Lydløs lyddæmper?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 10:46

Så for nogen uger siden en udsendelse fra Tyskland omhandlende bl.a. en
razzia hvor en betjent stak en tommestok ned i de standsede motorcyklisters
lydpotte

Kunne den "gå igennem" havde de tabt; man måtte så ringe hjem og få konen
til at komme med den originale dæmper hvis muligt - i hvert fald var det
kørselsforbud på stedet!

Prøvede samme stunt for lidt siden på min "Laser Performance Exhaust" og
surprise: båndmålet gik i bund!

De sidste 5 cm. af mit afgangsrør har et knæk, så man kan ikke bare stoppe
en fløjte ned i som på knallerten i sin tid.

Findes der noget ud over grydesvampe som virker?

Har ikke noget imod at cyklen bare hvisler fremover.

Nogen der ved om Max har en SuperSilent-ting med en forreste indvendig Ø på
70 mm?
Hans
http://www.dfmc.dk/?id=286

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 10:49

Hans Paulin (6310) skrev:

Det er til min Suzuki 1100 fra -82:
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 20:12

> [...]
> surprise: båndmålet gik i bund!
> Findes der noget ud over grydesvampe som virker?
> Har ikke noget imod at cyklen bare hvisler fremover.

Hvad er problemet?
Er det fordi at du skal gennem Germanien på 1100'eren og frygter feriens
afbrydelse?
Ellers er der vel ingen grund til paranoya :-/

Aprospos: En veninde blev engang afvist ved grænsen på sin 500 Titan, efter
at have tabt den ene fløjte på vej gennem Sønderjylland: "Das ding is zu
laut"!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-05-07 22:19

Armand skrev:

> Hvad er problemet?

Det er bare for at være "auf Vordermann" med problemet.

> Er det fordi at du skal gennem Germanien på 1100'eren og frygter
> feriens afbrydelse?

I princippet ja - men bliver jeg stoppet hér hjemme er det formentlig et
spørgsmål om tid før tyske regler også bliver håndhævet i dk (et
kvalificeret gæt ).

> Ellers er der vel ingen grund til paranoya :-/

Paranoia er der nu ikke tale om - men jeg vil gerne ha en ren røv at trutte
i.

Derudover "gider" jeg heller ikke genere mine omgivelser med unødvendig
støj.

Jeg er i forvejen træt af de skide knallerter der kører rundt hér i byen med
mere eller mindre fri udblæsning.

> Aprospos: En veninde blev engang afvist ved grænsen på sin 500 Titan,
> efter at have tabt den ene fløjte på vej gennem Sønderjylland: "Das
> ding is zu laut"!

Hæ hæ ja

Vi var en flok over grænsen en gang hvor der osse blev tjekket i hoved og
røv!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 02:20

> I princippet ja - men bliver jeg stoppet hér hjemme er det formentlig et
> spørgsmål om tid før tyske regler også bliver håndhævet i dk (et
> kvalificeret gæt ).

Det er 20 år siden at salig "Røde" Ivan her i byen fik taget et
dokumenterende foto hvor snupperJensen havde været inde og låne en kost i
nærmeste baggård og javede skaftet helt i bund på de originale men hule
udstødninger på hans Z900 - Så tanken er ikke ny!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 08:16

Armand skrev:

> [...]
> kost i nærmeste baggård og javede skaftet helt i bund på de originale
> men hule udstødninger på hans Z900 - Så tanken er ikke ny!

Godt du siger det!

Så "hule" potter er pr. definition ikke ulovlige!

Gad vide hvorfor det så bliver brugt som kriterium af div. betjente?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-07 10:01

> Så "hule" potter er pr. definition ikke ulovlige!
> Gad vide hvorfor det så bliver brugt som kriterium af div. betjente?

Nej men det en nem måde at dokumentere at det er modificerere org potter..

I tyskland begyndte man for nogle år siden at håndhæve kravene til
motorcyklers udstødninger. Hvis det ikke var originalpotten og den
uoriginale ikke var godkendt og skrevet i papirene blev man groundet på
stedet...

Så var der jo nogle lidt kreative der valgte at modificere en ellers lovlig
udstødning. Så så den jo umiddelbart lovlig ud ...

Hvis vi synes at vi ikke må noget er det ingenting i forhold til tyskerne -
De må end ikke køre på dæk der ikke er godkendt til maskinen ... Det giver
ejere af lidt ældre mc'er en masse bøvl når "deres" dæk udgår af produktion.
Så skal de have godkendt nogle andre dæk til maskinen.

Det er også derfor at søgninger på dæk hos tyke onlinebutikker baseret på
modelnavn ofte giver et meget mindre udvalg end dem der passer på.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 10:09

Anders Majland skrev:

> Nej men det en nem måde at dokumentere at det er modificerere org
> potter..

