Mislyd fra GS450E
Fra : Benjamin

Dato : 21-05-07 17:00

I dag på vej til skole på min GS450E fra '88 lagde jeg mærke til en
mærkelig lyd, der kommer fra øvre venstre del af min motor. Den er
ikke ret kraftig, ved derfor ikke om den er der når jeg kører, men
lagde mærke til den i et kryds, da den stod i tomgang. Er sikker på,
at det ikke har været der før, for undrede mig straks over det, da jeg
hørte det.

Rytmen er som et tog der kører over gamle skinner, og de 2-3 "slag"
gentages med 1.5 sekunders mellemrum.

[klikklik... 1 sekunds pause.... klikklik... 1 sekunds pause....
klikklikklik... 1 sekunds pause...]

Den kører fint nok, tomgangen er som normalt, men er MEGET bange for
hvad det kan være. Nogen der har prøvet noget lignende?

På forhånd tak,

Benjamin

Fra : Stephan G

Dato : 23-05-07 21:44

Har du tjekket din knastkæde?

Er det overtrukket knastaksel eller hvad, ved du det?

Mvh Stephan

Fra : Hekto

Dato : 24-05-07 10:36

After serious thinking Benjamin wrote :
> [...]
>
> Den kører fint nok, tomgangen er som normalt, men er MEGET bange for
> hvad det kan være. Nogen der har prøvet noget lignende?

Det er een af knasterne. På GS540 kan der ikke
justeres for soillerummet sideværts på knasten.
Det kan der på GS500.

Den siger typisk tik - tik - tik ..... tik - tik
- tik i tomgang.

Det har ingen betydning, er bare irriterende.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 24-05-07 19:14

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

> Det er een af knasterne. På GS540 kan der ikke
> justeres for soillerummet sideværts på knasten.
> Det kan der på GS500.
>
> Den siger typisk tik - tik - tik ..... tik - tik
> - tik i tomgang.

Hvis dét er tilfældet, så burde man kunne regulere lyden ved at tilte
motorcyklen til den ene eller anden side!
Jeg oplevede på CB450 at have tvunget olierørene på topstykket så meget at
knasten gik på når man tiltede mod venstre (á stillet på sidestøttebenet) og
modsat vandrede væk fra sin kontakt når hældt mod højre!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 08:39

On Thu, 24 May 2007 11:36:18 +0200, Hekto wrote:

> Det er een af knasterne.
> Det har ingen betydning, er bare irriterende.

Jeg kan nu ikke helt skubbe væk, at Benjamin siger, at lyden er kommet
pludselig. Mon ikke sådan en gammel motor kunne tåle en ny knastkæde, (med
ruller på alle led) :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Benjamin

Dato : 24-05-07 13:06

Hekto wrote:

> Det er een af knasterne. På GS540 kan der ikke
> justeres for soillerummet sideværts på knasten.
> Det kan der på GS500.

Så der er ikke noget at gøre ved det?

Fra : Hekto

Dato : 24-05-07 14:19

Benjamin submitted this idea :

> Så der er ikke noget at gøre ved det?

Nøøøøh ... den behøver jo ikke være lydløs?. Det
er kun en skønhedsfejl.

Fra : MikeDJ

Dato : 24-05-07 22:41

Hej Benjamin.
Hvis Hectos tese holder, og der lyder helt fornuftigt, så kan du tage de
endeskiver der sidder op knasterne, og give dem et lille "vrid", så de
strammmer GANSKE lidt, og dermed optager endesløret på knasterne.
Det er ikke en "stueren" løsning, men jeg har med held gjort det på fruens
GS500 fra 2000,
og den har nu kørt 20000 uden et tik - og uden unaturligt slid...

Go tur derude

/Mike

Fra : Benjamin

Dato : 25-05-07 11:13

Tak for alle svarene, er lidt mere rolig nu!

