Tankmåler til eftermontering?
Fra : F.Syndergaard

Dato : 21-05-07 20:45

Hej Gruppe.

Nogen der ved om der findes en tankmåler til en MC der ikke er født med en
sådan?

--
MVH.
Finni

Fra : Moller

Dato : 21-05-07 21:06

F.Syndergaard skrev:
> Hej Gruppe.
>
> Nogen der ved om der findes en tankmåler til en MC der ikke er født med en
> sådan?

   Hvis du mener et eller andet standard produkt der er til at smide i
nemt, så nej.

   Men du kan jo kaste dig ud i at nappe en fra en cykel der har, bore hul
i bunden(uden at antænne benzindampe), og så få skruet den fast, samt
forbundet den op til instrument panelet osv...

   På den anden side, er der en sjov feature der heder Triptæller ;) det
plejer at være ved ca. samme tal det er tid til at tanke, når man nuller
den ved tankningen.

   På den anden side, de fleste kineser bikes er født med det, så man kan
vel stjæle stumper derfra billigt, hvis man vil kaste sig ud i sådan et
projekt.

--
VH
   Moller

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-05-07 21:19

F.Syndergaard wrote:
> Hej Gruppe.
>
> Nogen der ved om der findes en tankmåler til en MC der ikke er født med en
> sådan?

Du kan få en fra en xj600 jeg har liggende (hillerød), mod at du skriver
om genvordighederne. Jeg har kun indmaden fra tanken - intet instrument.

--
vh
Torben

Fra : F.Syndergaard

Dato : 21-05-07 21:37

Tak for jeres svar.
Det er til en CX500. Der jo nok bores hul i tanken, det er jeg ikke så vild
med. Jeg tror jeg vil bage på en ide med at måle trykket fra tanken via et
T-stykke ved benzinhanen. Det må kunne give et mål for benzinstanden.
På en vaskemaskine sidder der en vandstandsmåler efter dette prinzip.

--
MVH.
Finni

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-05-07 21:42

F.Syndergaard wrote:
> [...]
> T-stykke ved benzinhanen. Det må kunne give et mål for benzinstanden.
> På en vaskemaskine sidder der en vandstandsmåler efter dette prinzip.

sjovt projekt - skriv og læg billeder

--
vh
Torben

Fra : Brian Sørup

Dato : 21-05-07 21:51

> [...]
> T-stykke ved benzinhanen. Det må kunne give et mål for benzinstanden.
> På en vaskemaskine sidder der en vandstandsmåler efter dette prinzip.

Der er svjh. reservetank på en CX500, så har du vel omkring 3-4 liter
tilbage eller 50-70Km.
Så langt er der ikke mellem tankstationer i lille DK.....
Brug dog tiden på at køre ..

--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36 - med (overflødig) tankmåler

Fra : Perminator

Dato : 22-05-07 20:08

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det er til en CX500. Der jo nok bores hul i tanken, det er jeg ikke så
> vild

Der er da tankmåler på min CX500E, og på en del andre CXer.
Der bliver hugget en del CXere op i Tyskland.
Prøv at spørge hos ham her, som har / skaffer det meste:
http://www.cx500-shop.de/CX500-start/cx500-start.html

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Armand

Dato : 23-05-07 00:01

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Der er da tankmåler på min CX500E, og på en del andre CXer.
> Der bliver hugget en del CXere op i Tyskland.
> Prøv at spørge hos ham her, som har / skaffer det meste:
> http://www.cx500-shop.de/CX500-start/cx500-start.html

Tankmålerne på de motorcykler der har centralt stelrør (i modsætning til de
moderne omsluttende stel) er generelt ulideligt upræcise grundet det faktum
at tanken er formet som et par saddeltasker slængt over stelrøret og at
niveauet falder anderledes hurtigt nede i "taskerne" end efter optankning!
Mange tanke på modeller med omsluttende stel er helt fladbundede og derfor
mere regulere at måle på. Der er dog også mange af disse hvor tankvolumet
varierer meget p.g.a. forekommende luftfilter lige bag kronrøret!

Tit vil behov for reservetanken vise sig indenfor 20 km's variation, så
tricket med triptælleren er ganske effektivt når først lige man har vænnet
sig til det!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-05-07 17:40

> Tit vil behov for reservetanken vise sig indenfor 20 km's variation, så
> tricket med triptælleren er ganske effektivt når først lige man har vænnet
> sig til det!

Ja hvis man kører med lille tank og "som man plejer". På min XT rækker en
tank til mellem 325 (kørte tør før skift til reserve) og over 400km (Da jeg
tankede var der stadig ~1/2 liter til det var nødvednigt at skifte til
reserve)

Forskellen er "kun" styret af vind og højre hånd og da jeg mener der er
spildtid at tanke gør jeg det helst så sent som muligt...

