Bremser?
Fra : cwinn

Dato : 22-05-07 12:55

Skulle skifte bremseklodser på min zx7r. Da jeg får de gamle klodser
ud af bagbremsen, ser jeg at de ene er noget mere slidt end den anden.
Mærkeligt, men sikkert en god grund til. Så jeg skruede kaliberen af
og tjekkede om stemplerne kørte ordentligt, og ganske rigtigt det ene
stempel kørte dårligere end det andet. Det ser ud som om at der er en
lille gummi ring på vej ud (pakning eller lig.) Den sidder ligesom i
klemme mellem stemplet og cylinderen. Hvad gør jeg her? Bremsen er
tæt og har fungeret fint så det er ikke pakningen til bremsevæsken.

Fra : Peter Graff

Dato : 22-05-07 14:10

Hej

Det er en "xtra" Gummi ring som skal sørge for at der ikke kommer skidt ind
til den næste gummiring som er den der holder tæt omkring stemplet og som
trækker stemplet tilbage så klodserne slipper skiven.

Du skal have stemplerne ud og rense det hele godt af og samle det igen,
gummiringen er muligvis blevet deform og skal måske skiftes.

Hvis du ikke allerede har købt en værkstedshåndbog, så køb en, den er
pengene værd

Hvis det volder dig store problemer og du bor omkring kbh, må du jo kigge
forbi så skal jeg pege.

MVH

Peter Graff

Fra : Esben

Dato : 22-05-07 14:23

hej

du skal nok ud og køre nogle nye pakninger.
du kan køre et pakningssæt hos de fleste mc forhandlere.
så piller du stemplerne ud enten ved at pumpe dem ud med selve
bremsen.
eller pille caliperen af og puste trykluft ind i caliperen.

når de er ude giver du dem en tur med roterende stålbørste.
så giver du det hele bremsefedt.. det kan du f.eks købe hos t-hansen.

så piller du de gamle pakninger ud af caliperen og renser det af.
så de nye pakninger i og i med stemplerne igen.

så ellers samle det hele igen og hælde bremsevæske på og lufte ud.

Hilsen Esben

Fra : cwinn

Dato : 22-05-07 20:40

Så har jeg rodet med det i et par timer. Desværre er det ikke blevet
helt godt. Fik det skildt ad og ganske rigtigt var det støvpakningen
der havde sat sig i klemme. Den var ikke ødelagt så satte den på
plads, rensede stemplet, gav det fedt og satte det på plads. Derefter
luftede jeg ud og samlede. Desværre er der ikke ordentlig tryk på, den
bider ikke som den skal og der er kun ganske lidt bremse effekt.
Prøvede at lufte ud igen uden det blev bedre, sørgede selvfølgelig
også for at der var nok væske på...

Hvad sker der? nogen forslag?

Fra : flopper

Dato : 22-05-07 21:33

cwinn formulerede spørgsmålet:
> [...]
> bider ikke som den skal og der er kun ganske lidt bremse effekt.
> Prøvede at lufte ud igen uden det blev bedre, sørgede selvfølgelig

nye klodser , gamle skiver ? Hvis det er tilfældet kan det skyldes, at
skiverne er slidt lidt "hule", og der derfor kun er rigtig kontakt i
kanterne af klodserne. Afhængig af hvor "hule" skiverne er kan det
klares med tilkørsel af klodserne til de får samme form som skiven,
ellers : nye skiver.

bare mit bud
Flopper

Fra : Allan Bager Nielsen

Dato : 22-05-07 20:41

[...]

Kan kun anbefale følgende side når man skal rode med bremser.
http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm
mvh
Allan Bager
PMC