Orla Pedersen wrote:

> Jeg kan nu ikke helt skubbe væk, at Benjamin siger, at lyden er kommet
> pludselig. Mon ikke sådan en gammel motor kunne tåle en ny knastkæde, (med
> ruller på alle led) :-|

Er det noget man selv kan ordne, eller skal det til en pro? Og er der
nogen der kender et godt sted at købe reservedele til sådan en lidt
ældre cykel?

Skal jo på en halvlang tur til sommer, så den skal gerne være i
topform

Vh Benjamin

Fra : Armand

Dato : 25-05-07 11:38

Orla Pedersen wrote:

> Er det noget man selv kan ordne, eller skal det til en pro?

Jeg er bange for at Orla kan have fat i det rigtige dér (har du prøvet
tricket med at hælde til højre/venstre som jeg tidligere beskrev?) men
konstanteringen er enkel:
- Afmonter tanken!
- Afmonter det øverste dæksel på topstykket forsigtigt uden at skade
pakningen (det ér kun et dæksel og der er intet nedenunder der kan falde af
eller gå i stykker blot ved at fjerne det, og pakningen er ligeledes en
simpel reservedel hvis den skulle gå i stykker!)!
- Under dækslet er de to knastaksler der drives af en kæde på midten til at
se!
- Giv et kædeled en tydelig markering á en malingklat eller tusch-streg!
- Tag tændrørene ud og roter motoren ved hjælp af kickstarter eller baghjul
med motoren i højgear og hold øje med om der er ruller på samtlige led hele
vejen rundt til det markerede led!

Er alle ruller på plads er alt i fineste orden; men holder Orla's frygt
stik, må du ikke køre en meter mere med den :-|
Kæden er en simpel reservedel som kan fås med samleled!
Udskiftning er en kilden sag p.g.a. krumtap og knastaksel skal matche
hinanden 100% inden igangsætning, men kán gøres på egen hånd under grundig
instruktion!

Held og lykke!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-07 13:44

On Fri, 25 May 2007 12:37:55 +0200, Armand wrote:

> Jeg er bange for at Orla kan have fat i det rigtige dér

Det er de 1-1½ sekund mellem støjen, der nager mig. Det er nemlig ikke
typisk sideslør på en knastaksel. :-|

Fra : Hekto

Dato : 27-05-07 09:22

On Thu, 24 May 2007 23:40:49 +0200, MikeDJ wrote:

> [...]
> fra 2000,
> og den har nu kørt 20000 uden et tik - og uden unaturligt slid...

Det kan du på en GS500 da den har justeringsmuligheden - det har GS400 og
GS450 ikke.

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 27-05-07 09:23

On Fri, 25 May 2007 09:38:30 +0200, Orla Pedersen wrote:

> Jeg kan nu ikke helt skubbe væk, at Benjamin siger, at lyden er kommet
> pludselig. Mon ikke sådan en gammel motor kunne tåle en ny knastkæde, (med
> ruller på alle led) :-|

Principielt kan du have ret i at den trænger til en ny kæde; men tikkeriet
er nu ganske normalt - og skal jo starte på et tidspunkt. Det er bl.a.
temperaturafhængigt.

--
/Hekto

Fra : Hekto

Dato : 27-05-07 09:26

On Fri, 25 May 2007 14:43:57 +0200, Orla Pedersen wrote:

> Det er de 1-1½ sekund mellem støjen, der nager mig. Det er nemlig ikke
> typisk sideslør på en knastaksel. :-|

Lyden kommer og går. Nogle dage er den der - andre ikke. Den er der oftest
i tomgang; men er ikke konstant. Det kan være tik-tik-tik - 10sekunder -
tik-tik-tik o.s.v.

At hælde den til den anden side syntes jeg ike hjalp alverden.

Min havde ny kanstkæde og alligevel tikkede den - selvfølgelig vil det
være en klog disposition lige at se kæden efter!!!

Men - det er et kendt problem på GS450, og er det bare spillerummet, kan
man lige så godt bare forsøge at leve med det.

--
/Hekto