Så nu betiller jeg en benzinmåler ...

/A

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 17:56

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 17:56

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 18:08

> [...]
> jeg tankede var der stadig ~1/2 liter til det var nødvednigt at skifte til

Sålænge der vitterlig ér en reserve tank at udnytte vil det aldrig gå helt
galt hvorfor det også mest var til Finni at mine belærende ord var rettet!

På min tidligere GPZ900, der havde en 23-liters tank, tillærte jeg mig
hurtigt at bruge/omregne variationen til "totaldistance", hvilket var en
nødvendighed da reserve' var ved ca. 1/3 restmængde som ikke opfordrede til
øjeblikkelig efterfyldning!

> Forskellen er "kun" styret af vind og højre hånd og da jeg mener der er
> spildtid at tanke gør jeg det helst så sent som muligt...

Dérmed er vi på samme kurs!
Forøvrigt var den eneste alvorlige afvigelse jeg oplevede på 900'eren engang
jeg, i en vild sidevind fra højre kørte Jylland på langs med bagage og en
kammerat bagpå: Den tungere læsning og dét at motorcyklen var lænet godt mod
højre fik niveauet til at være betragteligt lavere i venstre side hvor
bensinhanen befinder sig

> Så nu betiller jeg en benzinmåler ...

Count me in (som jeg allerede for længe siden har sagt)!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-05-07 12:19

> Sålænge der vitterlig ér en reserve tank at udnytte vil det aldrig gå helt
> galt hvorfor det også mest var til Finni at mine belærende ord var rettet!

XT'en er tæt på umulig at starte hvis jeg ikke får skiftet til reserve inden
motoren går ud. Det har jeg prøvet 2gange. En gang 500meter fra shell tanken
i vig (det gav varmen at skubbe den derhen) og den anden gang på motorvejen
2km før hadstenafkørslen hvor der en tank ..

> Count me in (som jeg allerede for længe siden har sagt)!

Porto er kun 5 euro - så nu prøver jeg den lige selv først. Jeg har i
forvejen måleren liggende ...

Afventer et kontonummer at flytte pengene til .. Det bliver nok på XTZ'en
at den kommer på. XT'en har jo en mickroprocessorstyret kædesmører (mccoi)
mens xtz'en nøjes med en loobman. Så den trænger da til lidt elektronik

/A

Fra : Perminator

Dato : 24-05-07 01:11

Hej Armand og flere
"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tricket med triptælleren er ganske effektivt når først lige man har vænnet

Jeg giver dig ganske ret. Tankmåleren på CX bliver mere ufølsom, jo mindre
brændstof der er tilbage.
Det skulle dog ikke være usagt, at der findes benzinmåler hos CX500.

Jeg administrerer selv overvejende tankning ud fra triptælleren, så der er
der en sikker grund.
Vh
--
"Perminator"
Per Misser

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-05-07 22:06

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> writes:

> Nogen der ved om der findes en tankmåler til en MC der ikke er født med en
> sådan?

Denne her er blevet nævnt før. Mon ikke nogen kan uddybe:
<http://www.possi.de/spritmesser/spritmesser.html>
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : F.Syndergaard

Dato : 21-05-07 22:14

Du har da ret i at der er en res. tank, men der er ikke mere end et par
liter i reserve. Sådan en søndag aften hvor jeg kører en tur og tænker: Jeg
må hellere få noget saft på, mon der kan være for en 100kr seddel?
(Selvbetj.tank)
Alternativet er en h... omvej hvor jeg kan betale med dankort. Derfor vil
det være bekvemt med en tankmåler.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-05-07 07:32

> Alternativet er en h... omvej hvor jeg kan betale med dankort. Derfor vil
> det være bekvemt med en tankmåler.

Imponerende - findes der stadig seddelautomter her i kongeriget der ikke er
kombineret med en kortlæser - Jeg troede at de var uddøde for længst.

Men jeg vil give jes et - Videreudviklingen af possi's måler er den nemmeste
måde at få det på.

Jeg køber en "en af dagene" - det har jeg godt nok sagt i mere end 5år, men
imorges kørte jeg igen på dampene og den usikkerhed kunne jeg jo minimere
lidt. Ikke så fedt (igen) at opdage at jeg havde skiftet til reserve sidst
jeg var ude og køre, og dermed ikke ane hvor lider der reelt var tilabge.
Men jeg tankede kun 22,5liter så der var da flere liter tilbage. Sidst jeg
var tæt på pga samme forglemmelse tankede jeg over 25liter.

/A