Jeg gik ud fra at potterne i Armands tilfælde (Z900) var 100% standard?:

""Røde" Ivan her i byen fik taget et
dokumenterende foto hvor snupperJensen havde været inde og låne en kost i
nærmeste baggård og javede skaftet helt i bund på de originale men hule
udstødninger på hans Z900"

Men Ivan havde måske været kreativ?

> [...]
> maskinen ... Det giver ejere af lidt ældre mc'er en masse bøvl når
> "deres" dæk udgår af produktion. Så skal de have godkendt nogle andre

Bare underligt at de kan / må bygge biler om så det skriger til himmelen;
sænkning, større motorer, sporviddeforøgning und so weiter...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-05-07 14:13

Hans Paulin (6310) wrote:

> Bare underligt at de kan / må bygge biler om så det skriger til
> himmelen; sænkning, større motorer, sporviddeforøgning und so
> weiter...

Det må de jo så heller ikke. Jeg læste da om én der havde købt et par smarte
alufælge hos Thansen.
Men de passede ikke til bilen, selv om han mundtligt havde fået at vide at
de passede til bilen. Så solgte Thansen dem nogle "afstandsbolte". Så kunne
de komme på. Men han blev stoppet af Snupper-Jensen da det var ulovligt at
køre med dem. Men Thansen måtte godt sælge dem

/jim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 17:21

Jim Andersen skrev:

> Det må de jo så heller ikke. Jeg læste da om én der havde købt et par
> smarte alufælge hos Thansen.

En tysker fra Tyskland?

> [...]
> "afstandsbolte". Så kunne de komme på. Men han blev stoppet af
> Snupper-Jensen da det var ulovligt at køre med dem. Men Thansen måtte

Jeg husker det som en dansker

Tyskerne må *alt*
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-05-07 12:09

Hans Paulin (6310) wrote:
> En tysker fra Tyskland?

Den bid læste jeg ikke. Jeg troede du talte om bilister generelt (vs
mc'ister).

/jim

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 10:21

> Godt du siger det!
>
> Så "hule" potter er pr. definition ikke ulovlige!
>
> Gad vide hvorfor det så bliver brugt som kriterium af div. betjente?

For at dokumentere overfor bilinspektionen at de samme potter som måtte være
mulige at få den synet med (á gentagne seancer med samme person?) var helt
tomme da manden blev stoppet for larm :-/

- -
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 10:18

Armand skrev:

> For at dokumentere overfor bilinspektionen at de samme potter som
> måtte være mulige at få den synet med (á gentagne seancer med samme
> person?) var helt tomme da manden blev stoppet for larm :-/

Så: "tomme potter" = problemer til syn (som udgangspunkt)?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 11:10

> Så: "tomme potter" = problemer til syn (som udgangspunkt)?

Du får ikke helt historikken med: Der var jo en grund til at Røde Ivan blev
stoppet: Larm fra det der ellers var originale potter (jeg skal ikke sige om
han har forsøgt sig at bortforklare v.h.a. det faktum) - Og efterfølgende
foto-dokumenterede snupperJensen v.h.a. kosten, hvilket sikkert kom bag på
Ivan, der i ugerne efter gjorde et stort nummer ud af seancen: "tror du så
ikke at han gik ind i en baggård og hentede en kost og jog skaftet helt op
til ventilerne" !

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 11:33

Armand skrev:

> "tror du så ikke at han gik ind i en
> baggård og hentede en kost og jog skaftet helt op til ventilerne" !

LOL

Jeg ved hvad jeg gør nu:

Bagtil har røret et knæk, så man ikke ka hælde en fløjte i - men forfra er
den "lige-ud":

Jeg stanser en 5-10 stålskiver ud garneret med huller og hæfter dem på en
jernstang i midten af skiverne og jawer det så forfra og op i lydpotten -
hæfter det evt. dér osse!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 13:06

Hans Paulin (6310) skrev:

> Jeg stanser en 5-10 stålskiver ud garneret med huller og hæfter dem
> på en jernstang i midten af skiverne og jawer det så forfra og op i
> lydpotten - hæfter det evt. dér osse!

Korrektion:

Pillede lige potten af:

Indvendig Ø er ca. 32 mm i 340 mm's længde; der ryger en 2-3 skiver på der -
og en større en dér hvor potten udvides ned mod forrøret.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 13:44

On Fri, 25 May 2007 14:06:29 +0200, Hans Paulin (6310) wrote:

> Indvendig Ø er ca. 32 mm i 340 mm's længde; der ryger en 2-3 skiver på der -
> og en større en dér hvor potten udvides ned mod forrøret.

Nej ! ingenting i begyndelsen af potten, det vil "dræbe" din motor helt.
Placer skiverne helt oppe ved afslutningen. Eller brug alternativt et 25
mm. rør, 15 cm. langt, lukket i den ene ende, (klemt flad), og lad det
sidde oppe ved udgangen. Motoren har brug for størst muligt volumen at
prutte i før dæmpningen sætter ind.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 17:29

Orla Pedersen skrev:

> [...]
> (klemt flad), og lad det sidde oppe ved udgangen. Motoren har brug
> for størst muligt volumen at prutte i før dæmpningen sætter ind.

