Arvid skrev:
> hej
> ja det er jo nok det billigste problemet er bare at det kniber med at holde
> på strømmen batteriet bliver flad i løbet af nogle dage hvis man ikke køre
> på den hver dag og det er ikke fordi det er gammelt så der må være et andet
> problem men hvis der ikke er ret meget strøm på kan man ikke starte den og
> jeg kan jo ikke bare smide startkabler på fra en 12 volt
> arvid
Jamen, så lider den af et klassisk MZ problem, som også Suzukier lider
af... for dårligt El-net.
Den skal ikke stå og aflade sig selv når du ikke bruger den, det kan
være en dårlig overgang i din tændingslås f.eks.... indmaden kan renses,
og ellers skiftes hvis det er. En anden ting er at det elektroniske
laderelæ som jeg anbefaler vil sikre dig at dit batteri lades meget
bedre op, og derved også hjælpe mere til at starte ved lav batteri stand.
Ellers er det vigtigt at kabler, stik osv. er i god stand sådan at der
ik er for meget tab i dem osv. som også gør det svære at starte ved for
lav batteri stand.
Et godt råd er at købe et komplet El-net + elektronisk laderelæ hos
http://www.shop.zweirad-schubert.de/
f.eks. :
1. Reparatursatz Zündung (Lima) ES/TS vare nr. 41219 19,80€
2. Spannungsregler 6V ES/TS elektronisk vare nr. N0166 21,00€
3. Kabelbaumsatz TS250 komplet kabelsæt vare nr. 41463 29,00€
ialt 69,80€ = ca. 523Kr. + fragt.
Så har du komplet nyrenoveret tændings system med kabel, hætte,
tændrør, knikser, kul til lade delen, samtlige kabler skiftet,
elektronisk laderelæ osv... stort set alt el ud over tændingslås,
sikringsholder, ensretter og batteri.
Inde på MZklub.dk side er der en guide i hvordan du renovere din
stator for skidt, snask, og dårlige lodninger, hvis det også er et problem.
Den dyre del fra Schubert, er deres
"
http://s40205778.shoplite.de/sess/utn;jsessionid=1546548e7cdb2c7/shopdata/0060_MZ/0010_Elektrik/0045_Lichtmaschinen+=2B+Regler+=2B+Kleinteile/product_details.shopscript?article=0100_Dynamo-Lichtmaschine%2B%2B12V%2B150W%2BTS250%2B%3D2840164%3D29"
det er ca. 1000Kr. mere, men så er du også konveteret til 12V og med et
anlæg som er selv slut halvfemser Suzukier overlegen i lade/tændings
anlæg :) og er sikker på at du kan starte uden batteri, da tændings
anlægge forsynes uden om batteriet direkte fra dens egen spole på
statoren ;)
--
VH
Moller
MZ ETZ 296RV , Suzuki DR500S
Saxo 1,5D