, "Hans" <hanseman@hotmail.com>
wrote:

>...er der ikke noget med at lydens hastighed er enorm stor

Næh - ca. 344 m/s i alm. atm luft, lysets hastighed derimod er pænt
stor .

>, og at der findes
>en eller anden effekt (som jeg ikke kan huske navnet på), der gør at lyden
>faktisk høres bedre fremefter end bagud, når noget der larmer kommer
>kørende.

Egentlig ikke, du tænker sikkert på Dopplereffekten som er en
_frekvens_-ændring (tonehøjde) på en lydkilde (lydbølger) der bevæger
sig henholdsvis mod eller bort fra det hørende øre -
http://da.wikipedia.org/wiki/Doppler-effekt

Men tænk på at lydbølgerne fra en udstødning mest er rettet bagud og
at det kræver at denne del af disse skal reflekteres fremad fra
omgivelserne for at bidrage til det samlede lydtryk en foran oplever.

>...så et eller andet sted har Hornsved vel ret, med hans larme-potter.

Nej - Det har han ikke...

http://www.virginiawind.com/byways/loud_pipes_save_lives.asp

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : flopper

Dato : 26-05-07 11:42

> [...]
>
> Effekten kendes fra ambulancer med udrykning sirenen slået til.
> Man hører den længe før den kommer frem, men så snart den har passeret dig,

Du tænker sikkert på doobler effekten ( ved ikke om det er stavet
korrekt) som får lyden fra en ambulance der kører imod dig til at være
lidt lysere i klangen ( og dermed måske lidt mere gennemtrængende) end
en der kører væk fra dig. Effekten opstår fordi bølgelængden bliver en
anelse kortere som følge af kørertøjets bevægelse ( 100 km/t = 27 m/sek
), og frekvensen derfor lidt højere. Bare lidt erindringer fra skolens
fysikundervisning tilbage i 70 erne

Flopper

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-07 09:23

Tragisk - Squ lige før man får lydt til at bare at gemme sig under dynen
istedet for at bevæge sig ud i trafikken.

> Jeg overvejede egentlig at afmontere mine Termignoni racing potter,
> men hændelser som denne får mig til at beholde dem på, udfra devisen:
> Hvis de ikke kan se mig, kan de da ihvertfald HØRE mig!

Ikke før det er for sent - Lyden ryger jo mest bagud....

/A

Fra : pwh

Dato : 25-05-07 08:30

Jacob, skrev:
> Igen....
> http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-7063132.html?rss
> /Jacob

Trist
Men det er klassikeren for taxa'er, jeg blev selv
fældet på den måde på Vesterbrogade for ca 20 år siden.
Det kostede heldigvis "kun" et kvæstet højreben
og en totaltskadet motorcykel.

/Jens

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-07 09:36

> Men det er klassikeren for taxa'er, jeg blev selv
> fældet på den måde på Vesterbrogade for ca 20 år siden.

Ikke kun taxa'er ... En bil der holder i siden af vejen med motoren kørende
bør man være paranoid over ...

Jeg har 7-9-13 ikke ramt nogen af dem der har lavet uvendinger foran mig.
Men den jeg var tættest på var jeg i bil. Kort er historien at en båtnakke
lavede en uvending lige foran mig med en bil på slæp. Båtnakken havde ingen
oversigt og alligevel foretager han en uvending på en landevej

Det var lige efter en overgang fra 60 til 80 så jeg kørte ikke mere end
65-70 og jeg holdt stille under 1/2 meter fra venstre fordør på ham der var
på slæb.... Den nedbremsning var jeg ikke sikker på at jeg havde klaret på
mc'en da det regnede og der desuden lå sand i svinget. Principielt bør man
jo kunne stoppe for enhver forhindring i et uoverskueligt sving. Det kunne
jeg også i bilen pga ABS'en men jeg må erkende at jeg ofte kører hurtigere
end jeg kan stoppe for enhver forhindring der måtte droppe ned fra himlen -
eller som her komme fra græsrabbaten ved siden af vejen.

Fra : pwh

Dato : 25-05-07 09:44

Anders Majland, skrev:

> Ikke kun taxa'er ... En bil der holder i siden af vejen med motoren
> kørende bør man være paranoid over ...

Men nok ikke uden grund at manøvren også kaldes en "taxavending"

/Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-05-07 09:38

"tp" <skodskod@yahoo.com> writes:

> Hvad er det der skete i det uheld. Satte i gang fra grønt lys og rammer
> taxa der laver uvending?!?! Begge dræbt på stedet. Det må sgu da ha krævet
> et voldsomt sammenstød eller?!

Man må køre 60 km/t der hvor det skete.

Uheldet skete vel ca. 100 meter efter lyskrydset, så der vil de fleste
motorcykler vel være nået op på 60 km/t. Så slår man sig tydeligvis
grundigt hvis man kører ind i en bil. Suk.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Hans

Dato : 26-05-07 10:13

Kan huske at jeg engang læste et indlæg, hvor vedkommende forslog, at alle
kommende bilister, skulle igennem 5 timers køreundervisning på MC, og også
ud at køre i trafikken, for på den måde at fornemme en MC´ists oplevelser i
trafikken.

Pointen var at bilisterne på denne måde, kunne sætte sig ind i MC´istens
forhold, og derved ikke tage de dumme chancer, der ofte giver det resultat
at en MC´ist får asfalteksem eller det der er værre.

Tanken er nok ikke helt dum.

Er der mon en statistik, der viser om de ulykker der har været i år med døde
og overlevende MC´ister, er selvforskyldte??

.....for hvis det er MC´isterne der kører "råddent" og derved forsager
ulykker, så må vi jo selvransage og på en eller anden måde få det stoppet,
og hvis ikke, så må vi til at gøre "oprør" mod bilisterne.

En anden ting jeg ofte oplever er de såkaldte knallert45.

Hvor køre de elendigt og råddent. Hjerne er ofte helt langt på hylden, og
der tages mange chancer i trafikken.

Op og ned på cykelstier - højre og venstre om biler - ud på midterstriben og
køre når trafikken snegler sig af sted med 50 i byerne - svinge til højre,
selvom der er rødt lys, ja nogle gange også lige over for rødt.

Tænker ofte at det nok er nogle kommende MC´ister i mellem, og at de tager
alle unoderne med, eller i hvert fald nogen af dem, når de skal over på en
rigtig maskine.

Disse mennesker tirrer ofte bilisterne, og den good-will vi MC´ister har
tilbage, falder til jorden, fordi en to-hjuler der køre stærkt, bliver
sammenlignet med en MC i folks bevisthed.

Instinktivt, tror jeg, at bilisterne ikke viser det hensyn til os, som vi
bør have.

Vi skal i hvertfald ikke tro vi er noget, og kan man nå ud fra sidevejen før
MC´en er henne ved én, ja så tuller man bare ud foran, for MC`en kan da bare
bremse - "det er jo bare en snot-hvalp der kommer farende"

Nå, ikke mere ævl herfra.

Go´ pinse til jer alle.

MV.

Hans