Rart at vide - Tak!

Under min søgen efter Ø32 og Ø70 skiver på mit arbejde i dag (så jeg slap
for selv at stanse dem ud) faldt jeg over ½ m. 4x25 mm. fladjern.

Jeg har nu tænkt mig at lave bølger i det og så jage det ind i potten med en
galopskrue i enden til at sikre - under behørig hensyntagen til "Motoren har

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 16:52

> Korrektion:
> Pillede lige potten af:
> Indvendig Ø er ca. 32 mm i 340 mm's længde; der ryger en 2-3 skiver på
> der - og en større en dér hvor potten udvides ned mod forrøret.

Nå, så fik jeg besvaret mit 100% hele vejen -spørgsmål allerede

Øhh? Hvordan vil du få den største skive ind gennem det lille hul - For
potten er da mindst dér hvor den spændes på forrøret, ikke??

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 17:39

Armand skrev:

> Øhh? Hvordan vil du få den største skive ind gennem det lille hul -
> For potten er da mindst dér hvor den spændes på forrøret, ikke??

Nej, omvendt

Troede der var et kæmpe hul igennem, men det snyder:

Forrøret er Ø70 dér hvor potten bliver spændt på, hvorefter potten snævrer
ind til Ø32, hvorefter der på den bagerste del sidder et sidste vinklet rør
på indvendige Ø52 - så det ligner en masse larm...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 16:48

> Jeg ved hvad jeg gør nu:
> Bagtil har røret et knæk, så man ikke ka hælde en fløjte i - men forfra er
> den "lige-ud":

100% ligeud?

> Jeg stanser en 5-10 stålskiver ud garneret med huller og hæfter dem på en
> jernstang i midten af skiverne og jawer det så forfra og op i lydpotten -
> hæfter det evt. dér osse!

Hæ!
Meget konstruktivt; men du risikerer at rende ind i en forfærdelig
motorgang - Men så har du jo dét at eksperimentere med :-/

Skulle jég eksperimentere med sådant ville jeg nok gå ud fra en lang
"fløjte" á et perforeret rør der i første omgang havde gennemgang i enden
men til gengæld en sepererende væg á en skive i enden, og med en stage II á
en mineraluldsforing omkring det perforerede rør i baghånden. Stage III
kunne blive en spærring midt i røret istedet så gassen skal skal finde både
sidelæns ud af røret og efterfølgende ind igen - uden mineraluld forståes
:-/

Det er et helvede at bore huller selv i et sådant rør hvorfor allerede
hullet plade eller det der kaldes for "stræk-metal" á tværslidset plade der
siden er trykket ud til et net er bedst egnet til konstruktionen. Alternativ
til borede huller i et rør er tværslidser der efterfølgende slåes ind i
"råkostjern-style" hvilken vej at råkostjernet så helst skal vende er op til
de fortsatte eksperimenter!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 17:34

Armand skrev:

> Hæ!
> Meget konstruktivt; men du risikerer at rende ind i en forfærdelig
> motorgang - Men så har du jo dét at eksperimentere med :-/

Nu lytter jeg lige til Orla i 1. omgang og nøjes med at lave dæmpningen i ½
længde af røret

Snip en masse om rør:

Desværre er vi ikke så avancerede på arbejdet (-JF-Stoll) med hensyn til
rør, så det blir en husmandsløsning á bølgeformet fladjern

Tak for input!

(Vi må sq snart ses og sparke dæk! )
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-05-07 19:57

Hans Paulin (6310) skrev:

> Desværre er vi ikke så avancerede på arbejdet (-JF-Stoll) med hensyn
> til rør, så det blir en husmandsløsning á bølgeformet fladjern

Nu er fladjernet på plads og cyklen lyder som en Mascot!

Faktisk larmer min akustiske summer til blinklyset og hullerne i de forreste
skiver når man bremser mere

Tog den op til 4-5000 snoninger på landevejen, og der var ikke nogen
problemer
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Zodiac

Dato : 29-05-07 12:19

Hans Paulin (6310) skrev:
> [...]
>
> Har ikke noget imod at cyklen bare hvisler fremover.
>
> Nogen der ved om Max har en SuperSilent-ting med en forreste indvendig Ø på

Jeg har en godt rusten Harris udstødning med gadeindmad.
Der kan du ikke stikke en rommestok ret langt ind.

Jeg vil da gerne bytte.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-05-07 12:33

Zodiac skrev:

> Jeg har en godt rusten Harris udstødning med gadeindmad.

Helst ikke rust, tak

> Der kan du ikke stikke en rommestok ret langt ind.

Det lykkedes mig som skrevet andet steds at både dæmpe larmen og forhindre
at at man kan stikke et kosteskaft ind i den...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd